Gisteren een beetje laat pas op de wei door de ellendig lange rij. Rond 12 h 15 was ik op de wei dus daarmee was wel een clash opgelost. Ik vond Psychonaut en Deafheaven beiden bands waar je van in het begin moet inzitten, en niet pas later kan komen aanlopen. Dus dat is Municipal Waste geworden. Ik vond ze eigenlijk wat tam overkomen deze keer, het vroege uur zal hun misschien geen goed doen. Deden wat ze moesten doen maar toch niet helemaal het dit maal
Daarna de meeting en vanop een afstand Warkings in het oog gehouden. Klonk eigenlijk beter dan andere keren dat ik ze van dicht bij zag. Misschien een nieuwe geluidsman. Ze leken ook moeite te doen om het publiek op te jutten maar het publiek had er blijkbaar, als ik het zo lees, geen zin in
Op naar het eerste hoogtepunt van de dag. Death Angel. Ze lulden wel veel tussendoor en zeker op het einde, ook met het voorstellen van de band. Als op een 45 minuten sloten uw set bestaat uit 5 minuten lullen in totaal ... . Maar dat is ook wel het enige minpunt, want de band was strak. De band was energiek. De band en dan vooral de bassist leken er enorm veel zin in te hebben. De band was heerlijk. En die zanger. Wtf man. Op een bepaald moment een nummer dat ik minder goed kende. Die scream van Mark ... Ik dacht verdomme dat het een gitaarnoot was!

. Kortom de band was ... Death fucking Angel!
Tijdens Motionless In White ben ik maar om rust en t-shirts gegaan. Ik heb de band al twee maal gezien, ben er geen mega fan van en ja ... Dus ja
Ik had eigenlijk even nood aan meer rust. Dus ik heb helaas een stuk Alestorm gemist. Heb ze wel gehoord. En het einde gezien vanaf de South stage, want ik wou goed staan voor de volgende band. Alestorm is natuurlijk Alestorm. Alles wat ge er van kunt verwachten. Ik had wel liever dat ze de wat meer serieuze nummers zouden spelen zoals Alestorm of Nancy. Ik vind het enorm jammer dat Captain Morgan's Revenge er niet meer inzit. Liever dat dan zo een onnozel nummer als Anchor. Maar ja ... Alestorm en serieus ... . En dan op het very very end, vlak na Anchor, wanneer de drummer alles aftikt, dan vlak erna kunnen ze wel een serieuze riff nog rap spelen van 2 seconden, en dan is het echt alles dicht. Maar die riff klinkt wel graaf. Schrijf daar een nummer rond!
Soit. Tijd voor Dream Theater. Ik houd het kort. Dit was pure klasse. Dit was fenomenaal. Dit was geniaal. Die was magisch. Kortom, dit was Dream Theater. Enkel James Labrie zijn stem ... Maar zoals iemand al zei denk ik inderdaad dat hij best een goede zanger is, maar als je dan naast zo'n muzikanten (hoewel muzikanten? Ik zou bijna eerder durven zeggen tovenaars) staat natuurlijk ... Dan lijk je een slechte zanger in vergelijking met de fills van Portnoy, de fingerpicks van Myung, de onmogelijke akkoorden van Petrucci (like really ... Hoe groot is de spanwijdte van zijn handen?) en de keyboardsolo's van Rudess
Even snel nog naar Yellowcard. Ik ken eigenlijk maar één nummer van hun en dat gingen ze volgens mijn berekening pas op het einde spelen. En gelukkig waren mijn berekeningen juist. Heel blij dat ik Ocean Avenue eens live heb gezien. Ik had Yellowcard nog nooit gezien dus op zich waren ze belangrijker dan Dream Theater maar DT is een van mijn favoriete bands ooit, en ging een nieuw nummer spelen dus zette ik toch DT prioritair. Ik was ook wel onder de indruk van de heerlijke fills van Yellowcard hun drummer. Kende de band natuurlijk zo goed nog niet. Maar heerlijke fills. Zeker op zo een klein drumstel
Even rust. En dan Iron Maiden. Ik dacht ze te kijken vanaf de northstage, beter zicht omdat ik daar niet op de 50ste rij sta en om goed te staan voor de volgende band. En inderdaad ik kon alles zien zonder verrekijker. Alles. Op een ding na. De drummer ... . Want die zat weg gestopt. Had ik dit geweten was ik toch aan de South stage (op tijd, dan was ik na DT misschien zelfs blijven staan) gaan staan maar wou ook niet meer veranderen want ik stond goed voor de volgende band. En kon het ook wel op groot scherm volgen. Maar door het niet kunnen zien van de drummer, weet ik niet of ik dit wil rekenen als een volwaardige keer nog eens Iron Maiden gezien. Soit. Bruce inderdaad, die begint toch hier en daar er ook naast te zingen. Soms iets te laat, soms iets te laag, ... . Maar nog steeds een goede stem natuurlijk. De muzikanten blijven heerlijk, en nieuw drummer klonk (zag dat weet ik dus niet echt goed, op die schermen zag ik hem wel maar ja) er uit als een goede vervanger voor Nicko
En dan Powerwolf. Ja gewoon genoten. Helaas wel een paar keer naar het wc gemoeten maar verder genoten van de band. Ik vond het wel vrij rustig aan de north stage, maar voor mij hebben ze zich als headliner bewezen. De zanger blijft fenomenaal, drummer Roel ramt nog harder op zijn drumstel dan Dave Grohl op zijn maitresse, de gitaristen spelen de meest heerlijke solo's en Falk is heerlijk Falkisch. Wel weinig publiekinteractie, of toch minder dan ik gewoon ben. Leuke verrassing dat 1589 in de set zat, dat was denk ik tourdebuut
Daarna nog Thrash Attack. Leuk feestje. Enkele nummers die ik niet kende, maar Megadeth, Exodus, Sepultura, Metallica, Annihilator, ... Zeer leuke set dus!
Vandaag moet ik door een familiaal noodgeval helaas even overhuis. Had graag British Lion gezien, maar ken er geen enkel nummer van. Ik had eigenlijk Blood Hunter als prioritair want nog nooit gezien. Maar heb hun recente setlisten, ook van headlineshows, bekeken, en ook hier geen enkel nummer van hun dat ik ken. Dus gelukkig geen al te grote problemen. Ik had vooraf ook gezegd dat vandaag voor mij de minste dag was en ik zelfs twijfelde geen verlof te nemen vandaag. Dus op zich al een chance dat het vandaag is en niet morgen. Ik hoop straks terug te zijn voor Gloyhammer.