Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
539
490
Dat klopt wel. EBM was ook mijn no. 1 album van 2022! Maar niet iedereen volgt muziek toch zó actief?
 

BetterDays

Randprogramma
17 jan 2018
141
151
Als ik dit zo lees wil iedereen naar Editors. Kunnen zij niet beter de plek overnemen van Stromae? Scheelt een overvolle Barn.
Zal een clash met Liam schelen! Maar Editors ver van voren in de Barn wordt genieten. Ik ga er al vroeg heen, alles eraan voorkomen dat ik rode kruizen krijg!

Ben in 2019 1 dag naar RW geweest maar kan me dit even niet goed herinneren, kun je vanuit de ingang van de barn nog iets van de show op de mainstage meekrijgen?
 

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.463
4.245
Zal een clash met Liam schelen! Maar Editors ver van voren in de Barn wordt genieten. Ik ga er al vroeg heen, alles eraan voorkomen dat ik rode kruizen krijg!

Ben in 2019 1 dag naar RW geweest maar kan me dit even niet goed herinneren, kun je vanuit de ingang van de barn nog iets van de show op de mainstage meekrijgen?
Nope staan kramen en wcs tussen
 
  • Leuk
Waarderingen: BetterDays

JorttB

Playlistbediener
8 aug 2022
37
14
Eerste keer werchter dit jaar! Kan iemand het fenomeen "rode kruizen" uitleggen? Is de barn net zoals de eerste vakken op pinkpop gecontroleerd met poortjes ofzo?
 

Bwoite

Campingartiest
8 jun 2022
93
75
Eerste keer werchter dit jaar! Kan iemand het fenomeen "rode kruizen" uitleggen? Is de barn net zoals de eerste vakken op pinkpop gecontroleerd met poortjes ofzo?
Heel simpel. Zolang de tent nog niet vol is, heb je een groene pijl bij de ingang. Eens volzet krijg je een rood kruis en kan je niet meer binnen. Bij heel wat optredens kun je perfect tot kort voor of zelfs tijdens het concert nog binnen. Maar bij Editors, Fred Again en co verwacht ik dat je al snel met rode kruizen te maken hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JorttB

DeefGroll

Playlistbediener
18 dec 2019
18
6
Graag jullie leukste/beste/wildste/normaalste Werchterverhalen van de afgelopen jaren hier posten als jullie daar zin in hebben. Enkel zo kunnen we (ik toch) de volgende 34 dagen overleven… gewoon leuke anekdotes/blogs/foto’s/… Shoot! Alles is goed!
 
  • Leuk
Waarderingen: Thisso

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
148
69
Het is best wel interessant het verschil tussen professionele festival agenten en bezoekers die denken het ook te weten te lezen. Voorbeeld Blur – veel hier snapte het niet dat RW hun niet als headliner hebben geboekt, gemiste kans enz. Dan zie je hoeveel moeite ze hebben om wat kleinere zalen/festivals uit te verkopen.
RW weet heel goed hoe om de 4 dagen vol te krijgen. Als ze de ‘adviezen’ van sommige forumleden zouden volgen zouden RW binnen 2 jaar niet meer bestaan.

Maar ze testen wel om te zien of die artiesten wel zo groot zijn om toch genoeg volk te trekken naar RW. Een paar jaar geleden probeerden Werchter met Rihanna een Boutique te vullen (werd heel snel gestopt). Herinner ook nog Lamar. Zijn ‘dag’ liep ook helemaal niet, hetzelfde met The Strokes. Maar wel leuk om te lezen hoe overtuigt men zijn dat ‘hun’ favoriete artiest/genre 80.000 mensen zullen lokken naar RW.
 
  • Leuk
Waarderingen: leon94

dann

Gouden Tip
3 jan 2018
280
225
Heel simpel. Zolang de tent nog niet vol is, heb je een groene pijl bij de ingang. Eens volzet krijg je een rood kruis en kan je niet meer binnen. Bij heel wat optredens kun je perfect tot kort voor of zelfs tijdens het concert nog binnen. Maar bij Editors, Fred Again en co verwacht ik dat je al snel met rode kruizen te maken hebt.
En eenmaal de rode kruizen er staan, zou 75% van de bezoekers de Barn voor het einde van het optreden kunnen verlaten en zal de security aan de rode kruizen je nog niet binnen laten totdat het optreden is afgelopen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.325
Maar ze testen wel om te zien of die artiesten wel zo groot zijn om toch genoeg volk te trekken naar RW. Een paar jaar geleden probeerden Werchter met Rihanna een Boutique te vullen (werd heel snel gestopt). Herinner ook nog Lamar. Zijn ‘dag’ liep ook helemaal niet, hetzelfde met The Strokes. Maar wel leuk om te lezen hoe overtuigt men zijn dat ‘hun’ favoriete artiest/genre 80.000 mensen zullen lokken naar RW.
Ik denk dat het ook een beetje een oefening is om nieuwe namen/headliners in de poule te gooien en je niet altijd dezelfde namen het boeken.

Dit jaar Stormzy op een erg hoge (headline)plek zetten bijvoorbeeld. Heel moeilijk te meten hoe populair hij is, maar hem eens voor de 'leeuwen' gooien kan wel goed zijn, is die show goed onthaald, dan groeit zijn fanbase in België. En dat is dan weer interessant voor RW/LN. In dat opzicht wel jammer dat Rosalia niet op de main staat en zo publiek kan 'winnen' dat er normaal nooit zou heen gaan (en zal heen gaan dit jaar want ze staat in de Barn).
 

festirock

Support act
1 dec 2015
820
549
Het is best wel interessant het verschil tussen professionele festival agenten en bezoekers die denken het ook te weten te lezen. Voorbeeld Blur – veel hier snapte het niet dat RW hun niet als headliner hebben geboekt, gemiste kans enz. Dan zie je hoeveel moeite ze hebben om wat kleinere zalen/festivals uit te verkopen.
RW weet heel goed hoe om de 4 dagen vol te krijgen. Als ze de ‘adviezen’ van sommige forumleden zouden volgen zouden RW binnen 2 jaar niet meer bestaan.

Maar ze testen wel om te zien of die artiesten wel zo groot zijn om toch genoeg volk te trekken naar RW. Een paar jaar geleden probeerden Werchter met Rihanna een Boutique te vullen (werd heel snel gestopt). Herinner ook nog Lamar. Zijn ‘dag’ liep ook helemaal niet, hetzelfde met The Strokes. Maar wel leuk om te lezen hoe overtuigt men zijn dat ‘hun’ favoriete artiest/genre 80.000 mensen zullen lokken naar RW.
Lijkt me sterk dat ze "testen" door Rihanna op een boutique te zetten. Ik denk dat men dan wel degelijk er van uitgaat dat dat verkoopt. Je gaat toch niet iemand boeken als test.

Als´ze the strokes kunnen boeken als co headliner dan gebeurt dat toch wel.

Wat Blur betreft. Zoals eerder gezegd hier, lokerse feesten verkoopt zoiezo moeilijk uit. Een naam als blur past voor mij nog op werchter maar dat is persoonlijke smaak. Ik wierp de naam op als last minute vervanging, mits "grotere" namen niet meer haalbaar zouden zijn. Dan zou ik dit een mooie toevoeging vinden
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
148
69
Blur verkoopt heel moeilijk een beetje overal in Europa uit. Ziggo dome in Nederland ook nog volop plats. Soms durven ze een risico te nemen, denk aan het verhaal vorig jaar met de comedy act. vergeet hoe hij heette. En ook core enz. In principe is Rihanna een 'groot' naam maar met 6.000 tickets verkocht krijg je een Werchter weide niet vol.
 

festirock

Support act
1 dec 2015
820
549
Het is best wel interessant het verschil tussen professionele festival agenten en bezoekers die denken het ook te weten te lezen. Voorbeeld Blur – veel hier snapte het niet dat RW hun niet als headliner hebben geboekt, gemiste kans enz. Dan zie je hoeveel moeite ze hebben om wat kleinere zalen/festivals uit te verkopen.
RW weet heel goed hoe om de 4 dagen vol te krijgen. Als ze de ‘adviezen’ van sommige forumleden zouden volgen zouden RW binnen 2 jaar niet meer bestaan.

Maar ze testen wel om te zien of die artiesten wel zo groot zijn om toch genoeg volk te trekken naar RW. Een paar jaar geleden probeerden Werchter met Rihanna een Boutique te vullen (werd heel snel gestopt). Herinner ook nog Lamar. Zijn ‘dag’ liep ook helemaal niet, hetzelfde met The Strokes. Maar wel leuk om te lezen hoe overtuigt men zijn dat ‘hun’ favoriete artiest/genre 80.000 mensen zullen lokken naar RW.
Is trouwens het leuke aan een forum dat "bezoekers die het denken te weten" hun voorkeur of idee geven , toch?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Graag jullie leukste/beste/wildste/normaalste Werchterverhalen van de afgelopen jaren hier posten als jullie daar zin in hebben. Enkel zo kunnen we (ik toch) de volgende 34 dagen overleven… gewoon leuke anekdotes/blogs/foto’s/… Shoot! Alles is goed!
Wildste?
Spontaan feestje op A3 in 1999, 2000 of 2001 denk ik met 1000 man of meer. Auto’s mochten toen nog bij de tent. Iemand had boxen meegenomen en een dj set en begon in de nachtelijke uurtjes te mixen. Halverwege was de brandstof op, maar iemand anders bood wat brandstof uit zijn auto aan waardoor het feestje nog even door kon gaan.
 

festirock

Support act
1 dec 2015
820
549
Wildste?
Spontaan feestje op A3 in 1999, 2000 of 2001 denk ik met 1000 man of meer. Auto’s mochten toen nog bij de tent. Iemand had boxen meegenomen en een dj set en begon in de nachtelijke uurtjes te mixen. Halverwege was de brandstof op, maar iemand anders bood wat brandstof uit zijn auto aan waardoor het feestje nog even door kon gaan.
Dat waren inderdaad heerlijke tijden . Mensen met een busje op de camping dat s nachts openklapte en een hele dj booth werd.

1995 cranberries op het zijpodium was een supermoment.

1996, die zondag was 1 van de beste line-ups ooit

1997 daft punk, onvergetelijk
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

mj222

Gouden Tip
28 jun 2016
350
170
En eenmaal de rode kruizen er staan, zou 75% van de bezoekers de Barn voor het einde van het optreden kunnen verlaten en zal de security aan de rode kruizen je nog niet binnen laten totdat het optreden is afgelopen.
Enerzijds vervelend. Anderzijds zorgt een continue in en uitstroom voor heel veel bewegende mensen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken