TW Classic 2024

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.159
5.480
Dat klopt volgens mij toch niet.

De infrastructuur van Werchter moet volledig opgebouwd worden, of het nu 4 dagen Rock Werchter is of 20 dagen Rock Werchter. Met het organiseren van 2 andere dagfestivals halen ze veel meer geld op en ze moeten niet dubbel betalen voor podia of geluidsinstallaties (beveiliging kost wel iets meer, maar dat zal het verschil niet maken).

Het doelpubliek van TW Classic is sowieso ook een kapitaalkrachtiger publiek en ik vermoed dat mensen die 1 festivaldag bezoeken meer geld besteden dan iemand die bvb 4 dagen op een wei bivakkeert (dat is bij mij toch elke keer het geval). En een avondconcert is ook maar een avondconcert. Drank, eten, merchandise, het is allemaal toch een pak minder dan bij een dagfestival.
Tw classic was ook altijd een festival met heel veel VIP’s. Veel inkomsten dus. Als ze het niet laten doorgaan zal er wel een deftige reden voor zijn.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.633
3.256
Heeft iemand het volledige artikel als abonnee op hln?

“Ze verschuilen zich achter een drogreden”: waarom TW Classic en Werchter Boutique geannuleerd worden​

Ontgoocheling troef bij festivalgangers: Rock Werchter annuleert deze zomer de zusjes ‘Boutique’ en ‘TW Classic’. Agendaconflicten bij de headliners en wegenwerken rond het terrein doen de festivals de das om, aldus de organisatie Live Nation. Maar als we ons oor te luisteren leggen bij de burgemeester van Rotselaar en andere festivalorganisatoren, klinken er ook andere redenen. “Het is niet correct dat de schuld nu bij ons wordt gelegd.”


Het bericht kwam niet geheel onverwacht. Organisatie Live Nation houdt het deze zomer bij Rock Werchter en annuleert de eendagsfestivals ‘TW Classic’ en Werchter Boutique’. Door die laatste ging pas donderdag een streep.

“Begin deze week waren we bijna rond voor Werchter Boutique”, aldus Nele Bigaré van Live Nation. “Maar de headliner in kwestie heeft toch nog afgehaakt. Daarnaast was het festival dit jaar vooral een verhaal van tournees waar wij hadden op ingezet, maar die uiteindelijk toch niet doorgingen. Om welke acts het precies ging, kunnen we niet meedelen. Dat is vertrouwelijke informatie.”
Dat Boutique op de valreep in het water viel, mag ook blijken bij de gemeente Rotselaar. “Op dinsdag kregen we nog een vergunningsaanvraag binnen voor het festival op 22 juni”, klinkt het bij burgemeester Jelle Wouters. “De behandeling van die aanvraag staat zelfs nog gepland op de ontwerpagenda van het schepencollege maandag. We hadden die uiteraard heel graag goedgekeurd, want we waren helemaal klaar om zowel Boutique als Classic te ontvangen.”

(Lees verder onder de foto)

Jelle Wouters, burgemeester van Rotselaar, is niet te spreken over de uitleg van Live Nation voor het annuleren van TW Classic en Werchter Boutique.

Jelle Wouters, burgemeester van Rotselaar, is niet te spreken over de uitleg van Live Nation voor het annuleren van TW Classic en Werchter Boutique. © Vertommen

Al verandert de stemming wanneer TW Classic ter sprake komt. Volgens Rock Werchter is de annulatie daarvan grotendeels een gevolg van de werken in de omgeving van het terrein. Wegen en Verkeer is daar eind september 2023 een nieuwe brug over de Dijle beginnen te bouwen, werken die zullen duren tot na Rock Werchter. “Voor TW Classic speelden vooral de wegenwerken parten”, aldus Bigaré. “Die maken namelijk dat we voor midden juni geen activiteiten kunnen organiseren in Werchter.”
Burgemeester Wouters schrok toen hij dat bericht zag binnenlopen. “Ik was verbijsterd en wil graag even de puntjes op de i zetten”, klinkt het. “Werchter Classic stond gepland op 16 juni terwijl de werken aan de Nieuwe Baan eind mei achter de rug zullen zijn. De werken aan de Provincieweg rond de Dijle zouden eind augustus klaar moeten zijn, maar daar stelt zich geen probleem. Temeer omdat Rock Werchter ook in die periode valt en dat festival wél kan plaatsvinden. Voor Rock Werchter hebben we ook een akkoord met Het Agentschap voor Wegen en Verkeer waarin zij ons tijdens die dagen een vrije en veilige doorgang voor fietsers en voetgangers garanderen. Dat zijn de feiten.”
article-quote-73b7a2ab1b.svg

Het is niet correct dat Live Nation zich nu verschuilt achter een drogreden door de schuld bij ons te leggen. Ik was - net als alle collega’s - heel verbaasd toen ik dit las
Jelle Wouters, burgemeester van Rotselaar
En daarover lijkt het laatste woord nog niet gezegd. “Begrijp mij niet verkeerd”, aldus Wouters. “Live Nation maakt intern uiteraard alle keuzes op organisatorisch en muzikaal vlak. Dat spreekt voor zich. Net zoals zij als bedrijf het recht hebben om bands om exclusiviteit te vragen. Maar het is niet correct dat ze zich nu verschuilen achter een drogreden door de schuld bij ons te leggen. Ik was - net als alle collega’s - heel verbaasd toen ik dit las.”

“Populariteit van grote artiesten overstijgt de festivals”​

Met Bruce Springsteen op dinsdag 2 juli krijgt het terrein van Werchter een koninklijk voorprogramma in aanloop naar de vierdaagse, maar niet onder de TW Classic-vlag zoals vorig jaar. Daarnaast waaiert Live Nation met P!nk (14 juli) en AC/DC (9 augustus) uit naar respectievelijk het Boudewijnstadion en de Stenehei in Dessel. Acts die op het eerste gezicht niet zouden misstaan binnen de twee geannuleerde formules.
“Dat is de keuze van de artiest”, aldus Nele Bigaré. “P!nk was vorig jaar headliner op Boutique en focust bij deze tour op een eigen show die niet binnen een festival kadert. Dat is ook het geval bij Bruce Springsteen. Wij hebben uiteraard gezocht naar andere headliners en vinden dit erg jammer. Ook voor de impact die deze beslissing heeft op onder meer onze leveranciers, de crew en de lokale verenigingen. Maar we willen geen festival in de markt zetten, dat niet top is.”
(Lees verder onder de video)
KIJK. Zo klonk Bruce Springsteen vorig jaar op de wei van Werchter tijdens TW Classic


Bruce Springsteen staat op podium van TW Classic
Daarin vindt de organisatie unaniem bijval van de concullega’s. “Het gebrek aan headliners is dit jaar een internationaal fenomeen”, klinkt het bij Greenhouse Talent dat dit jaar opnieuw Rammstein in Oostende ontvangt. “Veel acts zijn intussen zo groot geworden dat hun populariteit de festivals overstijgt. Zij zijn dan ook vaak minder bereid compromissen te sluiten met betrekking tot hun productie om hun potentieel te maximaliseren.”
Bij Gracia Live - dat deze zomer John Fogerty en Toto naar Rock Zottegem loodst en Joss Stone strikte voor het Kursaal - ziet men nog een andere reden. “Wij varen een andere koers dan Live Nation en zitten in een ander segment”, aldus Sam Perl. “Maar ik hoor hetzelfde verhaal bij Europese collega’s. Na twee jaar stilte werd iedereen de voorbije twee jaar immens verwend. Bands speelden uitgestelde concerten en velen gingen zelfs twee jaar op tournee. Dat de keuze deze zomer wat beperkter zou zijn, hoeft niet verbazen. Maar als je de affiches bekijkt, vind ik het wel meevallen. En alles laat vermoeden dat er volgend jaar weer een overvloed aan keuze zal zijn.”
KIJK. Vorig jaar stond Pink als hoofdact op het podium van Werchter Boutique
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
Je hebt zeker gelijk vanuit Werchter standpunt maar een band die moet kiezen tussen een eigen concert of een plek op een dagfestival met vele andere groepen zal eieren voor zijn geld nemen en eerder 60.000 x 150 euro (9 miljoen euro) incasseren met nog een extra concert de dag erna op hetzelfde podium plus nog wat extra's uit dranken en merchandise nemen dan dat ze bv vier miljoen euro krijgen als headliner van een festival. De echt grote sterren Ed Sheeran, Beyoncé, Coldplay, Justin Timberlake, Metallica, Rammstein, PINK! (14 juli 2024 in Koning Boudewijnstadion met tickets tot 183 euro), the Weeknd, AC/DC verkiezen individuele spots boven festivals. Volgend jaar mogelijke headliners in Werchter zijn Nick Cave and the Bad Seeds, Pearl Jam, The National, War on Drugs, Editors, Florence and the Machine,.Fred Again, Red Hot Chilipeppers .en nog enkele namen die ik nu vergeet.
Pink stond letterlijk 9 maanden geleden nog op Boutique. Metallica en Ed Sheeran spelen deze zomer op meerdere weekendfestivals. Justin Timberlake doet (bewust?) enkel zaalshows. En in de pers werd bevestigd dat AC/DC oorspronkelijk in Werchter had moeten staan.

Door een stomme samenloop van omstandigheden kunnen de dagfestivals een keertje niet doorgaan, en ze worden hier ineens ten dode opgeschreven. Terwijl Boutique en TW Classic net profiteren van het groeiende aantal artiesten op stadionniveau.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.611
861
Net zoals zij als bedrijf het recht hebben om bands om exclusiviteit te vragen. Maar het is niet correct dat ze zich nu verschuilen achter een drogreden door de schuld bij ons te leggen.
Dit vind ik een opmerkelijke passage.
Ja, Livenation kan exclusiviteit eisen van een band.
Maar waarom moet hij dit in deze context vermelden?

Zo lijkt het dus eerder dat de deal met de gewenste headliners niet is doorgegaan doordat ze geen exclusiviteit hadden kunnen bekomen?
 

festibob

Randprogramma
5 jan 2024
229
86
Pink stond letterlijk 9 maanden geleden nog op Boutique. Metallica en Ed Sheeran spelen deze zomer op meerdere weekendfestivals. Justin Timberlake doet (bewust?) enkel zaalshows. En in de pers werd bevestigd dat AC/DC oorspronkelijk in Werchter had moeten staan.

Door een stomme samenloop van omstandigheden kunnen de dagfestivals een keertje niet doorgaan, en ze worden hier ineens ten dode opgeschreven. Terwijl Boutique en TW Classic net profiteren van het groeiende aantal artiesten op stadionniveau.
De headliners van de voorbije 20 jaar op TW Classic zijn nu allemaal tussen 61 jaar en 80 jaar (Mick Jagger van de Rolling Stones). Sommigen van hem zijn al gepensioneerd of in de laatste lijn van hun live carrière. Enkel Lenny Kravitz, The Editors en Robbie Williams zijn met veel goodwill volwassen acts te noemen. Op dit moment zie ik weinig doorstroming van acts op stadionniveau naar TW Classic.

Bijgaand artikel geeft een goed beeld van de Champions League waarin Werchter met Pinkpop meespeelt, Pinkpop dat slechts drie dagen festival doet en geen extra dagfestivals heeft.
https://www.allthingsloud.com/pinkpops-jan-smeets-part1/
Cijfers van 2016 zijn te actualiseren (totale kost Pinkpop (drie dagen) 15 miljoen euro waarvan 8 miljoen euro naar boekingen artiesten gaan) maar kan me inbeelden dat een festivaldag type Werchter of Werchter Classic nu minstens vier miljoen euro kost.

Wie zou jij voor de volgende vijf jaar als headliner uitspelen van 'het groeiend aantal artiesten op stadionniveau' op Werchter Classic?

In 1988 had ik mijn eerste Werchter met allemaal 20ers en 30ers als lead zangers. Nu moet je al bijna 50plus zijn om te headlinen. Werchter mag wel wat breder en jonger programmeren met zijn headliners.
 
Laatst bewerkt:

festibob

Randprogramma
5 jan 2024
229
86
En Maneskin die nog jonger is, en acts als Stromae, Mumford & Sons, Imagine Dragons, 21 pilots etc
je moet idd wel 50plus zijn om werchter te headlinen....
Yep, enkele headliners Werchter zijn jonger dan 40 jaar en echte wereldsterren. Maar in het algemeen voelt het wel aan dat
Pukkelpop bv een veel jongere headliner lijst heeft de laatste jaren dan de gemiddelde Werchter affiche. In 2023 Billie Eilish met Yungblud, Angele en Anne-Marie en dit jaar Fred Again met Stormzy, Sam Smith-Goldband-Charlotte de Witte, allemaal rond de 30 jaar. Op Pukkelpop zie ik ook een veel jonger bezoekersprofiel. Hopelijk veel meer Dua Lipa's en Maneskins volgend jaar in de headliners. De undercard in Werchter vind ik best goed en breed geprogrammeerd.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.986
2.026
Yep, enkele headliners Werchter zijn jonger dan 40 jaar en echte wereldsterren. Maar in het algemeen voelt het wel aan dat
Pukkelpop bv een veel jongere headliner lijst heeft de laatste jaren dan de gemiddelde Werchter affiche. In 2023 Billie Eilish met Yungblud, Angele en Anne-Marie en dit jaar Fred Again met Stormzy, Sam Smith-Goldband-Charlotte de Witte, allemaal rond de 30 jaar. Op Pukkelpop zie ik ook een veel jonger bezoekersprofiel. Hopelijk veel meer Dua Lipa's en Maneskins volgend jaar in de headliners. De undercard in Werchter vind ik best goed en breed geprogrammeerd.
Sorry maar dat klinkt verschrikkelijk.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.540
4.435
Yep, enkele headliners Werchter zijn jonger dan 40 jaar en echte wereldsterren. Maar in het algemeen voelt het wel aan dat
Pukkelpop bv een veel jongere headliner lijst heeft de laatste jaren dan de gemiddelde Werchter affiche. In 2023 Billie Eilish met Yungblud, Angele en Anne-Marie en dit jaar Fred Again met Stormzy, Sam Smith-Goldband-Charlotte de Witte, allemaal rond de 30 jaar. Op Pukkelpop zie ik ook een veel jonger bezoekersprofiel. Hopelijk veel meer Dua Lipa's en Maneskins volgend jaar in de headliners. De undercard in Werchter vind ik best goed en breed geprogrammeerd.
Je moet festivals niet op die manier vergelijken.
Afgezien van het feit dat die er bijna allemaal vorig jaar stonden en dan nog bijna allemaal in de barn, zou RW met het rijtje headliners dat Pukkelpop nu neerzet allesbehalve goed verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joe en yannickd

Jo &Sky

Playlistbediener
18 mei 2023
24
60
Na de parkingchaos van vorig jaar is er dan ook nog eens een pak twijfel of de baan tussen Rotselaar en Werchter gaat geschikt zijn voor alle verkeer aan de voorziene parkings te krijgen. Die werken brengen veel vragen mee uiteraard wil je de buurt rond het festivalpark niet opnieuw de boom injagen met krioelende auto's overal. Jammer dat Classic en Boutique wegvallen maar ik denk dat de combinatie van verschillende knellende schoentjes de organisatie heeft doen besluiten om dan maar niets te doen. De manier waarop de werken van dat onnozele brugske zijn aangepakt, laten te wensen over, vraag maar aan de plaatselijke handelaars. De huidige burgemeester van Rotselaar lijkt me dan ook nog eens niet erg RW-minded...
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
200
131
Na de parkingchaos van vorig jaar is er dan ook nog eens een pak twijfel of de baan tussen Rotselaar en Werchter gaat geschikt zijn voor alle verkeer aan de voorziene parkings te krijgen. Die werken brengen veel vragen mee uiteraard wil je de buurt rond het festivalpark niet opnieuw de boom injagen met krioelende auto's overal. Jammer dat Classic en Boutique wegvallen maar ik denk dat de combinatie van verschillende knellende schoentjes de organisatie heeft doen besluiten om dan maar niets te doen. De manier waarop de werken van dat onnozele brugske zijn aangepakt, laten te wensen over, vraag maar aan de plaatselijke handelaars. De huidige burgemeester van Rotselaar lijkt me dan ook nog eens niet erg RW-minded...
Maar ze organiseren er wel degelijk een los event dit jaar, zijnde het concert van Springsteen. Dat brengt toch evenveel autoverkeer met zich mee als een Classic of Boutique? Ik vraag me trouwens af waarom ze rond Springsteen geen TW Classic opgebouwd hebben, zoals de vorige keren dat hij er stond?
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.937
8.579
Je moet festivals niet op die manier vergelijken.
Afgezien van het feit dat die er bijna allemaal vorig jaar stonden en dan nog bijna allemaal in de barn, zou RW met het rijtje headliners dat Pukkelpop nu neerzet allesbehalve goed verkopen.
Zeker eens met dat het niet 1 op 1 te vertalen is, maar met een Fred Again als main head verkoopt ook Werchter wel hun dag uit hoor. Het was wel duidelijk dat Fred ook daar niet in de Barn thuishoorde.
 

Jo &Sky

Playlistbediener
18 mei 2023
24
60
Maar ze organiseren er wel degelijk een los event dit jaar, zijnde het concert van Springsteen. Dat brengt toch evenveel autoverkeer met zich mee als een Classic of Boutique? Ik vraag me trouwens af waarom ze rond Springsteen geen TW Classic opgebouwd hebben, zoals de vorige keren dat hij er stond?
Eén dag Springsteen (die al heel lang vast lag en men ook nog niet wist hoe moeizaam de werken gingen verlopen) en RW zal nog wel lukken en de "last" voor de buurtbewoners zal wel meevallen, nog een Classic en een Boutique erbij was mogelijk teveel. Anyway, het is wat het is maar "de werken" zullen zeker geen positieve invloed op heel het verhaal gehad hebben...
 
Laatst bewerkt:

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.162
4.293
Zeker eens met dat het niet 1 op 1 te vertalen is, maar met een Fred Again als main head verkoopt ook Werchter wel hun dag uit hoor. Het was wel duidelijk dat Fred ook daar niet in de Barn thuishoorde.
Een overvolle barn is nog wel wat anders dan een festivaldag uitverkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jo &Sky

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.937
8.579
Een overvolle barn is nog wel wat anders dan een festivaldag uitverkopen.
Ja maar goed: de Barn zat vol en er stond nog meer volk buiten te kijken/dansen dan dat er mensen in die Barn passen. Je moet er je geen tekeningetje bij maken dat het ook voor de main vol zou staan. Die verkoopt met redelijk gemak een dagje RW uit hoor, mocht hij de main afsluiten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken