Graspop Metal Meeting 2025

Toevallig of niet, kom net dit tegen. On topic, want gaat over last minute wegvallen van een headliner en het zoeken naar vervanging, over LP én over Slipknot die het blijkbaar (onbevestigd) weer eens zonder Clown moesten doen vanwege privé issues, net als de vorige passage en dit jaar. Gaat dus al ver terug en is blijkbaar nog steeds een probleem. Benieuwd hoe hun optredens tot nu toe zijn zonder hem, al wat reviews tegengekomen?

IMG_5859.jpeg

Denk nochtans dat de organisatoren het hier niet mee eens zijn. Als ze de kans krijgen om Metallica of LP te boeken, doen ze dat zeker. En ikzelf zou er énorm blij mee zijn.

Hoeven ze niet op Graspop omdat er dan héél wat publiek naar Graspop komt dat er anders niet zou zijn? Dat is een andere discussie waar ik je gelijk in kan geven. Maar puur qua naam zijn het wel twee van de grotere headliners die zeker op zichzelf al een dag kunnen dragen qua ticketverkoop.
Ik zou blij zijn als die bands er ook bij waren. 🙂
Ik denk alleen dat Live Nation er altijd de voorkeur aan zal geven om LP en Metallica voor Werchter te behouden, vooral omdat GMM sowieso uitverkocht zal zijn, of het nu met LP en Metallica is of met Sabaton en Volbeat. 😉

• Leuk
Waarderingen: jvandeweyer en Dwarf
Ik zou blij zijn als die bands er ook bij waren. 🙂
Ik denk alleen dat Live Nation er altijd de voorkeur aan zal geven om LP en Metallica voor Werchter te behouden, vooral omdat GMM sowieso uitverkocht zal zijn, of het nu met LP en Metallica is of met Sabaton en Volbeat. 😉
Waarvan die laatste 2 wellicht bovenaan de affiche van 2026 zullen prijken.

Wat we ook niet moeten vergeten is dat de meeste van ons via gateway bands de metal richting in zijn ingegaan.
Weinige van ons zullen dit via het ouderlijk huis hebben meegekregen.

Voor mij is dat bijvoorbeeld:
Heideroosjes(mss nu ook taboe) --> offspring-->Tool / Korn--> Limp bizkit --> Linkin park / Def tones --> veel soorten metal (black metal plakt nog steeds niet)

Tja en het zijn wel je gateway band die populair zijn in een breed publiek. Maar misstaan ze dan op GMM? Die houdt verder aan de eigen richting vast, dus denk het niet.
Maar ik denk ook dat live nations van deze wereld liever deze bands bij de pop festivals zet, die hebben veel mee moeite een festival uit te verkopen.

Pinkpop heeft altijd de meeste populaire stroming gecombineerd.
Tja en de stroming in de jaren 90 is anders dan nu. Dus tja dat is radicaal veranderd.
Daar(pinkpop en werchter) kwam ik vooral voor de headliners( en tussendoor heb je soms geluk in het middag programma). De rest was hangen op het veld of op de camping drinken.
Voordeel is ook dat veel vriendengroep hier heen kunnen(mixed bag). Graspop is echt een subset van mijn vrienden.

• Leuk
Waarderingen: RuneBrico en Heyaneihad
Ik zie dus geen reden dat een linkin park/green day/foo fighters/ Metallica niet naar gmm zouden kunnen komen. (Muziek/metal technisch)
Organisatie technisch is de portemonnee de grootste uitdaging, wat moet gmm laten bij het vastleggen van een band van dit formaat.
Wat voor invloed heeft het op het totaalpakket.
De keuze van (het management) de band is natuurlijk de grootste factor. Soms moet je gewoon goed in de planning vallen die ze zelf opmaken.

Als Graspop er toch in slaagt voor een Metallica of Linkin Park te halen, dan gaat dat effect hebben op de rest van de affiche of gaat de ticketprijs omhoog moeten. Technisch en organisatorisch valt dat allemaal wel mee, omdat die bands ruim een jaar op voorhand geboekt worden. Dan kan alles daarrond op tijd ingepland worden.

De keuze van (het management) de band is natuurlijk de grootste factor. Soms moet je gewoon goed in de planning vallen die ze zelf opmaken.

Als Graspop er toch in slaagt voor een Metallica of Linkin Park te halen, dan gaat dat effect hebben op de rest van de affiche of gaat de ticketprijs omhoog moeten. Technisch en organisatorisch valt dat allemaal wel mee, omdat die bands ruim een jaar op voorhand geboekt worden. Dan kan alles daarrond op tijd ingepland worden.
Organisatorisch ook wel rond de ticketprijs. Die willen ze niet zo snel laten stijgen dat. Dus als ze een betreffende band moet er worden gesneden in de rest van het budget

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Denk eerlijk gezegd niet dat de ticketprijs omhoog moet om een band als Linkin Park of Metallica te boeken, denk dat die bands prima in het budget van Graspop passen.

Bands als Iron Maiden, Rammstein, GNR, Tool etc zijn ook niet de goedkoopste, en andere festivals van vergelijkbare grootte (Hellfest) of zelfs een stuk kleiner (Copenhell) hebben ook al laten zien dat ze prima in staat zijn om Metallica neer te zetten zonder een flinke prijsstijging. Ik zie niet in waarom dit bij Graspop anders zou zijn.

Wellicht dat ze dan een goedkopere north stage headliner neerzetten op die dag zoals Emperor/Behemoth/Lamb of God er bijvoorbeeld hebben gestaan (of gaan staan), denk dat ze dan prima uitkomen met hun budget.

Dag beste kijkers,
We blijven ons toch voorlopig vasthouden aan een redelijk zonnige 22, 23, 23 graden. En daar komt een onzekere 25 graden bij voor zaterdag.
De kans op neerslag blijft klein door de stabiele zwakke noordenwind.
Minimumtemperatuur blijft 12 of 13 graden.
De vraag is niet meer hoeveel regen, maar eerder hoeveel bewolking gaat er zijn tijdens graspop?
(Voor warmer weer meot je bij buienradar zijn)
morgen zijn we er weer met meer weer.
(op de graspop meeting page hadden de beste kijkers al voor de tweede keer per ongeluk een early acces op deze post. haha)

Ik kan het verkeerd hebben maar het gatekeepen lijkt redelijk rond populariteit te concentreren. Dan met name, kunnen ze ook headline op de werchters/pinkpop festivals van deze wereld?
Ow nee als dat kan, dan is het niks voor GMM.

Linkin park is wel de nu-metal band van de zero's. Ofwel hetzelfde genre als onze vrienden van Korn in de jaren 90 groot maken. En dank zij tiktok/socials worden beide bands groter hedendaags.

Ik zie dus geen reden dat een linkin park/green day/foo fighters/ Metallica niet naar gmm zouden kunnen komen. (Muziek/metal technisch)
Organisatie technisch is de portemonnee de grootste uitdaging, wat moet gmm laten bij het vastleggen van een band van dit formaat.
Wat voor invloed heeft het op het totaalpakket.
Als greenday kerplunk en dookie speelt

Prima

• Leuk
Waarderingen: Projunk
Wel vreemd om een voorkeur te hebben, wanneer je het ander nog nooit geprobeerd hebt. Gewoon een vorm van loyaliteit misschien dan?
Je moet het niet zien als een voorkeur van werchter boven graspop, maar gewoon dat ze Werchter een fijn festival vinden en er graag spelen. Als het een favoriet is van de band zullen ze moeilijker te overtuigen zijn om ergens anders te spelen. Daarnaast is Livenation er ook niet gebaat bij om het te proberen want ze verdienen meer geld door metallica op werchter neer te zetten (hogere capaciteit, meer tickets)

Live Nation organiseert zowel Graspop als Werchter. Dat zijn allebei festivals die uitverkopen. Waarom zou het dan moeten uitmaken op welk van de twee een headliner speelt?

Live Nation organiseert zowel Graspop als Werchter. Dat zijn allebei festivals die uitverkopen. Waarom zou het dan moeten uitmaken op welk van de twee een headliner speelt?
Omdat er niet altijd even veel acts touren die een festival kunnen van deze grootte kunnen headlinen,

Graspop heeft er 8 nodig
Werchter heeft er 4 nodig

en die vier van werchter moeten groot genoeg zijn om een dag van 80k uit te verkopen terwijl graspop iedere dag twee headliners heeft en 'maar' een 60k tickets moet verkopen per dag

Omdat er niet altijd even veel acts touren die een festival kunnen van deze grootte kunnen headlinen,

Graspop heeft er 8 nodig
Werchter heeft er 4 nodig

en die vier van werchter moeten groot genoeg zijn om een dag van 80k uit te verkopen terwijl graspop iedere dag twee headliners heeft en 'maar' een 60k tickets moet verkopen per dag
Helemaal eens, een kleine nuance nog: graspop is 55k en RW 88k geloof ik, wat verschil nog even wat extremer maakt

Wat jullie schrijven klopt grotendeels. Daaraan valt nog toe te voegen dat als het enkel aan Live Nation zou liggen Metallica allang eens op Graspop had gestaan. Alleen zoals al genoemd: Metallica heeft zelf een grote voorkeur voor Werchter. Waarom? Tsja, soms bouw je met elkaar zo'n relatie op. Graspop heeft dat zelf met Iron Maiden bijvoorbeeld. Dat soort grote bands neemt natuurlijk een heel peloton aan crew mee. En als ze dan van die lui horen dat het op bepaalde plekken erg goed toeven is, bijvoorbeeld omdat het eten goed is, of de samenwerking met de lokale crew goed, of verzin maar een reden, dan is dat voor een band natuurlijk een uitermate goede reden om terug te keren.

Ik denk overigens dat Metallica op Graspop nog steeds niet uitgesloten is. Het is bijvoorbeeld een beetje pech dat ze nu dat concept met twee avonden per locatie doen. Als ze straks weer 'gewone' tours doen, zal Werchter wel weer als eerst aan de beurt zijn. Maar mochten ze dan daarna binnen één of twee jaar weer beschikbaar zijn dan denk ik dat ze best een keertje Graspop kunnen gaan doen.

Users who are viewing this thread