Lowlands 2025

Op Jera on Air hadden ze vanwege vertraging Anxious om half 1 's nachts geprogrameerd, ik vond het best wel heel lekker om een snellere gitaarband 's nachts te hebben, stel je gooit in de Heineken nog een echte gitaarband en doet daarna een goed uitgevoerde versie van Het Alternatief, dan trek je ook een hoop daarheen
Voor mij persoonlijk een prima idee, ik denk alleen niet dat dat de drukte verminderd in de Bravo en India, daar staan toch vaak mensen die niks met gitaren hebben.

Vond de spot waar Tramhaus stond ook wel echt heerlijk. Gewoon snachts nog een lekkere gitaaract.

Ik denk dat de enige manier om de Bravo en India snachts te ontlasten is de Alpha tot een uurtje of 2 open houden met wat grote dj namen. Of ervoor zorgen dat er minder nacht en techno liefhebbers op je festival afkomen.

Ook wel eens! De helft van de tijd heb ik er geen last van en de mensen bij deze merkactivaties werken hebben het heel vaak goed naar hun zin en werken mijn inziens mee aan een gedeelte sfeer, die Hornbach races bijvoorbeeld of die jongen van Bol.com die met Dikkie Dik rondliep waren erg leuk. Een maat heeft ook 50 min lopen zoeken in het Oe La Laantje naar een TK Maxx kistje. YSL was idd ruk, maar McDonalds en Kia heb ik dit jaar niet eens gezien, waar stonden die?
Die waren vorig jaar. Blij dat ze weg zijn!

Geen dank! Zelf hier ook weer vaak gebruik van gemaakt. Was inderdaad fijn!

Verder helemaal eens trouwens met al je positieve feedback in je verslag op LL. Vond ook zelf bijna alles weer top geregeld.
Yep, ook hier nog enorm bedankt voor die tip. Ook namens 2 vrouwen in ons gezelschap. Waren meer in de badkamer dan bij een stage 🤣 Niet gedoucht, maar wel prettig naar de wc gaan daar. Leuke en lieve mensen allemaal. En mooi dat het voor vluchtelingenwerk is. 🙏🏻💫

• Leuk
Waarderingen: StevieU2 en bksdtrhll
Voor mij persoonlijk een prima idee, ik denk alleen niet dat dat de drukte verminderd in de Bravo en India, daar staan toch vaak mensen die niks met gitaren hebben.

Vond de spot waar Tramhaus stond ook wel echt heerlijk. Gewoon snachts nog een lekkere gitaaract.

Ik denk dat de enige manier om de Bravo en India snachts te ontlasten is de Alpha tot een uurtje of 2 open houden met wat grote dj namen. Of ervoor zorgen dat er minder nacht en techno liefhebbers op je festival afkomen.
Je hebt eigenlijk in de nacht een extra tent nodig inderdaad. Enige manier om het op te lossen, maar tegelijkertijd geen realistische. Overdag kom je die capaciteit niet tekort namelijk.

Alpha langer open zal moeilijk gaan qua licenties verwacht ik, is praktisch een openluchtpodium.

• Leuk
Waarderingen: pietmoeskops en bartdewi
OOR.nl vat denk ik de discussie nachtleven/elektronisch vs. gitaren/bands goed samen:

‘Lowlands is voor Lovers’, zo klonk de welkomstboodschap op een gigantische videokubus bij festivalentree. Liefhebbers van het leven, liefhebbers van muziek en – wéér iets meer dan voorheen – liefhebbers van het nachtleven. Zelfs de meest prominente gitaar- en popacts speelden voor matig gevulde tenten in Biddinghuizen, terwijl de danstenten ’s nachts zo vol stonden dat dansen onmogelijk werd. Het kraakt een beetje qua verhoudingen, maar wie stug doorwandelt tussen Bravo en Alpha, komt onverminderd thuis met een weekendtas vol mooie ervaringen.

Ben het er mee eens, het is overduidelijk dat de elektronische muziek meer in trek is (horsegiirl, job en kiki, chris stussy etc.) maar als ik nu naar de 3voor12 optredens kijk op YouTube is er ook bizar veel goeds te zien dat niet elektronisch is. Is het wel af en toe een stukje rustiger (en te druk bij dus de elektronische muziek, vooral de Bravo).
EvE gaf het al aan. Elektronische muziek is makkelijkere muziek voor de massa. Komen snel en met veel in deze nieuwe wereld.

Is anders dan een QOTSA, die hebben over een langere periode een eigen catalogus moeten opbouwen met daaraan gekoppeld een vaste cyclus.

Top 10:
1. laatste uur BSS
2. Mula B
3. Lola Young
4. Horsegiirl
5. FKA Twigs
6. Fontaine's DC
7. Raye
8. Joy Orbison
9. Sef
10. Cmat / Chappell / QotSA
Dat laatste uur BSS. Ik heb zelf nog nooit op Lowlands zo'n euforisch moment meegemaakt. Ik weet niet of iedereen het had, maar ik zat daar echt met bewondering te kijken, begreep er geen fuck van en ik vond het geweldig. Jaderland, Nederland.

Ik was al een aantal jaren niet meer op Lowlands geweest, en wat mij gelijk opviel was het grote aantal merkactivaties. Het zou kunnen dat dit mij op eerdere edities niet zo opviel, maar ik vond het nu enorm in your face allemaal, oerlelijke kubussen van A-merken. Voor de rest was er aan het terrein eigenlijk weinig veranderd, het zag er degelijk uit. BKS & DTRH zijn wat mij betreft een stuk mooier (meer fijne hoekjes e.d.) maar die mikken daar natuurlijk ook wat meer op.

Het grootste minpunt vond ik dat het publiek hier en daar écht zeikerig was. Ik heb verschillende keren gehad dat we bij rockoptredens enigszins enthousiast op en neer sprongen, en mensen gewoon bijna boos werden ‘dat we even rustig aan moesten doen’, daarnaast het bekende fenomeen: de grote groepen. Ze duwen zich werkelijk zonder enige schaamte overal doorheen, en gaan dan met 15 man voor je met een grote avocado in de lucht de hele show met elkaar zitten lullen, of laten je werkelijk waar 0,0 ruimte om zelf in te kunnen bewegen. Waar veel mensen hier aangeven genoten te hebben van het publiek, en wat een fijne sfeer het was, vond ik het publiek op veel momenten juist vrij akelig met zichzelf/hun groep bezig, echt een gemiste kans en iets wat ik op festivals zelden meemaak (en ben op heel veel festivals geweest).

Positief was ik zeker wel over de vele mooie optredens, het heerlijke eten en de donderdag op de camping die echt top was ondanks de bloedhitte. Ik vond overigens de douches prima, maar ik heb wel het idee dat dit een stuk sneller doorliep toen er nog met munten betaald moest worden, had het idee dat mensen nu echt ontzettend lang onder dat ding stonden.

Daarnaast was er volgens mij voor het eerst dit jaar (correct me if I’m wrong) een aparte ingang voor tour/pendelbussen, dit was echt super geregeld allemaal, en echt een verademing t.o.v. andere festivals/edities.

Al met al, ondanks de klachten, wel een heel fijn weekend gehad hoor, met als hoogtepunten onderstaande artiesten. Met name FKA Twigs & London Grammar vielen bij mij helaas echt wat tegen, had ik een stuk meer van verwacht. Vooral Sef viel in positief opzicht heel erg op, vond er vorig jaar op DTRH weinig aan, maar dit jaar echt een heerlijke show.

Top 10:
  1. Queens of the Stone Age
  2. Jamie xx
  3. Fontaines DC
  4. Vampire Weekend
  5. Wallows
  6. Black Country, New Road
  7. Gotu Jim
  8. Sarah Julia
  9. Sef
  10. Papa Roach (Laatste Stuk)
Top 3 Nachtprogramma:
  1. Sammy Virji
  2. Freddi
  3. The Flexican
Wat mij naast de grote groepen opviel dat ze altijd te laat kwamen. M.a.w. het optreden was allang gestart en je wil toch nog vooraan staan. Als ik iets goed wil zien (dit jaar meer voor gekozen) dan zorg ik dat ik daar (ruim) op tijd ben. Is me overigens goed bevallen. Alleen als het aansluitend is / overlap heeft werkt dat niet. RAYE met aansluitend Papa Roach was strak getimed ( wel nog een biertje gehaald links bij de Heineken voor we naar binnen gingen 😉).

• Leuk
Waarderingen: BeWario en JamesV
Ik lees dat 3voor12 Papa Roach genegeerd zou hebben. Ze kregen een (positieve) recensie, stonden in de toplijst van zaterdag en werden ook nog genoemd in het artikel met de top25 van het hele weekend. Kunnen mensen dan zo slecht lezen, of hebben ze een ander idee van negeren dan ik?
Heb je Papa Roach gezien op LL?

Wat mij naast de grote groepen opviel dat ze altijd te laat kwamen. M.a.w. het optreden was allang gestart en je wil toch nog vooraan staan. Als ik iets goed wil zien (dit jaar meer voor gekozen) dan zorg ik dat ik daar (ruim) op tijd ben. Is me overigens goed bevallen. Alleen als het aansluitend is / overlap heeft werkt dat niet. RAYE met aansluitend Papa Roach was strak getimed ( wel nog een biertje gehaald links bij de Heineken voor we naar binnen gingen 😉).
Ik was ook wat later bij Papa Roach, maar het voordeel van een act als Papa Roach is dat men je wel graag doorlaat als je richting een moshpit loopt!

Ik was ook wat later bij Papa Roach, maar het voordeel van een act als Papa Roach is dat men je wel graag doorlaat als je richting een moshpit loopt!
Klopt, maar daar was de ruimte ook voor en is wat meer gebruikelijk bij deze muziek. De pit in en uitgaan. Heb het vooral over optredens waarbij je al packed staat. Daar komt bij dat in mijn ervaring rock / metal publiek vaak wat makkelijker en vriendelijker is tegen en met elkaar.

Weer een prima lowlands gehad, was overal lekker rustig relaxt, kon overal zo binnenlopen. Erg genoten van o.a yukimi, bartees strange, arca, jalen ngonda, dox, sofia isella, murder capital, ecca vandal, black country new road, dead letter, horace andy, eivor. Was soms wel een beetje beschamend hoe weinig mensen er waren, vooral bij yukimi ( litlle dragon toch wel een naam) gelukkig hadden ze er zelf veel plezier in!
Heb het idee dat er wel een verschuiving qua publiekssmaak is op lowlands, de gitaren en experimentele muziek heeft minder belangstelling, het artikel van oor heeft het kernachtig beschreven en ik kan dat helemaal beamen! Lowlands moet geen campingflight to ADE worden, is wel commercieel aantrekkelijk maar zo haal je de ziel uit lowlands!

• Leuk
Waarderingen: mroizo
Hallowlanders,,

Mooi editie'tje weer gehad! Van allerlei leuks gezien, vanuit diverse genres! Dat stemt toch altijd tevreden bij thuiskomst!

Hierbij toch wel een beetje benieuwd naar jullie mening hierover.. De glamping, trekt elke dag weer een soort van vers publiek... Terwijl ik toch vind dat het naar een festival gaan, juist met z'n alle naar de *klote* is gaan(voor mij dan).. Hierdoor denk ik dat het gore en het rauwe randje(wat dat rauwe randje nog is) bijna is verdwenen & waardoor Lowlands een soort van nette en binnen de lijntjes plek gaat zijn... Zijn er mensen die dit gevoel delen? Of juist niet...
En laten we het dan maar nog niet hebben over de merk activaties
Draai nog niet zo lang mee dus ik weet niet beter dan dat het er is geweest. Is het alleen niet gewoon een makkelijke manier om meer geld te verdienen als festival, waarmee ze andere zaken weer kunnen financieren?

Een glamping van 1000 euro (of meer) introduceren valt toch een stuk beter dan de ticketprijs naar 400 euro gooien.

Is het ook niet zo dat gitaren door de jaren heen sowieso wat minder populair zijn geworden. Als ik bijvoorbeeld kijk wat op 3fm en 3voor12 gecoverd worden dan zie ik daar ook een trend richting meer elektronisch.

• Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet

Users who are viewing this thread