Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

gesp

Support act
11 jun 2018
1.101
324
Bad Bunny is zo'n beetje de grootste muzieksensatie van het moment. Heeft dit jaar drie (!) albums uitgebracht, waarvan de laatste vandaag. Met weer een duet met de hier genoemde Rosalia: LA NOCHE DE ANOCHE. Heb een vriendin met Caraïbische roots, ze spreekt een aardig woordje Spaans en is echt helemaal weg van hem. In haar vriendengroep Is Bad Bunny enorm populair. En snap eigenlijk wel waarom, muziek is goed geproduceerd en klinkt wel fijn. Zou zo'n naam op een festival dan erg toejuichen.

Zie hem de barn afsluiten of in de vooravond met nog twee acts na hem op het hoofdpodium staan. En op een festival als Pukkelpop, Dour, Les Ardentes, DTRH of Lowlands zelfs headlinen. Of een treedje lager in een jaar met veel aanbod.

Maar vind zo'n positie lastig in te schatten. J. Balvin stond bijvoorbeeld in 2019 voorlaatste op het tweede Pinkpoppodium. Is nu een iets minder grote naam en had die hoger op het affiche verwacht. Bad Bunny stond datzelfde jaar nog op Pal Mundo, een klein festival in Amsterdam. Denk dat er veel mogelijk is met deze man en er veel afhangt waar de organisatie hem neer wil zetten. En hoe dit nieuwste album het gaat doen. Kan dus meerdere kanten op.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.677
2.323
Zie hem de barn afsluiten of in de vooravond met nog twee acts na hem op het hoofdpodium staan. En op een festival als Pukkelpop, Dour, Les Ardentes, DTRH of Lowlands zelfs headlinen. Of een treedje lager in een jaar met veel aanbod.

Denk dat een redelijk groot deel van het Rock Werchter publiek nog nooit gehoord heeft van Bad Bunny, dus mocht hij komen, zou ik hem eerder verwachten op een soortgelijke plek als Rosalia in 2019. Lijken me beiden ook ongeveer even groot/relevant/..., of vergis ik mij hier compleet in?
 

Breinaard

Gouden Tip
8 nov 2014
445
60
Editors oké, KOL hoeft voor mij niet, anders misschien Smith and Burrows voor de verandering?
Niet als headliner, maar elders op een dag of in the Barn.
Hoop wel dat Liam Gallagher herbevestigd wordt
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.147
1.181
werchter12 wrote:
Kendrick aangekondigd voor de Werchtervrijdag in Ierland. De enige dag waarop het voor mij nog kon voor Werchter, staat hij dus in Ierland. Ik vrees dat we hem stilaan helemaal mogen afschrijven.

Wilt dus zijn tour exact inhalen. En Werchter heeft met Gorillaz al geanticipeerd dus…

Liever Gorillaz, dus ik kan hier wel mee leven. (als het echt een of-of verhaal blijkt te zijn).

 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.101
324
Snap jullie helemaal, vind Bad Bunny meer iets voor Dour, Les Ardentes, Pukkelpop, DTRH en Lowlands. De beste man past daar beter en zou hem daar liever zien optreden. Dat gezegd hebbende zou het wel een supervette boeking voor Rock Werchter zijn.

Het album dat Bad Bunny vandaag uitbracht is volgens hemzelf zijn laatste ooit. Hij zegt hierna pensionado te zijn. Via zijn officiële kanalen is/was een site te zien met copyright op 2032 en daarbij een lijst van zijn laatste tour. Daar staat Werchter (en ook Amsterdam) bij. Zijn album van vandaag heet dan ook El Ultimo Tour Del Mundo, een letterlijke vertaling lijkt me hier niet nodig. Vraag is natuurlijk of het echt zijn laatste album en tour gaat zijn, we hebben in de recente muziekgeschiedenis genoeg afscheidstours en comebacks gezien om zulke uitspraken met een flinke hap zout te nemen.

Bad Bunny zijn bekendheid en populariteit is natuurlijk voor een groot deel hype, dat is nu eenmaal een gevolg van de muziekindustrie van tegenwoordig. Daar kun je niet omheen. Maar als je als majorfestival wel even wacht tot een artiest de kans heeft gekregen om zichzelf te bewijzen en/of een oeuvre op te bouwen, is de kans groot dat je achter het net vist en de betreffende act overal al heeft gestaan. Dan grijpen concurrenten die artiest wel en/of willen ze niet meer op de positie staan die jij als organisator in gedachten hebt. Nieuwe namen aan het muziekfront worden tegenwoordig heel snel heel groot. Dat is dan de spagaat waar je als groot festival in komt te zitten: boek je niets nieuws, kun je net zo goed een classic editie opzetten. Boek je die nieuwe namen wel, heb je een hele groep vaste bezoekers die er nog nooit van gehoord heeft. Of er niet blij mee is.

En om op de discussie over de kaartverkoop van een paar pagina's terug te treden, die ligt in het verlengde: als vaste festivalgangers afhaken, heb je nieuwe aanwas nodig van jongeren. En die trek je niet met Red Hot Chili Peppers, Pearl Jam, Pixies, The Strokes, System Of A Down en Placebo aan de bovenkant van het affiche. Wel met meer aandacht voor opkomende artiesten en een beter nachtprogramma (/dansafsluiter op hoofdpodium). Maar dan verlies je weer vaste bezoekers. Het is lastig daar een balans in te vinden.

Was trouwens bij het genoemde optreden van J. Balvin op Pinkpop in 2019, dat sloeg daar vrijwel volledig dood. Stonden vrij weinig mensen, terwijl zo'n show in de Alpha van Lowlands of op het hoofdpodium van DTRH waanzinnig goed zou hebben gewerkt. De show zelf was vermakelijk en behoorlijk goed. Heb zelf geen kennis van Dour of Les Ardentes, maar kan me voorstellen dat zo'n show daar meer op zijn plaats zou zijn dan op het hoofdpodium van Werchter.

Vandaar dat ik zeg dat het alle kanten op kan, afhankelijk wat de organisator van het festival wil. Was bij Rosalia op DTHR, die tent stond overvol. Kan me voorstellen dat Rock Werchter Bad Bunny in the Barn plaatst, net zo goed als ik me kan voorstellen dat Pukkelpop/Les Ardentes/Dour/Lowlands/DTRH hem wel als headliner weg durft te zetten.

 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.147
1.181
Volgens de gekende persoon op eFestivals staat er een valabel alternatief voor de System of a Down-fans op Rock Werchter.

Dit kan niet anders dan Metallica zijn denk ik dan. Dat wil meteen ook zeggen dat The Strokes naar een zaalshow verschuiven veronderstel ik...
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.963
8.614
Volgens de gekende persoon op eFestivals staat er een valabel alternatief voor de System of a Down-fans op Rock Werchter.

Dit kan niet anders dan Metallica zijn denk ik dan. Dat wil meteen ook zeggen dat The Strokes naar een zaalshow verschuiven veronderstel ik…

The Strokes touren toch gewoon?

Dan lijkt het me dat ze die niet gaan mislopen, zeker niet gezien ze daar al jaren achterna zitten en ze ze eindelijk gestrikt hebben. Zou ook ongelofelijk ongepast zijn naar de tickethouders toe. Een SOAD, die gewoonweg niet beschikbaar was, is heel klote maar is ook buiten de organisatie hun wens om. En ik hoop en geloof dat RW SOAD volgend jaar kan aanbieden. Maar opzettelijk een headliner niet herboeken wetende dat mensen daar een ticket voor hebben zou echt not done zijn.

Los daarvan zou ik Metallica een al even gepaste 'vervanger' vinden voor SOAD dan Gorillaz voor Kendrick Lamar...
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.169
10.496
Volgens de gekende persoon op eFestivals staat er een valabel alternatief voor de System of a Down-fans op Rock Werchter.

Dit kan niet anders dan Metallica zijn denk ik dan. Dat wil meteen ook zeggen dat The Strokes naar een zaalshow verschuiven veronderstel ik…

Oew dat is interessant nieuws! Wel verrassend omdat zo ongeveer alle rocknamen van die dag verdwenen zijn (in ieder geval The Pretty Reckless en Volbeat naar Graspop, ook Gojira kan niet meer). Daardoor niet verwacht dat er nog een hardere headliner bij zou komen. Andere opties dan Metallica heb ik ook zo snel niet. Of er moet opeens een AC/DC uit de hoge hoed komen.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Volgens de gekende persoon op eFestivals staat er een valabel alternatief voor de System of a Down-fans op Rock Werchter.

Dit kan niet anders dan Metallica zijn denk ik dan. Dat wil meteen ook zeggen dat The Strokes naar een zaalshow verschuiven veronderstel ik…
Zou heel jammer zijn natuurlijk, maar ergens ook wel gemakkelijk. Dan hoef ik Werchter niet eens te overwegen ?
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.407
3.373
Mocht het inderdaad Metallica betreffen, dan denk ik niet dat ze The Strokes gaan verschuiven.
Metallica trekt genoeg mensen in hun eentje, dan lijkt mij de optie van een vijfde dag, na afgelopen festivalloos jaar, wel aannemelijk. Zo'n vijfde dag is alleen rendabel met een naam als Metallica (of Rammstein).
Ik heb Metallica nog nooit gezien en zou ze graag zien, maar ik hoop wel dat The Strokes blijven, die zijn wel zeldzaam natuurlijk. En mijn broertje heeft een dagkaart voor The Strokes (+Liam Gallagher) gekocht, z'n eerste concert ooit, er zijn slechtere bands om mee te beginnen ;)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.904
6.129
Werchter gaat echt niet PJ, RHCP én Metallica laten headlinen hoor. Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.963
8.614
Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.

Misschien eens proberen ze op een degelijke dag te programmeren. ;-) De grootste naam naast The Strokes was godbetert Liam Gallagher die een half Vorst max weet uit te verkopen. De grootste tentnaam was Archive... Zelfs ik als Strokes fan zou nog even afwachten voor een dagticket (mocht ik geen combi's hebben).
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.147
1.181
Yannick wrote:
Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.

Misschien eens proberen ze op een degelijke dag te programmeren. ? De grootste naam naast The Strokes was godbetert Liam Gallagher die een half Vorst max weet uit te verkopen. De grootste tentnaam was Archive… Zelfs ik als Strokes fan zou nog even afwachten voor een dagticket (mocht ik geen combi’s hebben).

Ik dacht inderdaad met de insteek van onder andere @jimmywe die meldde dat de vrijdagkaartverkoop serieus onder de verwachtingen bleef.

Die dag was echter nog het minst ingevuld met namen, dat klopt. Wel nog even zeggen dat Liam Gallagher in februari dit jaar Vorst Nationaal gewoon uitverkocht heeft hoor :)(op een handvol tickets na misschien).
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.407
3.373
Yannick wrote:
Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.

Misschien eens proberen ze op een degelijke dag te programmeren. ? De grootste naam naast The Strokes was godbetert Liam Gallagher die een half Vorst max weet uit te verkopen. De grootste tentnaam was Archive… Zelfs ik als Strokes fan zou nog even afwachten voor een dagticket (mocht ik geen combi’s hebben).
Vind het te makkelijk om het daarop te schuiven, natuurlijk die vrijdag was verre van af, maar de dag van Pearl Jam was ook 3x niks en die verkocht beter. En ja Beck, Wilco en Pixies zijn leuk, maar ook zeker geen namen die rickets verschuiven. Als je hetzelfde dagprogramma zou hebben met daarboven Gorillaz óf RHCP óf Pearl Jam óf SOAD óf The Strokes, zal The Strokes het minst verkopen.
En Liam verkocht Vorst (op een paar plaatsen na misschien) uit, en de Ziggo (18.000 man) in NL was stampesvol. Zie Beck, Pixies of Wilco dat niet meteen doen.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.147
1.181
mattman wrote:

Yannick wrote:
Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.


Misschien eens proberen ze op een degelijke dag te programmeren. ? De grootste naam naast The Strokes was godbetert Liam Gallagher die een half Vorst max weet uit te verkopen. De grootste tentnaam was Archive… Zelfs ik als Strokes fan zou nog even afwachten voor een dagticket (mocht ik geen combi’s hebben).

Vind het te makkelijk om het daarop te schuiven, natuurlijk die vrijdag was verre van af, maar de dag van Pearl Jam was ook 3x niks en die verkocht beter. En ja Beck, Wilco en Pixies zijn leuk, maar ook zeker geen namen die rickets verschuiven. Als je hetzelfde dagprogramma zou hebben met daarboven Gorillaz óf RHCP óf Pearl Jam óf SOAD óf The Strokes, zal The Strokes het minst verkopen.
En Liam verkocht Vorst (op een paar plaatsen na misschien) uit, en de Ziggo (18.000 man) in NL was stampesvol. Zie Beck, Pixies of Wilco dat niet meteen doen.

Gorillaz denk ik :) Maar goed, ik begrijp zeker wel wat je wil zeggen.

En voor de duidelijkheid: ik wil The Strokes er zeer, zeer graag bij! En vele van mijn vrienden ook! Dus van mij mogen ze zeker gewoon op het festival blijven geprogrammeerd staan hoor!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken