Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Het probleem is dat mensen gewoon vanachter in de tent blijven plakken waardoor het lijkt dat de tent nog volzit, maar eens je door die drukte aan de ingang geraakt is er meestal een zee van ruimte in het midden.
Je zou toch denken dat evenementen security er een beetje voor opgeleid is dat soort dingen te zien, en zich niet te laten misleiden door het beeld van alleen achterin. Maar blijkbaar is dat toch erg lastig.

Ik begrijp eigenlijk sowieso niet helemaal waarom het op Werchter met al die krampachtige kruizen geregeld moet worden, terwijl bijvoorbeeld op Graspop alles altijd open is. Zelfs geen gesloten voorvakken bij de main. Voelt altijd veilig en relaxt. Toch ander publiek, meer gemoedelijke sfeer?
 
  • Leuk
Waarderingen: Greyhound

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.463
4.245
Je zou toch denken dat evenementen security er een beetje voor opgeleid is dat soort dingen te zien, en zich niet te laten misleiden door het beeld van alleen achterin. Maar blijkbaar is dat toch erg lastig.

Ik begrijp eigenlijk sowieso niet helemaal waarom het op Werchter met al die krampachtige kruizen geregeld moet worden, terwijl bijvoorbeeld op Graspop alles altijd open is. Zelfs geen gesloten voorvakken bij de main. Voelt altijd veilig en relaxt. Toch ander publiek, meer gemoedelijke sfeer?
ja ander publiek idd
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
707
629
Je zou toch denken dat evenementen security er een beetje voor opgeleid is dat soort dingen te zien, en zich niet te laten misleiden door het beeld van alleen achterin. Maar blijkbaar is dat toch erg lastig.
Je kan in de Barn ook enkel maar binnen langs die achterkant. Als het daar opeen gepakt staat is het nutteloos om daar mensen binnen te laten en nog meer op te pakken tenzij mensen naar voor bewegen :)
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
890
870
Je zou toch denken dat evenementen security er een beetje voor opgeleid is dat soort dingen te zien, en zich niet te laten misleiden door het beeld van alleen achterin. Maar blijkbaar is dat toch erg lastig.

Ik begrijp eigenlijk sowieso niet helemaal waarom het op Werchter met al die krampachtige kruizen geregeld moet worden, terwijl bijvoorbeeld op Graspop alles altijd open is. Zelfs geen gesloten voorvakken bij de main. Voelt altijd veilig en relaxt. Toch ander publiek, meer gemoedelijke sfeer?
Van dat gesloten voorvak voor de main ben ik wel een voorstander. Niks zo irritant als al een uur plaats aan het innemen zijn voor iets dat je echt wil zien, om dan nét als het begint een bende dronkaards met liters bier die plots uit het niets komen voorgedrongen...

Met dat gesloten voorvak staan daar tenminste de mensen die de band echt willen zien. Als je de hele tijd over en weer pintjes wil gaan halen en staan leuteren, sta dan ergens anders.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Je kan in de Barn ook enkel maar binnen langs die achterkant. Als het daar opeen gepakt staat is het nutteloos om daar mensen binnen te laten en nog meer op te pakken tenzij mensen naar voor bewegen :)
Tja, toch tegenvallende logistiek/crowdcontrol voor zo’n groot festival dan. Echt zonde om te lezen dat mensen gedwongen een show moeten missen terwijl er eigenlijk ruimte zat is. Zowel voor publiek als artiest eigenlijk onacceptabel van zo’n ervaren organisatie, naar mijn mening. Elk jaar lees ik er weer hetzelfde over…
 
  • Leuk
Waarderingen: Greyhound en pigital

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Van dat gesloten voorvak voor de main ben ik wel een voorstander. Niks zo irritant als al een uur plaats aan het innemen zijn voor iets dat je echt wil zien, om dan nét als het begint een bende dronkaards met liters bier die plots uit het niets komen voorgedrongen...

Met dat gesloten voorvak staan daar tenminste de mensen die de band echt willen zien. Als je de hele tijd over en weer pintjes wil gaan halen en staan leuteren, sta dan ergens anders.
Tja, dat snap ik wel hoor. Bij de mainstage kun je gelukkig ook nog prima de show van achter de voorvakken zien. Vorig jaar op Boutique stond ik recht voor de soundbooth, net achter de voorvakken, echt de perfecte plek qua zicht, geluid, en nog dicht bij de middenbar ook. Om maar te zeggen, daar is het niet zo’n probleem als de boel dicht gaat. Bij de Barn en Klub C wel.

Overigens heb ik het probleem wat jij omschrijft op Graspop toch ook maar weinig ervaren. Daar staan net zo goed de “echte fans” vooraan terwijl de dronkaards vooral rond de barren hangen. En mochten ze je toch storen, verplaats je zelf een stukje. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn vind ik…
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en jonasvh

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Tja, toch tegenvallende logistiek/crowdcontrol voor zo’n groot festival dan. Echt zonde om te lezen dat mensen gedwongen een show moeten missen terwijl er eigenlijk ruimte zat is. Zowel voor publiek als artiest eigenlijk onacceptabel van zo’n ervaren organisatie, naar mijn mening. Elk jaar lees ik er weer hetzelfde over…
Maar een beetje ruimte over in de tent is ook een vorm van crowdcontrol. Dat wij denken dat er nog wel ruimte is, wil niet zeggen dat dat nog veilig is.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
890
870
Maar een beetje ruimte over in de tent is ook een vorm van crowdcontrol. Dat wij denken dat er nog wel ruimte is, wil niet zeggen dat dat nog veilig is.
Akkoord dat ze het niet afgeladen vol laten lopen, maar ik mag toch hopen dat ze opnieuw mensen binnenlaten naargelang er mensen vertrekken. Die zijn er sowieso tijdens een concert, alleen valt dat in The Barn of KluB C totaal niet op omdat het daar inderdaad achteraan altijd prakken is omdat niemand doorloopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Maar een beetje ruimte over in de tent is ook een vorm van crowdcontrol. Dat wij denken dat er nog wel ruimte is, wil niet zeggen dat dat nog veilig is.
Ja, zit wat in hoor. Groepen mensen zijn lastig in te schatten, zeker in een redelijk afgesloten ruimte. Ik reageer ook vooral op het beeld wat sommigen hier schetsen, van een tent die half leeg is in het midden, maar ik weet niet in hoeverre dat klopt. Ik zou denken dat je beter de meeste muren eruit zou kunnen halen, en alles open zou kunnen laten doorstromen, dan het zo gesloten te houden allemaal. Maar dat is een keuze.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
890
870
Ja, zit wat in hoor. Groepen mensen zijn lastig in te schatten, zeker in een redelijk afgesloten ruimte. Ik reageer ook vooral op het beeld wat sommigen hier schetsen, van een tent die half leeg is in het midden, maar ik weet niet in hoeverre dat klopt. Ik zou denken dat je beter de meeste muren eruit zou kunnen halen, en alles open zou kunnen laten doorstromen, dan het zo gesloten te houden allemaal. Maar dat is een keuze.
Dat van die tent die vol lijkt, maar in het midden halfleeg is klopt maar soms denk ik.
Bij een Editors of Rosalia verwacht ik wel dat het echt vol gaat zijn op het moment dat de rode kruizen aangaan.
Bij Janelle Monae in 2019 herinner ik me dat ik tijdens het concert The Barn binnenkwam en dat die afgeladen vol leek, tot ik wat doorliep en er een zee van ruimte bleek te zijn. Maar toen waren er ook geen rode kruizen, dus goed ingeschat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

festirock

Support act
1 dec 2015
820
549
Van dat gesloten voorvak voor de main ben ik wel een voorstander. Niks zo irritant als al een uur plaats aan het innemen zijn voor iets dat je echt wil zien, om dan nét als het begint een bende dronkaards met liters bier die plots uit het niets komen voorgedrongen...

Met dat gesloten voorvak staan daar tenminste de mensen die de band echt willen zien. Als je de hele tijd over en weer pintjes wil gaan halen en staan leuteren, sta dan ergens anders.
Bij erg warme temperaturen vind k het dan weer wel beter dat je nog om drank kan. En pintjes op festivals en tijdens een concert, ja toch 😉
 

wesvs

Randprogramma
20 mrt 2018
136
163
Tot ~5 jaar geleden had je ook zij ingangen.. dan had je op drie plekken nog flinke 'lopen'. Wat toch vrij irritant is als je netjes op tijd bent voor t optreden en dan nog 1000 man bij het tweede nummer de zaal ingewurmd komt.. is niet altijd fijn zon kruis. Maar aan de andere kant wel ideaal voor als je eenmaal binnen bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: pigital

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
890
870
Bij erg warme temperaturen vind k het dan weer wel beter dat je nog om drank kan. En pintjes op festivals en tijdens een concert, ja toch 😉
Niks tegen pintjes op een festival. Die pintjes betalen de helft van de acts die je er te zien krijgt !

Maar van die mensen die tijdens een act waarbij iedereen op elkaar geprakt staat voortdurend om een paar halve liters gaan en zich er dan over verbazen dat ze hun maten niet meer terugvinden daarna... Dan krijg je van die bierlampen die de lucht in gaan, zwaaiende smartphones met het lampje aan , dan proberen ze te bellen met vier halve liters in de ene hand en de telefoon in de andere, en maar roepen... Nee toch...
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

LIBOH

Randprogramma
26 jan 2023
214
136
Aan de andere kant heb je nu mensen die eigenlijk wel een watertje kunnen gebruiken met al t springen die nu niet naar buiten durven te gaan omdat ze anders niet meer naar binnen kunnen. Lijkt mij ook niet echt goed voor de gezondheid.
Op veel (dance) festivals is er in de tent ook gewoon een bar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

No Code

Playlistbediener
10 jan 2017
34
34
Long time lurker hier. (Torhout) Werchter ganger sinds 1995

Dit euvel met de tenten stoort mij ook al jaren. Eenmaal binnen niet even naar de wc kunnen of wat te drinken kunnen halen is echt vreemd. Vorig jaar bij Inhaler weggelopen omdat veel van ons dorst hadden door de hitte.

Ook moet je veel te vroeg in de tent aanwezig zijn bij grotere acts. Omdat je anders niet meer binnenkomt. Vind ik wel lastig.

Natuurlijk heb ik veel begrip voor de veiligheid en alles er omheen. Ik was bij de Beastie Boys in de tent terwijl Björk op het hoofdpodium stond (een van de domste programmeerfouten in RW geschiedenis). De drukte en verdrukking die daar door de open tenten ontstond was ronduit beangstigend.
Maar er moet toch een mooie middenweg te vinden zijn.

Mooiste muzikale RW momenten voor mij:

dEUS in 1995. Originele bezetting, en een vuur bij een opkomende band die ik daarna jaren niet meer gezien heb. Mijn liefde voor festivals is door dEUS aangewakkerd
Pearl Jam in 2007. Eindelijk op RW, nadat we in 2000 teleurgesteld moesten worden door de verschrikkingen in Roskilde (long time PJ fan en Ten Club lid van het eerste uur hier)
Radiohead in 1997. Tot dan toe geen super fan, maar door die show en OK Computer helemaal om. Wat een show was dat
David Bowie in 1997. Gewoonweg fantastisch
Muse in 2000. Mijn crowdsurf record op behaald. 9 keer heen en weer. En verliefd geworden op de band. Toen live al erg sterk
Flying Dewaele Brothers in 1999. Fan van Soulwax, en sindsdien ook van hun uitstapjes. Wat een feest in de tent (waar je toen nog heerlijk in en uit kon lopen)
Queens of the Stone Age in 2002. QOTSA met Dave Grohl en Lanegan! Een paar weken daarvoor mogen aanschouwen in de Melkweg in Amsterdam met dezelfde line up. Fenomenaal!
Editors 2012. Prachtige show en dito doorstart van deze pracht band

En nog zo veel meer. In 28 edities, twee keer over moeten slaan. Eenmaal door de geboorte van mijn dochter. En eenmaal door een verhuizing. Dit jaar weer zo veel zin in!! Kijk het meest uit naar Queens of the Stone Age en hun nieuwe werk
 

festirock

Support act
1 dec 2015
820
549
Long time lurker hier. (Torhout) Werchter ganger sinds 1995

Dit euvel met de tenten stoort mij ook al jaren. Eenmaal binnen niet even naar de wc kunnen of wat te drinken kunnen halen is echt vreemd. Vorig jaar bij Inhaler weggelopen omdat veel van ons dorst hadden door de hitte.

Ook moet je veel te vroeg in de tent aanwezig zijn bij grotere acts. Omdat je anders niet meer binnenkomt. Vind ik wel lastig.

Natuurlijk heb ik veel begrip voor de veiligheid en alles er omheen. Ik was bij de Beastie Boys in de tent terwijl Björk op het hoofdpodium stond (een van de domste programmeerfouten in RW geschiedenis). De drukte en verdrukking die daar door de open tenten ontstond was ronduit beangstigend.
Maar er moet toch een mooie middenweg te vinden zijn.

Mooiste muzikale RW momenten voor mij:

dEUS in 1995. Originele bezetting, en een vuur bij een opkomende band die ik daarna jaren niet meer gezien heb. Mijn liefde voor festivals is door dEUS aangewakkerd
Pearl Jam in 2007. Eindelijk op RW, nadat we in 2000 teleurgesteld moesten worden door de verschrikkingen in Roskilde (long time PJ fan en Ten Club lid van het eerste uur hier)
Radiohead in 1997. Tot dan toe geen super fan, maar door die show en OK Computer helemaal om. Wat een show was dat
David Bowie in 1997. Gewoonweg fantastisch
Muse in 2000. Mijn crowdsurf record op behaald. 9 keer heen en weer. En verliefd geworden op de band. Toen live al erg sterk
Flying Dewaele Brothers in 1999. Fan van Soulwax, en sindsdien ook van hun uitstapjes. Wat een feest in de tent (waar je toen nog heerlijk in en uit kon lopen)
Queens of the Stone Age in 2002. QOTSA met Dave Grohl en Lanegan! Een paar weken daarvoor mogen aanschouwen in de Melkweg in Amsterdam met dezelfde line up. Fenomenaal!
Editors 2012. Prachtige show en dito doorstart van deze pracht band

En nog zo veel meer. In 28 edities, twee keer over moeten slaan. Eenmaal door de geboorte van mijn dochter. En eenmaal door een verhuizing. Dit jaar weer zo veel zin in!! Kijk het meest uit naar Queens of the Stone Age en hun nieuwe werk
dEUS in 1995 inderdaad , was ook 1 van de momenten die de festivalhonger helemaal aanwakkerden.

Als QOSA het niveau van 2002 haalt wordt t memorabel.

Bij mij wordt t mn 31e werchter en vervelen gaat t nooit
 
  • Leuk
Waarderingen: leon94 en No Code

Gebruikers die dit onderwerp bekijken