Alcatraz Open Air 2025

Hypocrisy is een goede liveband! Nu tweemaal eerder op Alcatraz gezien. Ik kies er denk ik zelf voor om die op mijn gemakje mee te pakken ipv op tijd zijn om me de Morgue in te persen voor Dool. Wordt daar ongetwijfeld erg druk. En die avond zit bomvol goede bands waardoor een rustiger moment wel fijn is.
Dat klinkt als een goed plan, ik doe mee :)
Dan zien we ons daar, ik sta daar i.i.g. vooraan mijn nekspieren te trainen. 🤘
Hele goede liveband idd, in 2023 stonden ze zelfs als afsluiter van het festival in de Swamp (tegelijk met Cult Of Luna in Helldorado), dat was echt schitterend!
Nu iets eerder op de avond, maar dat mag de pret niet drukken.

Ben overigens ook benieuwd naar Abbath als afsluiter die dag, nog nooit gezien, maar volgens mij gaat dat ook een feestje worden.
Schijnt nogal een clown te zijn voor een black metal act, iemand ervaring mee?

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Joslittel en Loek123
Donderdag ga ik naar aloude traditie een (of twee, of...) streekbiertje(s) savoureren in Presidio, een plek die ik voor de rest van het weekend toch ga mijden wegens veel te druk.
El Presidio is een geweldige plek, maar helaas idd ook veel te druk, zelfs na vergroting..
Typisch zo'n plek die ten onder gaat aan zijn eigen populariteit.
Ik vermoed dat dat vooral komt door lokale bezoekers die daar massaal rondhangen de hele dag.
Van die mensen die eigenlijk niet zozeer metalfans zijn, en ook nauwelijks bands op de line-up kennen, maar wel de klassieke hits die de DJ daar door de speakers knallen, en die het bovendien gewoon heel erg gezellig vinden om daar met vrienden naar toe te gaan en de nodige pintjes te drinken (aan het eind van de avond vind je daar dan ook een hoop ladderzatte gasten, en is de sfeer meestal niet meer zo prettig).

• Leuk
Waarderingen: saurus en Jamel
Ben overigens ook benieuwd naar Abbath als afsluiter die dag, nog nooit gezien, maar volgens mij gaat dat ook een feestje worden.
Schijnt nogal een clown te zijn voor een black metal act, iemand ervaring mee?
Zijn laatste show op Graspop was erg sterk, ja die gast is een soort wandelend karikatuur van een black metal frontman maar verder weinig poespas en gewoon knallen.
El Presidio is een geweldige plek, maar helaas idd ook veel te druk, zelfs na vergroting..
Typisch zo'n plek die ten onder gaat aan zijn eigen populariteit.
Ik vermoed dat dat vooral komt door lokale bezoekers die daar massaal rondhangen de hele dag.
Van die mensen die eigenlijk niet zozeer metalfans zijn, en ook nauwelijks bands op de line-up kennen, maar wel de klassieke hits die de DJ daar door de speakers knallen, en die het bovendien gewoon heel erg gezellig vinden om daar met vrienden naar toe te gaan en de nodige pintjes te drinken (aan het eind van de avond vind je daar dan ook een hoop ladderzatte gasten, en is de sfeer meestal niet meer zo prettig).
Ik vond het vorige editie meestal prima te doen ff een biertje te halen daar, ook als het druk is kom je er nog wel door naar de bar. Maar als ik mn bier heb ben ik ook gelijk weer weg, echt 0 behoefte langer in die tent te zijn dan nodig. Ik zou voorstander zijn van een extra bar aan de buitenkant :)

• Winning
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en MetalLimbo
Vond Emperor - Briqueville ook een zeer lastige clash, maar ik ga Briqueville in oktober al zien (voorprogramma van Hemelbestormer), dus dan is die clash al opgelost.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Staat dit jaar eigenlijk amper black metal in La Morgue, jammer genoeg. De Belgische formaties Splendidula en Alkerdeel komen dan nog het dichtst in de buurt.
vind ik ook wel jammer, vind de show van Thurisaz in de morgue in 2021 nog altijd de beste show die ik daar gezien heb.

• Leuk
Waarderingen: johanra en Jamel
Heb m'n spoorboekje ook even overlopen. Ik sta uiteraard altijd open voor suggesties! Vetgedrukt = must see. Sterretje = nog niet live gezien.

Donderdag
Warbringer*
Kerker*
Evil Invaders
Frog Leap*

Vrijdag

Blaze Bayley*
Coffin Feeder*
Heriot
Winterfylleth* - Messa* (Momenteel nog géén idee wie m'n voorkeur verkiest, beide nog niet live gezien)
Me and that man*
Thrown*
Wind Rose - Crystal Lake (Ook hier, géén idee)
Year of no Light*
Thy Catafalque*
Mastodon
Rum colaatjes tanken op de Eagle's Plaza
Abbath

Zaterdag
Magic Kingdom*
Signs of the Algorithm* stukje meepikken
Myrath* - Between The Buried And Me* (Ik neig eerder naar de Helldorado)
Ne Obliviscaris
Drowning Pool*
Stukje Nailbomb* checken, ook al ken ik het niet.
Caliban*
Fit for a king*

Zondag

Majestica*
Gaerea
Gutalax* (om het eens gezien te hebben)
Pig Destroyer*
Fear Factory
Stukje Tsjuder*
Kerry King
Borknagar
Begin Alkerdeel
Dimmu Borgir*
Emperor
Machine Head

vind ik ook wel jammer, vind de show van Thurisaz in de morgue in 2021 nog altijd de beste show die ik daar gezien heb.
Pfoeh ja, dat is ook één van mijn mooiste herinneringen aan La Morgue. Wat een betoverend optreden was me dat zeg. Alles was daar perfect.

Dat jaar vond ik Psychonaut en Monkey3 ook meesterlijk goed in La Morgue. Niet verwonderlijk dat op die editie mijn liefde voor die tent is ontstaan.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: johanra en MetalLimbo
Pfoeh ja, dat is ook één van mijn mooiste herinneringen aan La Morgue. Wat een betoverend optreden was me dat zeg. Alles was daar perfect.
Dat was fantastisch inderdaad (op het momentje na dat een groepje zatlappen totaal ongepast wilden beginnen met crowdsurfen), instant fan van Thurisaz vanaf toen! Eeuwig zonde dat ze vorig jaar gestopt zijn.. :cry:
Dat jaar vond ik Psychonaut en Monkey3 ook meesterlijk goed in La Morgue. Niet verwonderlijk dat op die editie mijn liefde voor die tent is ontstaan.
Het hele concept van La Morgue is idd briljant, vooral dat lage podium waar je zonder hekken direct vooraan kan staan, dat maakt ieder optreden enorm intiem (hardcore/goregrind werkt daarom ook geweldig daar).

Voor mij mogen ze er dan ook zelfs nog een tweede La Morgue neer zetten, maar dan weer volledig gesloten en donker zoals de eerste keer in 2019, dat was echt alsof je in een andere wereld terecht kwam!
Hele fijne line-up ook toen (kregen allen 66 minuten speeltijd), waarvan ik als ik nu terug kijk veel meer had moeten zien, maar ik was toen helaas nog niet zo into doom/post/black/death als nu.
Lees nu eigenlijk pas in de geweldige aankondiging dat de circustent van La Morgue dus voor 2019 (mijn eerste keer op Alcatraz) een of meerdere jaren dienst heeft gedaan als El Presidio, ook leuk om te weten.

1752232402250.png

Heb m'n spoorboekje ook even overlopen. Ik sta uiteraard altijd open voor suggesties! Vetgedrukt = must see. Sterretje = nog niet live gezien.

Donderdag
Warbringer*
Kerker*
Evil Invaders
Frog Leap*

Vrijdag

Blaze Bayley*
Coffin Feeder*
Heriot
Winterfylleth* - Messa* (Momenteel nog géén idee wie m'n voorkeur verkiest, beide nog niet live gezien)
Me and that man*
Thrown*
Wind Rose - Crystal Lake (Ook hier, géén idee)
Year of no Light*
Thy Catafalque*
Mastodon
Rum colaatjes tanken op de Eagle's Plaza
Abbath

Zaterdag
Magic Kingdom*
Signs of the Algorithm* stukje meepikken
Myrath* - Between The Buried And Me* (Ik neig eerder naar de Helldorado)
Ne Obliviscaris
Drowning Pool*
Stukje Nailbomb* checken, ook al ken ik het niet.
Caliban*
Fit for a king*

Zondag

Majestica*
Gaerea
Gutalax* (om het eens gezien te hebben)
Pig Destroyer*
Fear Factory
Stukje Tsjuder*
Kerry King
Borknagar
Begin Alkerdeel
Dimmu Borgir*
Emperor
Machine Head
Winterfylleth > Messa (die laatste staan in het najaar ook nog in trix bij Paradise Lost)
Verder heb je nog ruimte voor Conjurer & Dool op de vrijdag en Rivers Of Nihil op de zaterdag

• Leuk
Waarderingen: jvandeweyer en Jamel
Dat was fantastisch inderdaad (op het momentje na dat een groepje zatlappen totaal ongepast wilden beginnen met crowdsurfen), instant fan van Thurisaz vanaf toen! Eeuwig zonde dat ze vorig jaar gestopt zijn.. :cry:

Het hele concept van La Morgue is idd briljant, vooral dat lage podium waar je zonder hekken direct vooraan kan staan, dat maakt ieder optreden enorm intiem (hardcore/goregrind werkt daarom ook geweldig daar).

Voor mij mogen ze er dan ook zelfs nog een tweede La Morgue neer zetten, maar dan weer volledig gesloten en donker zoals de eerste keer in 2019, dat was echt alsof je in een andere wereld terecht kwam!
Hele fijne line-up ook toen (kregen allen 66 minuten speeltijd), waarvan ik als ik nu terug kijk veel meer had moeten zien, maar ik was toen helaas nog niet zo into doom/post/black/death als nu.
Lees nu eigenlijk pas in de geweldige aankondiging dat de circustent van La Morgue dus voor 2019 (mijn eerste keer op Alcatraz) een of meerdere jaren dienst heeft gedaan als El Presidio, ook leuk om te weten.

Bekijk bijlage 15145
het concept van alleen belgische bands gaan ze alleszins niet meer doen, die zijn nu veel meer gespreid over alle stages ipv het tot 1 stage te beperken. werkt ook gewoon beter om belgische bands te promoten.

Bekijk bijlage 15145
Heel veel goede optredens gezien toen Wolvennest, Miava, Psychonaut, Fire Down Below. De bands kregen ook 66 minuten speeltijd dat had als nadeel wel dat er een clash was met zowel Swamp als Prison.

La Morgue anno 2019 vanaf minuut 1 met de toog in de tent en het lijk in de frigo :)

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo
Die eerste "Morgue" was absoluut erg bijzonder. Ook geen headlinerconcept ofzoiets. Hun posities in de timetable werd gewoon geloot via een livestream.

De nieuwe "Morgue" is ook één van mijn favoriete podia op een festival. Niet enkel qua geprogrammeerde genres. Doet me soms echt even vergeten dat ik op een festival zit i.p.v. in een kleine venue. En ik vind het ook altijd érg leuk dat er tijdens de Prison headliner op de Morgue meestal iets totaal uniek speelt.

het concept van alleen belgische bands gaan ze alleszins niet meer doen, die zijn nu veel meer gespreid over alle stages ipv het tot 1 stage te beperken. werkt ook gewoon beter om belgische bands te promoten.
Het concept was nooit alleen Belgische bands, wel hoofdzakelijk Belgische bands (in 2019 bv. 11/15 volgens de aankondiging hierboven).
Verder was het concept sludge, post, doom, death, stoner and black, maar ook daar zijn ze inmiddels van af.
Dat soort bands staan ook in Helldorado (bv. Psychonaut, Cult Of Luna, Gaerea, Yoth Iria, Katla), terwijl in La Morgue ook o.a. thrash, heavy, power, hardcore, goregrind bands staan.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Eindelijk eens even goed gaan zitten om een looproute samen te stellen, tips zijn welkom uiteraard!
Vetgedrukt is must en schuingedrukt is opvulling
Heel veel zin in de eerste Alcatraz🤘

Vrijdag:

Splendidula
Frayle

Snot
Winterfylleth
Cabal
Dvne
Thrown
Conjurer
Wind Rose
Absu
King Buffalo
Thy Catafalque
Mastodon
Hypocrisy (jammer van Dool)
Ministry
Slomosa

Zaterdag:

Heb op de zaterdagavond nog grote gaten, met Vola, Fit For A king en Leprous/Avatar als enige musts. Tips zijn welkom

Tenside
Between the buried and me
Ne Obliviscaris

Stukje Baest
Drowning Pool/ Rivers of Nihil (nog niet over uit)
Vola
Vader? Wolfmother? Crypt Sermon? (nog verder inluisteren)
Fit For A King
The Night eternal/Black dahlia/Helmet? (nog verder inluisteren)
Candlemass
Leprous/Avatar (wordt een momentbeslissing denk ik)
Obituary

Zondag:

Mogelijk ook langer op de camping blijven hangen en beginnen bij Pestilence of Gaerea

Majestica
Flotsam & Jetsam

Pestilence
Gaerea
Fear Factory/ Dope (ook nog niet over uit)
Tsjuder
Ill Nino
Borknagar
Cult of Luna
Static-X

Emperor/Briqueville
Machine Head
Rotting Christ

Eindelijk eens even goed gaan zitten om een looproute samen te stellen, tips zijn welkom uiteraard!
Vetgedrukt is must en schuingedrukt is opvulling
Heel veel zin in de eerste Alcatraz🤘

Vrijdag:

Splendidula
Frayle

Snot
Winterfylleth
Cabal
Dvne
Thrown
Conjurer
Wind Rose
Absu
King Buffalo
Thy Catafalque
Mastodon
Hypocrisy (jammer van Dool)
Ministry
Slomosa

Zaterdag:

Heb op de zaterdagavond nog grote gaten, met Vola, Fit For A king en Leprous/Avatar als enige musts. Tips zijn welkom

Tenside
Between the buried and me
Ne Obliviscaris

Stukje Baest
Drowning Pool/ Rivers of Nihil (nog niet over uit)
Vola
Vader? Wolfmother? Crypt Sermon? (nog verder inluisteren)
Fit For A King
The Night eternal/Black dahlia/Helmet? (nog verder inluisteren)
Candlemass
Leprous/Avatar (wordt een momentbeslissing denk ik)
Obituary

Zondag:

Mogelijk ook langer op de camping blijven hangen en beginnen bij Pestilence of Gaerea

Majestica
Flotsam & Jetsam

Pestilence
Gaerea
Fear Factory/ Dope (ook nog niet over uit)
Tsjuder
Ill Nino
Borknagar
Cult of Luna
Static-X

Emperor/Briqueville
Machine Head
Rotting Christ
Mag ik verzoeken bronvermelding te plaatsen wanneer je mijn spoorboekje gebruikt?

Jokes aside, buiten wat vetgedrukte namen te switchen, zullen onze benen mogelijks dezelfde afstand afleggen tijdens het festival 😆

Er is slechts één echte con en dat is dat ze op Alcatraz (tenzij extreme hitte) niet voorzien in gratis drinkwater.
Klopt niet volledig. Ik weet niet of het vorig jaar was of de editie daarvoor dat het zo warm was maar toen kon je gratis water halen aan de bars.

Over 3 weken mijn eerste Alcatraz festival! Heel veel zin dit festival te ontdekken. Na Hellfest 2016 en keer Graspop 2023 ben ik erg benieuwd! Verwacht een Hellfest achtige aankleding. De kleinschalige setting spreekt me wel aan. We zitten er luxe bij op Eagle plaza. Ook een nieuwe ervaring. Handig dat er al een voorraad bonnen gekocht kunnen worden voor een schappelijke prijs van 3.20. Zin in een serieuze bierproeverij! En Machine head natuurlijk!

Users who are viewing this thread