Graspop Metal Meeting 2026

Wat maakt het volgens sommigen zoveel gemakkelijker in 2026 om headliners te boeken?
Covid, zowat elke band is na covid op hetzelfde moment aan de cyclus begonnen waarbij dit voordoen veel meer uit elkaar liep wat er voor zorgt dat in 2022, 2024, 2026 heel veel bands in juni Europa touren. En ook gewoon heel veel albums die in 26 gaan uitkomen of eind 25 uitgekomen zijn

ik ga voor de trend headliner op herhaling: iron maiden run for your lives part 2 :ROFLMAO:

south stage : iron maiden, volbeat, ghost, sabaton
north stage: amon amarth, parkway drive, gojira, within temptation

into the grave heeft de 1st namen al gegeven waaronder queensryche en vandenberg

Laatst bewerkt:
Ik zeg het elk jaar opnieuw, elk jaar zijn er een paar weekjes dat het realistisch lijkt, maar uiteindelijk wordt het toch weer niets. Desalniettemin: Mudvayne aub.

Op SOAD hoop ik niet meer, die houdt Werchter wel voor zichzelf, tenzij die genoeg andere erg grote namen hebben, Graspop te weing toppers heeft en er dus nood is aan hulp. Sleep Token lijken me wel opportunisten, dus als andere festivals daar genoeg naar geld naar smijten, gaan we die ook niet zien, heb niet het idee dat die metalfestivals als hun toekomstige core business zien.

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Zal er zelf hoogstwaarschijnlijk in 2026 niet bij zijn, grote reis gepland. Houd me niet tegen om meet te speculeren.

Gojira lijkt door die Metallica tour de grootste kanshebben.
Sabaton na hun album release tour, dan nog eens festivaltour, ook hoge kans. Ze hebben overigens een nieuwe tank.

Dan nog een metalcore headliner zoeken. Parkway Drive zie ik nog een jaartje overslaan. Zou goed kunnen dat ze wat meer op US focussen. Architects zou ik eerder graag eens als Marque headliner zien. Tentje vol zo. Bij BMTH kan zijn dat ze nog wat meer pauze inlassen. Een editie zonder metalcoreheadliner? Er zijn er nog niet zoveel. Valt Electric Callboy hier onder?

Eentje waarvan ik niet weet wat ik ermee aan moet is Within Temptation. Zou enkele edities geleden zijn, maar plaats je ze wel nog als headliner…
Architects is toch te groot om in de Marquee te zetten?

Ik zeg het elk jaar opnieuw, elk jaar zijn er een paar weekjes dat het realistisch lijkt, maar uiteindelijk wordt het toch weer niets. Desalniettemin: Mudvayne aub.

Op SOAD hoop ik niet meer, die houdt Werchter wel voor zichzelf, tenzij die genoeg andere erg grote namen hebben, Graspop te weing toppers heeft en er dus nood is aan hulp. Sleep Token lijken me wel opportunisten, dus als andere festivals daar genoeg naar geld naar smijten, gaan we die ook niet zien, heb niet het idee dat die metalfestivals als hun toekomstige core business zien.
Stond mudvayne niet op die geleakte poster van vorig jaar? Denk dat de beslissing dus bij de band ligt als ze beslissen van Europa aan te doen dan gaat Graspop ze nemen.

Sleep token aast volgens mij meer op positie dan op geld. En aangezien Werchter ze niet als headliner zal zetten denk ik dat we dan automatisch bij Graspop uitkomen. Die gaan sowieso niet voor minder dan headliner op 1 van de mainstages komen die productie is daar ook gewoon te groot voor.

SOAD heb ik nog enigszins hoop aangezien shavo er dit jaar stond en omdat het gerucht was dat 2021 de bedoeling was om SOAD op Graspop te zetten maar door bekende reden dan weggevallen is.
Misschien kan/mag @jimmywe hier iets over zeggen.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Sleep token aast volgens mij meer op positie dan op geld. En aangezien Werchter ze niet als headliner zal zetten denk ik dat we dan automatisch bij Graspop uitkomen. Die gaan sowieso niet voor minder dan headliner op 1 van de mainstages komen die productie is daar ook gewoon te groot voor.

SOAD heb ik nog enigszins hoop aangezien shavo er dit jaar stond en omdat het gerucht was dat 2021 de bedoeling was om SOAD op Graspop te zetten maar door bekende reden dan weggevallen is.
Misschien kan/mag @jimmywe hier iets over zeggen.

Zou Sleep Token niet naar Werchter gaan wegens daar meer jeugd te kunnen aantrekken die voor de rest ver van Graspop wegblijven., wat toch vooral de doelgroep lijkt. Ik zou ze mss wel verwachten en gaan zien, maar tis nu niet dat ik er anders naar luister

het topic is 2uur oud en de 1e maal orakel Jimmy taggen hebben we ook al gehad, gaat goed hier 😅

Denk dat die de Barn nog wel willen headlinen als investering naar hun (Werchter) toekomst toe.

Zou Sleep Token niet naar Werchter gaan wegens daar meer jeugd te kunnen aantrekken die voor de rest ver van Graspop wegblijven., wat toch vooral de doelgroep lijkt. Ik zou ze mss wel verwachten en gaan zien, maar tis nu niet dat ik er anders naar luister

het topic is 2uur oud en de 1e maal orakel Jimmy taggen hebben we ook al gehad, gaat goed hier 😅
Toch echt véél Sleep Token shirts zien passeren afgelopen weekend (of het waren steeds dezelfde personen, dat kan ook, mijn zonnebril is niet op sterkte). Lijkt mij toch echt een Graspop naam, hoewel Barn-head op Werchter ook fantastisch zou zijn.

• Leuk
Waarderingen: BlackwaterPark

Willen en kunnen is iets anders, die stage die ze nu hebben past niet in de barn. En ze hebben geen tijd om dat op te bouwen en af te breken ergens middenin de dag op main. Dat moet deels opgezet worden 's ochtends een doek er voor, dan spelen de bands heel de dag en tegen 's avonds doen ze nog een uurtje verder om de rest op te bouwen. Heel deze set werkt alleen maar als headliner. En om de volgende vraag te beantwoorden, ik denk niet dat een band waar alles rond image draait plots gaat beslissen om op 1 festival de productie niet mee te nemen die ze op andere festivals wel meenemen.

ook maar een voorspelling en een wishlist dan.
merk wel dat ik moeite heb om headliners te bedenken waar ik enthousiast van wordt
naast SOAD die toch niet gaan komen, en Lamb of God die steeds maar niet naar europa komt blijven vooral Gojira en Sleep Token over die me wel leuk lijken. Iets als BMTH of Parkway Drive is ook altijd maar recent nog gezien dus maakt me minder enthousiast. Geen idee of Nightwish in 2026 al weer eens op tour gaat maar dan gooien we die er maar bij op de wishlist.

1750678055832.png

• Leuk
Mijn Gokje voor 2026

South: Sabaton - Volbeat - Ghost - Gojira

North: Lamb of God - Parkway Drive - Sleep Token - Marlyn Manson

Sub: Within Temptation - architects - Mastodon

En als we dan toch een wish list mogen plaatsen:
BMTH en SOAD ❤️

Festival zal altijd wel uitverkopen, maar met namen als Volbeat, Sabaton, PWD, Ghost, Gojira, Sleep Token, Within Temptation, Pantera etc... zal het toch wel even duren vooraleer de eerste dag is uitverkocht. Meest solide middenveld ooit, maar de topspits ontbreekt.

• Leuk
Sleep token aast volgens mij meer op positie dan op geld. En aangezien Werchter ze niet als headliner zal zetten denk ik dat we dan automatisch bij Graspop uitkomen.
Lokerse ? In de Popcast over festivalprogrammatie van een paar weken geleden liet een booker van Live Nation vallen dat ze met de Lokerse aan het spreken waren ivm een "nieuwe" headliner die het nog wat moet bewijzen maar die op LF eventueel de kans zou kunnen krijgen in '26.

Zomaar mijn lievelingsen voor volgend jaar headlinen/afsluiten (in wikkelkleurige volgorde):

Ghost
Parkway Drive
Gojira
Volbeat
Nightwish
SOAD
The Prodigy
Lamb of God

... en Metallica (een cavia mag blijven hopen)

• Geweldig
Waarderingen: MikeHell
Into The Grave heeft de eerste namen voor 2026 bekend gemaakt…zou daar wat van doorkomen richting GMM’26

• Leuk
  • Confetti
Waarderingen: Iniquitous en Lars.
Graspop 2026 topic! Nice!
Just reading those words helps me overcome a bit the last minute absence from 2025.
Looks like it was a great edition, I glad all of you had a great time.

Regarding 2026, I think it's obvious for most people (myself included) that gojira, ghost, sabaton and volbeat are gonna be there.
I wouldn't mind seeing megadeth again, one of the best shows in 2024 for me.

Willen en kunnen is iets anders, die stage die ze nu hebben past niet in de barn. En ze hebben geen tijd om dat op te bouwen en af te breken ergens middenin de dag op main. Dat moet deels opgezet worden 's ochtends een doek er voor, dan spelen de bands heel de dag en tegen 's avonds doen ze nog een uurtje verder om de rest op te bouwen. Heel deze set werkt alleen maar als headliner. En om de volgende vraag te beantwoorden, ik denk niet dat een band waar alles rond image draait plots gaat beslissen om op 1 festival de productie niet mee te nemen die ze op andere festivals wel meenemen.
Dat past zeker wel in de Barn hoor, dat podium is gigantisch
Ik zie het niet gebeuren nee, omdat die band gwn beter kan headlinen

Users who are viewing this thread