Leuk hoor, al die stevige gitaarbands … maar het zou een 180 graden trendbreuk zijn. Kijk maar naar de lineups van de afgelopen jaren:
2016 (Springsteen):
Lana del Rey
Lionel Richie
Simply Red
2015 (Robbie Williams):
Faithless
Anouk
Texas
Anastacia
2014 (Stones):
Simple Minds
Triggerfinger
Arno
Seasick Steve
2013 (Springsteen):
Keane
Santana
Ben Harper
Blondie
2012 (Kravitz):
De Kreuners
Kaiser Chiefs
Amy MacDonald
2011 (Bryan Adams):
Texas
Simple Minds
James Blunt
2010 (Black Eyed Peas):
Mika
Scissor Sisters
Simple Minds
Geen enkele lange-haren-gitaarband. Geen enkel jaar, geen enkele plek (tenzij je Triggerfinger goedkeurt). Veel Simple Minds, AmyMacDonald en dat soort werk. Zelfs GNR zelf als headliner is al enigszins merkwaardig. Ik verwacht echt geen Alter Bridge, Prophets of Rage, of Wolfmother. TW Classic boekt MOR namen die een breed, ouder publiek aanspreken. Ik heb geen idee wat er dit jaar gaat touren maar ik zou me eerder richten op de categorie Level 42, UB40 etc. Misschien Doe Maar, alhoewel ik niet weet hoe groot die zijn in België.
Niet helemaal mee eens. Guns N' Roses is, zoals je zelf aangeeft, de eerste 'lange-haren-gitaarband' die TW Classic headlined (alhoewel The Rolling Stones ook wel rockers zijn vind ik, misschien niet met lange haren). Een Wolfmother kunnen we denk ik perfect verwachten: ze touren in juli (Zwarte Cross) en zijn niet zo hip meer om sowieso op Rock Werchter te staan (singles van laatste albums worden zelfs niet meer gedraaid op Studio Brussel). Toch spreken ze nog een trouw publiek aan. Perfect profiel voor TW Classic. Daarenboven zijn ze al support geweest bij Guns N' Roses deze tour.
Verder verwacht ik nog
- The Sore Losers (als bijna traditionele Belgische opener)
- The Cult (trouwe luitenanten van GnR, zelfde doelpubliek én de dag ervoor op Download Madrid, inkoppertje vind ik zelf)
- misschien Sebastian Bach (eveneens een trouwe luitenant)
- misschien weer Triggerfinger als bijkomende Belgische band als ze al zouden touren, zou wel perfect passen
- of Manic Street Preachers, hebben al een datum begin augustus en is een beetje hetzelfde verhaal als Wolfmother: de gloriedagen zijn voorbij, maar nog steeds een hele schare trouwe fans. Bovendien ook een kind van de jaren '90.
Al zullen er ook wel 'zachtere' bands staan inderdaad, maar niet veel verwacht ik. Normaal gezien kunnen we een zestal acts verwachten.
btw: Doe Maar staan in België al op Dranouter en Lokerse Feesten. Prophets of Rage is uitgesloten, want ze staan die dag in Madrid op het Download Festival.