Graspop Metal Meeting 2023

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.638
3.265
Absoluut eens met Koekdoos.
De mainstage heeft gewoon de commerciëlere bands (classic rock, een deel thrash, en de grote namen), dus daar zitten die "oude rollatorbands" zeker allemaal op. Zolang de marquee en dome dan gevuld worden met heerlijke bands binnen death/black/prog/stoner/thrash, jupiler geeft dan nog alle -core en dan kunnen de meeste mensen wel mooie routes maken.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.656
7.408
Beyond the Black stond er ook. En hoewel Battle Beast wellicht eerder als Power Metal gecategoriseerd moet worden, hebben ze ook symfonische invloeden. Maar verder wel met je eens dat er dit jaar nog wel een aantal bij mogen. Gelukkig hebben we hier al een scoop over Epica gehad. :)

Goed punt nog inderdaad, even niet aan die twee gedacht, waarbij Battle Beast voor mij wat meer richting Power gaat inderdaad.

Afgelopen editie voor mij buiten de mainstages:
Stukje In Extremo in de Marquee op donderdag meegepakt

Vrijdag niks buiten mainstages, maar ook niet de hele dag aanwezig geweest

Zaterdag nonstop mainstage tot aan Devin Townsend, om vervolgens aan de mainstage af te sluiten

Zondag Dirty Honey in de Metal Dome, maar verder niks buiten mainstage (mede door wegvallen van Dead Daisies in de Metal Dome, maar had toch niet meer kunnen staan daar)

In 2019 op de zaterdag wel nog 3 bands in de Metal Dome meegepakt en zondag ook 1, maar beide dagen de rest allemaal mainstage.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.638
3.265
Ze houden niet van het parodieband label, en zijn van de oprechte glam metal.
Ja, dus binnen hun "typetjes" beweren ze heel oprechte glam metal te zijn, haten ze de idee van een parodie en staan ze voor alles wat ze beweren te zijn. Ze brengen gelukkig ook absoluut geen humor in hun show of lyrics, waardoor het duidelijk is dat ze elk woord menen en ze duidelijk 4 opgefokte seksverslaafden zijn.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Ze houden niet van het parodieband label, en zijn van de oprechte glam metal.
Daar heeft Satchell, de gitarist van SP, uitleg bij gegeven in dat interview, heeft niets met misogynie te maken in ieder geval. Ik zie dan nog niet in waarom zij aan vrouwenterreur zouden doen. (Niet jouw woorden, maar omdat je op mijn reactie daarop reageert haal ik het erbij)
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.638
3.265
de rest allemaal mainstage

Ter vergelijking met mijn parcours in 2022: donderdag 2 bands main (murphys en maiden), vrijdag 1 (steel panther - het achteraan hangen bij within temptation en scorpions tel ik niet mee want we hadden gewoon geen alternatieve optie), zaterdag 2 (Michael Schenker vanuit de schaduw en Korn), zondag best veel waarvan 3 volledig (Evil Invaders, stuk Alestorm, Alice Cooper, The Offspring, stukje Deftones, stukje Sabaton)
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh en Koekdoos

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.185
7.431
Absoluut eens met Koekdoos.
De mainstage heeft gewoon de commerciëlere bands (classic rock, een deel thrash, en de grote namen), dus daar zitten die "oude rollatorbands" zeker allemaal op. Zolang de marquee en dome dan gevuld worden met heerlijke bands binnen death/black/prog/stoner/thrash, jupiler geeft dan nog alle -core en dan kunnen de meeste mensen wel mooie routes maken.
Hier helemaal mee eens ja, ik ben dan weer in tegenstelling tot veel mensen vooral op de mainstage en jupiler stage geweest dit jaar en erg weinig in de tenten. Altijd wel leuk om mensen hun routes te lezen en dan te zien dat ik met een paar mensen ongeveer 0 bands hetzelfde zie in het hele weekend.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.505
3.001
Hier helemaal mee eens ja, ik ben dan weer in tegenstelling tot veel mensen vooral op de mainstage en jupiler stage geweest dit jaar en erg weinig in de tenten. Altijd wel leuk om mensen hun routes te lezen en dan te zien dat ik met een paar mensen ongeveer 0 bands hetzelfde zie in het hele weekend.
Dat vind ik ik dus precies het fijne aan een festival als Graspop. Normaal staat er altijd wel een band die je zou willen zien als je van metalmuziek houdt. Heb door de jaren heen slechts zelden fasen gehad op Graspop waarin ik langer dan anderhalf uur niks hoefde te zien. Soms valt er natuurlijk wel iets tegen, zoals Deftones voor mij. En toch ook wel Korn, maar dat kwam dus doordat ik helemaal gesloopt was van Devin en Opeth van de vele invloeden. Ga dit jaar en begin 2023 ook losse shows van ze bekijken (van Opeth zelfs 2). Maar andere bands pakken je juist wel weer terwijl je zonder hoge verwachtingen ging kijken.

Meestal ga ik met 1 of 2 anderen naar een festival. 90% van de shows bekijken we wel gezamenlijk maar soms is er echt een moment waarop de ene X wilt zien en de andere Y. Zo gold het voor Paradise Lost vs Jinjer/Megadeth. Ik genoot heel erg van Paradise Lost en m'n maat van Jinjer en een beetje Megadeth. Na afloop tref je elkaar dan weer ergens en dan vertel je de ander in beide gevallen dat ze heel wat gemist hebben. Heerlijk!
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.045
Maar Graspop doet het ook gewoon erg goed de laatste jaren. Ondanks de oudere acts (en waarom zou dat een probleem moeten zijn?), bieden ze binnen het hardere genre gewoon best veel diversiteit. Je zal er sneller iets unieks vinden dan op RW als je het mij vraagt. Natuurlijk is steeds Iron Maiden overbodig, maar we moeten niet doen of dat dit op andere festivals niet gebeurt.

Classics zijn juist tof om mee te combineren met een divers programma, en daar slaagt Graspop de laatste jaren goed in.
 

redbaron

Gouden Tip
22 jan 2019
270
455
Wie zit er nog in Fear Factory? Burton Bell is daar weg, samen met Dino Cazares (ofzoiets) daar de man van de band.
Dino Cazares, Tony Campos en Mike Heller.
De nieuwe zanger zal men binnenkort aankondigen, redelijk wat miserie geweest met zanger Burton C. Bell ook (die zijn stembanden zijn trouwens volledig kapot)

Maar bangelijk dat ze blijven doorgaan, had ik 5 jaar geleden nooit gedacht! 🙏
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.505
3.001
Maar Graspop doet het ook gewoon erg goed de laatste jaren. Ondanks de oudere acts (en waarom zou dat een probleem moeten zijn?), bieden ze binnen het hardere genre gewoon best veel diversiteit. Je zal er sneller iets unieks vinden dan op RW als je het mij vraagt. Natuurlijk is steeds Iron Maiden overbodig, maar we moeten niet doen of dat dit op andere festivals niet gebeurt.

Classics zijn juist tof om mee te combineren met een divers programma, en daar slaagt Graspop de laatste jaren goed in.
Klopt helemaal. Ik weet nog wel die zaterdag van Rock Werchter dit jaar. Ik ben gewoon bij de B&B gebleven omdat ik er echt helemaal geen zin in had. Heb je een pop Main Stage, tot daaraan toe. Maar dan de overige stages ook nog pop en dance. Tja... Zoiets zal bij Graspop nooit gebeuren. Je hebt altijd wel een mix tussen hard rock/classic rock, black/doom/progressive metal, heavy metal en punk
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
12 nov 2016
655
392
Daar heeft Satchell, de gitarist van SP, uitleg bij gegeven in dat interview, heeft niets met misogynie te maken in ieder geval. Ik zie dan nog niet in waarom zij aan vrouwenterreur zouden doen. (Niet jouw woorden, maar omdat je op mijn reactie daarop reageert haal ik het erbij)
Ja dat interview las ik ook. Lig verder niet wakker van hun teksten en pussy melter gitaarpedalen, maar vind de muziek net als een Motley Crue niks.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.401
6.670
Hier helemaal mee eens ja, ik ben dan weer in tegenstelling tot veel mensen vooral op de mainstage en jupiler stage geweest dit jaar en erg weinig in de tenten. Altijd wel leuk om mensen hun routes te lezen en dan te zien dat ik met een paar mensen ongeveer 0 bands hetzelfde zie in het hele weekend.

Dat vind ik ik dus precies het fijne aan een festival als Graspop. Normaal staat er altijd wel een band die je zou willen zien als je van metalmuziek houdt. Heb door de jaren heen slechts zelden fasen gehad op Graspop waarin ik langer dan anderhalf uur niks hoefde te zien. Soms valt er natuurlijk wel iets tegen, zoals Deftones voor mij. En toch ook wel Korn, maar dat kwam dus doordat ik helemaal gesloopt was van Devin en Opeth van de vele invloeden. Ga dit jaar en begin 2023 ook losse shows van ze bekijken (van Opeth zelfs 2). Maar andere bands pakken je juist wel weer terwijl je zonder hoge verwachtingen ging kijken.

Meestal ga ik met 1 of 2 anderen naar een festival. 90% van de shows bekijken we wel gezamenlijk maar soms is er echt een moment waarop de ene X wilt zien en de andere Y. Zo gold het voor Paradise Lost vs Jinjer/Megadeth. Ik genoot heel erg van Paradise Lost en m'n maat van Jinjer en een beetje Megadeth. Na afloop tref je elkaar dan weer ergens en dan vertel je de ander in beide gevallen dat ze heel wat gemist hebben. Heerlijk!
Haha, inderdaad. Ik heb dat zelfs in mijn vriendengroep al. Wij gaan altijd met een vrij grote groep naar Graspop. En binnen die groep zijn de smaken ook nogal verdeeld. Een vriendin van me is qua persoon echt een topper en altijd super gezellig op de camping. Maar op het festivalterrein zien we elkaar echt amper. 😅 Leidt ook wel tot hilariteit onderling. Als ik dan met een paar maten bij een band sta die we echt niets vinden gelijk opmerkingen van "M. zal wel vooraan staan". En vaak is dat dan ook zo. Of andersom; kom ik helemaal enthousiast op de camping na een geweldig optreden van één van mijn favorieten, zegt zij "was dat die band om zo en zo laat op die stage? Ik heb het net een halve minuut uit kunnen houden. Wat een herrie!".

Maar dat maakt het inderdaad zo mooi, wat jullie ook zeggen. Letterlijk iedereen die van stevige gitaarmuziek houdt, kan zijn hart ophalen op Graspop. En dan hebben we het nog niet eens over de sfeer en over hoe respectvol bezoekers met elkaar omgaan.
 
Laatst bewerkt:

redbaron

Gouden Tip
22 jan 2019
270
455
Eerste album
Amon Amarth 1998
Behemoth 1995
Gojira 2001
Lamb of God 2000
Godsmack 1997
Fear Factory 1992

Ook niet meer de jongste bands.

Welke stage speelden ze bij hun laatste doortocht?
Amon Amarth - mainstage 2019
Behemoth - mainstage 2019
Gojira - mainstage 2019
Lamb of God - mainstage 2019
Godsmack - mainstage 2019
Fear Factory - laatste keer 2012

En zijn Amon Amarth, Behemoth en Gojira niet allemaal deathmetal? Niet echt variatie dan?

Conclusie: 2019 was een niet te kloppen topjaar 👌

Amon Amarth, behemoth en Gojira zijn nochtans 3 totaal niet te vergelijken groepen die meer onder black metal, progressieve metal en melodieuze deathmetal vallen.

Je hebt wel een punt dat er veel meer extreme metal in de marquee moet komen, dan valt mijn aandacht voor de 'oudjes' weg 😉 iedereen tevreden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos en Joslittel

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.638
3.265
Heel erg herkenbaar allemaal.
Mijn Graspop-vrienden zijn ook gedeeltelijk hetzelfde genre (thrash/symph/melodic en de meer energieke happy feestbands), maar ook een stuk waar zij mij niet in volgen (prog/post/sommige black/death) en ik hen niet (punk/core), dus ook bij ons een deel samen en een deel opsplitsen.

Bij de prog en post eindig ik vaak alleen, maar fine by me, dat is toch opgaan in de muziek :) bij feestbands alleen staan zou ik een pak erger vinden hahaha. Maar ook dat vind ik net zo heerlijk aan festivals, dat je daar eigen keuzes in maakt, daarna weer samen komt en allebei blij bent met je keuzes. Wanneer er niets naar je smaak is, volg je dan met (een deel van) de groep en vaak is dat ook wel leuk, gewoon al om hen alles te zien geven.

Zelfs als je alleen iets gaat zien, heb je dan weer gesprekjes met onbekenden of kom je andere bekenden tegen - een andere hoop vrienden of zelfs festileakers, hé @duck ;)
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.259
3.833
Ik hoop vooral op wat meer Roadburn/Soulcrusher/dunk!/Desertfest achtige bands. Zou tof zijn als ze daar een stage mee vullen zoals op Hellfest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Eerste album
Amon Amarth 1998
Behemoth 1995
Gojira 2001
Lamb of God 2000
Godsmack 1997
Fear Factory 1992

Ook niet meer de jongste bands.

Welke stage speelden ze bij hun laatste doortocht?
Amon Amarth - mainstage 2019
Behemoth - mainstage 2019
Gojira - mainstage 2019
Lamb of God - mainstage 2019
Godsmack - mainstage 2019
Fear Factory - laatste keer 2012

En zijn Amon Amarth, Behemoth en Gojira niet allemaal deathmetal? Niet echt variatie dan?

Bij de mainstages van Graspop weet je gewoon dat mainstages veel programmeert van de "standaard" namen, de "oude" namen en de "meer toegankelijke" namen. Nou denk ik dat een Amon Amarth en Lamb of God toch al te groot zijn voor een marquee, maar neem dan bijvoorbeeld Behemoth.

Waar en wanneer zie je Behemoth liever?
Mainstage om 16.45 tot 17.35 in daglicht
of
Marquee headliner om 23:00 tot 00:15 zodat je niet naar de rollators van Twisted Sister hoeft te kijken op de mainstage?

Het probleem zit hem niet in de standaard, oude, toegankelijkere namen op de mainstage, maar meer in het niet programmeren van veel extreme dingen in de Marquee en Metal Dome. Tenminste, dat hoor ik volgens mij @Joslittel vaak zeggen? Of herinner ik me dit verkeerd?
Mijn Graspop dag speelt zich voornamelijk af aan de mainstages en ik kan 9 van de 10 bands op de andere drie stages negeren, terwijl dat voor Jos en verschillende anderen juist andersom is over het algemeen. Er is genoeg te beleven ook als er een stuk of 10 oude glammetal bands op de mainstages staan ten opzichte van de andere 90 of meer namen op de rest van het festival.

Laten we het vooral eens hebben over het gebrek aan symfonische metal acts op de afgelopen editie. Alleen Within Temptation, wat is dat nou?
Ja daar heb je wel een punt ja. Daar liep ik dit jaar nogal tegenaan. De mainstages zijn er voor de toegankelijke acts en sat is vaak nog echt genieten. Maar de Marque en met name de Metal Dome (massive wagons, perturbator, Me and that man schieten me nu even te binnen) worden steeds diverser terwijl daar zoveel mooie jonge extremere bands hadden kunnen staan. Alleen van de week ervoor op Sweden Rock Orbit Culture of Baest. Dan hoor je geen mens piepen als ze zo de diversiteit weten te behouden
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos en redbaron

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.638
3.265
Ik hoop vooral op wat meer Roadburn/Soulcrusher/dunk!/Desertfest achtige bands. Zou tof zijn als ze daar een stage mee vullen zoals op Hellfest.
Ik heb veel vrienden die dat erg zouden beamen en daar ook gelukkig mee zouden zijn. Ikzelf ook wel als het nog in het schema te passen is. Al heb ik daar dit jaar zelfs Red Fang niet gezien, terwijl ze me op Desertfest wel degelijk ook omver hebben geblazen. Die genres vind je net iets meer terug op Alcatraz (toch best wat stoner in la Morgue) en er zijn natuurlijk wel een heleboel andere festivals die zulke bands opvangen, zoals je ze hier al opnoemt.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Hear me out, ik heb een theorie.

Ik denk dat er nog 1 (hele) grote headliner moet komen maar die is nog niet rond en daarom is de datum van ticketverkoop nog niet bekend gemaakt, ze willen wachten tot ze die aankondiging hebben vooraleer tickets te verkopen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken