Graspop Metal Meeting 2024

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Denk dat Sleep Token vooral eens een echte hit nodig heeft, iets dat meer is dan een TikTok-hype, een nummer dat ook Jan Modaal nog wel kent, zoals Dance Macabre of Mantra of zo.
Prima als je zegt dat het niet je muziek / live band is, maar als je je iets meer had verdiept wist je dat ze dus wel een hit hebben voor de alternatieve scene.
Sleep Token - 'The Summoning' heeft in bijna een jaar (!), sinds 6 januari 2023, al 86 miljoen streams op spotify gehaald, waarmee ze in de buurt komen van het meest beluisterde nummer van Gojira , Stranded, (98 miljoen) en de rest van de nummers voorbij zijn. Plus 3 miljoen maandelijkse luisteraars.

Veel van de headliner bands van Graspop pakten de hype op hun hit in de alternatieve scene. Niet op een hit voor Jan Modaal. Ik zou het logisch vinden als Graspop ze probeert binnen te halen voor volgend jaar als sub-headliner. Aangezien ze volgend jaar nog hoger kunnen spelen op Graspop dan Werchter denk ik. Naast dat ze al een stadion als Afas live zouden kunnen vullen.

Het is niet gezegd dat ze blijvend zo populair zijn, maar het cult gehalte om de band van de fans zegt me wel dat de kans aannemelijk maakt dat ze dat doen. Bovendien zijn er weinig bands die zo'n grote hype hadden er echt veel minder populair geworden. Ik kan er weinig bedenken.

Het zit technisch ook heel interessant in elkaar. Luister maar naar hoe enthousiast Will Ramos van Lorna Shore en The Charismatic Voice zijn.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.437
2.995
Zou Hellmut loti op herhaling kunnen komen? En dan nu op 1 van de main stages/Jupilair stage denk ik.

Persoonlijk zou ik dat wel zonde van die plek vinden. Leuke hype voor een enkele keer. Dan toch beter een goede band op die positie. Helmut is niet meer als een leuke gimmick.
 
  • Leuk
Waarderingen: Simoni en PitfestRules

PitfestRules

Campingartiest
15 okt 2023
56
120
3 van die 4 festivals zijn al aangekondigd. RZ en daarvoor al Alcatraz en Punx In The Pit. Dat laatste is een nieuw festival georganiseerd door Brakrock organisatie op de plek waar ook Tomorrowland doorgaat. Er komt er dus nog eentje bij. Graspop? Of toch Rock Werchter, Dour of nog iets anders in België?
En 5 Nederlandse...alleen paaspop nog maar bekend...
 

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
62
109
Alestorm en Powerwolf zijn voor mij wel echt frontrunners in de 'volgende headliners' discussie.
Ik had 1 van die zelfs wel verwacht volgend jaar als north stage headliners, voor dat ik er achter kwam dat die beiden niet op graspop staan
Ik denk dat je dan veel eerder naar Nightwish, Till Lindemann, Disturbed, Rob Zombie en Slash moet gaan kijken.
Maar dat zijn dan misschien eerder de Southstage headliners. De Mainstage den bosch/Afas namen zijn dan eerder de North headliners. Discutabel blijft het wel. Want Deep Purple staat in veel grotere zalen dan Machinehead, terwijl Machinehead weer waarschijnlijk door de energie naast Scorpions headlined
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
264
407
Ik denk dat je dan veel eerder naar Nightwish, Till Lindemann, Disturbed, Rob Zombie en Slash moet gaan kijken.
Maar dat zijn dan misschien eerder de Southstage headliners. De Mainstage den bosch/Afas namen zijn dan eerder de North headliners. Discutabel blijft het wel. Want Deep Purple staat in veel grotere zalen dan Machinehead, terwijl Machinehead weer waarschijnlijk door de energie naast Scorpions headlined
Kan ook aan mij liggen maar ik vind solo bands, die ook gewoon een eigen band hebben (GnR en slash bv) niet echt afsluiter (north en south). Ik vind persoonlijk dat dit naar de "echte" bands moet, Rob zombie Distubed Nightwish Powerwol Alestorm enz. Slash, Till, Corey en Bruce liever dan als sub (op de plek van Hollywood vampires enz.) Waar ze volgens mij nu ook allemaal staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.266
7.585
Ik denk dat je dan veel eerder naar Nightwish, Till Lindemann, Disturbed, Rob Zombie en Slash moet gaan kijken.
Disturbed kan je inderdaad toevoegen aan dat rijtje.

Till met zijn solo act zal in Duitslands wel wat dingen headlinen, maar in de Benelux zie ik dit niet gebeuren. Wellicht kleinere festivals als Alcatraz of Dynamo. als je die artikels leest over zijn solo shows lijkt me dat eigenlijk helemaal niet geschikt voor festivals trouwens maar dat even terzijde.

Slash zie ik niet meer groeien (stond laatste keer nog onder godsmack rond 6 uur 's avonds, prima plek voor die band) en Rob Zombie is in Europa nooit zo groot geweest als in de VS.

Nightwish was in 2016 al headliner, en als ze ooit nog eens terug komen zullen ze weer headliner zijn ja, maar een nieuwe headliner is het niet
 

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
465
254
ook gehoord dat heart daar zou staan maar ik heb geen bron dus in hoeverre het klopt idk. maar zijn wel beide jammer voor graspop natuurlijk
Heart past op zich wel bij programmatie van rock Zottegem, dus kan perfect. En inderdaad jammer voor graspop
 

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
165
182
Ik dacht dat Avantasia niet op 1 dag zou kunnen staan met Kamelot aangezien ze (opt 1e geluister) wat weg hebben van elkaar. Dit stemt mij wel hoopvol, dat ze niet ver van Graspop zitten, en zaterdag dus wel een optie zou zijn.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231221-195244_Instagram.jpg
    Screenshot_20231221-195244_Instagram.jpg
    366,2 KB · Weergaven: 67

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.420
6.105
Ik dacht dat Avantasia niet op 1 dag zou kunnen staan met Kamelot aangezien ze (opt 1e geluister) wat weg hebben van elkaar.
Huh, waarom zou dat een reden zijn om ze niet op 1 dag te zetten? Juist goed om paar soortgelijke bands naast elkaar aan te bieden toch. Beter voor de dagticket verkoop als je dat een beetje tactisch aanpakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Loek123

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
165
182
Huh, waarom zou dat een reden zijn om ze niet op 1 dag te zetten? Juist goed om paar soortgelijke bands naast elkaar aan te bieden toch. Beter voor de dagticket verkoop als je dat een beetje tactisch aanpakt.
Om evenueel elke dag zo iets te kunne aanbieden zou ik denk. Hoe dan ook, als de leak klopt en Kamelot als logo band staat lijkt er geen plaats meer voor Avantasia op zaterdag.. aangezien die mij toch groter lijken.. mr kga toch hopen.

In ieder geval, na de Bad Omens teleurstelling toch blij datk naar iets nieuw kan uitkijken voor zolang het duurt 😄
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.266
7.585
Om evenueel elke dag zo iets te kunne aanbieden zou ik denk. Hoe dan ook, als de leak klopt en Kamelot als logo band staat lijkt er geen plaats meer voor Avantasia op zaterdag.. aangezien die mij toch groter lijken.. mr kga toch hopen.
Waarom zou Avantasia niet meer kunnen als Kamelot een logo band is? Het is niet alsof er maximaal 4 logo bands per dag kunnen staan.

En wat is de reden dat mensen zo gefixeerd zijn op het boeken van Avantasia op de zaterdag? Die kunnen toch net zo goed op een andere dag neergezet worden?
 

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
165
182
Waarom zou Avantasia niet meer kunnen als Kamelot een logo band is? Het is niet alsof er maximaal 4 logo bands per dag kunnen staan.

En wat is de reden dat mensen zo gefixeerd zijn op het boeken van Avantasia op de zaterdag? Die kunnen toch net zo goed op een andere dag neergezet worden?
Tis eerder hoop als fixatie. Ik ga in principe alleen zaterdag..
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Prima als je zegt dat het niet je muziek / live band is, maar als je je iets meer had verdiept wist je dat ze dus wel een hit hebben voor de alternatieve scene.
Sleep Token - 'The Summoning' heeft in bijna een jaar (!), sinds 6 januari 2023, al 86 miljoen streams op spotify gehaald, waarmee ze in de buurt komen van het meest beluisterde nummer van Gojira , Stranded, (98 miljoen) en de rest van de nummers voorbij zijn. Plus 3 miljoen maandelijkse luisteraars.

Veel van de headliner bands van Graspop pakten de hype op hun hit in de alternatieve scene. Niet op een hit voor Jan Modaal. Ik zou het logisch vinden als Graspop ze probeert binnen te halen voor volgend jaar als sub-headliner. Aangezien ze volgend jaar nog hoger kunnen spelen op Graspop dan Werchter denk ik. Naast dat ze al een stadion als Afas live zouden kunnen vullen.

Het is niet gezegd dat ze blijvend zo populair zijn, maar het cult gehalte om de band van de fans zegt me wel dat de kans aannemelijk maakt dat ze dat doen. Bovendien zijn er weinig bands die zo'n grote hype hadden er echt veel minder populair geworden. Ik kan er weinig bedenken.

Het zit technisch ook heel interessant in elkaar. Luister maar naar hoe enthousiast Will Ramos van Lorna Shore en The Charismatic Voice zijn.

Sleep Token stond eerste in mijn Spotify wrapped en The Summoning was mijn meest gespeelde nummer van het jaar. Ik denk dus dat ik me voldoende verdiept heb. Ik reageer op iemand die stelt dat Sleep Token in de toekomst Graspop en Werchter kan gaan afwisselen als headliner en ik denk dat ze dan meer dan een hit in de alternatieve scene nodig hebben, zeker als Werchter daar bij moet.

Ik gebruik de occasionele muziek-liefhebber in mijn eigen omgeving als ijkpunt. Mensen die het niet intens volgen en constant naar optredens gaan, maar die wel genoeg interesse hebben. Die kennen Ghost, die kennen BMTH, sommigen kennen zelfs Electric Callboy. Niemand heeft daar ooit al van Sleep Token gehoord. Aantal streams op Spotify zal me worst wezen.
 

El_Leipo

Playlistbediener
19 nov 2023
25
58
Prima als je zegt dat het niet je muziek / live band is, maar als je je iets meer had verdiept wist je dat ze dus wel een hit hebben voor de alternatieve scene.
Sleep Token - 'The Summoning' heeft in bijna een jaar (!), sinds 6 januari 2023, al 86 miljoen streams op spotify gehaald, waarmee ze in de buurt komen van het meest beluisterde nummer van Gojira , Stranded, (98 miljoen) en de rest van de nummers voorbij zijn. Plus 3 miljoen maandelijkse luisteraars.

Veel van de headliner bands van Graspop pakten de hype op hun hit in de alternatieve scene. Niet op een hit voor Jan Modaal. Ik zou het logisch vinden als Graspop ze probeert binnen te halen voor volgend jaar als sub-headliner. Aangezien ze volgend jaar nog hoger kunnen spelen op Graspop dan Werchter denk ik. Naast dat ze al een stadion als Afas live zouden kunnen vullen.

Het is niet gezegd dat ze blijvend zo populair zijn, maar het cult gehalte om de band van de fans zegt me wel dat de kans aannemelijk maakt dat ze dat doen. Bovendien zijn er weinig bands die zo'n grote hype hadden er echt veel minder populair geworden. Ik kan er weinig bedenken.

Het zit technisch ook heel interessant in elkaar. Luister maar naar hoe enthousiast Will Ramos van Lorna Shore en The Charismatic Voice zijn.
Spotify streams zeggen echter niet alles. Mary On a Cross heeft nu tegen de 500M streams, meer dan bijvoorbeeld Smoke on the Water. Is het dan een grotere hit?
 

El_Leipo

Playlistbediener
19 nov 2023
25
58
Ik dacht dat Avantasia niet op 1 dag zou kunnen staan met Kamelot aangezien ze (opt 1e geluister) wat weg hebben van elkaar. Dit stemt mij wel hoopvol, dat ze niet ver van Graspop zitten, en zaterdag dus wel een optie zou zijn.
Laat Uriah Heep, Avantasia, Glenn Hughes, The Darkness en Yngwie Malmsteen maar doorkomen, daar teken ik wel voor!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken