Alcatraz Open Air 2025

Pfoeh ja, ik begin daar ook steeds meer zin in te krijgen. Op Samhain vorig jaar niet helemaal het moment, maar hoe vaker ik het luister, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat die me kunnen gaan betoveren in La Morgue.
Ik vond ze top op Samhain, maar kies ditmaal toch voor Emperor waarschijnlijk. Jammerlijke clash.
Idem voor Hypocrisy en Dool, die laatste waren vorig jaar ook geweldig in Muziekgieterij.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Ik vond ze top op Samhain, maar kies ditmaal toch voor Emperor waarschijnlijk. Jammerlijke clash.
Idem voor Hypocrisy en Dool, die laatste waren vorig jaar ook geweldig in Muziekgieterij.
Inderdaad een lastige clash met Emperor. De reden dat ik nu naar Briqueville neig is omdat ik twijfels heb of de Swamp het geluid bij Emperor tiptop in orde gaat krijgen. Ze hebben er bij dat soort bands nogal eens moeite mee en zonder absoluut perfect geluid vervalt Emperor voor mij helaas een beetje in een brij. Briqueville in La Morgue is wat dat betreft de veiligere keuze.

Dool vs Hypocrisy vind ik dan weer een vrij gemakkelijke keuze in het voordeel van die eerste. Hypocrisy vind ik een fijne band, maar van Dool en Raven ben ik groot fan. Dat gaat echt helemaal te gek worden in de intieme setting van La Morgue, ben ik van overtuigd. Denk wel dat die tent afgeladen vol gaat staan, dus moet zorgen dat ik op tijd binnen ben. Helaas eerder weg bij Mastodon dus.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Inderdaad een lastige clash met Emperor. De reden dat ik nu naar Briqueville neig is omdat ik twijfels heb of de Swamp het geluid bij Emperor tiptop in orde gaat krijgen. Ze hebben er bij dat soort bands nogal eens moeite mee en zonder absoluut perfect geluid vervalt Emperor voor mij helaas een beetje in een brij. Briqueville in La Morgue is wat dat betreft de veiligere keuze
Niet om de pret helemaal te bederven maar voor mij heeft de Morgue bij black metalbands ook geen onberispelijke status. Bijvoorbeeld Fen vond ik daar niet overtuigend klinken. Emperor eenmaal eerder in de Swamp gezien en dat knalde de boxen uit. Kwestie van de schuifjes weer op dezelfde manier zetten en gaan.

Overigens ben ik ook erg blij met het schema! Moeten wel een paar bands sneuvelen maar met deze dikke line-up hadden die er veel meer kunnen zijn. Ben vooral immens blij dat Leprous en Obituary (bijna) niet meer clashen! Wel jammer dat het ten koste van Avatar gaat maar goed, die hebben we al vaak gezien.

Op dit moment zit misschien wel mijn grootste twijfel in of het einde van Cult of Luna zien of het begin van Dimmu. Die laatste is misschien wel mijn favo black metal bands. En hun nieuwe setlist is inmiddels bekend en de eerste drie nummers behoren tot mijn favorieten..

Niet om de pret helemaal te bederven maar voor mij heeft de Morgue bij black metalbands ook geen onberispelijke status. Bijvoorbeeld Fen vond ik daar niet overtuigend klinken. Emperor eenmaal eerder in de Swamp gezien en dat knalde de boxen uit. Kwestie van de schuifjes weer op dezelfde manier zetten en gaan.
Staat dit jaar eigenlijk amper black metal in La Morgue, jammer genoeg. De Belgische formaties Splendidula en Alkerdeel komen dan nog het dichtst in de buurt.

Gelukkig is Briqueville geen black metal maar psychedelic post, en met die subgenres heb ik niets dan goede ervaringen in de Morgue :) wel eens dat Fen niet helemaal overtuigde, of dat aan de mix lag is mij niet opgevallen destijds.
Overigens ben ik ook erg blij met het schema! Moeten wel een paar bands sneuvelen maar met deze dikke line-up hadden die er veel meer kunnen zijn. Ben vooral immens blij dat Leprous en Obituary (bijna) niet meer clashen! Wel jammer dat het ten koste van Avatar gaat maar goed, die hebben we al vaak gezien.
Leprous en Obituary allebei zien ben ik ook enthousiast over, heb mij wel laten aansteken door jouw enthousiasme over Obituary maar in een volle clash met Leprous hadden die geen schijn van kans. Nu loop ik na Leprous lekker mee die kant op!
Op dit moment zit misschien wel mijn grootste twijfel in of het einde van Cult of Luna zien of het begin van Dimmu. Die laatste is misschien wel mijn favo black metal bands. En hun nieuwe setlist is inmiddels bekend en de eerste drie nummers behoren tot mijn favorieten..
Tja, normaal is het einde van een set altijd beter dan het begin van een set, qua sfeer. De climax vs de opwarm rondjes. Maar als ze starten met je favorieten wordt het inderdaad wel een duivels dilemma. Kwestie van afwachten hoe makkelijk je jezelf weg krijgt bij CoL wellicht? Als die de sterren van de hemel staan te spelen blijf je wellicht toch liever daar, valt het wat tegen kan je mooi op tijd klaar gaan staan voor Dimmu...

Net ff de setlist van Dimmu Borgir bekeken en ik snap wel wat Jos bedoelt ja.
Puritania en The Serpentine Offering
bij de eerste vier nummers is wel echt heerlijk. Maar op basis van het voorproefje van Julie Christmas op Graspop gaat Cult of Luna een verpletterende set spelen en zich zeker in de top-5 van de lijstjes met hoogtepunten van het weekend melden. Dus tenzij daar iets toch gruwelijk mis is gegaan met het geluid ofzo, zie ik mezelf daar niet eerder weglopen.

Wil iedereen ook nog adviseren om bij Myrath te gaan kijken. Ook nog wel iets dat velen hier gaaf kunnen vinden.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
De Belgische formaties Splendidula en Alkerdeel komen dan nog het dichtst in de buurt.
Alkerdeel heb ik eerder dit jaar gezien als aftershow bij Fluisteraars en toen was dat echt heel goed, voordien was ik er nooit erg onder de indruk van. Denk dat dit in de Morgue ook wel goed kan werken als er genoeg trouwe fans aanwezig zijn. Alleen spijtig dat ze volledig clashen met Cult of Luna want de kans dat ik die ga skippen is 0%

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jamel
Ik vind Hypocrisy en Dool ook een hele lastige, weet nog steeds niet wat ik daarmee ga doen.
Dool vs Hypocrisy vind ik dan weer een vrij gemakkelijke keuze in het voordeel van die eerste. Hypocrisy vind ik een fijne band, maar van Dool en Raven ben ik groot fan. Dat gaat echt helemaal te gek worden in de intieme setting van La Morgue, ben ik van overtuigd. Denk wel dat die tent afgeladen vol gaat staan, dus moet zorgen dat ik op tijd binnen ben. Helaas eerder weg bij Mastodon dus.
Heb je Hypocrisy al eens eerder live gezien?
Wil iedereen ook nog adviseren om bij Myrath te gaan kijken. Ook nog wel iets dat velen hier gaaf kunnen vinden.
Ik had Myrath eigenlijk wel op mijn lijstje staan om te gaan zien, maar in die clash met between the buried and me maken ze voor mij en ik denk de meesten hier geen schijn van kans helaas.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Misschien op Graspop 2013, maar kan ik me niet meer herinneren. Alcatraz 2023 clashten ze met Cult of Luna, dus toen heb ik ze gemist.
Hypocrisy is een goede liveband! Nu tweemaal eerder op Alcatraz gezien. Ik kies er denk ik zelf voor om die op mijn gemakje mee te pakken ipv op tijd zijn om me de Morgue in te persen voor Dool. Wordt daar ongetwijfeld erg druk. En die avond zit bomvol goede bands waardoor een rustiger moment wel fijn is.

En ja @Koekdoos ik had Myrath graag meegepakt maar de clash met Between the Buried and Me is dodelijk voor ze. Die band wil ik echt niet missen, ook al is het alleen maar om samen met Jamel naar een van zijn favo albums te luisteren live

Hypocrisy is een goede liveband! Nu tweemaal eerder op Alcatraz gezien. Ik kies er denk ik zelf voor om die op mijn gemakje mee te pakken ipv op tijd zijn om me de Morgue in te persen voor Dool. Wordt daar ongetwijfeld erg druk. En die avond zit bomvol goede bands waardoor een rustiger moment wel fijn is.
Dat klinkt als een goed plan, ik doe mee :)

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel
Donderdag ga ik naar aloude traditie een (of twee, of...) streekbiertje(s) savoureren in Presidio, een plek die ik voor de rest van het weekend toch ga mijden wegens veel te druk.
Het merendeel van de avond gaat zich in de Morgue afspelen, waar ik zeker Kerker en Stung wil zien.

Vrijdag:
Blaze Bayley (omdat we er een gewoonte van gemaakt hebben om elke dag de opener op Prison te zien)
(Splendidula)
Coffin Feeder
(Chemicide of Frayle)
Snot
Messa
Cabal
Dvne
Phil Campbell & The Bastard Sons
Dying Fetus
Crystal Lake
Year Of No Light

King Buffalo
Thy Catafalque
Mastodon
Hypocrisy
(Ministry)
Slomosa (vroeg genoeg in de tent zodat ik een plekje vooraan kan bemachtigen om de band voor de 5de keer te zien)

Zaterdag:
Magic Kingdom
(Signs of Algorithm)
Between The Buried And Me
Mammoth Grinder
Ne Obliviscaris
Rivers Of Nihil
Nailbomb
Vader
(eindelijk Dark Age eens live horen)
Caliban
Suffocation
Fit For A King
The Black Dahlia Murder
(Helmet)
(Avatar of Leprous)
Obituary (als ik dat al ga halen, maar ik doe mijn best, want ze spelen waarschijnlijk een Cause of Death 35th anniversary set)

Zondag:
Majestica
Promise Down
Bark
Gaerea
Gutalax
Pig Destroyer
Fear Factory (deze heersers had ik liever wat langer zien spelen)
Tsjuder
Kerry King
Prong
Cult Of Luna (in 2023 sloten ze Helldorado af op zondag, dan vind ik dit toch een downgrade)
Dimmu Borgir
Briqueville
Machine Head

Dit allemaal onder voorbehoud van krakende knoken en oogleden die mogelijk aan wenkbrauwen moeten worden geniet.

Staat dit jaar eigenlijk amper black metal in La Morgue, jammer genoeg. De Belgische formaties Splendidula en Alkerdeel komen dan nog het dichtst in de buurt.

Oh ik zie nou pas dat Gaerea niet in de Morgue staat. Had eigenlijk niet door dat die band al "groot genoeg" was voor de Swamp, dacht dat het vergelijkbaar zou zijn qua status met Uada vorig jaar. Maar goed, swamp it is then :)

• Leuk
Waarderingen: duck en Jamel

Users who are viewing this thread