Best Kept Secret 2023

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.413
5.166
Ik vind het toch wel opzienbarend dat er nog geen enkele naam bekend is. Over 5 maanden vindt BKS al plaats. Wat zou er aan de hand zijn? Ze zullen toch niet op één naam zitten te wachten?

Of ontbreken dit jaar de grotere headliners en willen ze dat compenseren door het hele programma (dat dan hopelijk erg sterk is in de breedte) in één keer te droppen?
Ja ik vraag me af hoe ze zoiets zien als concurrentie model. Zouden ze daar echt niet mee bezig zijn? Want commercieel gezien is het denk ik altijd beter om zo snel mogelijk je kaarten in de verkoop te hebben.

Stel je hebt Blur, hoeveel aandeel is er dan al niet verloren gegaan van de Belgische markt aan de Lokerse Feesten. DTRH is al ruim uitverkocht. Lowlands komt nu ook heel snel, en die gaan ook in no time uitverkopen naar alle waarschijnlijkheid (wat de line-up ook doet).

Een deel van je fanbase heeft misschien ook al weer kaarten voor Primavera in de pocket zitten.

Ik snap dit soort zaken niet helemaal.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.570
6.247
Ja maar net wanneer je geen grote namen hebt, is tijd om te verkopen een belangrijke in dit verhaal. En ze zijn nu rijkelijk te laat.
En dan is het ook wijs om je publiek niet te irriteren door elke dag dezelfde ''coming soon'' post op Facebook te gooien, veelal onder posts over het rijke eten e.d.

Ik vraag me af waarom ze niet gewoon al één of twee headliners en wat pakketjes undercard hebben gedeeld en waarom ze ervoor kiezen dit allemaal grotendeels in één late worp te doen. Vooralsnog slaat die presale ook nergens op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.099
8.763
Want als ze nog heel lang wachten, komen ze qua aankondigingen ook weer in het vaarwater van met name Lowlands en in mindere mate Pinkpop. DTRH is al uitverkocht, dat scheelt wellicht wel.
Vergeet RW niet, waarvoor ook al een Sigur Ros of CATQ is aangekondigd, en straks een Ben Howard, Interpol en Wet Leg.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.374
1.838
Ja ik vraag me af hoe ze zoiets zien als concurrentie model. Zouden ze daar echt niet mee bezig zijn? Want commercieel gezien is het denk ik altijd beter om zo snel mogelijk je kaarten in de verkoop te hebben.

Stel je hebt Blur, hoeveel aandeel is er dan al niet verloren gegaan van de Belgische markt aan de Lokerse Feesten. DTRH is al ruim uitverkocht. Lowlands komt nu ook heel snel, en die gaan ook in no time uitverkopen naar alle waarschijnlijkheid (wat de line-up ook doet).

Een deel van je fanbase heeft misschien ook al weer kaarten voor Primavera in de pocket zitten.

Ik snap dit soort zaken niet helemaal.
Ik kan me niet voorstellen dat ze niet met concurrentie bezig zijn. Er is weliswaar een goede festivalmarkt in de lage landen, maar op een gegeven moment is er niet veel koek meer over.

Tenzij je zulke namen hebt dat je dat met veel zelfvertrouwen afwacht.
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Als je alleen naar DTRH kijkt als concurrent, dan kun je nog zeggen: zij zijn toch al uitverkocht, dat is dan ook geen concurrent meer voor dit seizoen. Maar Werchter, Lowlands en tal van andere festivals zijn uiteindelijk ook concurrenten.

Het enige andere jaar dat ze zo lang wachten op eerste namen, was 2015, toen kwamen ze in één keer met 50 namen waaronder de headliners The Libertines, Alt-J en Noel Gallagher. Wat dat betreft voorspelt het niet veel goeds. (Hoewel ik The Libertines toen wel heel vet vond, waren dit imo niet hele sterke headliners.)
 
  • Leuk
Waarderingen: gretz

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.374
1.838
Als je alleen naar DTRH kijkt als concurrent, dan kun je nog zeggen: zij zijn toch al uitverkocht, dat is dan ook geen concurrent meer voor dit seizoen. Maar Werchter, Lowlands en tal van andere festivals zijn uiteindelijk ook concurrenten.

Het enige andere jaar dat ze zo lang wachten op eerste namen, was 2015, toen kwamen ze in één keer met 50 namen waaronder de headliners The Libertines, Alt-J en Noel Gallagher. Wat dat betreft voorspelt het niet veel goeds. (Hoewel ik The Libertines toen wel heel vet vond, waren dit imo niet hele sterke headliners.)
DTRH is juist wel een concurrent. Die hebben al 45.000 kaarten verkocht, waaronder vast ook een deel aan potentiële BKS-gangers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
535
483
Ik kan me niet voorstellen dat ze niet met concurrentie bezig zijn. Er is weliswaar een goede festivalmarkt in de lage landen, maar op een gegeven moment is er niet veel koek meer over.

Tenzij je zulke namen hebt dat je dat met veel zelfvertrouwen afwacht.
Het is aannemelijk om te stellen dat ze liever eerder hun line-up kenbaar hadden gemaakt; de eerste klap is immers een daalder waard. Het zal echt geen bewuste keuze zijn maar een kwestie van niet anders kunnen, om wat voor reden dan ook. Ik kan me ook van andere jaren nog wel herinneren dat er hier en op ander fora pessimisme heerste over het festival en de line-up maar dat het uiteindelijk toch prima in orde kwam. Ik heb er nog wel vertrouwen in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov

El Plopsma

Randprogramma
20 mrt 2017
124
178
DTRH is juist wel een concurrent. Die hebben al 45.000 kaarten verkocht, waaronder vast ook een deel aan potentiële BKS-gangers.
Zeker. Wij gaan altijd met een vaste groep naar BKS. Een deel ervan gaat nu naar DTRH. Niet perse omdat verandering van spijs doet eten, maar wel omdat DTRH in hoofdlijnen op BKS lijkt. Setting, grootte, namen, sfeer. En DTRH dropt tijdig namen, wat zorgt dat de boel gaat leven. Ik verwacht dat we vrijdag of uiterlijk zaterdag de namen krijgen voorgesteld.

Zou Father John Misty (weer) een optie kunnen zijn? Album in 2022 en heeft een tour tot en met mei 2023 staan (and more to be announced).
 
  • Leuk
Waarderingen: koekebakker

dfrvanloon

Campingartiest
9 jun 2022
86
135
DTRH is juist wel een concurrent. Die hebben al 45.000 kaarten verkocht, waaronder vast ook een deel aan potentiële BKS-gangers.
Sinds 2015 (de tweede editie) ben ik altijd naar DTRH geweest en pas sinds 2018 BKS daaraan toegevoegd. Hoewel ik het met je eens bent dat het publiek overlapt, vind ik DTRH nu een andere weg inslaan, eigenlijk al sinds de schaalvergroting in 2017, maar dit kwam in 2022 wel het sterkst naar voren.

DTRH is van 25000 kaarten in 2017 naar 45000 gegroeid in 2022 en het aantal podia is hetzelfde gebleven. De acts die ze toevoegen zijn DJ's op areas die (naar mijn mening) niets toevoegen. Dit leidde tot een kuddepubliek op DTRH. Het was vorig jaar schandalig leeg en rustig bij optredens van Wilco, Dry Cleaning, Phoebe Bridgers en St. Vincent en gewoonweg te druk bij Bicep, Moderat, Disclosure, L'imperatrice.

Het fijne aan DTRH vond ik vaak juist de mix van de meer indie-acts en wat namen die meer mensen aanspreken, en dat hebben ze echt ook nog wel in de line-up, maar ik denk echt dat veel mensen onderschatten hoeveel mensen vorig jaar maar zeker dit jaar een DTRH kaartje kopen puur voor de (sub-)headliners en veel acts die het beter zouden doen op BKS links laten liggen.

Dus hoewel ze zeker concurrenten zijn (dat zijn in deze financiële tijden eigenlijk alle festivals automatisch van elkaar) vind ik dat BKS zich echt nog wel onderscheidt op een positieve manier. En ik hoop dat ze daarmee ook genoeg mensen kunnen blijven aanspreken. Het is alleen nogal moeilijk te verkopen dat je ook een geweldig festival kan hebben als je de headliners overslaat *kuch* 2019 *kuch*.
 
Laatst bewerkt:

zworp3

Support act
17 mei 2018
859
561
DTRH is juist wel een concurrent. Die hebben al 45.000 kaarten verkocht, waaronder vast ook een deel aan potentiële BKS-gangers.
Maar DTRH was 4 dagen na aankondiging uitverkocht. Wat dat betreft maakt het dan niet meer uit of je 1 week of 3 maanden later de namen aankondigt.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.374
1.838
Sinds 2014 (de tweede editie) ben ik altijd naar DTRH geweest en pas sinds 2018 BKS daaraan toegevoegd. Hoewel ik het met je eens bent dat het publiek overlapt, vind ik DTRH nu een andere weg inslaan, eigenlijk al sinds de schaalvergroting in 2017, maar dit kwam in 2022 wel het sterkst naar voren.

DTRH is van 25000 kaarten in 2017 naar 45000 gegroeid in 2022 en het aantal podia is hetzelfde gebleven. De acts die ze toevoegen zijn DJ's op areas die (naar mijn mening) niets toevoegen. Dit leidde tot een kuddepubliek op DTRH. Het was vorig jaar schandalig leeg en rustig bij optredens van Wilco, Dry Cleaning, Phoebe Bridgers en St. Vincent en gewoonweg te druk bij Bicep, Moderat, Disclosure, L'imperatrice.

Het fijne aan DTRH vond ik vaak juist de mix van de meer indie-acts en wat namen die meer mensen aanspreken, en dat hebben ze echt ook nog wel in de line-up, maar ik denk echt dat veel mensen onderschatten hoeveel mensen vorig jaar maar zeker dit jaar een DTRH kaartje kopen puur voor de (sub-)headliners en veel acts die het beter zouden doen op BKS links laten liggen.

Dus hoewel ze zeker concurrenten zijn (dat zijn in deze financiële tijden eigenlijk alle festivals automatisch van elkaar) vind ik dat BKS zich echt nog wel onderscheid op een positieve manier. En ik hoop dat ze daarmee ook genoeg mensen kunnen blijven aanspreken. Het is nogal moeilijk te verkopen dat je ook een geweldig festival kan hebben als je de headliners overslaat *kuch* 2019 *kuch*.
Ik ben het helemaal met je eens. Beide festivals hebben een heel ander karakter. En je analyse is correct. Maar dat neemt niet weg dat er ongetwijfeld veel overlap in de doelgroep is en daarmee beconcurreren ze elkaar wel. Dus BKS heeft op dit moment wel degelijk last van DTRH, omgekeerd natuurlijk minder aangezien DTRH al uitverkocht is.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.374
1.838
Maar DTRH was 4 dagen na aankondiging uitverkocht. Wat dat betreft maakt het dan niet meer uit of je 1 week of 3 maanden later de namen aankondigt.
Wel toch als mensen willen kiezen tussen DTRH of BKS. Als je al een kaart hebt gekocht voor DTRH en geen tweede festival wil doen, vis je als BKS toch achter het net? Ik neem toch aan dat je marketing erop gericht is zoveel mogelijke potentiële leads binnen te hengelen. Dan is deze strategie niet de meest verstandige (maar misschien wel niet anders mogelijk hoor).

Er zijn vaste bezoekers van festivals (die toch wel gaan, ongeacht de line-up) en mensen die festivals overwegen (en daartussen kiezen). Als iemand DTRH en BKS overweegt en dan vanwege eerdere line-up en kaartverkoop kiest voor DTRH. dan is dat toch een gemiste kans?

Weet niet hoe groot de groep is die zowel BKS als DTRH aandoen natuurlijk. Maar denk niet dat dat in de vele duizenden loopt.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
859
561
Wel toch als mensen willen kiezen tussen DTRH of BKS. Als je al een kaart hebt gekocht voor DTRH en geen tweede festival wil doen, vis je als BKS toch achter het net?
Die situatie is alleen van toepassing zolang DTRH niet uitverkocht is. Tussen 5 december en vandaag heeft DTRH geen kaarten verkocht aan potentiële BKS-gangers
 
  • Leuk
Waarderingen: JoLe

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Wel toch als mensen willen kiezen tussen DTRH of BKS. Als je al een kaart hebt gekocht voor DTRH en geen tweede festival wil doen, vis je als BKS toch achter het net? Ik neem toch aan dat je marketing erop gericht is zoveel mogelijke potentiële leads binnen te hengelen. Dan is deze strategie niet de meest verstandige (maar misschien wel niet anders mogelijk hoor).

Er zijn vaste bezoekers van festivals (die toch wel gaan, ongeacht de line-up) en mensen die festivals overwegen (en daartussen kiezen). Als iemand DTRH en BKS overweegt en dan vanwege eerdere line-up en kaartverkoop kiest voor DTRH. dan is dat toch een gemiste kans?

Weet niet hoe groot de groep is die zowel BKS als DTRH aandoen natuurlijk. Maar denk niet dat dat in de vele duizenden loopt.
Punt is dat niemand dat nu meer kan overwegen, want DTRH is al uitverkocht.

DTRH is elk jaar een concurrent, maar het is nu eenmaal zo dat ze nu al zijn uitverkocht, dus niemand kan nu meer kiezen tussen BKS23 en DTRH23, dus DTRH is om die reden nu tijdelijk geen concurrent.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.570
6.247
Die situatie is alleen van toepassing zolang DTRH niet uitverkocht is. Tussen 5 december en vandaag heeft DTRH geen kaarten verkocht aan potentiële BKS-gangers

Als BKS op hetzelfde moment namen had gedropt hadden mensen die nu een weekendticket voor DTRH hebben gekocht wellicht voor BKS gekozen. Punt is dat ze ook nu concurrenten zijn en dat BKS door de vroegere verkoop al een slag achter loopt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.570
6.247
Dan snap ik niet helemaal wat je bedoelt.

Volgens mij bedoelt @Raskolnikov hier dat BKS al een slag achter loopt omdat DTRH eerder was en ze daarmee wellicht al potentiële bezoekers verloren zijn. Dat mensen na 5 december geen kaarten meer hebben kunnen kopen lijkt me niet echt relevant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.374
1.838
Die situatie is alleen van toepassing zolang DTRH niet uitverkocht is. Tussen 5 december en vandaag heeft DTRH geen kaarten verkocht aan potentiële BKS-gangers
Maar wellicht wel in die vier dagen dat DTRH-tickets verkrijgbaar waren. Als BKS in die periode ook in de verkoop was en een deel van de line-up bekend, dan hadden mensen wellicht een andere keuze gemaakt. Natuurlijk zijn die twee concurrenten van elkaar. Wat nu als potentiële BKS-gangers in die periode gekozen hebben voor DTRH, dan mis je die mensen toch gewoon?
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.374
1.838
Dan snap ik niet helemaal wat je bedoelt.

Volgens mij bedoelt @Raskolnikov hier dat BKS al een slag achter loopt omdat DTRH eerder was en ze daarmee wellicht al potentiële bezoekers verloren zijn. Dat mensen na 5 december geen kaarten meer hebben kunnen kopen lijkt me niet echt relevant.
Ik leg het blijkbaar zelf niet duidelijk ook, maar precies dit ja.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken