Graspop Metal Meeting 2026

The Barn heeft een capaciteit van 22k.
De Marquee is een tent van het type Manhattan: https://web.archive.org/web/20150623020816/http://www.toptents.be/nl/big-tops/manhattan/
5170m², min de ruimte nodig voor podium, p.a., het deel voor de andersvaliden.
De Marquee is volgens mij ongeveer even groot als de Swamp op Alcatraz, en daar kan circa 5000 man binnen. (In de Swamp is er links wel nog een bar die wat ruimte wegneemt.)
Die Manhattan tent is sowieso achterhaalde info enkel de Helldorado op Alcatraz heeft die piekjes/torentjes nog, zowel de Graspop Marquee als Alcatraz Swamp zijn van een ander type tegenwoordig. Die capaciteiten van de grote tenten zijn niet zo makkelijk te vinden maar bv. La Morgue op Alcatraz is ooit aangekondigd met de symbolische 666 capaciteit , op de site van Alcatraz geven ze voor Presidio een capaciteit van 850 aan en die zijn allebei toch vele malen kleiner dan de grote tenten.

Als ik het goed heb ik de marquee 60m breed en 80m lang
Uitgaande van deze afmeting en dan van die lengte 20 aftrekken voor het podium & front stage blijft er 60 x 60 = 3600 m2 bruikbare ruimte over

Uitgaande van dit tabelletje uit ChatGpt
BezettingsgraadPersonen per m²Toepassing
Maximaal (zeer dicht)2–3 personen/m²Enkel toegestaan bij gecontroleerde situaties (zoals festivals met veel security en evacuatieplannen)
Standaard veilig niveau1–1.5 personen/m²Aanbevolen voor de meeste concerten met staand publiek
Comfortabel / Ruim0.5–1 persoon/m²Vaak toegepast in zalen met beperkt publiek of bij seated zones

Ik ga er maar vanuit dat onze festivals in de top tier zitten qua veiligheidsmaatregelen dus geeft dat 3600 x 3 = 10800 moet dan nog wat af voor de PA en het rolstoelpodium heeft natuurlijk ook minder bezetting maar 10000 zal het toch wel zeker zijn voor de Graspop Marquee.

Heeft anthrax de laatste paar jaar dan iets gedaan die een verhoging naar sub positie zou betekenen?
Niet bepaald maar is gewoon al lang geleden dat ze er stonden dus ja misschien dat veel mensen ze willen zien. Bovendien zou het ook maar een positie omhoog zijn, vorige keer stonden enkel Amon Amarth en Slayer nog boven hen

South headliners: System Of A Down, Sabaton, Volbeat en Slayer

North headliners: Architects, Parkway Drive, Gojira en Lamb Of God

Subs: helloween, Rob Zombie, Trivium, Disturbed, The Offspring, Anthrax, Arch Enemy en Ice Nine Kills

Marquee headliners: Cannibal Corpse, Avantasia, Ayreon en Testament

Jupiler headliners: Bad Religion, Bury Tomorrow, Turnstile en I Prevail
Cannibal corpse past beter in de metaldome kregen die de laatste keer al nietmeer vol.

Avanatasia en Ayreon zie ik de komende jaren ook niet nog eens komen, denk als avantasia nog eens komt ze de jupiler headlinen op de zaterdag. (Ondertussen kunnen we ervan uitgaan dat ze op zaterdag daar een classics/power dag van maken)

• Leuk
Waarderingen: won666
Cannibal corpse past beter in de metaldome kregen die de laatste keer al nietmeer vol.

Avanatasia en Ayreon zie ik de komende jaren ook niet nog eens komen, denk als avantasia nog eens komt ze de jupiler headlinen op de zaterdag. (Ondertussen kunnen we ervan uitgaan dat ze op zaterdag daar een classics/power dag van maken)
Valide punt over die zaterdag op de Jupiler stage

Cannibal Corpse stond de laatste keer in 2015 op Graspop, toen als marquee act van 17 h 45 tot 18 h 35. Dus evt inderdaad meer een metal dome headliner, maar ik zet daar eigenlijk liever de doom/slugde/stoner achtige bands.

• Leuk
Waarderingen: saurus
Waarom was er trouwens geen bar meer in de Marquee? Kan toch zweren dat die er vorig jaar of in ieder geval 2023 wel zat. Of was dat de Metal Dome (daar zit er ook geen meer)?

• Haha
Waarderingen: Jimmeh07
Waarom was er trouwens geen bar meer in de Marquee? Kan toch zweren dat die er vorig jaar of in ieder geval 2023 wel zat. Of was dat de Metal Dome (daar zit er ook geen meer)?
Denk dat je de Metal Dome bedoelt, want zover ik weet was er in de Marquee nooit een bar. In de Metal Dome wel, maar die was er dit jaar ook? Heb er gisteren nog voor Alcest een pintje gehaald ;)

• Leuk
  • Wow
Waarderingen: Jimmeh07 en El_Leipo
Marquee is nooit een bar geweest, metaldome is ze er wel nog steeds maar als je tussenin snel iets kouds wilt drinken gaat het vaak sneller in het classic rock cafe. In de metaldometoog zeker buiten ist altijd druk.

• Wow
Waarderingen: El_Leipo
Valide punt over die zaterdag op de Jupiler stage

Cannibal Corpse stond de laatste keer in 2015 op Graspop, toen als marquee act van 17 h 45 tot 18 h 35. Dus evt inderdaad meer een metal dome headliner, maar ik zet daar eigenlijk liever de doom/slugde/stoner achtige bands.
Snap ik ik ook maar tegenwoordig zijn veel stoner/sludge/doom bands de metaldome ontgroeid.

• Leuk
Waarderingen: won666
Wat is jouw wishlist qua headliners? :)
Mastodon staat al een tijdje op mijn verlanglijst, maar geen idee of die groot genoeg zijn om een dag Graspop te dragen (ik kan niet naar Alacatraz helaas). SOAD zou ik wel geweldig vinden, maar als die al toeren zie ik die eerder op Werchter verschijnen. Sleep Token eventueel, maar ik vraag mij af of zij al genoeg tractie hebben in onze contreien.

Voor de rest heb ik weinig uitgesproken voorkeuren. Maar Ghost, Volbeat, Disturbed? Meh. Aan de andere kant, meer tijd om Marquee/Metal Dome te checken, want daar kom ik veel te weinig imo.

Volgend jaar wordt het weer de afweging GMM/RW. Dit jaar vond ik de line up van RW beter, vorig jaar die van GMM. En nu hebben we ook nog Parklife erbij natuurlijk.

Een aantal namen die mij zouden kunnen overtuigen om voor het eerst naar GMM te komen (herhalingen niet meegenomen):
- SOAD
- BMTH
- My Chemical Romance
- Tool
- Bad Omens
- Silverstein
- A Day To Remember
- Ghost
- Volbeat
- Turnstile
- Breaking Benjamin
- Deftones
- Electric Callboy
- Enter Shikari
- A Perfect Circle
- Disturbed
- Rise Against
- Shinedown
- Billy Talent
- From Ashes To New

Maar goed, hiervan zouden er ook genoeg op RW kunnen staan.

Laatst bewerkt:
Volgend jaar wordt het weer de afweging GMM/RW. Dit jaar vond ik de line up van RW beter, vorig jaar die van GMM. En nu hebben we ook nog Parklife erbij natuurlijk.

Een aantal namen die mij zouden kunnen overtuigen om voor het eerst naar GMM te komen (herhalingen niet meegenomen):
- SOAD
- BMTH
- My Chemical Romance
- Tool
- Bad Omens
- Silverstein
- A Day To Remember
- Ghost
- Volbeat
- Turnstile
- Breaking Benjamin
- Deftones
- Electric Callboy
- Enter Shikari
- A Perfect Circle
- Disturbed
- Rise Against
- Shinedown
- Billy Talent
- From Ashes To New

Maar goed, hiervan zouden er ook genoeg van op RW kunnen staan.
Volgens mij zouden wij goeie vrienden worden haha! Een lijstje namen die mij ook zo over de streep zouden trekken.. Denk dat de helft wat je opsomt er wel zal tussen zitten, maar inderdaad kunnen even goed een groot deel van naar werchter, of die nieuwe parklife, wat het moeilijk maakt :)..

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en Pommer
Mochten ze een headline slot krijgen, dan zorgen ze daar meestal wel voor denk ik?
Laten we hopen ;D

Net eens gezien, van mogelijke headlinders momenteel spelen Volbeat, EC, PWD, Disturbed, Sabaton dit jaar nog in België.

Geen idee of dat net de kansen vergroot omdat het nog 2025 is of net kleiner maakt.

Ik zou heel graag EC terugzien, maar na 2x vorig jaar (1x graspop en PKP) en dit jaar Lokeren en Lotto zouden die ook wel eens een jaar rust kunnen nemen. (tenzij ze van mening zijn dat je het ijzer moet smeden als het heet is). Ik hoop ze te zien maar zou nog snappen dat ze pas in 2026 terugkeren.

De anderen zijn al langer geleden, hopelijk gaat Werchter Parklife niet met een Volbeat lopen als voorprogramma voor LP.

Ik hoop nog steeds elk jaar op SOAD ❤️

Maar waar ik ook blij mee zou zijn: Electric Callboy, Sleep Token, Amon Amarth, Sabaton, Wind Rose, Mental Cruelty, Nekrogoblikon, Peyton Parrish, Frog Leap, Saltatio Mortis, Feuerschwanz, The Browning, Dymytry, Mushroomhead en Nanowar of Steel

Zomaar even een greep namen uit mijn veelgeluisterde playlist ;)

• Leuk
Waarderingen: jonasvh
Volgend jaar zit ik voor de eerste keer in het team van Graspop :D
Ik start alvast met de vraag: welke headliners willen jullie volgend jaar zien op graspop?

Users who are viewing this thread