Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.174
2.424
Zondag:
Imagine Dragons (USA) , Queens of The Stone Age (USA) , Nile Rodgers & Chic (USA) , Ziggy Marley ( USA / Jamaica) , Kacey ( USA) , Interpol ( USA) , Turnstile (USA)


Vrijdag:
Metallica (USA) , Twenty One Pilots (USA) , Greta van Fleet (USA) , Parcels (Australië) , The Pretty Reckless (USA), Grandson (USA)


Zaterdag 18 juni
Pearl Jam (USA) , Deftones (USA) Crowded House (Australië) , Tones And I (Australië), Courtney Barnett (Australië), The Last Internationale (USA), KennyHoopla (USA)


p.s. ondanks de brexit kunnen Britse artiesten vaak toch nog even snel een uurtje vliegen. En zijn ze vaak wat minder lastig over een enkel festival optreden dat geannuleerd wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.110
Een tijdje geleden heb ik hier een overzicht geplaatst met artiesten die in gevaar komen. Wellicht handig die er bij te pakken.
thnx, was je berichtjes al er bij aan het zoeken maar je had ze al

maar, hoe erg is de gevarenzone nu?
zorgelijk maar nog geen paniek, blijkbaar dus
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.712
Een tijdje geleden heb ik hier een overzicht geplaatst met artiesten die in gevaar komen. Wellicht handig die er bij te pakken.
Gewoon de artiesten van buiten Europa toch hé? Denk dat wel meer dingen dan dat kunnen meespelen. Een ouder management bijvoorbeeld. Sowieso weinig pijlen op te trekken; The Streets zijn een oerbritse act en waren de eerste die de boel cancelden.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.174
2.424
Gewoon de artiesten van buiten Europa toch hé? Denk dat wel meer dingen dan dat kunnen meespelen. Een ouder management bijvoorbeeld. Sowieso weinig pijlen op te trekken; The Streets zijn een oerbritse act en waren de eerste die de boel cancelden.
De soort act speelt ook heel erg mee…

Een DJ kan heel makkelijk met een “usb-stick” om het even zo te zeggen van Amerika naar Europa vliegen. Een band zoals Pearl Jam waar heel veel instrumenten nodig zijn en crew is het weer een ander verhaal.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.174
2.424
Komt er gewoon op neer dat de verschillende landen in Europa geen perspectief schetsen waardoor artiesten het risico niet aan durven.

Amerika heeft gewoon concerten en festivals en die kijken met vreemde ogen naar sommige landen in Europa.

Want als het nu niet kan wanneer ooit dan wel?
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
373
209
Ik denk dat Guns and Roses een van de bands is die niet zo moeilijk doen.

Afhandeling gekochte kaartjes Aerosmith in Parijs redelijk soepel al baal ik enorm ?
 

neus

Dagopener
16 mrt 2019
585
300
Ik denk nog steeds dat als Pearl Jam + Metallica afzeggen, ze de stekker er helemaal uit zullen trekken.
Ik hoop echter dat dit soort artiesten, die 10tallen miljoenen hebben opgehaald op de Europese fesitvals de laatste jaren, een beetje
meedenken/voelen en niet de stekker er uit trekken omdat er in Februari nog geen zekerheid is. Al weet ik ook wel dat het alleen om het geld gaat tegenwoordig :(
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.110
the office no GIF


?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
Zou wel heel wat zijn als ze alleen op basis van die twee headliners meteen het hele festival cancelen. Zou hopen dat ze dan op zoek gaan naar vervangers (of die al achter de hand hebben).

Al blijf ik het voorbarig vinden. Metallica en PJ gaan vast wel touren. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: bootje76 en mattman

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Zou wel heel wat zijn als ze alleen op basis van die twee headliners meteen het hele festival cancelen. Zou hopen dat ze dan op zoek gaan naar vervangers (of die al achter de hand hebben).

Al blijf ik het voorbarig vinden. Metallica en PJ gaan vast wel touren. :)
Snap ik, maar het is natuurlijk wel zo dat het gros van de mensen voor PJ en Metallica kaartjes hebben gekocht. Als die dan beide vervangen moeten worden, moet je wel van erg goede huize komen, wil je die mensen tevreden houden.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.256
4.534
Nja, ik denk dat de organisatie dan de riedel zal opvoeren dat je kaartjes koopt voor Pinkpop en niet voor een headliner (al hebben ze ruiterlijk toegegeven dat het idee is een headliner met opvulling).

Verder ook wat te voorbarig om te concluderen dat ze niet gaan touren. En zelfs als ze afzeggen, is er altijd nog wel wat aan vervanging te regelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.615
4.589
Wat is eigenlijk de capaciteit van dat Noord-podium ongeveer, aangezien ze daar bvb. een QOTSA of vroeger SOAD neerzetten
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.110
Wat is eigenlijk de capaciteit van dat Noord-podium ongeveer, aangezien ze daar bvb. een QOTSA of vroeger SOAD neerzetten
Met het aantal mensen dat voor het Noordpodium staat kan je vast een Ziggo vullen, staan er wellicht zelfs meer bij meer drukte. Dat is zowat qua oppervlakte het halve hoofdveld.

Ik gok, dat het ongeveer 1/3 a 1/2 keer de oppervlakte van het hoofdveld is, ergens om en nabij 20.000 a 30.000 denk ik?




edit:
alhoewel het best meer kan zijn?


1643799879894.png
 
Laatst bewerkt:

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.256
4.534
Met het aantal mensen dat voor het Noordpodium staat kan je vast een Ziggo vullen, staan er wellicht zelfs meer bij meer drukte. Dat is zowat qua oppervlakte het halve hoofdveld.

Ik gok, dat het ongeveer 1/3 a 1/2 keer de oppervlakte van het hoofdveld is, ergens om en nabij 20.000 a 30.000 denk ik?




edit:
alhoewel het best meer kan zijn?


Bekijk bijlage 1058
Voor Stromae en Kensington was het in ieder geval te klein.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en DennisvdBr

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.110
ik ben even op wat onderzoek gegaan.

het zal ongeveer een oppervlakte zijn voor Noord/IBA van ongeveer 19.000m2 a 20.000m2 veld (tussen kraampjes en podium) als ik wat simpel meetgereedschap los laat op luchtfoto.

reken je voor staanplaatsen ongeveer minimaal 1m2 per persoon, dan zou in theorie volgens mij ook circa minimaal 19.000 a 20.000 bezoekers kunnen zijn.
Maar, volgens mij valt Pinkpop in een evenement waar ook je kan rekenen met een 4 personen per m2 regel voor tenten maximaal, maar pin me daar niet op vast.

beetje onderzoek wijst uit in regelgeving "De gemiddelde bezettingsgraad op een bepaalde locatie kan bijvoorbeeld 1,5 personen per m2 voor het publiek beschikbare netto ruimte zijn. Of 2,0 of 2,25 personen per m 2. Omdat er aan de hand van de locatie, de bezoekers en de activiteiten naar gekeken en aan gerekend is. Soms is meer ruimte per persoon logisch en dus beter. Soms staan mensen bij het podium dichter op elkaar dan 4 personen per m2." (uit een handboek veiligheid evenementen 2019)

zou ik in theorie dan met 2,25 per persoon per m2 (wat ik bij drukte bij Noord podium kan voorstellen) gaan rekenen.
dan zou ik met 19.000m2 x 2,25pp op een bezoekersaantal kunnen komen op circa 42.750 bezoekers voor IBA/Noord maximaal
waarmee ik zou concluderen dat het aantal bezoekers voor het podium varieert tussen de 19.000 en de 42.740.

(er van uitgaande dat ik een beetje goed de oppervlakte gemeten heb.)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken