Lowlands 2025

Kritiek op het optreden van de Israelische regering is niet antisemitisch. Een goede vriend van mij is Joods. Gaat wekelijks naar de sjoel hier in de stad. Hij is extreem kritisch op het beleid van Israël inzake Palestina. Is hij nu tegen zichzelf of hoe moet ik dat zien?
“kan” een antisemitisch randje hebben schreef ik ook ;).

Hey! Ik lees al vaak mee hier, maar nooit een account aangemaakt! Hoogste tijd!

Sinds 2006 (met Muse en de Arctic Monkeys modder glijbaan !) ben ik elk jaar naar Lowlands geweest! Gisteravond weer thuisgekomen. Leuke editie gehad weer.

Maar ondanks het weer een leuke editie was, mis ik soms het minder commerciële en alternatievere gevoel dat het vroeger toch wat meer had. Ik stond voor de 2e keer op de groepsplekken, en had een gigantisch copy-paste gevoel tot in de oneindigheid. De sfeer mist daar gewoon compleet. Maar omdat het natuurlijk goed verdient om gewoon je camping grond te verhuren, moet je haast wel, als je niet om 06:00 op donderdag er wilt zijn om een plekje te claimen met een groep. (helaas wat lastiger te doen met inmiddels jonge kinderen).

Had ook niet het gevoel dat het echt een voordeel biedt, behalve dat je dus niet je plekje hoeft te claimen op donderdagochtend. Onze plek was echt heel ver lopen bijvoorbeeld, dat was 2 jaar terug beter te doen.)

En dan de sponsoren. Zo belachelijke veel. Waar er vroeger zo gigantisch veel kunst te zien was, zie ik nu vooral Campina, Bol, Hornbach, Coca-cola, Vodafone etc etc etc. Het is veel meer in-je-face, en voelt zelfs soms alsof je een straatverkoper moet ontwijken. Ook de sfeer tussen camping 1 en de festival ingang, wat was dat voor saai stuk gras? Laat dan de die-hard-ravers er weer lekker camperen die alleen maar willen kruipen vanuit de bravo naar de tent. Maar niet 3 bankjes en een Andrelon-hair-styleing-standje.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap ook dat het organiseren van een festival tegenwoordig veel duurder is en ook betaald moet worden, en het was echt een feestje weer, met voor mij Sylvie Kreusch als hoogtepunt dit jaar! En vooral een heerlijke sfeer.

Maar ik begin me af te vragen of ik niet eens moet afbuigen naar Down the rabbit hole of best kept secret. Wellicht ben ik gewoon een ouwe zak aan het worden, dat kan ook 😉.

Nog even bedenken of ik de Lowlands-streak ga aanhouden of met pijn in mijn hart ga doorbreken haha. Want jeetje wat blijft het een magisch festival.

Verder leuk alle ervaringen hier te lezen!

Haha mooi dat je zegt dat het belachelijk is dat het luxekamperen steeds groter is en dat Lowlands voor jou samen lijden is. Maar dan wel zelf op de Easy camp zitten😂
Het schaamrood staat mij ook op de kaken. Nood breekt wet echter... Gezien de korte aanwezigheid mijn partner niet kunnen overhalen gewoon te kamperen.

“kan” een antisemitisch randje hebben schreef ik ook ;).
Ik kan me wel voorstellen dat als er debatten worden georganiseerd (Optimisme zonder Hoop (Palestina), uitzending Kneecap - the movie) het in de programmering ongebalanceerd kan overkomen. Misschien volgend jaar ook een debat over het bestrijden van toenemend anti-semitisme of überhaupt een debat wat we daar onder verstaan want ben het er ook wel mee eens dat niet iedereen zich daar bewust over is (wellicht onbewust). Of debat/lezing over de terugkeer van Nazi-propaganda in het publieke debat (zie Wilders poster)
En is er wellicht reflectie nodig op het programma qua programmeren Joodse artiesten? Geef bijv. de ruimte aan Yemen Blues, waarvan eerder een optreden in het Paard werd gecanceld vanwege veiligheidsoverwegingen (juist ook wegens het feit dat zij de boodschap van verbinding en vrede brengen).

Ik ga helemaal niet inhoudelijk op welke discussie dan ook in, maar hoezo ‘moet dat concreter omschreven worden’? Persoon op het forum geeft aan dat hij het als zeer vervelend ervaren heeft, waarom moet jij dat dan in twijfel trekken? Als iemand uit bv. de LGBT+ community zou vertellen dat ze bepaalde vervelende ervaringen hebben gehad op Lowlands, zou je toch ook niet zeggen ‘omschrijf dat eens wat concreter’. Laten we allemaal een beetje compassie voor elkaar hebben. Precies de reacties die hier nu loskomen zijn volgens mij waar OG post het over had… En laten we nu overgaan op omschrijven hoe mooi het festival verder was en deze discussie begraven!
Iets met een spijker en een kop!

Hierboven werd slechts een gevoel geuit en dit werd niemand in het specifiek verweten.
Er werd slechts benoemd wie hier invloed op zou kunnen uitoefenen...

Schaamteloos hoe gevoelens hier soms zomaar worden weggezet, ongeacht in welk kamp men zit.

Hey! Ik lees al vaak mee hier, maar nooit een account aangemaakt! Hoogste tijd!

Sinds 2006 (met Muse en de Arctic Monkeys modder glijbaan !) ben ik elk jaar naar Lowlands geweest! Gisteravond weer thuisgekomen. Leuke editie gehad weer.

Maar ondanks het weer een leuke editie was, mis ik soms het minder commerciële en alternatievere gevoel dat het vroeger toch wat meer had. Ik stond voor de 2e keer op de groepsplekken, en had een gigantisch copy-paste gevoel tot in de oneindigheid. De sfeer mist daar gewoon compleet. Maar omdat het natuurlijk goed verdient om gewoon je camping grond te verhuren, moet je haast wel, als je niet om 06:00 op donderdag er wilt zijn om een plekje te claimen met een groep. (helaas wat lastiger te doen met inmiddels jonge kinderen).

Had ook niet het gevoel dat het echt een voordeel biedt, behalve dat je dus niet je plekje hoeft te claimen op donderdagochtend. Onze plek was echt heel ver lopen bijvoorbeeld, dat was 2 jaar terug beter te doen.)

En dan de sponsoren. Zo belachelijke veel. Waar er vroeger zo gigantisch veel kunst te zien was, zie ik nu vooral Campina, Bol, Hornbach, Coca-cola, Vodafone etc etc etc. Het is veel meer in-je-face, en voelt zelfs soms alsof je een straatverkoper moet ontwijken. Ook de sfeer tussen camping 1 en de festival ingang, wat was dat voor saai stuk gras? Laat dan de die-hard-ravers er weer lekker camperen die alleen maar willen kruipen vanuit de bravo naar de tent. Maar niet 3 bankjes en een Andrelon-hair-styleing-standje.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap ook dat het organiseren van een festival tegenwoordig veel duurder is en ook betaald moet worden, en het was echt een feestje weer, met voor mij Sylvie Kreusch als hoogtepunt dit jaar! En vooral een heerlijke sfeer.

Maar ik begin me af te vragen of ik niet eens moet afbuigen naar Down the rabbit hole of best kept secret. Wellicht ben ik gewoon een ouwe zak aan het worden, dat kan ook 😉.

Nog even bedenken of ik de Lowlands-streak ga aanhouden of met pijn in mijn hart ga doorbreken haha. Want jeetje wat blijft het een magisch festival.

Verder leuk alle ervaringen hier te lezen!
Dan moet het BKS worden voor jou, in mijn optiek.

DTRH beleef ik tegenwoordig als een mini-lowlands.

• Leuk
Waarderingen: Mimi en StevieU2
Wij hebben besloten dat dit de laatste keer is.

Lineup wordt voor ons gevoel steeds een beetje minder. Dat zal waarschijnlijk alles te maken hebben met onze millennial muzieksmaak tov de nieuwe generatie muziek.
De rijen overal (nog) steeds langer.
Ik heb op bepaalde momenten echt mezelf op Coachella gewaand. Waarom moet er een Yves Saint Laurent makeup tent staan op Lowlands.
Thuis komen met blauwe plekken van t duwen en trekken omdat mensen menen meer recht te hebben ergens te mogen staan. Zo ken ik LL niet.

We vinden het met zn allen niet meer het geld waard wat het kost. Die 8 a 900 euro die je er toch wel tegenaan klapt zo alles bij elkaar besteden we liever ergens anders aan.

Kan iedereen volgend jaar lekker slapen. 😘
Speciaal voor jou @degrotegeneraal 🫶🏼

Lineup wordt voor ons gevoel steeds een beetje minder. Dat zal waarschijnlijk alles te maken hebben met onze millennial muzieksmaak tov de nieuwe generatie muziek.
Ik heb op bepaalde momenten echt mezelf op Coachella gewaand. Waarom moet er een Yves Saint Laurent makeup tent staan op Lowlands.
Thuis komen met blauwe plekken van t duwen en trekken omdat mensen menen meer recht te hebben ergens te mogen staan. Zo ken ik LL niet.

We vinden het met zn allen niet meer het geld waard wat het kost. Die 8 a 900 euro die je er toch wel tegenaan klapt zo alles bij elkaar besteden we liever ergens anders aan.

Speciaal voor jou @degrotegeneraal[/Ev
[/QUOTE]

Jammer dat je niet meer gaat, ik zal je missen lieve Eva :love:

Gisteren afgesloten in de x-ray met Beshkka en Roi Perez. Pff wat een sets. Vooraf geen hoge verwachtingen van vooral Roi maar alles viel ff op z’n plek daar.

De zondag avond/nacht heeft het festival gelukkig goed gedaan. Echt een heerlijke editie. Zelfde sfeer als vorig jaar; zelfde mensen, samenhorigheid en op elkaar letten. Hoewel het blokkensxhema voor mij heel slecht uit pakte, is er nergens een ander festival zo divers als dit. TikTok generatie artiesten moeten ook gewoon geboekt blijven worden, zolang dat nog hip is. Dat was vroeger niet anders met de punk en rock generatie. Nieuwe aanwas moet blijven, ook al is dat soms moeilijk te verteren voor de ‘oudere’ generatie.

Jammer dat je niet meer gaat, ik zal je missen lieve Eva :love:
We wachten op de line up van 2026 en dan hak ik/wij ook de knoop door. Ben ook meer van de oude generatie. En kan dat populisme ook steeds minder hebben. Dat achterlijke gesloop van al die struiken.(is een keer leuk geweest) Toch ook het vlaggen gedeelte. Wat ik ook een naar gevoel bij heb. Laat iedereen in zijn waarde. Wat de meeningen ook zijn.
Laat dat lekker voor thuis.......

Zo ook weer thuis van drie dagen naar de klote :) Mooi feestje weer! voor de verandering lekker op vrijdag ochtend aangekomen en beviel goed. We stond lekker achteraan op de camper camping en liepen zo de weg op.

Douche was zoals ieder jaar te druk, te duur en kwaliteit ruk maar ja tis niet anders!

Line up vond ik voor af mwa en achteraf best wat verschillende acts gezien die ik niet gepland en dingen die ik gepland het niet worden om wat voor reden dan ook! De set van Job Josse en KI/KI was echt top! Chase & Status ook heel veel energie enkel veel en veel te druk! (waarom moeten die vrouwen allemaal zo'n handtas mee...) Chris Stussy ook top maar ook mega mega druk QoTSA ook een hele toffe set! Sef moet anti depri pillen slikken. Viel erg tegen!

Het was weer zoals vorige jaren veel en veel te druk in sommige tenten. Dat is wel echt heel irritant. Van verdriet maar wat dingen overgeslagen.

Het wordt wel steeds commercieler en een ander "hipper" publiek waar ik toch wat minder van heb. Maar goed je kan er altijd zelf nog een feest van maken en nergens aan irriteren :) Volgend jaar gaan we wel weer.

Al dat domme gedoe met die Palestina vlaggen snap ik dan weer niet maar ja.

Je bent welkom op Pukkelpop :)

• Leuk
Waarderingen: swissepfan
Ik zie veel "negatieve" reacties over het publiek. Is het niet ook dat deze schrijvers zelf veranderen en minder kunnen hebben? Ik vond het publiek eigenlijk wel erg divers zoals het in al de jaren dat ik ben geweest was. Ik zie misschien wat accentverschillen, maar om te doen alsof het nu heel anders is dan pak hem beet 10 jaar geleden dat vind ik wel erg overdreven. 10 jaar geleden was ook half Amsterdam er, maar vormde dat een mooie mix met andere groepen. Het was toen alleen een tijd dat de Opposites de vaandeldrager van die generatie was en nu is dat een Gotu Jim. Misschien net wat andere types, maar de optredens waar ik was werd nog steeds de tent in een positieve zin gesloopt.

Users who are viewing this thread