Best Kept Secret 2023

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Denk dat BKS > DTRH (hier op het forum) geen onpopulaire mening is toch, gezien hoe mager het programma van DTRH dit jaar is.
Beiden zijn gewoon niet zo groots dit jaar. Wat niet wil zeggen dat er genoeg leuks staat. Maar als ik ze beiden naast elkaar zet, komt het wel bij elkaar in de buurt:

BKS must see: Aphex Twin, Caroline Polachek, Nation Of Language, Silvana Estrada, Sudan Archives, Young Fathers.
BKS leuk: Black Country, New Road, Charlotte Adigery & Bolis Pupul, C&TQ, The Comet is Coming, The Cool Greenhouse, Interpol, Julia Jacklin, Kurt Vile, Lankum, Mich, Personal Trainer, Sylvie Kreusch, Tinariwen, UMO.

Waarvan ik van de must sees enkel Caroline Polachek, Sudan Archives en Silvana Estrada nooit heb gezien. Ook van de catetegorie leuk heb ik meer dan de helft al eens gezien.

DTRH must see: Fred Again, Stromae, Joey Bada$$, Slowthai, Shygirl, TSHA, Working Men's Club

DTRH leuk: Ben Howard, The Blaze, Froukje, Agara Agar, Heartworms, Horace Andy, Murder Capital, Overmono, Ramkot, Sleaford Mods, Spoon, Tramhaus, Warhaus, Weval,

Waarvan ik van de must sees enkel Slowthai al een keer heb gezien. Van de categorie leuk heb ik het merendeel al gezien.

Al met al ontloopt het elkaar niet zo veel. Niet in de grootte van headliners (al ben ik jaloers op Aphex Twin), niet echt in de undercard (naar mijnpersoonlijke mening uiteraard).

Het is gewoon op alle festivals niet spectaculair dit jaar. Leuk, maar ook niet meer dan dat. Zeker als je jaarlijks twee festivals bezoekt, heb je al heel veel eerder kunnen zien.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Tussen DTRH en BKS is geen definitieve ''winnaar'' want beide programma's lopen gelijk op imo.

Helemaal eens met Raskolnikov dat dit gewoon een leuk, maar weinig spectaculair festivaljaar belooft te worden.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.328
Tussen DTRH en BKS is geen definitieve ''winnaar'' want beide programma's lopen gelijk op imo.
Wat wel wat zegt als je ziet dat DTRH een pak groter is dan BKS. 😅

Als je matige headliners hebt, zorg er dan voor dat de laag eronder wat sterker is. Maar ook dat is tot nu toe nog niet het geval in Beuningen, los van smaak. Het feit dat we geen idee hebben wie alls subs/Teddy heads zouden kunnen zijn, zegt wel genoeg.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Wat wel wat zegt als je ziet dat DTRH een pak groter is dan BKS. 😅

Als je matige headliners hebt, zorg er dan voor dat de laag eronder wat sterker is. Maar ook dat is tot nu toe nog niet het geval in Beuningen, los van smaak. Het feit dat we geen idee hebben wie alls subs/Teddy heads zouden kunnen zijn, zegt wel genoeg.
Meeste mensen kopen toch geen kaartje op lineup. Al komt Goldband headlinen verkoopt DTRH nog wel uit.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Ja precies. Waarom dure namen boeken als het met goedkope ook lukt.
De beproefde Mojoformule heet dat. Op Lowlands gebeurt dat ook.

En ik bedoel het niet eens vervelend: ze hebben festivals neergezet waar de sfeer en beleving dusdanig zijn, dat het ook met minder grote namen goed vertoeven is. En ze trekken ook voor een deel publiek dat het niet boeit wie er precies staan.

Maar het kan soms wel jammerlijk uitpakken voor degenen die wel voor de pareltjes in de programmering komen. DTRH is dit jaar qua interessante acts gewoon een pak minder dan voorgaande jaren. Lowlands varieert ook enorm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Wat wel wat zegt als je ziet dat DTRH een pak groter is dan BKS. 😅

Als je matige headliners hebt, zorg er dan voor dat de laag eronder wat sterker is. Maar ook dat is tot nu toe nog niet het geval in Beuningen, los van smaak. Het feit dat we geen idee hebben wie alls subs/Teddy heads zouden kunnen zijn, zegt wel genoeg.
Ondanks dat BKS kleiner is, hebben ze de laatste jaren vaak juist wel de betere namen op de bovenste drie plaatsen gehad. Maar dat heeft er misschien ook wel mee te maken dat ze ook losse dagen te verkopen hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.328
De beproefde Mojoformule heet dat. Op Lowlands gebeurt dat ook.

En ik bedoel het niet eens vervelend: ze hebben festivals neergezet waar de sfeer en beleving dusdanig zijn, dat het ook met minder grote namen goed vertoeven is. En ze trekken ook voor een deel publiek dat het niet boeit wie er precies staan.

Maar het kan soms wel jammerlijk uitpakken voor degenen die wel voor de pareltjes in de programmering komen. DTRH is dit jaar qua interessante acts gewoon een pak minder dan voorgaande jaren. Lowlands varieert ook enorm.
Ja ik vergelijk de programma's van beide festivals ook gewoon met recente programma's van die festivals. Heb al gezegd dat ik de lineup van DTRH22 echt de beste van dat jaar vond. Die van DTRH19 eigenlijk ook. Lowlands 2019 is ook echt de laatste lineup daar die me met jaloerse ogen naar Biddinghuizen deed kijken. Dat verhaal met De Staat ineens als headliners was toen nog een rariteit maar bizar hoe snel men zoiets als de nieuwe standaard gaan zien. Vanaf nu gaan we er zelfs vanuit dat LL wat elk jaar wel wat Nederlands vulsel bombardeert tot headliner.

Vind Lowlands in de breedte wel net wat beter dan vorig jaar gelukkig. Voor zover mijn meninkje daarover waardevol is haha.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Ja ik vergelijk de programma's van beide festivals ook gewoon met recente programma's van die festivals. Heb al gezegd dat ik de lineup van DTRH22 echt de beste van dat jaar vond. Die van DTRH19 eigenlijk ook. Lowlands 2019 is ook echt de laatste lineup daar die me met jaloerse ogen naar Biddinghuizen deed kijken. Dat verhaal met De Staat ineens als headliners was toen nog een rariteit maar bizar hoe snel men zoiets als de nieuwe standaard gaan zien. Vanaf nu gaan we er zelfs vanuit dat LL wat elk jaar wel wat Nederlands vulsel bombardeert tot headliner.

Vind Lowlands in de breedte wel net wat beter dan vorig jaar gelukkig. Voor zover mijn meninkje daarover waardevol is haha.
Lowlands is helemaal kut dit jaar (geen kaartjes kunnen scoren haha).

Maar dat vind ik op BKS ook raar dit jaar: die positie van de Staat op drie dagen. Dat vind ik een echte noodgreep, bij gebrek aan iets beters.

Ik heb niets tegen Nederlands bands op festivals, ook niet op hoge posities als ze het verdienen. Maar drie dagen De Staat vind ik wel wat veel het goede.... Moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik ook helemaal niets met De Staat kan (en dat als Nijmegenaar).

Dat vind ik geen hele beste trend. Het zou me ook niets meer verbazen als Goldband volgend jaar (mits op tour uiteraard) LL of DTRH afsluit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en team-0

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.328
Het zou me ook niets meer verbazen als Goldband volgend jaar (mits op tour uiteraard) LL of DTRH afsluit.
En daar knelt het schoentje bij mij. Kunnen ze er weer een hele bullshit perstekst rond schrijven maar voor dat geld, en met die status (Lowlands is echt een gigantisch festival), moeten grote buitenlandse headliners toch altijd de main focus blijven. Goldband zie je echt op elke poppenkermis voor een tientje...
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
En daar knelt het schoentje bij mij. Kunnen ze er weer een hele bullshit perstekst rond schrijven maar voor dat geld, en met die status (Lowlands is echt een gigantisch festival), moeten grote buitenlandse headliners toch altijd de main focus blijven. Goldband zie je echt op elke poppenkermis voor een tientje...
Die mening deel ik.

Lowlands is inderdaad het grootste festival van Nederland, over drie dagen gezien. En die mogen best uitpakken qua headliners. Maar de trend is dat ze makkelijk op de rem trappen als er geld uitegeven wordt aan de headliners en al snel denken: als we met Opposites of De Staat ook uitverkopen, why not?

Maar dat is wat anders dan dat ik het niet uitsluit.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Fijn dat er weer wat beleving in zit in dit topic. Ik kan er ook wel mee leven hoor, als je Chem Bros, O&TW, Goldband, The 1975, Christine & The Queens, Two Door Cinema Club, De Staat, Sophie Straat boekt dan mik je op een doelgroep die al ergens kaarten voor hebben gekocht, of platweg betere opties hebben in hun straatje (Werchter / Lowlands toch DTRH).

Ik zelf ben wel enthousiast over de kleinere namen op het affiche. Maar toegegeven zijn dat ook niet de acts waar ik nu hele dagen mee bezig ben, waar ik dat normaal meer heb.

Hopelijk gaat een blokkenschema en de toenadering van de zomer voor meer voorpet zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: liluzi

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
509
456
Tja, Goldband is op DTRH een publiekstrekker. Zet ze op de BKS-line up en het zorgt er eerder voor dat het publiek wegblijft...
Tja, vooralsnog is dat speculatie. Tenzij ze jou op de hoogte hebben gebracht van de kaartverkoop? De kans lijkt me niet denkbeeldig dat er door dergelijke acts deels een ander publiek komt maar of dat er minder zullen zijn?
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Tja, vooralsnog is dat speculatie. Tenzij ze jou op de hoogte hebben gebracht van de kaartverkoop? De kans lijkt me niet denkbeeldig dat er door dergelijke acts deels een ander publiek komt maar of dat er minder zullen zijn?
Nee hoor, ging mij een beetje om de discussie die ik hier maar bijv ook bij Graz zie. Maar ik heb zeker geen zicht de kaartverkoop. Ik hoop vooral dat ze dit jaar goed doorkomen.

De boeking van Goldband roept bij mij wel de vraag op welk festival BKS wil zijn. Zetten ze in op een ander publiek, is dit ook een noodgreep (dat lijkt mij in tegenstelling tot bijv. Chemical Brothers niet) of is de gedachte echt dat het vaste BKS-publiek hierop zit te wachten?
 

Strandtent

Randprogramma
15 mrt 2016
115
131
Het zeur gehalte is vrij hoog hier. Ik heb eindelijk alle acts geluisterd. Er zitten veel leuke bandjes tussen en genoeg daarvan zijn minder toegankelijk dan Goldband. Ik heb zelfs meer artiesten staan die ik wil zien dan vorig jaar.

Sure, het is jammer dat er iets meer mainstream acts erin zitten, maar dat is een kleine greep van alle namen. En het is niet de eerste keer dat BKS mainstream artiesten boekt.

En over Goldband specifiek, misschien een beetje misplaatst, maar we weten niet eens waar ze staan en hoeveel ze kosten. Daarnaast zijn de nummers kwalitatief niet slecht, als ze niet populair waren dan zou niemand klagen. Als je ze niet leuk vind, ga gewoon naar een van de andere 70 acts.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Nee hoor, ging mij een beetje om de discussie die ik hier maar bijv ook bij Graz zie. Maar ik heb zeker geen zicht de kaartverkoop. Ik hoop vooral dat ze dit jaar goed doorkomen.

De boeking van Goldband roept bij mij wel de vraag op welk festival BKS wil zijn. Zetten ze in op een ander publiek, is dit ook een noodgreep (dat lijkt mij in tegenstelling tot bijv. Chemical Brothers niet) of is de gedachte echt dat het vaste BKS-publiek hierop zit te wachten?
Volgens mij kwam het een beetje voort uit een opmerking jimmywe, dat de VVK niet goed liep.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken