Heeft iemand het volledige artikel als abonnee op hln?
“Ze verschuilen zich achter een drogreden”: waarom TW Classic en Werchter Boutique geannuleerd worden
Ontgoocheling troef bij festivalgangers: Rock Werchter annuleert deze zomer de zusjes ‘Boutique’ en ‘TW Classic’. Agendaconflicten bij de headliners en wegenwerken rond het terrein doen de festivals de das om, aldus de organisatie Live Nation. Maar als we ons oor te luisteren leggen bij de burgemeester van Rotselaar en andere festivalorganisatoren, klinken er ook andere redenen. “Het is niet correct dat de schuld nu bij ons wordt gelegd.”
Het bericht kwam niet geheel onverwacht. Organisatie Live Nation houdt het deze zomer bij Rock Werchter en annuleert de eendagsfestivals ‘TW Classic’ en Werchter Boutique’. Door die laatste ging pas donderdag een streep.
“Begin deze week waren we bijna rond voor Werchter Boutique”, aldus Nele Bigaré van Live Nation. “Maar de headliner in kwestie heeft toch nog afgehaakt. Daarnaast was het festival dit jaar vooral een verhaal van tournees waar wij hadden op ingezet, maar die uiteindelijk toch niet doorgingen. Om welke acts het precies ging, kunnen we niet meedelen. Dat is vertrouwelijke informatie.”
Dat Boutique op de valreep in het water viel, mag ook blijken bij de gemeente Rotselaar. “Op dinsdag kregen we nog een vergunningsaanvraag binnen voor het festival op 22 juni”, klinkt het bij burgemeester Jelle Wouters. “De behandeling van die aanvraag staat zelfs nog gepland op de ontwerpagenda van het schepencollege maandag. We hadden die uiteraard heel graag goedgekeurd, want we waren helemaal klaar om zowel Boutique als Classic te ontvangen.”
(Lees verder onder de foto)
Jelle Wouters, burgemeester van Rotselaar, is niet te spreken over de uitleg van Live Nation voor het annuleren van TW Classic en Werchter Boutique. © Vertommen
Al verandert de stemming wanneer TW Classic ter sprake komt. Volgens Rock Werchter is de annulatie daarvan grotendeels een gevolg van de werken in de omgeving van het terrein. Wegen en Verkeer is daar eind september 2023 een nieuwe brug over de Dijle beginnen te bouwen, werken die zullen duren tot na Rock Werchter. “Voor TW Classic speelden vooral de wegenwerken parten”, aldus Bigaré. “Die maken namelijk dat we voor midden juni geen activiteiten kunnen organiseren in Werchter.”
Burgemeester Wouters schrok toen hij dat bericht zag binnenlopen. “Ik was verbijsterd en wil graag even de puntjes op de i zetten”, klinkt het. “Werchter Classic stond gepland op 16 juni terwijl de werken aan de Nieuwe Baan eind mei achter de rug zullen zijn. De werken aan de Provincieweg rond de Dijle zouden eind augustus klaar moeten zijn, maar daar stelt zich geen probleem. Temeer omdat Rock Werchter ook in die periode valt en dat festival wél kan plaatsvinden. Voor Rock Werchter hebben we ook een akkoord met Het Agentschap voor Wegen en Verkeer waarin zij ons tijdens die dagen een vrije en veilige doorgang voor fietsers en voetgangers garanderen. Dat zijn de feiten.”
Het is niet correct dat Live Nation zich nu verschuilt achter een drogreden door de schuld bij ons te leggen. Ik was - net als alle collega’s - heel verbaasd toen ik dit las
Jelle Wouters, burgemeester van Rotselaar
En daarover lijkt het laatste woord nog niet gezegd. “Begrijp mij niet verkeerd”, aldus Wouters. “Live Nation maakt intern uiteraard alle keuzes op organisatorisch en muzikaal vlak. Dat spreekt voor zich. Net zoals zij als bedrijf het recht hebben om bands om exclusiviteit te vragen. Maar het is niet correct dat ze zich nu verschuilen achter een drogreden door de schuld bij ons te leggen. Ik was - net als alle collega’s - heel verbaasd toen ik dit las.”
“Populariteit van grote artiesten overstijgt de festivals”
Met Bruce Springsteen op dinsdag 2 juli krijgt het terrein van Werchter een koninklijk voorprogramma in aanloop naar de vierdaagse, maar niet onder de TW Classic-vlag zoals vorig jaar. Daarnaast waaiert Live Nation met P!nk (14 juli) en AC/DC (9 augustus) uit naar respectievelijk het Boudewijnstadion en de Stenehei in Dessel. Acts die op het eerste gezicht niet zouden misstaan binnen de twee geannuleerde formules.
“Dat is de keuze van de artiest”, aldus Nele Bigaré. “P!nk was vorig jaar headliner op Boutique en focust bij deze tour op een eigen show die niet binnen een festival kadert. Dat is ook het geval bij Bruce Springsteen. Wij hebben uiteraard gezocht naar andere headliners en vinden dit erg jammer. Ook voor de impact die deze beslissing heeft op onder meer onze leveranciers, de crew en de lokale verenigingen. Maar we willen geen festival in de markt zetten, dat niet top is.”
(Lees verder onder de video)
KIJK. Zo klonk Bruce Springsteen vorig jaar op de wei van Werchter tijdens TW Classic
Bruce Springsteen staat op podium van TW Classic
Daarin vindt de organisatie unaniem bijval van de concullega’s. “Het gebrek aan headliners is dit jaar een internationaal fenomeen”, klinkt het bij Greenhouse Talent dat dit jaar opnieuw Rammstein in Oostende ontvangt. “Veel acts zijn intussen zo groot geworden dat hun populariteit de festivals overstijgt. Zij zijn dan ook vaak minder bereid compromissen te sluiten met betrekking tot hun productie om hun potentieel te maximaliseren.”
Bij Gracia Live - dat deze zomer John Fogerty en Toto naar Rock Zottegem loodst en Joss Stone strikte voor het Kursaal - ziet men nog een andere reden. “Wij varen een andere koers dan Live Nation en zitten in een ander segment”, aldus Sam Perl. “Maar ik hoor hetzelfde verhaal bij Europese collega’s. Na twee jaar stilte werd iedereen de voorbije twee jaar immens verwend. Bands speelden uitgestelde concerten en velen gingen zelfs twee jaar op tournee. Dat de keuze deze zomer wat beperkter zou zijn, hoeft niet verbazen. Maar als je de affiches bekijkt, vind ik het wel meevallen. En alles laat vermoeden dat er volgend jaar weer een overvloed aan keuze zal zijn.”
KIJK. Vorig jaar stond Pink als hoofdact op het podium van Werchter Boutique