Hier een verslag je van drie shows die ik afgelopen week gezien heb.
Wunderhorse - Live Music Hall Köln - 08/06
Gisteren naar Keulen gereden voor de derde keer Wunderhorse op een jaar tijd (PKP teleurstellend - Vorst voorprogramma Fontaines dc gelukkig veel beter) dus was wel benieuwd naar hun headline zaalshow. Voorprogramma Overpass klonk goed, wel wat "safe" indierock à la Inhaler, maar heb een paar nummers opgeslagen in mijn Spotify playlist.
Als ik rondkeek zag ik een jong publiek en hoorde ook veel Nederlands. Er zullen wel wat Limburgers de verplaatsing gemaakt hebben naar Keulen ipv Amsterdam. Naast ons een opstootje met drie kerels van 2 meter groot die 5 minuten voor het begin zich naar voren gemanoeuvreerd hebben en pal voor mensen gingen staan die al een uur op voorhand een plaatsje hadden uitgekozen,niet te begrijpen... Las op Reddit dat er in de UK zich ook wel problemen hebben voorgedaan in het publiek bij hun shows.
Dan het begin, Jacob zag er wel bijzonder uit met zijn kaalgeschoren hoofd, maar vloog er direct in met Midas. Een enorm energieke set met als afsluiter het fantastische July. Enorm genoten , het mocht alleen een kwartiertje langer duren voor mij . We hebben anderhalf uur gereden voor een show van exact 60 minuten, maar ik heb zelden zo een energieke frontman gezien en kan me wel inbeelden dat dat niet langer dan uur vol te houden is... Het was nog licht toen we weer buiten kwamen, maar gelukkig is er in de wijk Ehrenfeld genoeg te beleven, aanrader trouwens voor mensen die in Keulen naar een concert gaan, heel fijne wijk met goede eetgelegenheden en cocktailbars...
Levellers en Rowwen Hèze - America - 07/06
Zaterdag dan nog eens vanuit Belgisch Limburg de verplaatsing gemaakt naar de buren voor het festival "De Wei In" van Rowwen Hèze met in hun voorprogramma... de Levellers. Go figure, dat kan alleen in NL Limburg
Weinig op Levellers aan te merken, maar het was duidelijk dat het publiek op de grootste hits aan het wachten was. Fijn om ze nog eens gezien te hebben. Dan Rowwen Hèze, iedereen weet wat te verwachten, you love it or you hate it. Blijf me toch elke keer verbazen wat een status deze groep daar heeft , elk nummer wordt van voor tot achter meegezongen en elke keer opnieuw vollebak sfeer. Er werd gelukkig wel minder met bier gegooid gezien de recyclagebekers. Had de band vorig jaar in Genk gezien waar ze toch een andere status hebben en meer moeite hadden om het volk mee te krijgen, maar die thuismatch blijft toch een belevenis...
Eefje De Visser - Muziekgieterij Maastricht - 04/06
Eerste keer Eefje voor mij. Ik luister nog maar sinds haar laatste album en sinds ze de laatste maanden enorm gehypet wordt op StuBru. Haar optreden op het verjaardagsfeest van de zender zal hier wel voor iets tussenzitten, maar volledig terecht, top nummers en was dus benieuwd om ze eens live te zien. De show werd aangekondigd als een try-out en was vreemd genoeg niet uitverkocht (denk ik, er waren volgens mij de dag voordien nog tickets beschikbaar), de zaal was zeker goed gevuld. De verwachtingen werden volledig waargemaakt, kippenvelmomenten volgden elkaar op met de prachtige (samen)zang en visuals. Al had ik wel de indruk dat ze met wisselend succes probeerde het publiek aan het dansen te krijgen, het was een vrij statisch publiek en dat deed voor mij wat af van de beleving. Maar al bij al, topshow en ik hoop ze deze zomer terug te zien op de donderdag van Pukkelpop...