Festileaks Tijdloze Top 100 (Editie 2023!)

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.091
2.314
1643350243713-png.1015


4 (+27). Oasis - Don't Look Back in Anger (745ptn - 13nom)

In onze top vijf niet één maar twee nummers die vorig jaar niet in de top tien stonden. Deze 'Don't Look Back in Anger' weet ook een serieuze stap vooruit te zetten ten opzichte van de 31ste plek vorig jaar. Het jaar daarvoor was het zelfs maar plaats 59. Nooit stond dit nummer hoger dan plaats 21 en daartegenover nu een wereld van verschil. Het nummer van Oasis kwam op de muziekmarkt in 1996 als de vijfde single van het tweede album, (What's the Story) Morning Glory? (1995). Het was de allereerste single waar Noel Gallagher, in plaats van zijn broer Liam, de leadzanger was. In 2015 verkozen de lezers van Rolling Stone het tot de op één na beste Britpop song allertijden, na 'Common People' van Pulp.


3 (+4). Tame Impala - Let it Happen (893ptn - 11nom)

De voorsprong van onze top drie tegenover de rest van het veld is immens want deze 'Let it Happen' kreeg maar liefst 148 punten meer dan het vorige nummer, een verschil van bijna 20%. Dankzij die score haalt het nummer zijn beste score ooit in onze lijst. In onze eerste jaargang stond het nog de twintigste plek waarna het daarna nooit slechter deed dan plaats tien. Het nummer is zeer jong te noemen want kwam pas uit in 2015 op het album Currents. Dat was het derde album van de Australiër Tame Impala. Het nummer duurt bijna acht minuten en de tweede helft bevat een gedeelte van het nummer dat zich herhaalt als een bekraste Compact Disc en een gestripte tekst die bestaat uit gebrabbel.


@Berninger220 @Joslittel @Brian @RubenFrusciante @InsaniTiny @theblackmadness @Pommer @MadMandra27 @Joss @rocktailerr @Sdg @wenteldave @Oasiss @Lion @Silke @Davidd @luluasas @MrScissorhands @PJ @nathanvdk @warriorandweirdo @JK79 @reaper @Everyknight @Joe @zero @Martijn @Koekdoos @Sjaak Wit @mattman @Bassie78 @Yannick @Paddy @Steve @dann @randyrw @royke @ArjanZwolle @Rellie80 @Kevieri @lieven @gesp
 

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
409
544
Ha, niet veel fantasie nodig om te weten wie de nrs. 1 en 2 zijn. Maar in welke volgorde....
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.619
11.306
Ha, niet veel fantasie nodig om te weten wie de nrs. 1 en 2 zijn. Maar in welke volgorde....
Deze lijst is een eenvoudig iets. Heel veel lui stemmen op wat nummers, maar am Ende gewinnen immer die Deutscher Pearl Jam.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.937
6.179
Deze lijst is een eenvoudig iets. Heel veel lui stemmen op wat nummers, maar am Ende gewinnen immer die Deutscher Pearl Jam.
Zou eens leuk zijn moest het ooit eens wat anders zijn. Iets als Metallica, Queen, Nirvana of inderdaad The Cure. Nooit echt goed begrepen waarom nu net Black van PJ haha. Volgend jaar Metallica maar eens in m'n lijst zetten.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.937
6.179
Oasis en Tame Impala in de top 5 doet me wel goed!
TWOD, AM en Tame Impala, de klassiekers van de jaren tien. Vind dat wel leuk om zien hoe bepaalde nummers over tijd blijven terug komen. Na verloop van tijd hou je een canon over van een periode die je zelf nu heel bewust hebt meegemaakt.

Phoebe Bridgers zie ik over x-aantal jaren wel ook verschijnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Oasiss

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.619
11.306
TWOD, AM en Tame Impala, de klassiekers van de jaren tien. Vind dat wel leuk om zien hoe bepaalde nummers over tijd blijven terug komen. Na verloop van tijd hou je een canon over van een periode die je zelf nu heel bewust hebt meegemaakt.

Phoebe Bridgers zie ik over x-aantal jaren wel ook verschijnen.
Is ook absoluut waar en da's maar goed ook. Vind het dan toch ergens wel knap dat hoog genoteerde acts als TWOD, AM, Tame Impala, maar ook een dEUS me helemaal niks doen en ik me juist moet 'optrekken' aan de Fleetwood Macs en Pearl Jams van deze wereld.
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.576
2.053
Vooral omdat we ook in een tijdperk leven waarin wegwerpmuziek(nummers gericht op groot succes in korte tijd) vaak de boventoon lijkt te voeren.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.937
6.179
Vooral omdat we ook in een tijdperk leven waarin wegwerpmuziek(nummers gericht op groot succes in korte tijd) vaak de boventoon lijkt te voeren.
Ik hield voor mezelf steeds een ongeschreven regel voor bij het opstellen van m'n lijstje dat nummers ouder móeten zijn dan tien jaar. Ik vind dat als een nummer zo oud is, je wel automatisch het kaf van het koren kunt scheiden. Met alle respect voor zij die ervoor hebben gestemd, maar ik begreep niet hoe Noodgeval van Goldband tijdloos zou horen te zijn. Binnen tien jaar hoor je misschien niets meer van de band en is het nummer verdwenen uit onze collectieve grijze massa's.

Edit: en dit jaar ook gewoon verdwenen uit de lijst..
 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.197
10.580
Ik hield voor mezelf steeds een ongeschreven regel voor bij het opstellen van m'n lijstje dat nummers ouder móeten zijn dan tien jaar. Ik vind dat als een nummer zo oud is, je wel automatisch het kaf van het koren kunt scheiden. Met alle respect voor zij die ervoor hebben gestemd, maar ik begreep niet hoe Noodgeval van Goldband tijdloos zou horen te zijn. Binnen tien jaar hoor je misschien niets meer van de band en is het nummer verdwenen uit onze collectieve grijze massa's.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Al vind ik 10 jaar wel een erg grote drempel. Pas na een goed aantal jaren kan je inschatten of een nummer echt onvergetelijk voor je is.
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.091
2.314
1643350243713-png.1015


2 (+3). The Cure - A Forest (980ptn - 15nom)

Vier jaar lang stond 'A Forest' van The Cure op de tweede plaats in onze lijst, en net daar kwam vorig jaar verandering in. Het nummer zakte toen terug naar een vijfde plaats. Het bleef echter bij een éénmalige terugslag want het staat opnieuw op diezelfde plaats als vanouds. Het nummer kwam uit in 1980 als single van het tweede album, Seventeen Seconds. Het was het eerste nummer van de band dat de UK Singles Chart's wist te halen. Daar bleef het wel bij een 31ste plaats. 'A Forest' en het album Seventeen Seconds zijn representatief voor de gothic rockfase van The Cure aan het einde van de jaren 1970 en in de jaren 1980. Het nummer is ook beschreven als een post-punk nummer.


1 (-). Pearl Jam - Black (1.493ptn - 18nom)

En daar is het weer, onze nummer één, en dat voor het zesde jaar op rij. Er is een voorsprong van deze keer 513 punten ofwel 52% beter dan de nummer twee. Het verschil is navenant en doch percentueel minder groot dan één jaar geleden met de nummer twee. Al zijn er al wat jaren geweest dat de call veel 'closer' was. Dit nummer verscheen op album Ten uit 1991. Dat moesten we enkele updates geleden nog vernoemen voor het nummer 'Alive'. Nadat Ten in 1992 groot succes had geboekt, drong Pearl Jam's platenmaatschappij Epic Records er bij de groep op aan om het nummer als single uit te brengen. De band weigerde dit vanwege de persoonlijke aard van het nummer.


@Berninger220 @Joslittel @Brian @RubenFrusciante @InsaniTiny @theblackmadness @Pommer @MadMandra27 @Joss @rocktailerr @Sdg @wenteldave @Oasiss @Lion @Silke @Davidd @luluasas @MrScissorhands @PJ @nathanvdk @warriorandweirdo @JK79 @reaper @Everyknight @Joe @zero @Martijn @Koekdoos @Sjaak Wit @mattman @Bassie78 @Yannick @Paddy @Steve @dann @randyrw @royke @ArjanZwolle @Rellie80 @Kevieri @lieven @gesp
 

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
409
544
1643350243713-png.1015


2 (+3). The Cure - A Forest (980ptn - 15nom)

Vier jaar lang stond 'A Forest' van The Cure op de tweede plaats in onze lijst, en net daar kwam vorig jaar verandering in. Het nummer zakte toen terug naar een vijfde plaats. Het bleef echter bij een éénmalige terugslag want het staat opnieuw op diezelfde plaats als vanouds. Het nummer kwam uit in 1980 als single van het tweede album, Seventeen Seconds. Het was het eerste nummer van de band dat de UK Singles Chart's wist te halen. Daar bleef het wel bij een 31ste plaats. 'A Forest' en het album Seventeen Seconds zijn representatief voor de gothic rockfase van The Cure aan het einde van de jaren 1970 en in de jaren 1980. Het nummer is ook beschreven als een post-punk nummer.


1 (-). Pearl Jam - Black (1.493ptn - 18nom)

En daar is het weer, onze nummer één, en dat voor het zesde jaar op rij. Er is een voorsprong van deze keer 513 punten ofwel 52% beter dan de nummer twee. Het verschil is navenant en doch percentueel minder groot dan één jaar geleden met de nummer twee. Al zijn er al wat jaren geweest dat de call veel 'closer' was. Dit nummer verscheen op album Ten uit 1991. Dat moesten we enkele updates geleden nog vernoemen voor het nummer 'Alive'. Nadat Ten in 1992 groot succes had geboekt, drong Pearl Jam's platenmaatschappij Epic Records er bij de groep op aan om het nummer als single uit te brengen. De band weigerde dit vanwege de persoonlijke aard van het nummer.


@Berninger220 @Joslittel @Brian @RubenFrusciante @InsaniTiny @theblackmadness @Pommer @MadMandra27 @Joss @rocktailerr @Sdg @wenteldave @Oasiss @Lion @Silke @Davidd @luluasas @MrScissorhands @PJ @nathanvdk @warriorandweirdo @JK79 @reaper @Everyknight @Joe @zero @Martijn @Koekdoos @Sjaak Wit @mattman @Bassie78 @Yannick @Paddy @Steve @dann @randyrw @royke @ArjanZwolle @Rellie80 @Kevieri @lieven @gesp
Alvast complimenten @WesleyNoH voor het vele werk en de interessante beschrijvingen waarmee je de spanning dag na dag weet op te voeren. Nu natuurlijk in blijde verwachting van de lijst met best scorende artiesten.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.937
6.179
Te verwachten nummer één, maar zeer fijn dat A Forest wederom naar het zilver weet te klimmen. Complimenten voor het organiseren wederom @WesleyNoH!
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Steve

Campingartiest
27 aug 2023
56
73
Leuke lijst geworden, zeer content met de hoge noteringen voor Tame Impala, Michael Kiwanuka en Oasis. Ook de spectaculaire re-entries van Depeche Mode en Marvin Gaye ben ik blij mee. Mooi dat je er zoveel aandacht aan hebt besteed @WesleyNoH!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken