Lowlands 2025

Doechii gaat niet meer optreden bij Rock en Seine, All Points East en Forwards Bristol. Heeft PKP goed voor elkaar gekregen als enige in augustus

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Ik heb dankzij de vele vlaggen allerlei discussies met (nieuwe) vrienden gehad en de Israëlische propaganda wat de kop ingedrukt (want blijkbaar is pro-Palestina 'woke' en 'links' en daardoor meteen niet wat je wil?) dus dat de vlaggen er zijn heeft zijn effect. Want het gaat om die zichtbaarheid.

Maar tijdens FKA Twigs heb ik mijn ontzettend geërgerd aan de vlaggen vooraan. Ik zag een geweldige show, zat er helemaal 'in' maar mijn uitzicht op de zangeres werd ontnomen door een paar van die vlaggen en domme mascottes op stokken. In het donker zag je toch amper welke kleuren er op die vlaggen stonden. Dus ja, zelfs als aanhanger van Palestina heb ik mij geërgerd aan meerdere vlaggen tijdens FKA Twigs. Bij dit soort intieme shows en een zangeres die haar ziel en zaligheid in een acapella versie van een nummer stort vind ik het mateloos irritant.
In de stram verpeste het ook behoorlijk de shots bij FKA Twigs ja. Heb hier bewust hier niks over gezegd om geen hele discussie te starten, maar die was echt vervelend ja.

Ik weet niet man, hoe tolerant moet je zijn t.o.v. een staat die een paar miljoen mensen probeert uit te roeien d.m.v. ontzettend zwaar geschut?
Is daar een percentage voor vastgesteld? Had je zelf een getal in gedachten?
Oprechte vraag; zou je ook boos worden om iemand met een Amerikaanse vlag?
Die hebben immers nog veel meer mensen uitgeroeid in een totaal ongerechtvaardigde oorlog in Irak.
Laten we kappen met deze hyperfocus op een discussie waar we hier toch niet uit gaan komen, en weer even focussen op de muziek :).

Zo, nou ook eindelijk ontwaakt. Conclusie na dit weekend: ik ben geen 23 meer..

Maar, ik heb echt oprecht meer genoten van LL dit jaar dan de 4 jaargangen ervoor. Ben erg gevoelig voor het ellebogende publiek die een half uur na begin show nog denken vooraan te kunnen komen. Heb ik dit jaar alleen maar bij Lola Young meegemaakt. Verder veel gemoedelijkheid, aansprak en positiviteit gezien op het terrein en dat maakte me erg blij!

Verder, overdag opvallend veel leuke acts gezien (bands! Geen draaaitafels! Yes!), en ‘s avonds meermaals menig tent afgebroken en goede DJsets gehoord. De tweeledigheid die LL hoort te hebben wat mij betreft. Geen 10.000 leipo’s overdag, maar in de nacht.

dus voor mij persoonlijk heeft LL me weer teruggewonnen en ook de identiteit die wat mij betreft bij LL hoort weer wat meer in balans. Wat een geweldig weekend en wat blijft dit een uniek festival zeg. Heerlijk!

Ik heb dankzij de vele vlaggen allerlei discussies met (nieuwe) vrienden gehad en de Israëlische propaganda wat de kop ingedrukt (want blijkbaar is pro-Palestina 'woke' en 'links' en daardoor meteen niet wat je wil?) dus dat de vlaggen er zijn heeft zijn effect. Want het gaat om die zichtbaarheid.

Maar tijdens FKA Twigs heb ik mijn ontzettend geërgerd aan de vlaggen vooraan. Ik zag een geweldige show, zat er helemaal 'in' maar mijn uitzicht op de zangeres werd ontnomen door een paar van die vlaggen en domme mascottes op stokken. In het donker zag je toch amper welke kleuren er op die vlaggen stonden. Dus ja, zelfs als aanhanger van Palestina heb ik mij geërgerd aan meerdere vlaggen tijdens FKA Twigs. Bij dit soort intieme shows en een zangeres die haar ziel en zaligheid in een acapella versie van een nummer stort vind ik het mateloos irritant.

Ik ben sws van mening dat alles wat het zicht op het podium ontneemt überhaupt het terrein niet op mag.
Artiesten steken duizenden euro's in stage design, om vervolgens als bezoeker tegen een opblaaspaard of minion aan te kijken. Erg irritant imo.

Die Papa Roach show is wel heel vet (helaas gemist) had beter dan Sef op de Alpha gekund wat mij betreft.
Hoe vet ik Papa Roach ook vond. Sef had qua publiek never nooit in de Heineken gekund. Daarnaast verdiende Sef wat mij betreft die spot ook gewoon prima in de Alpha. Denk dat beide shows voor mij in mijn top 5 komen.

• Leuk
Waarderingen: Mimi, JamesV en Novis95
Kunnen we die hele Israël/Palestina discussie alsjeblieft lekker ergens anders houden? Het gaat nu om de pagina over diezelfde discussie en niemand gaat - net als bij de oeverloze drugsdiscussie - een centimeter toegeven want iedereen heeft de wijsheid in pacht. Het vergalt voor mij ook wel een deel van de napret hoor. Ik lees veel liever over hoe goed je favoriete optreden was, hoe je de strijd tegen de hitte overleefd hebt, of dat dat ene broodje toch teleurstelde, dan dat ik elke halve pagina dezelfde vijf open deuren ingetrapt zie worden.

Dat gezegd hebbende, Lowlands blijkt voor mij wederom gewoon het feestje van het jaar hoor. Wat een weelde aan vette artiesten, fijne mensen en heerlijk eten. Hoogtepuntjes waren Fontaines D.C., FKA Twigs, vroeg aankomen op de groepscamping, Obongjayar, Jalen Ngonda, de koude douches op donderdag, de roti, de Libanees, Chase & Status, de ketalympics, intacte rioolbuizen op onze camping, en - ja, echt - Mula B.

Volgend jaar gewoon weer. Zin in.

Ik ben sws van mening dat alles wat het zicht op het podium ontneemt überhaupt het terrein niet op mag.
Artiesten steken duizenden euro's in stage design, om vervolgens als bezoeker tegen een opblaaspaard of minion aan te kijken. Erg irritant imo.
Ik twijfel. Voor het zicht is wel het wel matig, maar als ik soms beelden zie van Glasto (met nog veel meer vlaggen en mensen op elkaars rug) dan ziet die sfeer er wel heel vet uit.

Ik heb ook best vaak moeten lachen om bordjes die mensen mee hadden, vooral die met de vraag of krabben dan denken dat mensen opzij lopen.

Zeker genoten van deze voor mij tweede editie van Lowlands. Nagenoeg geen optredens gezien die ik slecht vond, maar eigenlijk ook geen enkel optreden waarbij ik ben weggeblazen door de kwaliteit, dat je echt denkt: precies dít is de reden dat ik livemuziek zo tof vond. Misschien ook hierdoor net wat minder napret dan normaalgesproken. Ik moet misschien zelfs toegeven dat ik het meest genoten heb bij Job Jobse & Ki/Ki, ondanks dat ik het normaal niet luister, ik geen sfeerverhogende middelen in mijn mik had, en er voornamelijk stond voor wat vrienden. Ook het eerste deel van Joep Beving was prachtig, en Tramhaus maakte er een mooi feestje van. Wel dit jaar wat meer in de Echo en de Juliet geweest, wat misschien wel het USP van Lowlands is. Helaas ook iets minder vaak 6 gegooid qua eten, al was het wel prima allemaal.

Wel viel het me op dat Lowlands een stuk vuiler is dan een DTRH of BKS. Tafels die na het eten vuil achter worden gelaten en een camping vol onafgebroken partytenten op de Maandag. Echt zonde. Ik ga eens een proefballonnetje opgooien: Zouden jullie het een heel kut idee vinden als festivals partytenten verbieden, maar wel partytenten verhuren tegen een lage prijs + hoge borg? Of een systeem á la Sziget inzetten dat je geld moet betalen om een tent het terrein mee op te nemen dat je enkel terug krijgt als je je tent ook weer mee terug neemt.

Je kan ook zelf opzij/naarvoren/achteren stappen hé!
Ik zag het op de livestream. In een erg drukke tent is dat niet altijd mogelijk. Ik zag het bij FKA Twigs. De hele tijd een vlag in beeld. Ik had te doen met mensen daarachter. Het was echt gedurende het gehele concert. Dat belemmert behoorlijk het zicht. Net als dat iemand op iemands schouder gaat zitten. Beetje rekening houden met mensen achter je kan geen kwaad.

Zeker genoten van deze voor mij tweede editie van Lowlands. Nagenoeg geen optredens gezien die ik slecht vond, maar eigenlijk ook geen enkel optreden waarbij ik ben weggeblazen door de kwaliteit, dat je echt denkt: precies dít is de reden dat ik livemuziek zo tof vond. Misschien ook hierdoor net wat minder napret dan normaalgesproken. Ik moet misschien zelfs toegeven dat ik het meest genoten heb bij Job Jobse & Ki/Ki, ondanks dat ik het normaal niet luister, ik geen sfeerverhogende middelen in mijn mik had, en er voornamelijk stond voor wat vrienden. Ook het eerste deel van Joep Beving was prachtig, en Tramhaus maakte er een mooi feestje van. Wel dit jaar wat meer in de Echo en de Juliet geweest, wat misschien wel het USP van Lowlands is. Helaas ook iets minder vaak 6 gegooid qua eten, al was het wel prima allemaal.

Wel viel het me op dat Lowlands een stuk vuiler is dan een DTRH of BKS. Tafels die na het eten vuil achter worden gelaten en een camping vol onafgebroken partytenten op de Maandag. Echt zonde. Ik ga eens een proefballonnetje opgooien: Zouden jullie het een heel kut idee vinden als festivals partytenten verbieden, maar wel partytenten verhuren tegen een lage prijs + hoge borg? Of een systeem á la Sziget inzetten dat je geld moet betalen om een tent het terrein mee op te nemen dat je enkel terug krijgt als je je tent ook weer mee terug neemt.
Nee, top idee!

• Leuk
Waarderingen: eva84
Ik ben hier geweest, stond daar midden vooraan met een groepje helemaal los te gaan. Het zweet stroomde letterlijk van het lichaam af.

Ik kwam ze later nog tegen op het terrein en toen met z’n moeder uit Tanzania gefacetimed haha. Dankbaar dat ze waren joh. Op de foto enz.
Haha denk dat wij dit groepje waren

Ik zag het op de livestream. In een erg drukke tent is dat niet altijd mogelijk. Ik zag het bij FKA Twigs. De hele tijd een vlag in beeld. Ik had te doen met mensen daarachter. Het was echt gedurende het gehele concert. Dat belemmert behoorlijk het zicht. Net als dat iemand op iemands schouder gaat zitten. Beetje rekening houden met mensen achter je kan geen kwaad.

Precies dit. Dus omdat iemand anders ervoor zorgt dat je niks van het optreden kunt zien moet je in een bomvolle tent maar ergens anders gaan staan?
Zal persoonlijk niet moeilijk doen als een vlag heel ff de lucht in gaat, maar het is gewoon asociaal voor veel mensen achter je om de hele show het zicht op het podium te ontnemen.

Is er iemand die bij de dans/theater geweest is? Dat is het enige dat ik in drie jaar Lowlands nog niet gedaan heb, en gezien het feit dat ik de randprogramma's altijd goed meeneem vind ik het wel leuk om te weten of dit tof is!

Trouwens, die stoelen in de Echo, ik had echt het idee dat ik aan het Eilen was, wat een verschrikkelijke stoelen, ik zit nog liever op de goedkoopste opklapstoel dan die dingen, net waterbedden.

• Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet
Ik twijfel. Voor het zicht is wel het wel matig, maar als ik soms beelden zie van Glasto (met nog veel meer vlaggen en mensen op elkaars rug) dan ziet die sfeer er wel heel vet uit.

Ik heb ook best vaak moeten lachen om bordjes die mensen mee hadden, vooral die met de vraag of krabben dan denken dat mensen opzij lopen.
Mijn favoriete bordje van vorig jaar was op Werchter, waar de prijzen voor versnaperingen weer eens over de kop gingen en de mayo niet meer inbegrepen was.

Er liep een gast rond met een bordje "SAUS IS EEN BASISRECHT" en die kreeg overal applaus 😂.

Tijd voor de grote Lowlands reflectie. Was weer een geweldige editie! Echt een heel breed scala aan heel verschillende acts gezien. Met jullie eens dat het wel duidelijk werd dit jaar dat mijn stadgenoten dit jaar wel heel duidelijk een zelfde route liepen.

Vrijdag:

Dag

Dag begonnen bij Marathon (6.5). Vind ik een lekker bandje, maar vond het geluid in de Xray slecht. Best balen, dus na een halfuurtje vertrokken. De vrienden meegetrokken naar Cmat (8.5). Ik had een klein beetje ingeluisterd, maar wat is zij live ongelooflijk vet. Enorm charismatisch en trok de hele Heineken mee. Hoop vrienden meegetrokken die het niet kenden maar vonden het ook fantastisch. Geen DJ Travella, maar wel Sisso & Maiko (7.5). Heel raar feestje, maar wat een energie. Helemaal nat de Lima uit. Veel te hoog tempo eigenlijk, maar echt wel heel sick. Daarna echt even een uurtje pauze nodig om het tot het einde vol te houden, dus de tent opgezocht. Terug het terrein op voor Gotu Jim, maar daar was het zo druk dat ik er niks mee kon. Dus nog langer pauze voor London Grammar (7.5). Ik ben groot fan. Wel echt verschrikkelijk publiek. Ik stond Golden Circle rechts maar er werd zelfs door 'Strong' en 'Nightcall' en 'Wasting my Young Years' heengeluld. Ga dan ergens anders staan ajb. Nou ja, doorrennen naar Mula B (9.5). Ik was gelukkig alleen dus kon er tempo inzetten. Wat een gekkenhuis was dat. Achterin begonnen, maar helemaal naar voren gepit en in de pit m'n vrienden weer gevonden. Echt geweldig concert. Aftrek voor geen Kenia . Daarna terug naar de Alpha voor QotSA (8). Ben iemand die eigenlijk altijd het liefst vooraan staat hoe druk het ook is en stond te ver achter. Geklets om me heen en kon er niet helemaal in op gaan. Blijven staan voor Ki/Ki en Job (8.5). Gewoon heel fijn feel good met de vriendengroep. Darude - Sandstorm (bizar dat die ook nog zondag terugkwam bij DJ Gigola, ze had 3 nummer overlap) kan wel echt niet meer. Vond opening met Thunder wel heel insane en 5 min of Acid zo'n geweldig nummer. Ook die 'What's a Girl to Do' edit vind ik geweldig. Hierna even terug naar de tenten om op de te frissen en voor te bereiden op de

Nacht:

De hele nacht eigenlijk linksvoor tegen hekken staan dansen met een groep van een man/vrouw of 14. Joy Orbison (9), zoveel bangers en ook nog Victory Lap, mijn song van het jaar (samen met Voor Alles Bang) so far, nou dan heb je me. Sammy Virji (8.5), geef me meer UK-Garage. Interstellar Funk (7), vond de hoge energie net een beetje wegzakken. Even de Armadildo opgezocht, maar toch wel ff te druk en was ook weer ff genoeg.

Zaterdag:

Begonnen met spelletjes bijn de tent. Heel traag op gang gekomen. Keek de hele dag op tegen dat ik b2b Raye, FKA Twigs en Chappell als must-sees had. Dag begonnen bij Zo! Gospel Choir (8), met Typhoon en Claude. Mooie afwisseling en nooit saai, maar ook betoverend. Daar gebleven voor GC bij eerste must-see Sef (9). Wat een feest! Niet verwacht dat zoveel mensen Voor Alles Bang mee konden zingen. Wisten van tevoren dat het gasten fiesta ging worden en ook groot Froukje fan; en wordt door de vriendengroep gefokt met dat ik soms mn t-shirt uitdoe, dus alles kwam samen. Wel jammer dat je dan zo vooraan staan en die vulkaan dus helemaal niet kan zien. Daarna weer lange pauze bij de tent. Terug het veld op voor Nemzzz (2.5). Vond dat er met het wegvallen van A$AP wel weinig hiphop was overgebleven, dus was een must-see, maar wat is het ongelooflijk jammer dat die dan kneiter stoned nauwelijks over z'n eigen backing vocals heen komt. Door naar Raye (9), en die ging natuurlijk nooit teleurstellen. Tot 'Ice Cream Man' gebleven, want moest en zou naar FKA Twigs, maar wat een QUEEN, echt een geweldige artiest. FKA Twigs (9) was ook betoverend. Dit jaar haar pas ontdekt en kende eigenlijk vooral het album Eusexua, maar er gebeurt echt zoveel op stage. Bijna niet te processen, naakte lijven, geweldige dansers, dat hele rek. Het is sexy, overweldigend, hyperactief en dansbaar. Iedereen huilen bij 'Cellophane'.

Terug voor Chappell Roan (8.5) en die heeft toch in korte tijd een enorme lijst aan bangers opgebouwd. Denk dat ik het vooraan nog wel veel hoger had gegeven, maar we kwamen pas na Feminnomenon aan, dus niet heel veel van het spektakel vooraan kunnen zien. Alsnog veel meegezongen en gedanst.

Nacht

Bokoesam geprobeerd, maar was te druk dus maar op tijd richting Masalo (7), kan me eigenlijk weinig herinneren. Arcade Heartbeat natuurlijk geweldig, maar de rest van de set kwijt. Even een klets en eetpauze ingelast en daarna naar de X-ray voor stukje Batu en CEM b2b Pariah (7). Vooraf toch een van de acts waar ik het meeste zin in had, maar vond het geluid in de X-ray weer zo matig (buiten de tent bijna beter dan binnen) en was voor te druk voor de groep waar ik mee was. Echt heel jammer. Gedacht het dan maar op te geven, maar een vriend ging nog langs vrienden bij BSS (10). OMG, eet me op. BSS had mijn playlist aangezet denk ik: Born Slippy, Teardrop; bij All my Friends van LCD Soundsystem even gehuild.

Zondag
Wilde beginnen bij Zero BPM, maar daar moest je blijkbaar vanaf het begin bij zijn, dus maar buiten tegen de muur even meegeluisterd. Aanrader als het terugkomt volgend jaar. Horace Andy (8), heerlijk die Reggae op de zondag. Vervolgens NNO (7), weer een gezellige boel (roeien, moshen, knuffelen), maar werd op een gegeven moment zoveel pit ingeduwd dat ik nauwelijks nog kon genieten van de muziek. Daarna Maan (7) van buiten de tent. Ze had begrepen dat niemand haar nieuwe album had geluisterd, dus gooide er flink wat kracht achter om dat te compenseren. Was wat gek, maar wel leuk. Even langs Sofia Isella (7.5), goede zangeres, maar wilden op tijd naar Horsegiirl om er echt goed in te komen. Horsegiirl (9.5) was een groot gekkenhuis. Opent met de grootste hit en knalt hem een uur enorm door. Laten we met elkaar afspreken dat Party Rock Anthem anno 2025 echt niet meer kan. Dacht dat hij niet meer ging komen maar bij Eat, Sleep, Slay, 🔁 sprong ik 2 meter de lucht in. Echt heel platte show, ze dacht volgens mij op Defqon te staan ipv Lowlands ofzo, maar ik vond hem super sick. Door naar The Chats (8), goede band en speelde ook krachtig. Op tijd weg naar must-see nummer 2: Lola Young (9.5). Wat een geweldige stem en enorm veel charisma. Had m'n Bohemians F.C. shirt aan maar je kan echt niet naar Lola gaan en Messy skippen. Had de setlist van Fontaines gekeken en wist dat ik Here's the Thing ging missen en waarschijnlijk ook Jackie down the Line, eerste niet erg, tweede wel echt jammer maar het is keuzes maken. Gerend van Lola en was nog op tijd voor Jackie!!! Mezelf naar binnen gedrukt (sorry iedereen) en meteen door vreemden omhelzingen en pitten bij Boys in the Better Land. Was best rustig en vrienden stonden Golden Circle dus toch nog helemaal naar voren gegaan. Zelf enorm genoten (kan ook bijna alles meezingen) maar vond het het publiek in het voorvak niet zo goed, wel aandacht, maar weinig dansen. Ik weet dat we van tevoren niet heel veel contact met de band verwachten, maar vond de afstand wel wat groot voelen. Al met al denk ik 8.5. Daarna echt even laten bezinken hoe geweldige concerten ik had gezien achter elkaar en Mk.Gee geskipt :( . Jamie Xx (8) met ongeveer de hele groep en voelde zo toch wel als een afsluiter. Heeft een hoop bangers die gast, maar miste toch wel een leipere lichtshow, want past wel echt bij zijn muziek.
Nacht
Tak bijeengeraapt en traditioneel naar de Lima. Blijft toch een bizar feest, echt een koortsdroom. Daarna door naar de Hacienda, maar dat is echt niet mijn muziek. Laatste must-see was DJ Gigola (6.5). Had er veel van verwacht, maar was toch teveel rechtdoor techno. La Batteria en Siente el Ritmo zijn geweldig, maar voor de rest medium. Natuurlijk weer genoten van What's a Girl to Do, maar die hadden we al gehad op vrijdag. Die nieuwe van Ki/Ki en Marlon is het ook niet helemaal voor mij. Enige avond de Armadillow niet gehaald en de Bravo niet uitgespeeld...

Ik kan nu al niet wachten op volgend jaar.
Leuke review, eens ook wat betreft het feit dat Darude eigenlijk niet meer kan. Al die edits van what’s a girl to do kan ik dan weer niet vaak genoeg horen, heerlijke bangers zijn dat!

Users who are viewing this thread