Welke grote acts zag jij in kleine venues?

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.650
105
Denzel Curry in de X-Ray, Lizzo op Best Kept Secret op het kleinste (?) podium, IDLES in de Melkweg tijdens de eerste leg van de Joy-tour. Toen nog op het podium beland met de gitaar van Bobo om mijn nek.

Ik heb voornamelijk wat Nederlandse acts voor de grote doorbraak gezien maar weet niet echt of die telt.
Bijvoorbeeld Danny Vera voor 20 man op een dorp in Zeeland die met mijn broer aan het jammen was. Kensington in de Spot in 2012 toen hun tweede album net was gereleaset. John Coffey voor de grote doorbraak in een kroeg toen de entree nog 2 euro was en enkel aan de deur te halen. Claw Boys Claw in een aziatisch restaurant voor dertig man, heerlijk vreemde sfeer met Peter te Bos die lekker zichzelf aan het uithangen was.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Lily Allen
Venue: Sugarfactory
Jaar: 10 april 2018

Wellicht niet de allergrootste naam (meer?) maar....

Na een paar jaar niet te hebben opgetreden kwam Lily Allen in 2018 terug met haar nieuwe album No Shame. Voordat het album uitkwam deed ze her en der wat kleinere zaaltjes in Amerika en Europa aan om de nummers alvast te introduceren. 1 daarvan was in Amsterdam, in de Sugar Factory.
Was binnen een minuut uitverkocht en de site liep volledig vast maar wij waren erbij. Was een vrij klein zaaltje.

Enorm ongedwongen avond. Geen poespas eromheen. Tijdens de nummers door maakte ze wat praatjes met iedereen en peilde ze wat de reacties.
Zong loepzuiver maar dat kan ook gewoon mijn herinnering zijn. :p Erg leuk om de nummers te horen voordat het album uit was.

Een jaar later naar Tivoli gegaan om de ''echte'' tour te bewonderen en dat was (helemaal na deze avond) een teleurstelling. Kneitervals, ongeïnteresseerd, niets aan.

En wellicht niet helemaal on topic, maar vond Nick Cave in Tivoli ook wel erg intiem en gaaf.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Avenged Sevenfold in 2010 in de kleine Melkweg zaal nog gezien, met Mike Portnoy op drums. Half Jaar laten sloten ze 3fm stage van Pinkpop af. Durf dit nog niet echt kleine zaal te noemen, aangezien deze gewoon toen geprogrammeerd stonden en er niks geks was.

Hetgeen wat mij wel te binnen schiet is Kings of Leon tijdens de MTV Awards in Rotterdam. Speelden in het Oude Luxor. Was wel vet om bij te zijn, aangezien ik ze toen ook al een aantal headlineslots heb zien spelen. Voor de rest was het prima en niet iets speciaals. Veel bekende mensen in de zaal btw. Heel DNCE zaten achter ons, samen met de vriendin van Joe Jonas: Sophie Turner. Dat was ook wel genieten.

Oh en er schiet mij nog wat te binnen. Op het lustrum van mijn faculteit van de RUG, speelde My Baby voor een handjevol mensen. Ondanks dat het tegenviel qua opkomst, was het optreden retestrak!
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Ben er zelf niet bij geweest, maar bij een dorpje bij ons in de buurt heeft Volbeat in 2007 nog gestaan op RosRock (Rossum vlakbij Zaltbommel).
Toen waren ze volgens mij net doorgebroken en onderweg naar de grotere bekendheid.

Uriah Heep in De Pul ben ik ook bij geweest in 2015 of iets dergelijks.
2015 zou goed kunnen ja... enne.. wie weet hebben we wel naast elkaar gestaan bij de bierpomp :giggle:
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Artiest: Danny Vera
Venue: Limburgzaal, Parkstad Limburg Theaters
Capaciteit: 362
Wanneer: 24 september 2015

Hoe was dat?
misschien niet die hele "grote act" maar voor Nederlandse begrippen...
Danny Vera
Zag hem 24 september 2015 in Limburgzaal in Theater Heerlen (362 zitplaatsen), ik kan me niet herinneren dat die zaal geheel vol zat.
Was na de albums "Distant Rumble" en "The New Black and White".
Paar jaar later, met album "The Outsider" had hij de Limburgzaal in Heerlen wel vol gekregen, 9 februari 2017.
Maar de grote klapper kwam na "Pressure Makes Diamonds" met de hit "Roller Coaster" en de populariteit werd steeds meer merkbaar.
Op Bospop 2019, zag ik Danny Vera op het 2de podium in de volgeladen tent.
29 november 2019 zag ik hem weer in de Rabozaal van Theater Heerlen, 1071 zitplaatsen en zelfs 2 avonden volledig uitverkocht!
Eind 2019 schiet "Roller Coaster" de Top2000 in als hoogste nieuwe binnenkomer ooit, plek nr 2.
De theatertour van 2020 was in no time uitverkocht en ik greep zelfs naast kaarten.
Maar die teleurstelling zou niet lang duren door de aankondiging op Pinkpop 2020, wat toch een mooie kroon op zijn werk is (naar mijn mening).
Toen, eind 2020, de grote klapper, het succes in de Top2000 was geen eenmaligheid!
Hij zette "Roller Coaster" stevast op nr 1 in de Top2000.
Nu heeft hij zelfs een concert in de volle ZiggoDome aangekondigd en alle kleine zalen zijn in no time uitverkocht.
Alhoewel ik Danny Vera een bescheiden man vind, het is niet meer die meneer van die kleine zaal, maar echt een "grote act"

ik zou zeggen: lekker gewerkt pik
 

PLSZ

Playlistbediener
18 nov 2016
31
18
Artiest: Mötley Crüe
Venue: Ancienne Belgique, Brussel
Capaciteit: 2000
Wanneer: 2007

Hoe was dat? Een band die in USA stadions uitverkoopt en in Europe zalen als de AB aandoet. Geen poespas qua podium, gewoon knallen. Alle hits kwamen voorbij. Loeihard en het zweet droop van de muren. Iedereen zong alle nummer luidkeels mee. Geweldige sfeer. Erg gaaf om deze band in een zaal als de AB te zien. Enige minpunt was dat het vrij kort was (13 nummers).
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.386
1.067
Faithless in de Melkweg
Creed in de Melkweg (showcase voor Sony)
Limp Bizkit in het voorprogramma van Soulfly in de Melkweg voor 25 gulden....
(Allemaal Melkweg ?)
Korn in Paradiso, oh ja dat ging niet door ?
Radiohead in Paradiso

Hmmmm zal nog eens verder graven....
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

bas2204

Dagopener
24 mrt 2015
606
306
Kom over een aantal jaar welk terug bij dit topic om te vertellen dat ik Greta van Fleet met 1300 man heb gezien. Achteraf had ik ook gewoon naar de Melkweg moeten gaan (650), maar Paradiso was ook vet. Denk alleen niet dat dat momenteel in dit topic past en zo wel, verzin ik er zo even een verhaaltje omheen.
Ik heb ze ook gezien, in Doornroosje destijds. Het eerste concert van Greta van Fleet ooit op Europese bodem ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joszwa en wenteldave

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Celeste voor ongeveer 500 mensen in de Stadsschouwburg in Groningen, tijdens Eurosonic in januari 2020. Ze had toen net de BBC sound of the year poll gewonnen. Ongelooflijk talent met bijzondere stem, charisma, live loepzuiver ook. Voor iedereen daar aanwezig meteen overduidelijk een ster in wording.

Dit jaar een album bovenaan de albumlijst, optredens in grote televisieshows en tijdens de uitreiking van de Oscars.

 
  • Leuk
Waarderingen: Joszwa

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Celeste voor ongeveer 500 mensen in de Stadsschouwburg in Groningen, tijdens Eurosonic in januari 2020. Ze had toen net de BBC sound of the year poll gewonnen. Ongelooflijk talent met bijzondere stem, charisma, live loepzuiver ook. Voor iedereen daar aanwezig meteen overduidelijk een ster in wording.

Dit jaar een album bovenaan de albumlijst, optredens in grote televisieshows en tijdens de uitreiking van de Oscars.


Da vrouwke kan zingen... poeh hee...:oops:(y)
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140
Precies. En de leden van School Is Cool ook zag ik. En heel veel journalisten weet ik nog. Die gala sfeer maakte het echt wel af ja. Het optreden zelf was vrij kort maar een energiebom van heb je me daar. Grappig dat Roosmarijn dan als enige de 'echte' dresscode volgde. Maar ook een beetje gênant dan haha.

Ik was er ook bij in de Hallen van Schaarbeek. In kostuum uiteraard!
 
  • Confetti
Waarderingen: Joszwa

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Bløf gezien bij een speciaal concert georganiseerd door sky radio. Het concert was bij de Zeeuwsche stromen in Renesse voor 1000 man. Ik was toen bij de strandreddingsbrigade en wij verzorgden de EHBO. Het was een geheim concert en pas op het allerlaatst hoorde ik, dat het hiervoor was. Als EHBO’er konden we ook backstage. Daar Pascal zijn opwarmsessie zien doen. Super grappig.
Met dit concert werden de contacten gelegd voor Concert at Sea.
 
  • Leuk
  • Winning
Waarderingen: Brian en Timmetje

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Een iets minder grote naam, maar ik heb ooit in de trein gezeten en lopen kletsen met de meiden van treble. Ze zongen ook nog wat. Zij zijn later de Nederlandse inzending geweest voor het Eurovisie songfestival. Al was dat niet erg succesvol.
 
  • Haha
Waarderingen: Brian

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.208
718
dan denk ik toch muse in de tent op pinkpop 2000.
ik had letterlijk nog nooit gehoord van de band , maar ja er was nx op t hoofdpodium, dus samen met een maat even gaan kijken, beviel wel. Had wel t idee dat die wel wat zouden kunnen maken.
 

Rincewind

Randprogramma
21 nov 2014
150
95
Artiest: Rolling Stones
Venue: Planet Live, Bondi - Parijs
Capaciteit: 47
Wanneer: 14-02-2014


Ter voorbereiding van de concertreeks in Azië\Australië waren The Rolling Stones in een studio in Parijs. Er gingen geruchten dat er een club-show zou komen voor 300-500 man, ter afsluiting van de rehearsels. Iets wat ze al eerder deden.

Dus de gok genomen en met mijn partner in crime naar Parijs gereden. Donderdagmiddag buiten bij de studio rondgehangen, Het was redelijk goed te horen wat er binnen gespeeld werd. Nadat de band was vertrokken, gaf studiopersoneel aan dat er de volgende dag gewoon gerepeteerd zou worden. Helaas, geen club-optreden dus. Dan maar ff de stad in.

De volgende ochtend toch maar ff terug naar de studio. Als de band weer binnen is worden er toch nummers uitgedeeld door de beveiliging. Vervolgens een uur niks. Dan komt er groen licht. De 27 met nummer mogen naar binnen om 3 nummers mee te maken is het verhaal. Jassen tassen telefoon, alles inleveren. Polsbandje om en we worden een trap opgeleid. In een keer staan we op een balkonnetje in de oefenruimte. 3 meter hoog, 2 meter van het podium waarvan de denkbeeldige randen dat met tape is aangegeven, Ook 20 man studiopersoneel\catering worden toegelaten.

Uiteindelijk maken we 11 nummers mee. Silver Train, dat sinds 1973 niet meer live gespeeld is, met oud bandlid Mick Taylor. Midnight Rambler en Slipping Away, beiden ook met Taylor. Miss You, Paint it Black, Sympathy, Tumbling Dice.... het ene kippenvel moment na het andere.

In een keer is er een uur voorbij en vindt Jagger het welletjes. We zweven naar buiten terwijl de Stones de rest van de set afwerken. Het kortste maar meest bijzondere Stones optreden is voorbij.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Een oom van me is in 1981 bij een concert van U2 geweest in de Eksit in Rotterdam. Het eerste optreden van de band in Rotterdam, waar zo’n 200 a 300 mensen bij waren. Een paar jaar later verkopen ze de Kuip uit.
 

Bassie78

Dagopener
23 okt 2017
505
290
Artiest: Faithless
Venue: Paradiso 7 mei 2010
- Behoort zeker tot mijn top 10 beste shows ooit gezien!

Artiest: Madonna
Venue: Le Grand Rex
Capaciteit: 2800
Wanneer: 2020
 
  • Leuk
Waarderingen: JB. en Joszwa

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Nog eentje dan, om het af te leren:

Artiest: Underworld
Venue: De fietspassage onder het Rijksmuseum in Amsterdam
Capaciteit: ? Nie veel
Wanneer: 2017

Hoe was dat?
Dikke vet. De show werd georganiseerd door Audio Obscura als onderdeel van ADE in 2017 en wederom via loting te bezoeken. Wonderlijk genoeg was dit m'n eerste keer Underworld, maar sindsdien ging er ook geen jaar meer voorbij waarin ik ze niet live zag (nou ja, tot corona dan). Dat zegt denk ik genoeg over de show zelf. Het geluid was wat matig, in zo'n fietspassage, en ook het podium leek maar wat geïmproviseerd (wat 'ie waarschijnlijk ook was). Maar toch was het vet, met links, rechts en boven het statige indrukwekende Rijksmuseum als decor, tussen de zuilen en prachtig afgewerkte plafonds. Underworld's befaamde lasers kwamen zelden zo krachtig door als in die kleine fietspassage en de heren grepen de kans aan om een aantal tracks voor het eerst te spelen. Zeker het hoogtepunt van die ADE editie!

 
  • Leuk
Waarderingen: Dennis1808 en JB.

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Def Leppard AB Brussel in 1993 (7 day weekend tour).
Iron Maiden Brielpoort Deinze 1995
Iron Maiden Lille Palais Saint Sauveur 1984
Accept Brugge beurshalle 1984
Dream Theater Deinze Brielpoort 2014
Volbeat Aeroneff Lille 2013
Metallica Poperinge 1984 zaal Maeckeblyde
Def Leppard Poperinge 1983
Def Leppard Köln Palladium 2003
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken