Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.361
10.190
Heerlijk weekendje gehad, kort maar krachtig! :cool:
Mooi weer gehad (de voorspelde regen op zaterdagavond was nergens te bekennen), en geweldige optredens gezien (meer dan ik vooraf had verwacht)!

Ondanks alle afmeldingen tijdens de aanloop ernaartoe (zelfs in de laatste week was er nog een vervanging die niet meer op de poster is terecht gekomen, Imparfait verving Smash Hit Combo), stond er uiteindelijk toch nog een zeer degelijk programma voor zo'n klein festival. Sterker nog, sommige vervangers bleken misschien wel beter/leuker dan de bands die ze vervingen (Alestorm i.p.v. Skindred, Aktarum i.p.v. Trollfest, Seth i.p.v. Enthroned, Imparfait i.p.v. Smash Hit Combo).

Geen uitgebreid verslag verder, wel een top-14:
  1. Alestorm -->
  2. Equilibrium -->niet de band waar ik het meest naar uitkeek, maar zeer verrast; veel sfeer met rook/lampen en leihard; publiek brak de tent
  3. Aktarum -->
  4. Spoil Engine -->
  5. Psychonaut -->
  6. Seth -->
  7. Cellar Darling -->
  8. Eluveitie -->
  9. Hybridism -->
  10. Saltatio Mortis -->
  11. Skiltron -->
  12. Imparfait -->
  13. Droit Divin -->
  14. Insomnia (niet te verwarren met Insomnium) --> speelden zowel op vrijdag als op zaterdag, met resp. een 'old school set' en 'new school set' (afgekeken van Alcatraz?), alleen de 1e gezien

Rest niet (voldoende/bewust) gezien.
Vroeg me al af hoe Saltatio Mortis was. Goed om te zien dat het wel beviel. Wil die nog zien, maar moet daarvoor waarschijnlijk toch voor naar Duitsland gaan, wat op zich geen probleem is natuurlijk. Klinkt alsof zo'n tripje het wel waard is!
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.550
4.835
Vroeg me al af hoe Saltatio Mortis was. Goed om te zien dat het wel beviel. Wil die nog zien, maar moet daarvoor waarschijnlijk toch voor naar Duitsland gaan, wat op zich geen probleem is natuurlijk. Klinkt alsof zo'n tripje het wel waard is!
Mijn verhaaltje was nog niet klaar, per ongeluk iets te snel op plaatsen gedrukt.. ?

Maar als je van het genre houdt, zoals jij en ik (en zeker ook mijn vrouw), lijkt me dat zeker de moeite waard!
In Duitsland zal de sfeer alleen maar des te beter zijn, lijkt me.
Een aanrader om dat soort bands (en mooie cosplay-vrouwen ?) te zien is wat dat betreft wel M'era Luna festival in de buurt van Hanover in Duitsland (week voor Alcatraz), wat een soort van kruising tussen een metal- en gothic/fantasy-festival is.
Naast Mittelalter-Rock-bands (zoals Saltatio Mortis, In Extremo, Corvus Corax, Schandmaul, Subway To Sally, Tanzwut), komen daar ook veel bands uit de symphonic, industrial, gothic, dark rock, etc. langs (zoals Within Temptation, Nightwish, Marilyn Manson, Rob Zombie, Placebo, Sisters Of Mercy en zelfs The Prodigy).
Helaas altijd al een drukke periode voor mij qua festivals en andere evenementen, maar ik hoop toch ooit eens erheen te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en wenteldave

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.361
10.190
Leprous neemt het Finse Wheel en Aimed at Enrice mee als support bij hun uitverkochte show in Doornroosje. Vette toevoegingen!
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Ha vet! Dus de leak lijkt waarheidsgetrouw, morgen 10 uur de rest? Of toch weer 16 uur?

Bij A7x is voor mij de slappe show uit 2018 qat teveel blijven hangen waardoor ik er niet direct wild enthousiast over ben. Aan de andere kant eerder wel erg genoten vd band, nieuw album op zak. Alle reden voor een herkansing op de terechte plek als headliner. Kortom, prima boeking!
Zal wel 16:00 worden, of later
Doeterniettoe heeft het over 'vanavond' dus het zal wel geen 10 uur worden.

Ben in ieder geval heel tevreden met Avenged Sevenfold als headliner. Ik hoop dat ze na Faith No More spelen, want a7x is wel echt een mooie act om in het donker te zien als afsluiter van de dag.

Nu nog hopen dat de rest van de poster ook klopt. Zou natuurlijk ook zo kunnen dat er net weer een paar bands zijn veranderd op het laatste moment.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.535
ik vraag me af als we crystal lake en faith no more op de poster zullen zien straks. Ik vrees vooral voor crystal lake, ziet er naar uit dat die eventjes uit het circuit zullen vallen, zonde voor zo'n goede liveband
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.215
ik vraag me af als we crystal lake en faith no more op de poster zullen zien straks. Ik vrees vooral voor crystal lake, ziet er naar uit dat die eventjes uit het circuit zullen vallen, zonde voor zo'n goede liveband
Wat is er aan de hand met Crystal Lake? Heb die niet echt meegekregen?

Ben benieuwd wat de ms2 afsluiters zullen gaan worden. Ik verwacht FNM, Korn en Deftones. Alleen de donderdag twijfel ik over, Volbeat? Met name Korn en Deftones als afsluiter van het festival vind ik echt kadootjes om de dag mee af te ronden midden in de nacht.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.535
Wat is er aan de hand met Crystal Lake? Heb die niet echt meegekregen?

Ben benieuwd wat de ms2 afsluiters zullen gaan worden. Ik verwacht FNM, Korn en Deftones. Alleen de donderdag twijfel ik over, Volbeat? Met name Korn en Deftones als afsluiter van het festival vind ik echt kadootjes om de dag mee af te ronden midden in de nacht.
de zanger van crystal lake kampt met een depressie die ergens uit een trauma van vroeger komt ofzo en alle komende shows zijn normaalgezien gecancelled until further notice

adaptive/adjustment disorder is de correcte benaming
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Leprous neemt het Finse Wheel en Aimed at Enrice mee als support bij hun uitverkochte show in Doornroosje. Vette toevoegingen!
Wheel heb ik vlak voor de pandemie nog gezien in de kleine zaal van Metropool, echt heel erg vet live. Maar onbegrijpelijke nummers dus ik raad wel aan het een beetje te leren kennen voor je ze live gaat zien
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Wat is er aan de hand met Crystal Lake? Heb die niet echt meegekregen?

Ben benieuwd wat de ms2 afsluiters zullen gaan worden. Ik verwacht FNM, Korn en Deftones. Alleen de donderdag twijfel ik over, Volbeat? Met name Korn en Deftones als afsluiter van het festival vind ik echt kadootjes om de dag mee af te ronden midden in de nacht.
Waarom twijfel je over de donderdag?
uitgaande van de poster lijkt het me sterk dat het iets anders wordt als Volbeat

Ik twijfel zelf meer over de zondag. Deep Purple of Deftones lijken me beide goede opties
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Wat is er aan de hand met Crystal Lake? Heb die niet echt meegekregen?

Ben benieuwd wat de ms2 afsluiters zullen gaan worden. Ik verwacht FNM, Korn en Deftones. Alleen de donderdag twijfel ik over, Volbeat? Met name Korn en Deftones als afsluiter van het festival vind ik echt kadootjes om de dag mee af te ronden midden in de nacht.
Volgens mij heeft Iron Maiden echt een standaardtijd: spelen van 9 tot 11. Dan zou het logisch zijn dat Volbeat daarna nog zou spelen denk ik
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Waarom twijfel je over de donderdag?
uitgaande van de poster lijkt het me sterk dat het iets anders wordt als Volbeat

Ik twijfel zelf meer over de zondag. Deep Purple of Deftones lijken me beide goede opties
Nou, op de website van Graspop staat "Op zondag 19 juni 2022 zal Aerosmith halt houden in Dessel om GMM 2022 in stijl af te sluiten met een exclusieve Beneluxshow.".

Lijkt me dus dat zij de laatste act op de main stage zijn
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.447
7.018
Deep Purple zal mainstage 1 spelen, daarna Deftones ms2 en Aerosmith als afsluiter ms1 zou ik zeggen.

je ziet toch vaak dat vergelijkbare acts bij dezelfde mainstage staan.
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Deep Purple zal mainstage 1 spelen, daarna Deftones ms2 en Aerosmith als afsluiter ms1 zou ik zeggen.

je ziet toch vaak dat vergelijkbare acts bij dezelfde mainstage staan.
Is ook wel het meest logisch, op Deep Purple en Aerosmith komt hetzelfde publiek af. Als je die direct na elkaar op verschillende podia programmeert is dat nogal vervelend voor de fans en ontstaat er heel wat gedoe wanneer die duizenden mensen zich willen verplaatsen naar een ander podium. Veel logischer om hier Deftones tussen te zetten
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Nou, op de website van Graspop staat "Op zondag 19 juni 2022 zal Aerosmith halt houden in Dessel om GMM 2022 in stijl af te sluiten met een exclusieve Beneluxshow.".

Lijkt me dus dat zij de laatste act op de main stage zijn
Ah zo ik dacht dat de vraag was wie de tweede mainstage gaat afsluiten, naast de headliner die al bekend is. Had nog niet nagedacht over de volgorde.
Is het zo dat de headliner op mainstage 2 altijd na de headliner van mainstage 1 speelt?

Ik verwacht in ieder geval dat Volbeat na Maiden zal spelen want Maiden speelt nooit zo laat geloof ik, en dat Aerosmith het festival inderdaad zal afsluiten aangezien de organisatie dat heeft aangegeven.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Al een eerste confirmatie op de facebookpagina van Joyous Wolf.

Bevestigd ook alleen maar dat de lading namen voor ieder moment (vandaag) zijn! :D
moest even zoeken, maar is de laatste naam van zaterdag op de poster leak
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.550
4.835
Nu we er trouwens redelijk veilig van kunnen uitgaan dat de gelekte poster klopt (alvast vooruitlopend op straks..), ben ik deze nog eens goed gaan bekijken.

Daarbij begint me nu toch wel een heel dubbel gevoel te bekruipen over de dubbel GMM-Hellfest volgend jaar.
Enerzijds de vraag: waar ben ik in godsnaam aan begonnen..?? ?
Maar anderzijds toch vooral ook: wat gaan dat een 8 fantastische dagen worden!! ?
Iedere dag staat bomvol bands die ik maar al te graag wil zien, plus nog een hele hoop die ik zeker wil meepikken of ontdekken.

Alleen al mijn must-sees:

GMM
Donderdag: Iron Maiden, Volbeat, Dropkick Murphys, Powerwolf, Mastodon, Tremonti, My Dying Bride, Battle Beast, In Extremo, Fleddy Melculy
Vrijdag: Avenged Sevenfold, Faith No More, Megadeth, Heilung, Steel Panther, Gloryhammer, Amenra, Paradise Lost, Killing Joke, Beyond The Black, Jinjer, Alcest, Twin Temple, Dool, Disillusion
Zaterdag: Korn, Five Finger Death Punch, Saxon, Foreigner, Europe, Opeth, Devin Townsend, Ihsahn, Majestica, Tribulation, Sloper
Zondag: Aerosmith, Deep Purple, Deftones, Alice Cooper, The Offspring, Alestorm, Dimmu Borgir, Amorphis, Black Veil Brides, Dog Eat Dog, Bury Tomorrow, Spiritbox

Hellfest
Donderdag: Scorpions, Whitesnake, Wardruna, Helloween, Rise Against, Therion, Septicflesh, Insomnium, Tribulation, Heilung
Vrijdag: Nine Inch Nails, Ministry, Killing Joke, Alice Cooper, Megadeth, Dragonforce, Bad Religion, Millencolin, Enslaved, Moonspell, Ihsahn
Zaterdag: Guns N' Roses, Airbourne, Nightwish, Epica, Blind Guardian, Eluveitie, Symphony X, Gloryhammer, Katatonia, My Dying Bride, Draconian, In Extremo, Moonsorrow, Myrkur
Zondag: Metallica, Avatar, Alien Weaponry, Spiritbox, Sabaton, Bring Me The Horizon, Nytt Land

Dat zijn bijna iedere dag al 10+ bands.
Natuurlijk wordt het onvermijdelijk een slagveld op het gebied van clashes, maar gelukkig zijn er ook een paar dubbele namen, wat de keuzes hopelijk wat makkelijker kan maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken