Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
De term "nieuw" is blijkbaar voor velen hier "artiesten die -25 jaar zijn", en niet bv. artiesten/bands die bv. nog nooit of al lang geleden niet meer op Werchter stonden? Een Maroon 5 of Robbie Williams vallen daar bv. wel onder. Niet per se jonge acts, maar wel anders. Verandering van spijs, veronderstel dat het dát was wat @Indiaantje89 bedoelde.
Indiaan had het in eerste instantie over acts te laat boeken, zich de kastanjes uit het vuur laten halen en te laat zijn met trendsetter zijn. En over een programmering die niet als 2010 zou aanvoelen.

Vervolgens ging het over zo nu en dan iets anders doen. Ja, Williams en Maroon 5 zou inderdaad wat anders zijn. Maar anders is in deze zin dan niet per definitie positief imo.

Werchter kun je daarnaast imo sowieso niet echt met een Primavera, Coachella of Glastonbury vergelijken.

Verder helemaal met Indiaan eens dat ze wat sneller acts mogen laten headlinen. Of zo nu en dan wat meer risico moeten nemen. Maar gezien dat wat er tourt dit jaar vind ik dat ze het (op de RHCP op herhaling na) gewoon best netjes hebben gedaan. Geen idee wat ze anders hadden moeten en kunnen doen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Indiaan had het in eerste instantie over acts te laat boeken, zich de kastanjes uit het vuur laten halen en te laat zijn met trendsetter zijn. En over een programmering die niet als 2010 zou aanvoelen.

Vervolgens ging het over zo nu en dan iets anders doen. Ja, Williams en Maroon 5 zou inderdaad wat anders zijn. Maar anders is in deze zin dan niet per definitie positief imo.

Werchter kun je daarnaast imo sowieso niet echt met een Primavera, Coachella of Glastonbury vergelijken.

Verder helemaal met Indiaan eens dat ze wat sneller acts mogen laten headlinen. Of zo nu en dan wat meer risico moeten nemen. Maar gezien dat wat er tourt dit jaar vind ik dat ze het (op de RHCP op herhaling na) gewoon best netjes hebben gedaan. Geen idee wat ze anders hadden moeten en kunnen doen.
Daarvoor had ik ook al voorbeelden genoemd, dat ik bijv. een Coachella slim vind boeken.

Een mooi voorbeeld vond ik ook dat zowel Pinkpop als Rock Werchter beide Taylor Swift lieten lopen. Maar ik denk dat de boodschap inmiddels duidelijk is.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.327
Daarvoor had ik ook al voorbeelden genoemd, dat ik bijv. een Coachella slim vind boeken.

Een mooi voorbeeld vond ik ook dat zowel Pinkpop als Rock Werchter beide Taylor Swift lieten lopen. Maar ik denk dat de boodschap inmiddels duidelijk is.
Eens. Hadden ze moeten hebben. Was uberhaupt het enige moment waarop je als festival kon ‘happen’. Gaat nu niet meer gebeuren.

Maar tegelijkertijd had RW dat jaar de eerste Belgische festivalshow van The Strokes, en Kendrick (ga je nu zeggen dat 2018 dat ene jaar is waarop je hem mocht boeken). Plus nog eens SOAD en Volbeat, twee namen die RW nu ook niet bepaald plat lopen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Swift doet toch geen festivals? Was ook gewoon niet beschikbaar, iirc.

Edit: Ah, in 2020.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Glasto is ook weleens beter geweest inderdaad, en het is geen vet jaar. Maar het is bij Pinkpop en Werchter toch jaar in- jaar uit dat het niet lukt. Sure het is allemaal vast niet zo makkelijk als wij denken, dat zal ik zeker niet beamen. Maar als de boekers van Lowlands en Pukkelpop het veel vaker wel lukt dan kan je het echt niet daar op gooien. Dat je het bijzondere van die Elton John show niet wil inzien... tsja dan houd het toch op hoor.
Maar Elton John is voor RW ook gewoon niet beschikbaar. Dus kun je ze moeilijk verwijten.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.112
5.389
Werchter had Taylor Swift wel in 2020. Zij stond geboekt voor Werchter Boutique.
Profiel van Taylor Swift is ook helemaal anders nu dan in 2020. Pinkpop had bvb 0 interesse in haar in 2020, ze stond dan exclusief op Boutique. Is nu ook wel anders. Maar goed, net zoals Bruno Mars in 2018 hadden ze haar even goed kunnen boeken voor 2020, maar dat was eigenlijk al een mooie line up (die niet moeilijk verkocht).

Rest is inderdaad speculatie. Want er mist nog wel het 1 en andere belangrijke achtergrondinfo voor je een goed beeld kan scheppen.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Waarom denken zovelen ook dat Werchter altijd alles zomaar te kiezen heeft. Denk je nu echt dat ze zomaar konden kiezen uit het rijtje: Kendrick Lamar, Blur, Guns 'n Roses, Elton John, Depeche Mode, The Strokes, Billie Eillish, Arctic Monkeys, Red Hot Chili Peppers, Stromae, Muse en dan gewoon hebben gezegd "bwa, laten we gewoon voor die laatste 4 gaan." De helft van de factoren die daarin meespelen, zijn hier waarschijnlijk zelfs nog nooit opgenoemd geweest. Daar werken mensen full-time op om alles logistiek geregeld te krijgen. En de meeste leden denken precies hier dat ze het zomaar even beter zouden kunnen :ROFLMAO:

Ik vind dat ze dit jaar met Stromae, Stormzy, Oscar & The Wolf, Rosalia, Christine & The Queens, Lil Nas X, Machine Gun Kelly,... een pak meer hippe jonge meer pop-gericht acts hebben dan anders, dus die tendens om daar meer rekening mee te houden is er sowieso, en logisch dat ze zo'n stap niet in een jaar drastisch beginnen nemen, als je al zo'n legacy aan je festival hebt hangen waar al 40+ jaar naar gebouwd is. Ze konden die spots zeker ook geven aan een Kings Of Leon, Elbow, Kaiser Chiefs en Franz Ferdinand (wat ze de jaren ervoor veel vaker deden leek mij). En begin nu ook niet weer met die "het voelt als een jaar te laat aan", als een act een jaar later al gedateerd voelt, dan is die act überhaupt niet waard om een hoge spot te krijgen vind ik.
 
Laatst bewerkt:

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Wederom bizar hoe slecht men leest. Ik weet niet hoe vaak ik nog moet zeggen dat het niet om de individuele boeking gaat maar om het algemeen profiel die jaar in, jaar uit wegzet. Daarmee is heel je ridiculisering "Denk je nu echt" gelijk te niet gedaan. Er zijn gewoon letterlijk voorbeelden andere festivals waar ook full-time mensen er aan werken en het blijkbaar wel kunnen.

Als ze morgen een koekentrommel als headliner neerzetten "wAnT Er tOuRt eChT nIkS aNdErS iN 2024" (herhaal dit voor 2025, 2026, 2027, 2028, 2029) dan vind men het nog steeds goed blijkbaar. Het gaat niet om het ene voorbeeld, het gaat om het gehele profiel. Maar goed Werchter krijgt gewoon wat het verdiend, en wat het wil blijkbaar. En dat is helemaal prima hoor, maar besef wel dat je net zo conservatief bent als Pinkpop in deze.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Maar dat laatste is toch gewoon onzin? Werchter boekt over het algemeen spannender dan Pinkpop. Dit jaar Lil Nas X, Rosalia, Fred, Sigur Ros en Stromae om maar een paar acts te noemen. Die worden in Nederland op andere festivals (of niet) gezet.

Je ziet een David Byrne (om maar een act te noemen) niet op Pinkpop, maar wel op Werchter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Greyhound

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.327
Maar dat laatste is toch gewoon onzin? Werchter boekt over het algemeen spannender dan Pinkpop. Dit jaar Lil Nas X, Rosalia, Fred, Sigur Ros en Stromae om maar een paar acts te noemen. Die worden in Nederland op andere festivals (of niet) gezet.
Dit is niet spannend hoor Timmetje. Dat weet je toch. Maar wel een pak spannender dan waar Pinkpop mee afkomt. ;-)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Wederom bizar hoe slecht men leest. Ik weet niet hoe vaak ik nog moet zeggen dat het niet om de individuele boeking gaat maar om het algemeen profiel die jaar in, jaar uit wegzet. Daarmee is heel je ridiculisering "Denk je nu echt" gelijk te niet gedaan. Er zijn gewoon letterlijk voorbeelden andere festivals waar ook full-time mensen er aan werken en het blijkbaar wel kunnen.

Als ze morgen een koekentrommel als headliner neerzetten "wAnT Er tOuRt eChT nIkS aNdErS iN 2024" (herhaal dit voor 2025, 2026, 2027, 2028, 2029) dan vind men het nog steeds goed blijkbaar. Het gaat niet om het ene voorbeeld, het gaat om het gehele profiel. Maar goed Werchter krijgt gewoon wat het verdiend, en wat het wil blijkbaar. En dat is helemaal prima hoor, maar besef wel dat je net zo conservatief bent als Pinkpop in deze.
Maar wat is "het wel kunnen". De acts die een paar mensen op een forum als dé act van het jaar beschouwen binnenkrijgen?
Ik vind bijvoorbeeld dat je Rock Werchter en Pinkpop absoluut niet moet vergelijken. En Werchter en een Primavera of Roskilde ook niet. Qua grootte niet, qua profiel/visie niet. Ik zie ook moeilijk in welke grote vissen een RW heeft gemist. En welk festival dat dan beter doet, rekening houdend met een undercard zoals die van RW en een even grootte weide te vullen hebben?

En sorry maar acts als "spannend" beginnen beschrijven. Hoe persoonlijk kan een beschrijving worden? Iemand die naar zijn eerste festival gaat op zijn 16e, en al 10 jaar naar Muse luistert zal zeggen dat Muse de spannendste act op een line up is. Of wat word er dan bedoeld met spannend? Is een first-timer spannend? Of iemand die net een nieuw album uitbracht dat hoog scoort op Pitchfork? of gewoon een niche artiest die minder commercieel is?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Dan moet je die sorry aan iemand anders toewijzen. Ik ben nooit met "spannend" begonnen. Ik had het over conservatief...

Maar om toch je vraag te beantwoorden (wat ik eerder had gedaan). Het mag/moet veel meer in de breedte. Vernieuwing hoeft gelijk te staan aan verjonging, maar zie het meer als verbreding van je visvijver. Daarom vond ik Elton John wel vernieuwend en Timmetje dus niet.
 

Greyhound

Gouden Tip
9 jun 2021
329
369
Wederom bizar hoe slecht men leest. Ik weet niet hoe vaak ik nog moet zeggen dat het niet om de individuele boeking gaat maar om het algemeen profiel die jaar in, jaar uit wegzet. Daarmee is heel je ridiculisering "Denk je nu echt" gelijk te niet gedaan. Er zijn gewoon letterlijk voorbeelden andere festivals waar ook full-time mensen er aan werken en het blijkbaar wel kunnen.

Als ze morgen een koekentrommel als headliner neerzetten "wAnT Er tOuRt eChT nIkS aNdErS iN 2024" (herhaal dit voor 2025, 2026, 2027, 2028, 2029) dan vind men het nog steeds goed blijkbaar. Het gaat niet om het ene voorbeeld, het gaat om het gehele profiel. Maar goed Werchter krijgt gewoon wat het verdiend, en wat het wil blijkbaar. En dat is helemaal prima hoor, maar besef wel dat je net zo conservatief bent als Pinkpop in deze.
Doe effe relaxed, zeg. Met deze toon word je zeker niet beter gelezen. En zó duidelijk is je stellingname nu ook weer niet, dat iedereen het zou moeten begrijpen en omarmen. Jij hebt een idee over wat vernieuwend is voor majors, en wat niet. Ik denk dat majors als RW en Pinkpop per definitie volgend zijn, niet hip. Vervolgens kun je eindeloos discussiëren over de mate waarin ze wel en niet vernieuwend zijn, met tal van voorbeelden die subjectief zijn. Daarvoor is dit forum ook zeker bedoeld, maar bij voorkeur wel een beetje vrolijk, positief en relativerend. Dankjewel!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken