Pinkpop 2023

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.654
814
En dit stukje dan?
"Mojo investeert al jaren in de carrière van artiesten. ‘Een optreden van een relatief onbekende act in de bovenzaal van Paradiso kan qua kosten niet uit’, zegt Van Eerdenburg. ‘Dan kijken we of we meer optredens kunnen regelen. Daar verdienen we niets op, maar als we aan de onderkant blijven investeren, creëren we vanzelf nieuwe headliners voor festivals.’"

Wat een zelf pijperij zeg
Oh oh, wat zijn we toch goed bezig als Mojo zijnde
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.949
1.728
Ik kopieer dit even vanuit overig muzieknieuws want vond het bijzondere uitspraken in dit artikel:



15 acts is niet een hele ruime poule of wel?



Stromae (die andere festivals al headlined en meerdere Ziggos uitverkoopt) zou kunnen doorgroeien? Ze houden Styles (die meerdere Arena's uitverkoopt) in de gaten? De Monkeys die toen al 12 jaar meegingen waren toentertijd een relatief jonge act? Pfff.

Als je dit zo leest lopen ze daar hopeloos achter.

Slechts 15 acts is inderdaad een hele magere poule. Het is natuurlijk een simpele formule: hoe hoger je de lat legt voor jouw criterium van een geschikte headliner, hoe kleiner de poule om uit te vissen. Ik vind het geen verrassing dat een super conservatief festival als Pinkpop een bepaald kaderprofiel voor hun headliners hanteert, waar veel acts die relatief jong zijn en/of wat verder weg staan van het huisgenre rock, al snel buiten vallen.

Vanuit dat perspectief denk ik dat Stromae, Styles en Eilish pas anno 2023 in het profiel van Pinkpopheadliner beginnen te vallen, waar ze dat op menig ander festival, ok van een vergelijkbare grootte als Pinkpop, al iets langer zijn.

Dat Arctic Monkeys een RELATIEF jonge act is, is natuurlijk helemaal waar. Dat zal qua leeftijd/ervaring een uitschieter naar onder zijn tussen de dinosauriërs als Pearl Jam, Metallica, RHCP en menige andere gevestigde act.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.438
6.102
Even los van beschikbaarheid en andere factoren kan ik me gewoon niet voorstellen dat je als groot festival liever P!nk en Robbie Williams wegzet dan Stromae of Harry Styles.

Dat Stromae zou kunnen "doorgroeien" is gewoon lachwekkend.
 

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
464
808
De Monkeys die toen al 12 jaar meegingen waren toentertijd een relatief jonge act? Pfff.
Ik mag hopen dat hij hier niet mee doelt op het optreden van Arctic Monkeys in 2014. Vier goed ontvangen studio albums, een bestaan van 12 jaar en al meerdere keren headliner geweest op andere festivals. Was op dat moment totaal geen jonge headliner act. Misschien dat ze het optreden in 2007 bedoelen, maar volgens mij waren ze toen geen headliner.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.654
814
Ik als Ajacied ga het zeggen, Pinkpop is het Ajax van de festivals.
Super arrogant omdat ze(in het geval van Pinkpop zijnde) ooit de beste waren.
Maar die slag is Pinkpop nu rap aan het verliezen, en ze hebben het volgens mij niet eens in de gaten
 
  • Leuk
Waarderingen: Rockbeer en Timmetje

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.949
1.728
Even los van beschikbaarheid en andere factoren kan ik me gewoon niet voorstellen dat je als groot festival liever P!nk en Robbie Williams wegzet dan Stromae of Harry Styles.
Ik wel. Ik vind Stromae verschrikkelijk. Ik erken zijn kwaliteit en ook zijn succes, maar ik vind het geen geschikte headliner. Ik ben in de beleving dat die niet een veld van 50.000 man 2 uur lang kan laten meezingen en dansen met zijn encyclopedie aan hits. Dat laatste geldt ook voor Harry Styles. Hoe omschrijf ik dat nou goed? Ze hebben nog geen legacy. En dat terwijl ze muzikaal gezien in mijn optiek nu al P!nk en Robbie voorbij zijn gestreeft...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
ik kijk er niet gek van op als Maneskin snel door groeien gaat als headliner...
Volbeat, kan volgend keer best terugkomen als headliner imo
Eilish nog nooit op Pinkpop gestaan, kan ook niet uitblijven.

en... ja ik ga het zeggen, Iron Maiden had laatste keren moeite met GelreDome maar vullen wel de Ziggo, daar liggen nog kansen voor Rob Trommelen voor acts die nog niet op Pinkpop gestaan hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: bootje76 en Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.438
6.102
Ik wel. Ik vind Stromae verschrikkelijk. Ik erken zijn kwaliteit en ook zijn succes, maar ik vind het geen geschikte headliner. Ik ben in de beleving dat die niet een veld van 50.000 man 2 uur lang kan laten meezingen en dansen met zijn encyclopedie aan hits. Dat laatste geldt ook voor Harry Styles. Hoe omschrijf ik dat nou goed? Ze hebben nog geen legacy. En dat terwijl ze muzikaal gezien in mijn optiek nu al P!nk en Robbie voorbij zijn gestreeft...
Ik denk dat een veld van 50.000 man moeiteloos met zowel Stromae als Styles zou kunnen meezingen en dansen eigenlijk.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.438
6.102
Ik mag hopen dat hij hier niet mee doelt op het optreden van Arctic Monkeys in 2014. Vier goed ontvangen studio albums, een bestaan van 12 jaar en al meerdere keren headliner geweest op andere festivals. Was op dat moment totaal geen jonge headliner act. Misschien dat ze het optreden in 2007 bedoelen, maar volgens mij waren ze toen geen headliner.
Hij had het specifiek over headliners dus kan niet anders dat hij 2014 bedoelt dan bijna. Enigszins absurd.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.516
4.365
Ik denk dat een veld van 50.000 man moeiteloos met zowel Stromae als Styles zou kunnen meezingen en dansen eigenlijk.
Zelfs meer dan Pink of Robbie Williams
Maar dat zal het verschil in leeftijd mss zijn in onze kijk hierop. Pink is voor mij bvb so what en Stromae alors on danse, papaoutai, formidable, ta fete......
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.882
8.512
15 acts is niet een hele ruime poule of wel?

Stromae (die andere festivals al headlined en meerdere Ziggos uitverkoopt) zou kunnen doorgroeien? Ze houden Styles (die meerdere Arena's uitverkoopt) in de gaten? De Monkeys die toen al 12 jaar meegingen waren toentertijd een relatief jonge act? Pfff.

Als je dit zo leest lopen ze daar hopeloos achter.
Heel pijnlijk om te lezen. Ook letterlijk die 'poule van 15 namen'. Gênant dit.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.438
6.102
Het vat wel goed die "achter de feiten aan lopen" discussie samen. Als je geen risicos durft te nemen (even buiten beschouwing of namen als Stromae en Styles boeken überhaupt een risico is) en daardoor acts niet boekt terwijl het ijzer heet is loop je continu achter de feiten aan natuurlijk.

En graaf je in zekere zin ook wel een tikkie je eigen graf. Want een poule van 15 headliners voor een main anno 2023.... dat is te absurd voor woorden toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.949
1.728
En graaf je in zekere zin ook wel een tikkie je eigen graf. Want een poule van 15 headliners voor een main anno 2023.... dat is te absurd voor woorden toch?
Dat is wel het gevaar ja. Ik ben waarschijnlijk een stuk gelukkiger met de namen in die poule van 15 dan met de opties daarbuiten, maar dat is natuurlijk wel een stuk minder toekomstbestendig. Uiteindelijk moet je je koers bijstellen, anders haak je heel langzaamaan af.

Iemand vergeleek daarstraks Pinkpop met Ajax. Ik denk dat Juventus een betere omschrijving is...
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.949
1.728
Ik denk dat een veld van 50.000 man moeiteloos met zowel Stromae als Styles zou kunnen meezingen en dansen eigenlijk.
Misschien ook wel. Maar er moet ook draagkracht voor zijn. En hoe bepaal je dat? Als je de gemiddelde mening op dit forum een beetje bekijkt, vinden velen het onbegrijpelijk dat er niet meer op 'nieuwere' headliners ingespeeld wordt. Als MOJO echter naar de cijfers van de laatste editie kijkt, zien ze 70.000 man op de Metallica en Pearl Jam dag staan, en ruim 12.000 man (bijna 20%) minder bij de 'nieuwere' headliner Imagine Dragons. Die laatste conclusie sluit cijfermatig wel weer aan wat Murray verteld over die poule van 15. Het is dus maar net wat je uitgangspunt is...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
probleem gaat imo ook hand in hand met de verhoging van de gevraagde gages door de headliners, plus de grote acts die voor de losse shows gaan en een festival show alleen als laatste optie zouden zien

tja, dan blijf je achter met de Robbie William's, de Pepper's, de Mumford's en de Imagine Dragon's van deze wereld
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.949
1.728
probleem gaat imo ook hand in hand met de verhoging van de gevraagde gages door de headliners, plus de grote acts die voor de losse shows gaan en een festival show alleen als laatste optie zouden zien

tja, dan blijf je achter met de Robbie William's, de Pepper's, de Mumford's en de Imagine Dragon's van deze wereld
Maar dan zou het roer dus sneller om moeten. Want dan zit je al niet meer in die poule die je zegt na te streven.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.438
6.102
Misschien ook wel. Maar er moet ook draagkracht voor zijn. En hoe bepaal je dat? Als je de gemiddeld mening op dit forum een beetje bekijkt, vinden velen het onbegrijpelijk dat er niet meer op 'nieuwere' headliners ingespeeld wordt. Als MOJO echter naar de cijfers van de laatste editie kijkt, zien ze 70.000 man op de Metallica en Pearl Jam dag staan, en ruim 12.000 man (bijna 20%) minder bij de 'nieuwere' headliner Imagine Dragons. Die laatste conclusie sluit cijfermatig wel weer aan wat Murray verteld over die poule van 15. Het is dus maar net wat je uitgangspunt is...
Een band als Imagine Dragons kun je ook in de verste verte niet met een Eilish, Styles of Stromae vergelijken imo. En wederom ook een band die al 14 jaar meegaat en niet echt als nieuwe headliner gezien kan worden.

En dit jaar verkopen de RHCP de minste dagkaarten. Moeten we dan op basis daarvan concluderen dat Pinkpop minder rockheadliners en meer pop moet boeken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.882
8.512
Misschien ook wel. Maar er moet ook draagkracht voor zijn. En hoe bepaal je dat? Als je de gemiddeld mening op dit forum een beetje bekijkt, vinden velen het onbegrijpelijk dat er niet meer op 'nieuwere' headliners ingespeeld wordt. Als MOJO echter naar de cijfers van de laatste editie kijkt, zien ze 70.000 man op de Metallica en Pearl Jam dag staan, en ruim 12.000 man (bijna 20%) minder bij de 'nieuwere' headliner Imagine Dragons. Die laatste conclusie sluit cijfermatig wel weer aan wat Murray verteld over die poule van 15. Het is dus maar net wat je uitgangspunt is...
Dat is net het probleem van het kip en het ei. Als je nooit nieuwe headliners boekt, dan zullen die ook nooit zo groot worden als die oudjes he.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.882
8.512
Een band als Imagine Dragons kun je ook in de verste verte niet met een Eilish, Styles of Stromae vergelijken imo. En wederom ook een band die al 14 jaar meegaat en niet echt als nieuwe headliner gezien kan worden.

En dit jaar verkopen de RHCP de minste dagkaarten. Moeten we dan op basis daarvan concluderen dat Pinkpop minder rockheadliners en meer pop moet boeken?
In 2017 was het de Bieber dag die veruit het snelst uitverkocht. In 2020 verkocht Guns n Roses minder dan Post Malone. Het hangt er maar vanaf welke naam je boekt, los van de genres.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov en Timmetje

Gebruikers die dit onderwerp bekijken