Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.708
5.244
@Angela Merkel

Is het dan geen optie om naar Dortmund te gaan?
Ik weet niet hoever je daarvandaan woont (vanuit Zuid-Limburg is het een uur of twee, even ver als bv. Utrecht), maar ik zou het er zeker voor over hebben. Gewoon hotelletje pakken en lekker dagje ervan maken, al vaker gedaan naar concerten in het Ruhrgebiet e.o. (Düsseldorf, Oberhausen, Wuppertal, Neukirchen).
In ieder geval zou ik er geen dag GMM voor opofferen, zeker niet als ik ze nota bene al op datzelfde festival kan zien.

Of gewoon gelijk een mooie city-trip ervan maken naar bv. Berlijn, Zürich of Helsinki?
Zo ga ik bv. in december naar een uniek jubileumsconcert van Alcest in Bataclan in Parijs.
Mijn vrouw en ik zijn er allebei nog nooit geweest, dus heb ik er maar gelijk een lang weekendje van gemaakt. :)
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.708
5.244
Mocht je deze nog een tikkeltje te soft vinden dan heb ik deze nog voor je. Heerlijk 2.5 minuut lomp knallen. Ben blij dat dit nog gemaakt wordt en niet definitief is overleden na de 90's?

Raubtier, inderdaad zo'n band die je vaak tegenkomt op posters van Scandinavische festivals.
Sterker nog, ze treden blijbaar vrijwel uitsluitend in Zweden op (en af en toe in Finland): https://www.setlist.fm/search?query=raubtier

Hier in de lage landen zullen we ze dus blijkbaar niet snel gaan zien, wat ik best jammer vind, kan me ook prima een uurtje vermaken met dit soort muziek. ??
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave en Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.262
10.785
Raubtier doet me ook een beetje denken aan het eveneens Zweedse Hulkoff.
Hulkoff gelijk ook maar even opgezet, dat lijkt er zeker op! Klinkt ook tof. Ook zo'n band waar ik nog nooit van gehoord heb. Veel van die Scandinavische bands breken door in NL maar deze categorie blijft blijkbaar in het noorden hangen. Zonde, net zoals Metallimbo en ik zullen er genoeg zijn hier die hier wel een uurtje op kunnen losgaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.658
819
Ja, Raubtier en Hulkhoff klinken zeker goed, al heb ik wel het gevoel dat ik het vaker gehoord heb.
Ik denk dan ook dat dat precies waarom zij het niet redden, er zijn al soortgelijke bands die wel al doorgebroken zijn in de rest van de wereld.
Toch ga je je wel afvragen wat daar in die landen daar in het water, of bier ;) zit, zoveel metal als daarvandaan komt
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.708
5.244
Ja, Raubtier en Hulkhoff klinken zeker goed, al heb ik wel het gevoel dat ik het vaker gehoord heb.
Ik denk dan ook dat dat precies waarom zij het niet redden, er zijn al soortgelijke bands die wel al doorgebroken zijn in de rest van de wereld.
Toch ga je je wel afvragen wat daar in die landen daar in het water, of bier ;) zit, zoveel metal als daarvandaan komt
Dat kan toch niet echt de reden zijn, zou je zeggen?
Anders zouden er tegenwoordig ook geen nieuwe thrash, death, black of metalcore-bands meer doorbreken, lijkt me?
Alles is al zo'n beetje een keer gedaan, zelfs in de progressive metal apen veel bands elkaar na (djent anyone?).

Voor vernieuwing moet je al haast in de avant-garde en exotische hoek gaan zoeken, bands als Opeth, Meshuggah, Devin Townsend, Batushka, Zeal & Ardor, Alien Weaponry, The Hu, Myrath, Orphaned Land, Bloodywood, en ja, zelfs Babymetal, die allen alternatieve en traditionele muziekstijlen en invloeden met metal vermengen. En dan nog is het dan in veel gevallen eerder een 'mix'/'gimmick' dan dat er muzikaal echt iets nieuws wordt uitgevonden. Aan de andere kant kun je dat over haast ieder muziekgenre zeggen (thrash metal is bv. heavy metal met hardcore invloeden).

Toch moet je blijkbaar tegenwoordig meer doen om door te breken (buiten de landsgrenzen) dan alleen maar andere, succesvolle bands na-apen. Een eigen sound ontwikkelen is essentieel. Zelfs in oude genres als death en black vindt nog vernieuwing plaats (melodic, symphonic, atmospheric, core, etc.).
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Ik ben zelf in ieder geval blij dat KISS niet naar Graspop komt, van die band ben ik echt nooit gecharmeerd geweest ?

Gister zag ik dat Symphony X naar een paar festivals komt volgende zomer (een in Barcelona en nog eentje). Die band vind ik echt geweldig (zeker alles vanaf Paradise Lost tot nu en natuurlijk en het nummer The Oddyssey). Ik zou zeggen, breng die band ook maar naar Graspop!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.262
10.785
Ze zijn terug. Eerste single van hun nieuwe album.
Goede vondst! Had ik zelf nog niet gezien. Gelijk maar even opgezet.

Over geen vernieuwing gesproken. Maar ja, als je zo'n eigen geluid en onderwerp hebt, waarom zou je veranderen? Zit wederom een lekker tempo in en aanstekelijk refrein. Nog een paar keer horen en deze zit ook weer in mijn hoofd. Goed dat hun (live)repertoire weer wordt aangevuld met wat nieuw werk. Maakt me alleen niet direct enthousiast om in oktober naar de Afas te hobbelen. Mag toch minimaal 1 sterk voorprogramma bij wil ik dat gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.684
11.623
Goede vondst! Had ik zelf nog niet gezien. Gelijk maar even opgezet.

Over geen vernieuwing gesproken. Maar ja, als je zo'n eigen geluid en onderwerp hebt, waarom zou je veranderen? Zit wederom een lekker tempo in en aanstekelijk refrein. Nog een paar keer horen en deze zit ook weer in mijn hoofd. Goed dat hun (live)repertoire weer wordt aangevuld met wat nieuw werk. Maakt me alleen niet direct enthousiast om in oktober naar de Afas te hobbelen. Mag toch minimaal 1 sterk voorprogramma bij wil ik dat gaan doen.
Volgens mij is die opmars richting het refrein ook 1:1 overgenomen van Amen and Attack. Niet erg, maar wel jammer om met niks creatiefs te komen. Zeker met jou eens. Nu zo vaak gezien dat het wel heel bijzonder moet worden om nog een keer te gaan.
 

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.090
2.794
@Angela Merkel

Is het dan geen optie om naar Dortmund te gaan?
Ik weet niet hoever je daarvandaan woont (vanuit Zuid-Limburg is het een uur of twee, even ver als bv. Utrecht), maar ik zou het er zeker voor over hebben. Gewoon hotelletje pakken en lekker dagje ervan maken, al vaker gedaan naar concerten in het Ruhrgebiet e.o. (Düsseldorf, Oberhausen, Wuppertal, Neukirchen).
In ieder geval zou ik er geen dag GMM voor opofferen, zeker niet als ik ze nota bene al op datzelfde festival kan zien.

Of gewoon gelijk een mooie city-trip ervan maken naar bv. Berlijn, Zürich of Helsinki?
Zo ga ik bv. in december naar een uniek jubileumsconcert van Alcest in Bataclan in Parijs.
Mijn vrouw en ik zijn er allebei nog nooit geweest, dus heb ik er maar gelijk een lang weekendje van gemaakt. :)

Awel, ik heb uw raad gevolgd.

Ik had niet door dat ze ook in Dortmund gaan spelen, ik was heel hard gefixeerd op Amsterdam.
Ik heb nu tickets gekocht voor Dortmund. Ik ga er wel niet langer dan 1 dag verblijven denk ik, op het eerste zicht valt er in Dortmund niet veel te doen. Ik ben aan het overwegen om de dag erna met de trein naar Berlijn te gaan en daar een citytrip te doen. Qua prijs valt de rit goed mee normaal.

Bij deze heb ik dus een ticket voor FNM in Amsterdam te koop.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.708
5.244
187569934_5828858653806075_6111830294177784177_n.jpg


Perturbator en Vltimas mogen we ook weer verwachten. lijkt me.
Aardig affiche, Heilung, Beast In Black, Symphony X, Eluveitie zijn voor mij ook altijd welkom op GMM!
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave en Joslittel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.708
5.244
Awel, ik heb uw raad gevolgd.

Ik had niet door dat ze ook in Dortmund gaan spelen, ik was heel hard gefixeerd op Amsterdam.
Ik heb nu tickets gekocht voor Dortmund. Ik ga er wel niet langer dan 1 dag verblijven denk ik, op het eerste zicht valt er in Dortmund niet veel te doen. Ik ben aan het overwegen om de dag erna met de trein naar Berlijn te gaan en daar een citytrip te doen. Qua prijs valt de rit goed mee normaal.

Bij deze heb ik dus een ticket voor FNM in Amsterdam te koop.
Top, dat klinkt als een mooi plan! ? (y)
Gek dat zoveel mensen toch blijkbaar gefixeerd zijn op hun eigen land of een bepaalde regio (ongeacht de afstand).
Zelfs in Zuid-Limburg, waar ik woon, merk ik dat mensen vaak geneigd zijn om naar concerten in bv. Amsterdam te gaan, terwijl hetzelfde concert te zien is in bv. Antwerpen, Brussel, Keulen of Oberhausen, wat vaak een stuk dichterbij is.
Het Ruhrgebiet is zelfs een gebied dat qua grootte en aantal inwoners goed vergelijkbaar is met de Randstad, net als deelstaat Nordrhein-Westfalen met heel Nederland.

Toch zal ik er buiten concerten ook niet lang verblijven, aangezien het Ruhrgebiet nou niet bepaald 'pittoresque' is, hoewel je er bv. wel uitstekend een dagje/weekendje kunt gaan stappen (bv. Düsseldorf met 'die längste Theke der Welt') of shoppen (bv. Oberhausen met het grootste winkelcentrum van Duitsland, en een van de grootste van Europa). Een city-trip naar Berlijn lijkt mij desondanks ook een stuk interessanter.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.708
5.244
GMM 2022 Poster.jpg

Hier ook weer een updateje van de poster.
Enkele opmerkingen/toevoegingen nog:
  • Foreigner heeft volgend jaar in juni een tour door Duitsland (laatste concert op 16 juni, 2 dagen voor GMM-zaterdag).
  • Good Riddance is in juni blijkbaar op tour met Lagwagon (reeds 'bevestigd') in Duitsland, dus lijkt me een logische 'package deal' voor GMM.
  • Gaahl's Wyrd en Tribulation staan begin augustus op Beyond The Gates in Noorwegen (zit wel dikke maand tussen dus).
  • Naglfar en Fleddy Melculy hebben GMM 2022 al in hun Facebook-agenda staan, hoewel dat niet per se iets hoeft te zeggen (zo zie ik ook meerdere bands die Hellfest of RaR 2022 in hun agenda hebben staan, maar zonder officiële aankondiging, dus dat kan net zo goed een 'automatisch' doorgeschoven evenement zijn).
  • Idem voor Heathen en Bütcher, die Iron Fest 2022 in Duitsland begin juni in hun agenda's hebben staan, echter ook zonder officiële aankondiging.
  • Amenra heeft volgend jaar begin juni een reeks concerten gepland in Gent, wat niet zozeer iets hoeft te zeggen over de kans dat ze op GMM staan.
  • Belgische en Nederlandse bands als Amenra, Fleddy Melculy, Bütcher, Stake, Sloper en Dool hebben vanzelfsprekend een zeer grote kans op herbevestiging.
  • In Extremo geeft volgend jaar een reeks jubileumshows in Duitsland/Zwitserland, o.a. op 18-6 (GMM-zaterdag), de dag waarop je ze eigenlijk op GMM zou terug verwachten. Mogelijk staan ze echter alsnog op een andere dag op GMM (ze zijn al eerder van dag geswitched).
  • Bullet For My Valentine staat volgend jaar op vrijdag 17 juni op een festival in Moskou, waardoor het toch een stuk onwaarschijnlijker is dat ze op donderdag 16 juni (of een andere dag) op GMM staan, lijkt me.

186530691_9382151208494218_5232218432469724257_n.jpg


87495413_631488330985771_4515333014166700032_n.jpg
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.262
10.785
Bekijk bijlage 210

Hier ook weer een updateje van de poster.
Enkele opmerkingen/toevoegingen nog:
  • Foreigner heeft volgend jaar in juni een tour door Duitsland (laatste concert op 16 juni, 2 dagen voor GMM-zaterdag).
  • Good Riddance is in juni blijkbaar op tour met Lagwagon (reeds 'bevestigd') in Duitsland, dus lijkt me een logische 'package deal' voor GMM.
  • Gaahl's Wyrd en Tribulation staan begin augustus op Beyond The Gates in Noorwegen (zit wel dikke maand tussen dus).
  • Naglfar en Fleddy Melculy hebben GMM 2022 al in hun Facebook-agenda staan, hoewel dat niet per se iets hoeft te zeggen (zo zie ik ook meerdere bands die Hellfest of RaR 2022 in hun agenda hebben staan, maar zonder officiële aankondiging, dus dat kan net zo goed een 'automatisch' doorgeschoven evenement zijn).
  • Idem voor Heathen en Bütcher, die Iron Fest 2022 in Duitsland begin juni in hun agenda's hebben staan, echter ook zonder officiële aankondiging.
  • Amenra heeft volgend jaar begin juni een reeks concerten gepland in Gent, wat niet zozeer iets hoeft te zeggen over de kans dat ze op GMM staan.
  • Belgische en Nederlandse bands als Amenra, Fleddy Melculy, Bütcher, Stake, Sloper en Dool hebben vanzelfsprekend een zeer grote kans op herbevestiging.
  • In Extremo geeft volgend jaar een reeks jubileumshows in Duitsland/Zwitserland, o.a. op 18-6 (GMM-zaterdag), de dag waarop je ze eigenlijk op GMM zou terug verwachten. Mogelijk staan ze echter alsnog op een andere dag op GMM (ze zijn al eerder van dag geswitched).
  • Bullet For My Valentine staat volgend jaar op vrijdag 17 juni op een festival in Moskou, waardoor het toch een stuk onwaarschijnlijker is dat ze op donderdag 16 juni (of een andere dag) op GMM staan, lijkt me.

186530691_9382151208494218_5232218432469724257_n.jpg


87495413_631488330985771_4515333014166700032_n.jpg
Top dat je dit weer gedaan hebt! Liep zelf wat achter met de lijst bijwerken. Vltimas ben ik erg blij mee, Marching On vind ik een fantastisch nummer en die moet ik echt nog eens live horen. Zelfde hoop ik voor Gaahl's Wyrd, hij is iig weer op pad dus dat is goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.708
5.244
Mijn ontdekking van de dag: Unto Others (voorheen Idle Hands)!
Gothic rock/metal bandje uit VS, dat aardig omschreven kan worden als een metalvariant van White Lies.
Playlist luistert heel lekker weg!

In het najaar touren ze als support mee met Arch Enemy, Behemoth en Carcass (23 okt. in Den Bosch ben ik erbij ? ), en ze staan ook op bovenstaande affiche van het Noorse Beyond The Gates, eveneens tussen een hele hoop extreem geweld, wat best wel apart is.

 
  • Leuk
Waarderingen: Moniek en Joslittel

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.684
11.623
Het fameuze (op dit forum dan) Levara (ja, die we met z'n allen hebben afgeslacht) heeft vorige week blijkbaar hun album uitgebracht. Eerlijk gezegd, ik had het na die single slechter verwacht, maar het is gewoon ordinaire poprock geworden door de heren.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.708
5.244
Het fameuze (op dit forum dan) Levara (ja, die we met z'n allen hebben afgeslacht) heeft vorige week blijkbaar hun album uitgebracht. Eerlijk gezegd, ik had het na die single slechter verwacht, maar het is gewoon ordinaire poprock geworden door de heren.
Lijkt me gewoon zo'n 'zoon van' bandje (in dit geval Steve Lukather van Toto), dat via een of andere package deal of handjeklap wat plekjes op festivals scoort, maar waar je vervolgens nooit meer iets van hoort..
 
  • Winning
Waarderingen: wenteldave

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.090
2.794
Top, dat klinkt als een mooi plan! ? (y)
Gek dat zoveel mensen toch blijkbaar gefixeerd zijn op hun eigen land of een bepaalde regio (ongeacht de afstand).
Zelfs in Zuid-Limburg, waar ik woon, merk ik dat mensen vaak geneigd zijn om naar concerten in bv. Amsterdam te gaan, terwijl hetzelfde concert te zien is in bv. Antwerpen, Brussel, Keulen of Oberhausen, wat vaak een stuk dichterbij is.
Het Ruhrgebiet is zelfs een gebied dat qua grootte en aantal inwoners goed vergelijkbaar is met de Randstad, net als deelstaat Nordrhein-Westfalen met heel Nederland.

Toch zal ik er buiten concerten ook niet lang verblijven, aangezien het Ruhrgebiet nou niet bepaald 'pittoresque' is, hoewel je er bv. wel uitstekend een dagje/weekendje kunt gaan stappen (bv. Düsseldorf met 'die längste Theke der Welt') of shoppen (bv. Oberhausen met het grootste winkelcentrum van Duitsland, en een van de grootste van Europa). Een city-trip naar Berlijn lijkt mij desondanks ook een stuk interessanter.
Die langste Theke der Welt klinkt zeer interessant hehe.
Maar ik denk inderdaad dat Berlijn interessanter is, zeker als je weet dat het niet veel kost om van Dortmund naar Berlijn te sporen. En om van Berlijn terug naar Belgisch Limburg te gaan met de trein, dan ben je +- 8 uur en 40 euro kwijt. Dat valt heel goed mee.

En ja, die fixatie: ik heb niet lang mijn rijbewijs, dus ik ben het gewoon om naar opties in eigen land te kijken. Ik kijk bv. heel vaak wat er in Antwerpen te doen is, terwijl Tilburg eigenlijk dichterbij is.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.684
11.623
Die langste Theke der Welt klinkt zeer interessant hehe.
Maar ik denk inderdaad dat Berlijn interessanter is, zeker als je weet dat het niet veel kost om van Dortmund naar Berlijn te sporen. En om van Berlijn terug naar Belgisch Limburg te gaan met de trein, dan ben je +- 8 uur en 40 euro kwijt. Dat valt heel goed mee.

En ja, die fixatie: ik heb niet lang mijn rijbewijs, dus ik ben het gewoon om naar opties in eigen land te kijken. Ik kijk bv. heel vaak wat er in Antwerpen te doen is, terwijl Tilburg eigenlijk dichterbij is.
Veertig euro voor een treinrit je naar Berlijn? Ben benieuwd hoe dat in godesnaam kan. Volgens mij betaal je vanaf waar ik ga zeventig euro ofzo. Moet dat wel goed uitzoeken, overigens want ga zelf volgend jaar ook op citytrip naar Berlijn (ter navolging op het concert van Foo Fighters op Flughafen Tempelhof). Waar ligt dat verschil in prijs dan in godesnaam aan?

Edit: Zie nu ook dat ik het ook voor €40 kan, dus laat maar zitten. Alleen vroeg op, maar dat is het probleem niet.
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken