Lowlands 2025

Naar welke Lima / X-Ray acts kijken jullie uit?
Volgens mij is Kees van Hondt weg bij de programmering? Ik vind de Lima niet meer het imago hebben als een paar jaar terug, ik mis toch wel die "er staat anders niks, maar dan is er in de Lima toch wel een feest-acts". Ja je hebt Trolska Polka maar dat vind ik toch iets te downtempo naar mijn zin. Maar i kmoet hier ook nog wat van luisteren denk ik

Wat ik wel wel leuk vind:
Vrijdag: Marathon (X-Ray), Boko Yout (X-Ray) Bnnyhunna (Lima), Myd (X-Ray), Warmduscher (X-Ray)
Zaterdag: Bartee strange (Lima), Been Stellar (X-Ray), Ecca Vandal (X-Ray), BBY (X-Ray), Maruja (X-Ray) Antony Szmierek (Lima)
Zondag: Yukimi (Lima, maar ik moet haar solo werk wel checken. Little Dragon vind ik wel tof)

De vrijdag zou ik me de hele dag goed kunnen vermaken in de X-Ray, alleen er zijn nog wel andere namen die ik liever wil zien die dag. Maar de namen die ik het graagst wil zien op die stages zijn Marathon, BBY, Antony Szmierek, Soapbox.

Lima in de avond/nacht met Trolska Polska, Bacchanaal, Het Alternatief

Over die laatste drop namen, Roland Cristal wat the fuck is dat 🤣🤣 😎
Ik krijg nog steeds een soort PTSS flashbacks iedere keer als ik Vendetta hoor. Dat nummer is in 2022 op Defqon op de één of andere manier hét camping-anthem geworden, en ik heb hem onironisch denk ik wel 100 keer gehoord. Waar je ook ging, je hoorde op ieder moment wel van een tentenkamp dat vage gepingel komen. Kom je rond 5 uur eindelijk in slaap omdat de buren de veel te grote speaker uitzetten, word je om 8 uur weer wakker omdat ergens verderop - jawel - Vendetta begint te spelen. Het melodietje ging de week erna nog hele dagen door m'n hoofd. Ik ben een veranderd man sinds dat weekend.

Het probleem met de leuke Lima/X-ray acts is dat t net weer tegelijkertijd valt met grotere Bravo/Alpha acts die ik wil gaan checken.

Myd vs QOTSA, Warmduscher vs Arca, Been Stellar vs Joep Beving, Suki Waterhouse vs Weval vs Ecca Vandal, bby Vs Vampire weekend, Smierzek vs Raye (al wordt dat denk ik Smierzek, Raye al 3x de afgelopen 3 jaar gezien), Yukimi vs mn traditionele rondje sauna op zondag, Oceanic vs NNO, Roland Christal vs Fontaines en Chase & status...

Volgens mij nog niet eerder voorgekomen dat een dj zo vroeg in de Lima stond.
En dan te bedenken dat ik hem op LGW heb gemist omdat hij te laat stond. Zijn eerste set tussen 1 en 2 miste ik door de clash met Injury Reserve. Toen ik daarna bij de Basis binnen wilde komen stond er een rij en viel ik bijna in slaap, dus ben ik maar omgedraaid en naar het hotel gegaan.

1753434547635.png

• Leuk
Waarderingen: mgbss
Lowlands weinig geld dat kan ik toch eigenlijk niet geloven
Andere soortgelijke festivals met name in het buitenland, met camping, en dagkaarten hebben vaak veel grotere namen, valt me op. De enige reden die ik kan bedenken is, geen dagkaarten dus minder budget, maarja dat is vloeken in de kerk bij lowlands, terwijl ik denk dat kan prima samen Roskilde festival is daar een goed voorbeeld van ( hebben ook een fantastisch vrijwilligers leger, scheelt ook wel in kosten maar toch)

Heb best wel wat X-Ray namen op mijn lijstje staan! 4AM Kru, Unpeople, Warmduscher, Been Stellar, Maruja, en heb nog BBY en Soapbox als een 'misschien'.
De enige Lima naam op m'n lijstje was Antony Szmierek, maar die ga ik toch overslaan omdat Maruja voor mij een must-see is.
Als we de afters ook nog meetellen heb ik respectievelijk CEM b2b Pariah en Het Alternatief op het lijstje voor X-Ray en Lima.

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Mensen hier zijn over het algemeen meer met muziek bezig dan een gemiddelde bezoeker en hebben daardoor ook een andere smaak. Vorig jaar was zo'n beetje iedereen bij Wunderhorse volgensmij, terwijl daar niet zó belachelijk veel mensen stonden. Maarja, social media is meestal ook maar een schreeuwerige minderheid. Er is namelijk elk jaar commentaar op de line-up op social media, wellicht omdat smaken verschillen en er gewoon heel veel mensen zijn.

Over dat er zat opties zijn ben ik wel benieuwd waar je op doelt, Lowlands heeft vrij duidelijk gesproken over hun proces en als een artiest niet kan kan 'ie niet.
Hoezo zou je een andere smaak hebben als je meer met muziek bezig bent? :unsure: Ik ben erg met muziek bezig in het hiphop-genre en dat wordt (internationaal) gewoon matig bediend in deze lineup door een ander soort vervanger voor ASAP

• Leuk
Waarderingen: bksdtrhll
Andere soortgelijke festivals met name in het buitenland, met camping, en dagkaarten hebben vaak veel grotere namen, valt me op. De enige reden die ik kan bedenken is, geen dagkaarten dus minder budget, maarja dat is vloeken in de kerk bij lowlands, terwijl ik denk dat kan prima samen Roskilde festival is daar een goed voorbeeld van ( hebben ook een fantastisch vrijwilligers leger, scheelt ook wel in kosten maar toch)
Eerder ook al gesteld, maar ben echt minder fan van dit idee. Vind het echt heerlijk dat iedereen gezamenlijk steeds verrotter wordt en dat je niet op zondag een bak frisse gezichten ineens naast je hebt staan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op Lowlands de Alpha niet vaak bezoek, niet eens omdat het afgelegen is, maar omdat ik de kleinere stages vaak sterker vind, zowel qua acts als beleving. Dit jaar lijk ik er toch minstens vier keer heen te moeten, volgens mij een nieuw record!
Ben dan wel benieuwd welke 4 als ik vragen mag?

Hier ben ik wel benieuwd naar, hoe was dat live?
Het was als voorprogramma van Heilung in 013, dus de setting zal ook invloed hebben. Ik vond het toen mooi maar vrij saai en snel vervelen. Wellicht dat het een andere keer wel helemaal binnenkomt.

Roskilde heeft ook een flink grotere capaciteit, duurt langer en is eigendom van een non-profit organisatie. Denk dat met name dat laatste een groot verschil is met de grootste festivals in Nederland.

Voor Lowlands is er geen prikkel om er alles aan te doen een grote naam 1 op 1 te vervangen, op het moment dat ze al uitverkocht zijn. Sterker nog: er is een financiële prikkel om dat niet te doen.

Laatst bewerkt:
Is er een act die wel beter uitkomt in de Alpha/Heineken ipv een andere tent? Als je grootte wegdenkt. Heb het idee dat kleinere tenten het altijd beter doen

Ik krijg nog steeds een soort PTSS flashbacks iedere keer als ik Vendetta hoor. Dat nummer is in 2022 op Defqon op de één of andere manier hét camping-anthem geworden, en ik heb hem onironisch denk ik wel 100 keer gehoord. Waar je ook ging, je hoorde op ieder moment wel van een tentenkamp dat vage gepingel komen. Kom je rond 5 uur eindelijk in slaap omdat de buren de veel te grote speaker uitzetten, word je om 8 uur weer wakker omdat ergens verderop - jawel - Vendetta begint te spelen. Het melodietje ging de week erna nog hele dagen door m'n hoofd. Ik ben een veranderd man sinds dat weekend.
Dus als ik het goed begrijp is jouw verstandhouding met dat nummer een soort vend...

Excuses, ook aan het meubilair in je woonkamer.

Is er een act die wel beter uitkomt in de Alpha/Heineken ipv een andere tent? Als je grootte wegdenkt. Heb het idee dat kleinere tenten het altijd beter doen
Groter kan je meer productie meenemen. Die lichtshow van Justice van vorig jaar was natuurlijk nooit mogelijk geweest in een kleinere tent. Bands vind ik eigenlijk altijd kleiner fijner. Al kunnen bands ook vaak wel echt een groot veld dragen

• Leuk
Waarderingen: davadude en Bamischijf
Eerder ook al gesteld, maar ben echt minder fan van dit idee. Vind het echt heerlijk dat iedereen gezamenlijk steeds verrotter wordt en dat je niet op zondag een bak frisse gezichten ineens naast je hebt staan.
Wat is er zo fijn aan verrotte bezoekers op de zondag? Ook leuk voor die artiesten met verrot publiek!👻

Users who are viewing this thread