Graspop Metal Meeting 2026

Wat is er mis met de metal dome: Er is een bar, visuals en muziek voor mij nu al een top locatie. Meer mensen kan maar is dat nodig?

Marquee upgraden naar een Metal dome look and feel maar eigenlijk niet veel capacteit extra nodig. Dit jaar meer leeg dan vol gezien.

Verder als beide tenten gaan upgraden om meer bezoekers toe te laten zijn we weer terug bij af voor de campings
We weten natuurlijk niet of upgrade noodzakelijk een grotere capaciteit betekent kan ook gewoon een betere/nieuwere tent zijn met dezelfde capaciteit. Ik denk dan bv aan een kleinere versie van de Barn waar de verluchting geïntegreerd is ipv te moeten werken met wat openingen in het tentzeil en een externe ventilator. Hopelijk houden ze wel vast aan een planken vloer want die betonplaten die de Barn van Werchter heeft vind ik toch minder comfortabel om te staan en een meedeinende vloer is ook wel toffer bij shows waar er wat actie in het publiek is .

Hoelang bestaat de marquee al?
Kan het zijn dat de levensduur is bereikt?
Heb er niet echt verstand van natuurlijk. Maar had speciaal eens een blik rond laten gaan omdat ik nieuwsgierig was naar de opbouw van zo'n tent, maar leek niet op materiaal wat aan het einde van zijn latijn is.

Is BMTH dan zo'n zekerheidje?
Ik las in een interview dat Sykes een sabbatjaar wou inplannen (ivm. tweeling die ondertussen al dan niet geboren is?).

Edit: ik lees net dat ze op Nova Rock 2026 staan, my bad.
Vind het wel ergens zot dat Nova al terug met BMTH komt, met maar 4HL's, is nogmaar van 2024 geleden.

Zou bmth een werchter avontuur aandoen? Hopelijk niet.

Vind de vroeger aankondigingen van sommige festivals toch wel leuk. Dan weet ge toch al mogelijk iets voor Graspop.

Tenten worden allemaal gehuurd neem ik aan, dus kan ook zijn dat de leveranciers hun tenten wat vernieuwd. Afgeschreven in de boekhouding en dergelijke, alsook levensduur.
Als aansluiting op mijn vorige post: deze redenering lijkt me ook logischer.
Maar, welke andere festivals maken dan gebruik van deze tenten?

Worden die tenten echt alleen maar voor Graspop gebruikt?
Nee die zullen niet exclusief voor Graspop bedoeld zijn. Maar of er afnemers zijn dat kan je alleen weten als je dezelfde tent tegen komt op een ander festival, hoewel die dan best korter of langer kan zijn ivm segmenten.

En als we 2016 zien als ingangsjaar dan zouden deze tenten inderdaad afgeschreven kunnen zijn. Ook wetende dat er in 10 jaar veel veranderd in ontwikkeling.
Bedrijven houden van ronde getalletjes.

Dat nu wetende denk ik dat we vooral naar nieuwe tenten gaan maar goede kans met dezelfde (+/-) dimensies.

Herinner me ook dat paar jaar geleden de marquee in zakte tijdens decapitated.
Ze hebben nu de PA stack aan meerdere balken gehangen. Dus geen idee of die balken op de duur zwakker worden.

Nee die zullen niet exclusief voor Graspop bedoeld zijn. Maar of er afnemers zijn dat kan je alleen weten als je dezelfde tent tegen komt op een ander festival, hoewel die dan best korter of langer kan zijn ivm segmenten.

En als we 2016 zien als ingangsjaar dan zouden deze tenten inderdaad afgeschreven kunnen zijn. Ook wetende dat er in 10 jaar veel veranderd in ontwikkeling.
Bedrijven houden van ronde getalletjes.

Dat nu wetende denk ik dat we vooral naar nieuwe tenten gaan maar goede kans met dezelfde (+/-) dimensies.

Herinner me ook dat paar jaar geleden de marquee in zakte tijdens decapitated.
Ze hebben nu de PA stack aan meerdere balken gehangen. Dus geen idee of die balken op de duur zwakker worden.
Dank je wel voor de duidelijke uitleg.

Ja, werd toen ontruimd en daardoor onstond er een volks ophoping in de Dome bij Fleddy Melculy.
Decapitated mocht later het optreden inhalen dacht ik?
Jah gelijk volgens mij met headliners waardoor er minder volk was als origineel. Maar mochten het idd op dezelfde dag inhalen.
Was wel sneu voor decapitated.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Heb er niet echt verstand van natuurlijk. Maar had speciaal eens een blik rond laten gaan omdat ik nieuwsgierig was naar de opbouw van zo'n tent, maar leek niet op materiaal wat aan het einde van zijn latijn is.
Nee we hoeven er niet altijd verstand van te hebben. Maar als een tent waar een paar duizend man in staat, gebreken toont voor de gewone al dan niet nuchtere persoon in de tent. Dan moeten we wegwezen.

Ruim voordat zoiets zich voor kan doen moeten die tenten weg.
Dat kan de verhuurder en het festival nooit op zijn geweten krijgen dat is een klap op de reputatie die je fataal kan zijn. Zeker voor de tentenverhuur en partieel voor het festival.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Blij te horen dat de Marquee een upgrade krijgt, want laat ons wel wezen, qua tent op een festival dateert de aankleding nog vanuit het stenen tijdperk. Als je dat vergelijkt met Klub C/The Barn qua aankleding en layout, dan kunnen er wel wat zaken verbeterd worden. Metal Dome hoeft van mij, buiten mss capaciteit, niet echt aangepakt worden. Vind het een aangename ruimte en met die geïntegreerde bar heb je echt wel een club gevoel in die tent. Ideaal voor wat "intiemere" concerten.

Vraag mij wel af of het ook niet gedreven wordt door de kwaliteit van het geluid, want zeker in de Marquee zaten daar wel wat misperen tussen.

Jah gelijk volgens mij met headliners waardoor er minder volk was als origineel. Maar mochten het idd op dezelfde dag inhalen.
Was wel sneu voor decapitated.
Daar was ik nog bij zelfs toen de tent werd ontruimd. Was een heel goed optreden en inderdaad jammer dat er zo abrupt een einde aan kwam. Volgens mij was het of heel warm of stond het door mij geboycotte Steel Panther op een van de main stages, waardoor het wel erg vervelend uitkwam.

Het voordeel was dan weer dat we bij de dranktent naast de Marquee bekenden tegenkwamen die het nog niet wisten van de ellende die de Marquee over zich heen had gekregen.

Ik hoop er in 2026 weer bij te zijn. In 2024 was ik er door de modder alleen dag 1 en afgelopen weekend heb ik door omstandigheden helemaal moeten laten schieten. De liefde voor Graspop is er echter niet minder op geworden. 🤘🤘

Of puur praktisch, na 3 hittegolven in 4 edities is een type met beter functionerende airco misschien iets hoger op de lijst gekomen?

Users who are viewing this thread