Pinkpop 2024

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.081
8.732
De oplossing hoeft niet zo moeilijk te zijn. Kijk maar naar Rock Werchter dit jaar; dat is weer behoorlijk rock georiënteerd en de dag van Foo Fighters is al uitverkocht.

Laat Lowlands, DTRH, BKS en consorten maar de pop en indie overnemen. En dan als Pinkpop focussen op bands als Pearl Jam, Metallica, Foo Fighters, The War On Drugs, Nothing But Thieves, Arcade Fire, Kings of Leon, Within Temptation, Tool, Volbeat, Avenged Sevenfold, Bring Me The Horizon, Bad Omens, Electric Callboy etc. etc.

De komende 10-20 jaar zit je dan wel goed en je hebt weer een duidelijke focus voor een doelgroep die veel in het laatje brengt aan eten en drinken op het terrein. Eventueel overwegen om naar vier dagen te gaan zodat je de ticketprijs sneaky kunt verhogen en je vaste lasten die je toch al maakt wat beter te kunnen verdelen over de dagen.

De doelgroep van nu heeft gewoon het geld niet meer en dan moeten ze ook nog aankijken tegen bands als Limp Bizkit, Greta Van Fleet, Royal Blood enzo. Terwijl deze bands wel geapprecieerd zouden worden door veel fans van de bovenstaande bands.

Maar nee, sinds een paar jaar moeten er zo nodig acts als Bruno Mars, Justin Bieber, Martin Garrix, Calvin Harris, de hele kleuterklas van One Direction etc. worden geboekt en dan krijg je nu ook nog eens de hele tiktok-meuk en songfestival-hoempapa erbij. Tja. Dit is leuk voor sommige mensen, maar dit zijn de mensen die nog op school zitten en geen vast inkomen hebben. En die gaan in veel gevallen al blind naar Lowlands omdat daar gewoon veel meer te beleven valt qua randzaken.
Dus een stap terug nemen en terug naar het zoeken naar de 10 mogelijke headliners per jaar? Die je dan uiteraard niet gaat vinden, en in de problemen geraakt. En dus oplossingen moet zoeken. Zoals breder en toekomstgerichter kijken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.083
6.157
Ik vraag het me toch af hoor. Is het niet ook zo dat anno 2023 simpelweg meer wordt verwacht van een festival dan een paar podia met muziek en wat snackbars langs de zijkant?
m1nz9p2a75sx.jpg
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.367
1.822
Ik vraag het me toch af hoor. Is het niet ook zo dat anno 2023 simpelweg meer wordt verwacht van een festival dan een paar podia met muziek en wat snackbars langs de zijkant?
Ik denk eerlijk gezegd ook dat de locatie wel meespeelt, maar dat het programma de doorslaggevende factor is. Als de programmering top is (zie 2014) dan gaan alle kaarten over de toonbank. Is de progammering niet top, dan blijft de verkoop achter. Het is in die zin geen Lowlands, waar de totale festivalbeleving een garantie voor uitverkopen is. Ongeacht de line-up.
 
  • Leuk
Waarderingen: Minie

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.403
5.140
Toch blijft Mojo (die echt wel weten hoe ze zoveel mogelijk geld kunnen verdienen) wel lekker bij hun strategie zoals Pinkpop een beetje was voordat Smeets vertrok. Tuurlijk net wat andere namen, maar niet iets wat niet onder Jan Smeets had kunnen gebeuren.

Maar ik denk iedereen hier wel een beetje veel meer potentie in ziet dan dat er daadwerkelijk uit Pinkpop komt. En ik denk als je het interessant genoeg maakt dan maken die afstanden vanuit de randstad misschien ook niet meer uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: elo

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.258
4.534
Ik denk eerlijk gezegd ook dat de locatie wel meespeelt, maar dat het programma de doorslaggevende factor is. Als de programmering top is (zie 2014) dan gaan alle kaarten over de toonbank. Is de progammering niet top, dan blijft de verkoop achter. Het is in die zin geen Lowlands, waar de totale festivalbeleving een garantie voor uitverkopen is. Ongeacht de line-up.
Ja, ongetwijfeld, maar voor mijn gevoel zijn er bijvoorbeeld meer Nederlanders op RW en Pukkelpop, dan Belgen op Pinkpop. Ik heb gewoon het idee dat festivals anno 2023 meer moeten hebben dan een puike lineup. Ik geef toe, met Bruce Springsteen, Metallica en PJ verkoop je dat weekend natuurlijk gewoon uit, met name door de wat oudere fans van die namen. Maar die namen zijn er niet ieder jaar en misschien ook niet meer betaalbaar. Bovendien sterven deze reuzen ook een keertje uit.

Ik denk niet perse dat Ed Sheeran of Harry Styles minder fans heeft dan Pearl Jam of Metallica, ze verkopen allemaal een stadion uit voor je met je ogen hebt geknipperd. Maar het is toch een ander soort fan dat kennelijk niet zo maar naar het conservatieve Pinkpop afreist om een kleine 150 piek neer te leggen om hun idool te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.083
6.157
Toch blijft Mojo (die echt wel weten hoe ze zoveel mogelijk geld kunnen verdienen) wel lekker bij hun strategie zoals Pinkpop een beetje was voordat Smeets vertrok. Tuurlijk net wat andere namen, maar niet iets wat niet onder Jan Smeets had kunnen gebeuren.

Maar ik denk iedereen hier wel een beetje veel meer potentie in ziet dan dat er daadwerkelijk uit Pinkpop komt. En ik denk als je het interessant genoeg maakt dan maken die afstanden vanuit de randstad misschien ook niet meer uit.
als er voor 2025 weer acts uit de "poule" komen verkoopt vast weer een dag rap uit en ziet de wereld er weer anders uit...
 
  • Leuk
Waarderingen: Bob105

hendrik1

Gouden Tip
17 nov 2018
274
221
Ik vraag het me toch af hoor. Is het niet ook zo dat anno 2023 simpelweg meer wordt verwacht van een festival dan een paar podia met muziek en wat snackbars langs de zijkant?
Die mening deel ik ook. Ik denk dat het zowel de locatie is als het festival zelf.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.081
8.732
als er voor 2025 weer acts uit de "poule" komen verkoopt vast weer een dag rap uit en ziet de wereld er weer anders uit...
Nee, dan ziet de wereld er net niet anders uit, dat is het probleem. Dan verkoop je eenmalig nog eens een dag uit omdat je toevallig nog eens een keer zo'n naam hebt kunnen boeken. En de jaren erna weer met dezelfde gebakken peren zit.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.258
4.534
Nee, dan ziet de wereld er net niet anders uit, dat is het probleem. Dan verkoop je eenmalig nog eens een dag uit omdat je toevallig nog eens een keer zo'n naam hebt kunnen boeken. En de jaren erna weer met dezelfde gebakken peren zit.
Ja precies dit. De toekomstvisie van een festival zou niet moeten vallen of staan bij het geluk dat een reus kan worden geboekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en mattman

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.187
5.526
"Pinkpop heeft sinds de voorverkoop zaterdagochtend begon ongeveer 45.000 tickets verkocht. Dat laat een woordvoerder van het festival weten.

Daarbij valt op dat de weekendtickets en zondagtickets het meest populair zijn. In totaal zijn er tot nu toe ongeveer 25.000 weekendkaarten verkocht. Dat aantal ligt wat lager dan vorig jaar toen er na het eerste weekend ongeveer 30.000 weekendkaarten weg waren.

Het totale aantal verkochte kaarten ligt echter nagenoeg gelijk omdat de verkoop voor de losse dagen hoger ligt dan een jaar geleden. Exacte cijfers per dag zijn niet voorhanden, maar wat wel opvalt is dat de zondag (met Ed Sheeran als grootste naam) duidelijk populairder is dan de vrijdag (Måneskin als headliner) en zaterdag (Calvin Harris sluit dan af), aldus een woordvoerder.

Die laat verder weten dat Pinkpop ‘erg tevreden’ is met de kaartverkoop tot nu toe. „Zeker omdat we nog niet de helft van het programma bekend hebben gemaakt.” Eerder liet Pinkpop al weten dat er nog ongeveer dertig namen zullen volgen en dat die namen pas in het nieuwe jaar zullen volgen."

Bron: De Limburger
Had het helemaal gemist deze post.
Dat zijn in elk geval geen abnormale cijfers.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.367
1.822
Ja, ongetwijfeld, maar voor mijn gevoel zijn er bijvoorbeeld meer Nederlanders op RW en Pukkelpop, dan Belgen op Pinkpop. Ik heb gewoon het idee dat festivals anno 2023 meer moeten hebben dan een puike lineup. Ik geef toe, met Bruce Springsteen, Metallica en PJ verkoop je dat weekend natuurlijk gewoon uit, met name door de wat oudere fans van die namen. Maar die namen zijn er niet ieder jaar en misschien ook niet meer betaalbaar. Bovendien sterven deze reuzen ook een keertje uit.

Ik denk niet perse dat Ed Sheeran of Harry Styles minder fans heeft dan Pearl Jam of Metallica, ze verkopen allemaal een stadion uit voor je met je ogen hebt geknipperd. Maar het is toch een ander soort fan dat kennelijk niet zo maar naar het conservatieve Pinkpop afreist om een kleine 150 piek neer te leggen om hun idool te zien.
Eens. Denk dat zeker Pearl Jam en Metallica meer traditionele festivalacts zijn, waarvan de (doorgaans wat oudere) fans zich ook verbonden voelen met traditionelere festivals als Werchter en Pinkpop. Dat zal bij de fans van de huidige headliners misschien minder het geval zijn.

Aan de andere kant trok Justin Bieber wel massaal zijn fans naar Pinkpop destijds.

Waarmee ik mijn eigen stelling meteen onderuit haal. Nou ja goed, het zij zo ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.083
6.157
Had het helemaal gemist deze post.
Dat zijn in elk geval geen abnormale cijfers.
nou niet heel abnormaal... maar ook niet heel rooskleurig

maar, gezien hoe onwaarschijnlijk soepel de wachtrijen verliepen en verdwenen, had ik toch nog erger verwacht.
van de weekenders al meer dan de helft verkocht is wel oke.... maar de dagkaarten is toch niet goed te noemen?
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.187
5.526
nou niet heel abnormaal... maar ook niet heel rooskleurig

maar, gezien hoe onwaarschijnlijk soepel de wachtrijen verliepen en verdwenen, had ik toch nog erger verwacht.
van de weekenders al meer dan de helft verkocht is wel oke.... maar de dagkaarten is toch niet goed te noemen?
Ik denk dat je als organisator altijd meer wil. Maar vaak is een verkoop van een festival ook gewoon maar een lichtjes stromend riviertje. Waarbij het op het einde wel goed komt. Zeker bij de echt groten.
Ze kunnen nog genoeg namen toevoegen om er beweging in te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Gebruikers die dit onderwerp bekijken