Album releases 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
Mijn bijdrage van deze week. Iets uitgebreider, want meer albums:

Aerial Salad – Roi De L’Herbe (EP): Gezien op Left Of The Dial. Een heerlijke postpunk-band. En dit is ook een heerlijke EP. Alle 5 de nummers zijn erg lekker, maar ‘King Of The Grass’, ‘Wires’ en ‘My Girl’ vind ik de lekkerste.

Daniel Ellsworth & The Great Lakes – HIGH(er) LIFE: Een redelijke indiepop/rockplaat. Niet heel spannend. In de recensies wordt gezegd ‘voor liefhebbers van Portugal The Man’. Ik begrijp dat wel, maar die vind ik persoonlijk wel een stuk beter. ‘High Life’, ‘Cold Killer’ en ‘Ultraviolet’ zijn nog wel aardige nummers

Dayglow – Dayglow (superboom): Dit is nog best een aardige indierock/popplaat. Ook lang. 16 nummers, 52 minuten. ‘Cocoon’, ‘Nothing Ever Does!!!’ en ‘Broken Bone’ zijn prima nummers.

Domkraft – Domkraft: Een reissue van hun selftitled EP uit 2015 aangevuld met 2 nog niet eerder gereleaste nummers. Een volwaardig album dus nu. En wat voor een! Een heerlijke stoner/doomplaat! ‘Horses Horses’, ‘Treeman’, ‘Spiral Noises’ en ‘The Bane’ zijn vooralsnog mijn favorieten. Dat is bijna de hele plaat dus.

Door Eater – Try: Dit electro-industrial, psychpunk, noisepop-album start lekker met ‘lifeblood’. Heel apart, maar heel erg lekker. Melodieuze, ‘rustige’ muziek afgewisseld met snoeiharde riffs en met woede gevulde screams. En dat vervolgens nog 15 nummers zo door. Ik vind eigenlijk alle nummers erg lekker, maar als ik er dan een paar moet uitpikken: ‘daywrecker’, ‘nightglow’, ‘shatter fugue’ en ‘dawn tercet’. Ik vind het een topplaat!

Durry – This Movie Sucks: Broer en zus Durry hebben een heerlijke indierock (poppunk) album gemaakt. Ik zeg: kom maar door naar Europa. ‘Bully’, ‘Start A band’, en ‘idk i just work here’ vind ik de lekkerste nummers.

Frankie Cosmos – Different Talking: Indierock in de hoek van Adult Mom en Girlpool. Ik vind dit geen bijzondere plaat. Het zijn 17 voortkabbelende nummers zonder enige uitspatting. Te lieflijk. Qua stem hoor ik nog wel iets van Cherry Glazerr, maar qua muziek totaal niet helaas.

Greet Death – Die In Love: Dit is een heerlijke melancholische shoegaze/slowcoreplaat met voor mij ‘Die In Love’, ‘Same But Different Now’ , ‘August Underground’ en ‘Motherfucker’ als lekkerste nummers.

HLLLYH – URUBURU: Deze band als vervolg op The Mae Shi is best lekker. Het experimentele (punk)rockalbum met een vleugje pop af en toe ook. ‘Flex It, Tagger’ vind ik het beste nummer.

Hot Milk – Corporation P.O.P: Dit vind ik een meer dan prima powerpop, emo, poppunk-plaat. Klinkt af en toe lekker bombastisch.‘(How Do I) Make The Devil Fall Asleep’, ‘Swallow This’ en ‘Sunburn From Your Bible’ steken er wat mij betreft bovenuit. Het einde van ‘Payment Of Pain’ en ‘Sympathy Symphony’ is ook erg lekker.

late night drive home – as i watch my life online: Dit is nog best een aardig indierockalbum met leuke, aanstekelijke poppie liedjes. ‘as i watch my life online’ en ‘day 2’ zijn wat mij betreft de lekkerste nummers.

Moving Mountains – Pruning Of The Lower Limbs: Een album wat emotionele zang met elementen van postrock en emo combineert. Volgens een bio worden ze vaak vergeleken met The Appleseed Cast en Thrice. Op basis van dit album kan ik de vergelijking met eerstgenoemde nog enigszins maken, maar Thrice? Verder is het een prima album met ‘Cars’, ‘All Here’ en ‘Houses’ als de betere nummers.

Pig Pen – Mental Madness: Best een prima hardcore (punk)plaat met o.a. gitarist Wade MacNeil van Alexisonfire. Daar moeten wel fans van zijn op dit forum. ‘Heat Wave’, ‘Pig Pen’, ‘Venom Moon Rising’ en ‘Problem Mind’ zijn alleraardigste nummers. Lekker tempo ook. 10 nummers in 24 minuten.

Placement - Insect: Dit debuutalbum van deze Aussies is een heerlijke combi van noiserock, postpunk en artrock. Af en toe vleugjes Dry Cleaning (met name uiteraard de zang), maar dan harder en onvoorspelbaarder. Met houtblazers, saxofoon en andere verrassende instrumenten. Een heerlijk debuut. O.a. ‘Inertia / Heavy Lids’, ‘Sought Out The Night’, ‘This Weak’, ‘Insect’ en ‘More A Curse’ zijn grandioze nummers.

Ringlets – The Lord Is My German Shepherd (Time For Walkies): Een prima tweede indierock/postpunkplaat van deze Nieuw-Zeelanders. ‘Posh Girl Holds A Whip’, ‘Street Massage’, ‘Ancient Gays’ en ‘Sucking On A Surly Pout’ zijn heerlijke nummers. Iets voor Left Of The Dial?

Skegss – Top Heavy (EP): Een aardige EP van deze garagerockers. Niet heel bijzonder. ‘So Excited’ is wel een erg lekker nummer.

Smut – Tomorrow Comes Crashing: Prima hardcore/indierockalbum. Een beetje in de hoek van Scowl. ‘Syd Sweeney’ en ‘Sunset Hymnal’ vind ik de lekkerste nummers.

Starling – Forgive Me (EP): Dit is een heerlijk postrock/shoegaze-album. Of grungy dreampop (geef het maar een naam). Muziek van heel hard naar heel zacht. Vaak binnen een nummer. Het begint gelijk al lekker met ‘Quiet’. Verder zijn ‘My Love’, ‘Slow Down’ en ‘Keep It’ heel prettige nummers.

Wavves – Spun: Dit is een aardige lo-fi poppunkalbum. aanstekelijke zangmelodieën en fuzzy gitaren. De toon van deze 13 nummers is nog steeds hetzelfde als altijd. Misschien iets gepolijster. Een leuk zomeralbum. ‘Lucky Stars’, ‘Goner’ en ‘Big Nothing’ zijn best lekkere nummers.

Mijn albums van deze week: Door Eater – Try en Placement - Insect.

• Leuk
Waarderingen: Bob105 en DadRock
The Whimbrels - The Whimbrels (mooie art rock plaat met 3 gitaristen waarvan 2 van het Glenn Branca Ensemble en 1 van Swans. Yay!)

Jeanines - How Long Can It Last (goede C86 indie pop)

Blonde Redhead - The Shadow of the Guest (Koor- en "ASMR"-versies van nummers van "Sit Down for Dinner" vormen een nieuw album, soms erg "soundtrackerig", beetje moeilijk om het als een volwaardig album te beschouwen maar ik vind deze versie boeiender dan de originale LP zelf)

Lammping (met Bloodshot Bill) - Never Never (psych meets hip-hop, erg kort met maar 7 nummers in 16 minuten, niet elk nummer is even goed, maar wel heel wat enorm leuke hip-hop beats)

1751044521424.jpeg1751046234402.jpeg1751048822790.jpeg1751048839714.jpeg

Alleen nog Laura Stevenson en Lorde geluisterd.
Lorde is prima, maar raakt mij niet zoals Solar Power. Wel aantal goede nummers.
Album van Laura Stevenson kan mij meer boeien in eerste aanleg. Zal op repeat gaan!

Ik was van plan nu eigenlijk non stop Werchter artiesten in te luisteren maar jongens, dat album van Lorde… mijn god. ❤️ Wat een geweldige (en mega persoonlijke) return to form na het wat meer verstilde Solar Power.

Zo energiek en vol leven. Die synths! Jim-E Stack (Bon Iver) als producer werkt voor mij ook enorm goed.

• Leuk
Waarderingen: JKGB, Dante en BeWario
Vandaag wel erg karig, maar toch nog een paar plaatjes op het programma

Dropkick Murphys - For The People
Jools - Violent Delights
The Reds, Pinks and the Purples - The Past Is A Garden I Never Fed
Jesse Welles - Pilgrim
Kae Tempest - Self Titled
Merpire - Milk Pool

Nilüfer Yanya - Dancing Shoes EP
Katie Gregson-McLeod - Love Me Too Well, I'll Retire Early EP

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
GAUPA - Fyr

Verplichte kost voor de liefhebbers van DOOL. Weliswaar een EP i.p.v. album, maar qua speelduur toch eerder een album.

Inderdaad geen lange lijst dit keer, maar mijn bijdrage toch pas vandaag omdat ik Febuary nog even mee wilde pikken:

Dropkick Murphys – For the People: Tsja, wat moet ik hiervan zeggen. Dropkick Murphys is Dropkick Murphys. Vaak gezien. Altijd goed voor een folk / punkfeestje. Dit schijnt volgens de kenners wel de beste plaat sinds jaren te zijn van deze mannen. De start is gelijk al veelbelovend met ‘Who’ll Stand With Us’. Verder vind ik ‘Longshot’, ‘Bury The Bones’ , ‘Sooner Kill ’Em First’, ‘The Vultures Circle High’ en (uiteraard) ‘One Last Goodbye’ erg lekkere nummers.

Double Virgo – Shakedown: Voor Bar Italia was er Double Virgo. De mannen van Bar Italia. Shakedown is een erg goede indierockplaat van deze mannen en een heerlijk debuut. ‘due dilettante’, ‘red card’, ‘vis a vis’, en ‘totally unrelated part two’ zijn vooralsnog mijn favoriete nummers.

Febuary – Run Like A Girl (EP): Screamo / Skramz is weer helemaal terug lijkt het. Of is het nooit weggeweest? Dit is screamo in de geest van Funeral Diner en In Loving Memory. Ik hou daar wel van. Sterker nog: ik vind dit heerlijk. Screamo zoals screamo hoort te zijn. ‘I Hope Everyone Remembers What You Were’, ‘What A Douche!!!’ en ‘Run Like A Girl’ zijn mijn favorieten, hoewel de hele plaat lekker is.

Jools – Violent Delights: Ik heb ze gezien op Sniester in Paard Kleine Zaal. Wat een topoptreden was dat. Wat een energie en wat een heerlijke (post)punk. En potverdikkeme, wat is dit een topplaat geworden zeg! Vol energie en vol met heerlijke nummers. Alles is erg lekker, mijn voorlopige favorieten: ‘The Pleasures’, ‘Limerence’, ‘Cardinal’, ‘Knee Injury’, ‘97%’ en ‘Dunoon’.

Nilüfer Yanya – Dancing Shoes (EP): Dit is een aardige indierockplaat. Niet perse mijn ding, maar ‘Where To Look’ is nog wel een prima nummer.

Sorry… - Fragile: Een album? 7 nummers is toch eerder een EP? Dit noemen ze depressieve black metal. Daar luister ik eigenlijk nooit naar, of weinig. ‘Fragile’ en ‘Diaries Of Violence’ vind ik nog wel aardige nummers, maar ik kan me voorstellen dat de echte liefhebber van dit genre het een redelijk vlak of saai album vindt.

thistle. – it’s nice to see you, stranger (EP): Staat op mijn te kijken lijstje voor Left Of The Dial. Volgens de recensenten voor fans van Narrow Head, Cloakroom het vroegere werk van Deftones. Stevige shoegaze. Het klinkt zowel zwaar als intiem. ‘cobble/mud’, ‘holy hill’ en ‘wishing coin’ zijn wel mijn favorieten.

We Lost The Sea - A Single Flower: Instrumentale postrock zoals het bedoeld is. 6 nummers, 1 uur en 10 minuten. Rustige(re) opbouw, stevig(ere) middenstuk en een rustige(re) en soms een stevige(re) outro. Heerlijk. Mijn favorieten: ‘If They Had Hearts’, ‘Everything Here Is Black And Blinding’ en ‘Blood Will Have Blood’. Let wel: dat laatste nummer duurt 27 minuten!

Mijn album van deze week: Jools – Violent Delights.

Redelijk wat nieuwe albums met Clipse, Burna Boy, Barry Can’t Swim, Giveon en eventueel Justin Bieber :)

Beste release deze week is wat mij betreft een EP:
Eddy Current Suppression Ring - Shapes and Forms EP (Cool Death)

Mike Polizze - Around Sound (Paradise of Bachelors) : 2de soloplaat van Purling Hiss-frontman
Gina Birch - Trouble (Third Man Records): 2de soloplaat van de bassiste van The Raincoats
Half Japanese - Adventure (Fire Records)
Chronophage - Musical Attack: Communist + Anarchist Friendship (EP) (Post Present Medium)

1752212827551.jpeg

1752214202145.jpeg1752214391493.jpeg1752214421808.jpeg1752214524037.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Lion
Beste release deze week is wat mij betreft een EP:
Eddy Current Suppression Ring - Shapes and Forms EP (Cool Death)

Mike Polizze - Around Sound (Paradise of Bachelors) : 2de soloplaat van Purling Hiss-frontman
Gina Birch - Trouble (Third Man Records): 2de soloplaat van de bassiste van The Raincoats
Half Japanese - Adventure (Fire Records)
Chronophage - Musical Attack: Communist + Anarchist Friendship (EP) (Post Present Medium)

Bekijk bijlage 15128

Bekijk bijlage 15138Bekijk bijlage 15139Bekijk bijlage 15140Bekijk bijlage 15142
Nice die albumhoezen erbij, maakt het direct visueel.

• Leuk
Waarderingen: BeWario en Bubba
De originele versie van So Be It staat toch nog op het nieuwe Clipse album (!!!!!!!). Mijn dag kan niet meer stuk. De sample zou niet cleared zijn, dus er stond een nieuwe versie op het album. Maar blijkbaar is dit een paar uur geleden toch nog aangepast naar het origineel.

Users who are viewing this thread