Top 10 beste concerten ooit

Jawel maar volgens mij was die warmte 2014. 2018 was quasi sold out in the round. 2022 was ook in the round maar had te lijden onder Win Butler zijn beschuldigingen en was maar 75% gevuld.
2022 stonden ze toch gewoon op het podium in het sportpaleis?
Was 18 de boksring of 14?

• Leuk
Waarderingen: MrScissorhands
Dit waren geweldige concerten waar ik bij was. Zonder volgorde en morgen misschien wel weer anders. Met dank aan @Processierups voor de goede inspiratie.

Portishead - Lowlands (1998)
Radiohead – BKS (2017)
Sigur RósAfas (2022)
Nick Cave & the Bad Seeds – BKS (2022)
PJ Harvey – BKS (2024)
The National – 013 (2011)
Wilco - BKS (2016)
Arcade Fire - Sportpaleis (2018)
Slowdive - BKS (2018)
Kraftwerk- Paradiso (2015)
Ha, deze lijkt inderdaad wel heel erg op mijn lijstje! En Arcade Fire (BKS), Wilco (TivoliVredenburg), Slowdive (BKS, TivoliVredenburg) hadden ook zomaar op mijn lijstje kunnen staan!

• Leuk
Waarderingen: noid
Toevallig moest ik hier laatst aan denken omdat er (sinds kort) wel drie shows zijn die er voor mij keihard bovenuit steken:

• Arcade Fire @ Pinkpop 2014
  • Mount Eerie @ Sint-Dionysius-kerk 2017
  • Boris, Flood set @ Roadburn 2026
Dat waren niet alleen drie heel goede shows, maar ook momenten die ik mijzelf nog heel goed kan terughalen. Hoe ik ze ervaren heb en hoe ik mijzelf voelde.

En laten we zeggen nummer 4-6, gewoon drie megasterke shows die me nog heel goed bijstaan:
  • Swans @ Doornroosje 2015
  • Modest Mouse @ Muffathalle 2022
  • Fishmans @ Namba Hatch 2023

1. Gorillaz - Heineken Music Hall (2010)
2. Radiohead - Best Kept Secret (2017)
3. Blur - Hyde Park (2012)
4. Nick Cave & the Bad Seeds - Best Kept Secret (2022)
5. David Byrne - Afas Live (2018)
6. Sufjan Stevens - Carre (2015)
7. Low - Primavera Sound (2022)
8. Arctic Monkeys - Best Kept Secret (2013)
9. The National - Cross Linx Eindhoven (2011)
10. Big Thief - Paradiso (2020)

1. Rosalia ---- Afas Dome
2. Daft Punk ---- Pukkelpop ( onverwacht zotte show, iedereen danste gewoon )
3. Rodger Waters Pink Floyd The Wall ---- Werchter ( geluid stond echt perfect, magische muziek, wat een zotte stage )
4. Prince ----- Gent ( Tijdens purple rain begon het te regen, die man had magie over zich )
5. Tool----- Graspop ( Super goede set, paar kippevel momenten )
6. Blur ---- Lokerse feesten ( Wat een coole liedjes en goede frontman )
7. The Eagles----- Sportpaleis ( Perfect opgebouwde set, gewoon muziek op hoog niveau )
8. Patti Smith ----- AB ( mijn muze was toen begonnen met 20 minuten gedichten, daarna rauwe rock n roll)
9. Metallica ---- Amsterdam ( van de 5 keer Metallica de beste set )
10. The White Stripes --- Pukkelpop ( Jack is een held en Meg was zo ongelofelijk )

Eervol in de top 20: REM, Nick Cave, Flaming Lips, Stake, Zaho de Sagazan, Smashing Pumkings, Greenday, Kraftwerk, Neil Young, Slayer, Rolling Stones, Neil Young, Motorhead, Flogging Molly

Laten we het bij een top 5 houden:

1: Phish - 27 juli 2025 - SPAC
2: Phish - 25 juli 2025 - SPAC
3: Phish - 26 juli 2025 - SPAC
4: Kraftwerk - 1 juli 2017 - Dusseldorf
5: Earthless & Kikagaku Moyo - 21 april 2018 - Roadburn

de run van Phish in de zomer van vorig jaar steekt er met kop en schouders boven uit, echt een bucketlist moment waarbij ik mij het meest gelukkig heb gevoeld tijdens concerten ooit.

• Wow
Waarderingen: Dr. Hannibal
Het is onmogelijk zo'n lijst echt op een goede manier te maken, want er zijn zo veel factoren die invloed hebben. Vaak is het niet eens de artiest zelf, maar ook de locatie, de mensen waarmee je bent, het feit dat die band op dat exacte moment toevallig je favoriete band is en soms ook gewoon dat het de eerste keer is dat je een bepaald gevoel ervaart bij een concert. Het valt me dan ook op dat mijn echte 10/10 concerten relatief wat langer geleden zijn. Zo omvergeblazen als de eerste keer wordt je toch zelden meer.

De Top 10 is dan ook meer een lijstje van core memories dan echt concerten. Ik houd het wel bij één show per artiest.
  1. Godspeed You! Black Emperor - Motion, Bristol (2017)
  2. GNOD - Hall of Fame, Tilburg (2018)
  3. Radiohead - Best Kept Secret (2017)
  4. Arctic Monkeys - Pinkpop (2014)
  5. Modest Mouse - Paradiso, Amsterdam (2022)
  6. Hinds - De Helling, Utrecht (2018)
  7. Mozes and the Firstborn - Merleyn, Nijmegen (2016)
  8. Lingua Ignota - Roadburn (2019)
  9. Black Country, New Road - Zeitgeist (2022)
  10. Patti Smith - Down the Rabbit Hole (2025)
Zaalshows
  • DeWolff - De Pul, Uden (2015)
  • Traumahelikopter - 013, Tilburg (2015)
  • Canshaker Pi - Cul de Sac, Tilburg (2016)
  • Dirty Fences - Extase, Tilburg (2016)
  • Rats on Rafts & De Kift - Altstadt, Eindhoven (2017)
  • Converge - 013, Tilburg (2017)
  • Dinosaur Jr. - Paradiso, Amsterdam (2017)
  • Il Sogno Del Marinaio - Cavern, Exeter (2017)
  • James Holden & The Animal Spiritis - Paradiso, Amsterdam (2018)
  • King Gizzard & The Lizard Wizard - Paradiso, Amsterdam (2018)
  • Shame - Paradiso, Amsterdam (2018)
  • Yo La Tengo - Paradiso, Amsterdam (2018)
  • IDLES - Rotown, Rotterdam (2018)
  • The Ex & Friends - Melkweg, Amsterdam (2019)
  • Thee Oh Sees - Paradiso, Amsterdam (2019)
  • Iggy Pop - TivoliVredenburg (2022)
  • Pavement - Carré, Amsterdam (2022)
  • KIEFF - Stroomhuis, Eindhoven (2022)
  • Personal Trainer - Thuis, Tilburg (2023)
  • Magdalena Bay - Melkweg, Amsterdam (2024)

Overige festivals
  • Black Midi - Arminiuskerk (MoMo), Rotterdam (2019)
  • Fontaines D.C. - Rotown (MoMo), Rotterdam (2019)
  • Pink Siifu - TivoliVredenburg (LGW), Utrecht (2021)
  • clipping. - TivoliVredenburg (LGW), Utrecht (2022)
  • Niño de Elche - Jacobikerk (LGW), Utrecht (2023)
  • Ugly - De Doelen (LOTD), Rotterdam (2024)
  • LCD Soundsystem - We Love Green (2025)
  • The Smashing Pumpkins - Lokerse Feesten (2025)
Lowlands
  • Brockhampton (2018)
  • Ho99o9 (2018)
  • The War on Drugs (2018)
  • The Chats (2019)
  • Julie (2023)
  • Mount Kimbie (2024)
  • Chappell Roan (2025)
  • Queens of the Stone Age (2025)
Best Kept Secret
  • Deerhunter (2018)
  • Yves Tumor (2019)
  • Nick Cave and the Bad Seeds (2022)
  • PJ Harvey (2024)

Down the Rabbit Hole
  • Janelle Monáe (2019)
  • Rosalia (2019)
  • Death Grips (2023)
  • The Last Dinner Party (2024)
Roadburn
  • Birds in Row (2019)
  • Daughters (2019)
  • Street Sects (2019)
  • Emma Ruth Rundle (2022)
  • Narcossatanicos (2022)
  • Giles Corey (2023)
  • Have a Nice Life (2023)
  • Show Me the Body (2023)
  • Agriculture (2024)
  • Midwife (2025)
  • Thou (2025)
  • Boris (2026)
  • Teardrinker (2026)
  • Unsane (2026)

Pff héél moeilijk dit. Ik heb - zoals de meesten hier - al ontelbare (goede) optredens gezien.
Even zonder al te veel nadenken in willekeurige volgorde en een band maar max 1x in de lijst:

Queen - Sportpaleis - 2022
Keane - Rock Werchter - 2007
Pearl Jam - Rock Werchter - 2022
Muse - Paleis 12 - 2016
Oasis - Rock Werchter - 2009
Linkin Park - Rock Werchter - 2017
Foo Fighters - Rock Werchter - 2024
Noel Gallagher High Flying Birds - Crammerrock - 2023
The War On Drugs - Sportpaleis - 2022
White Lies - Nirwana Tuinfeest - 2023

Dit is niet te doen eigenlijk.

1. Prince (Ahoy 1986, Ahoy 1987, Minneapolis 2001, Berlijn 2002, NSJ 2011 3x, eigenlijk alle concerten Prince)
2. Bruce Springsteen, De Kuip 1988
3. P.J. Harvey, Paradiso 1995
4. Smashing Pumpkins, Vredenburg 1993
5. Rage Against The Machine, Pinkpop 1994
6. Foo Fighters, Pinkpop 2011
7. Audioslave, HMH 2005
8. Queens Of The Stone Age, 2008
9. Kristin Hersh, Nighttown 1994
10.Therapy?, Melkweg 1998

Veel vergeten en de volgorde klopt ook niet helemaal, maar het waren heerlijke concerten.

Terugkomen tot een top 10 is echt absurd moeilijk!

Kings Of LeonWhen you see yourself tourWeert, NL
PendulumGraspop 2024Dessel, BE
Bring Me The HorizonGraspop 2024Dessel, BE
OpethGraspop 2025Dessel, BE
Nine Inch NailsGraspop 2025Dessel, BE
Paleface SwissGraspop 2025Dessel, BE
GojiraDynamo Metalfest 2025Eindhoven, NL
Parkway DriveParkway Drive 2025Vorst Nationaal
Electric CalboyElectric Callboy 2025Lotto Arena
Bad OmensBad Omens 2025Vorst Nationaal

Tegen het einde van het jaar hoop ik dat de top 10 maken nog moeilijker is met concerten van SOAD, QOTSA, Metallica, Korn, The Cure, Byrne, Moby in het vooruitzicht

• Leuk
Waarderingen: kevinr
Willekeurige volgorde:
Rage Against The Machine - Pinkpop 1994 en pinkpop 2008 (de eerste was mijn eerste Pinkpop maar de intro van de 2e met de oranje overalls en sirene was gewoon kippenvel)
PJ Harvey - Pukkelpop 2017
Ghost - Graspop 2016
Darkher - Unitarian Church Todmorden 2024
System Of A Down - Pinkpop 2002 en Rock Werchter 2017 (niet tussen te kiezen)
Pearl Jam - Pinkpop 2000
Muse - Pinkpop 2000
Heilung - Graspop 2022
Solstafir - Cloud Nine Tivoli 2019
Midwife - Roadburn 2025

The XX - Afaslive 2017
London Grammar - Pukkelpop 2017
The Prodigy - Ziggodome 2018
Paul Simon - Ziggodome 2018
Linkin Park - Pinkpop 2007
Teardrinker - Roadburn 2026
Lankum - Roadburn 2024
Julie Christmas - Roadburn 2023
Brutus - Roadburn 2023
Alcest - Roadburn 2022 en Cactus 2023 (beiden Écailles de Lune integraal)
Agnes Obel - 013 2022
Gojira - 013 2022
Faithless - Pinkpop 1998
Therapy - Pinkpop 1994
Soulfly - Pinkpop 1999
Urban Dance Squad - Pinkpop 1999
Limp Bizkit - Pinkpop 2001
Zola Jesus - Stevenskerk 2023
Lili Refrain - Black Earth Festival 2024

1. Oasis, Wembley Stadium, 25 juli 2025
2. Oasis, Wembley Stadium, 26 juli 2025
3. Audioslave, Hurricane Festival, 11 juni 2005
4. Muse, Grosse Freiheit 36, 18 oktober 2003
5. The Killers, Grosse Freiheit 36, 3 november 2006
6. Royal Blood, London Calling, Paradiso, 10 mei 2014
7. Limp Bizkit, Bremer Stadthalle. 13 juni 2001 (eerste concert ooit...)
8. Muse, Ziggo Dome, 7 maart 2016
9. Bloc Party, Paradiso, 3 december 2005
10. Arctic Monkeys, Melkweg, 27 februari 2006

Ik zit er sinds de start van dit topic al over na te denken, maar tot nu toe kom ik onmogelijk tot een top-10. Echter vind ik het wel leuk om over een aantal legendarische concerten waar ik bij was te vertellen. Wellicht dat ik dit lijstje de komende tijd nog wat verder aan ga vullen.

Roger Waters - The Wall (Werchter, 2013).
Voor mij is dit nog steeds hét ultieme concert waar ik ooit bij ben geweest. De geluidsboxen waren zowat rondom het hele terrein opgesteld, waardoor dit concert een surround luisterervaring werd. Tel daarbij de visuele ervaring van een verbluffend grote 'wall' van 150 meter lang en 12 meter hoog op, die zowel diende als een videoscherm, als ook het symbolische aspect van het album waar de muur voor je neus opgebouwd en later ook weer afgebroken werd en je hebt iets wat je nooit elders gaat zien. Pink Floyd is daarnaast voor mij ook de ultieme legendarische band en dient als inspiratiebron voor zoveel bands die later kwamen en tot mijn favoriete bands zijn gaan behoren. Ja, dit was ongelooflijk en ik denk niet dat er ooit een concert hier overheen zal kunnen gaan.

Epica + Orchestra (Afas Amsterdam, 2024).
Het concert wat nog het dichtst in de buurt is gekomen is vrij recent, namelijk de show van Epica met volledig orkest en koor in de Afas in 2024. Epica is (het zal geen verrassing zijn) één van mijn favoriete bands. Ik volg ze al ruim 20 jaar en heb ze door de jaren heen meer dan 30 keer zien optreden. Dat is natuurlijk ook niet voor niets, want Epica is live altijd al erg sterk geweest. Maar dat het ze uiteindelijk gelukt is om de audiovisuele perfectie te benaderen met een volledig orkest, koor en kinderkoor dat ontroert me eigenlijk nog steeds als ik eraan terugdenk. Zeker als ik me vervolgens bedenk dat mijn geschiedenis met deze band dus zelfs teruggaat naar de tijd dat ik ze op gratis lokale festivalletjes en in zaaltjes met enkele honderden bezoekers heb gezien. Ongelooflijk knap hoe deze band zichzelf gestaag omhoog heeft gewerkt en altijd zonder concessies te doen in de muziek die ze zelf tof vinden en daarmee de verleiding van een meer commercieel geluid hebben weerstaan.

Ayreon Universe (013 Tilburg, 2017).
Dat Ayreon überhaupt ooit live te beleven was, dat leek lange tijd toch vooral een droom. Alleen al doordat Arjen Lucassen er zelf altijd stellig over is geweest dat hij dat niet wil, omdat hij podiumvrees heeft. Echter was daar in 2015 opeens een mogelijkheid doordat fans van het project het voor elkaar kregen om in het Luxor in Rotterdam een aantal shows te doen onder de naam 'The Theater Equation', een volledige uitvoering van het album The Human Equation, inclusief een gedeelte van de originele cast. Dit was al erg gaaf, al was de productie niet vlekkeloos. En het bleek uiteindelijk de deur te hebben geopend naar nog meer liveshows met Ayreon en ditmaal met de grootmeester zelf die erbij betrokken raakte. En nu kun je dit spektakel om de paar jaar ervaren in een heus Ayreon weekend in de 013. Intussen heb ik daardoor al 6 Ayreon shows mee mogen maken en zal ik ook blijven gaan zolang ze die shows blijven doen. Maar de eerste keer 013 met Ayreon Universe blijft voor mij toch de meest speciale. Om dat fantastische internationale gezelschap aan sublieme artiesten zo'n lol te zien hebben met elkaar op het podium en dit maal wel met een geweldige productie, dat is iets magisch. De afsluiter van deze set, The Eye of Ra, is het opzoeken op Youtube waard. Die vat het gevoel van die avond mooi samen.

Zeal & Ardor (Graspop, 2022).
Ik heb door de jaren heen ontzettend veel prachtige optredens mogen zien op Graspop en ik doe er een aantal zeker tekort om ze niet te noemen, zoals My Dying Bride, Anathema, Gojira, Devin Townsend en Rotting Christ, maar als iemand me vraagt wat voor mij de ultieme Graspop ervaring was dan kom ik toch steeds weer uit bij deze Zeal & Ardor set uit 2022. Die van 2018 was al super goed. Sterker nog, Z&A is live altijd erg goed. Maar verdorie, in 2022 gebeurde er vanaf de eerste noot iets in die Metal Dome wat je toch zelden meemaakt. Er hing een energie in de tent wat ik niet beter kan omschrijven als collectieve euforie. Band en publiek waren één en zweepten elkaar constant op tot grote hoogten. Het was eigenlijk een soort spirituele ervaring, waarbij ik het gevoel had op te stijgen. Magistraal gewoon!

The Ocean (Baroeg Rotterdam, 2022).
2022 bleek een muzikaal topjaar, want ook de set van The Ocean in Baroeg mag gerekend worden tot mijn favoriete shows aller tijden. The Ocean diverse malen gezien en live altijd minimaal een 9,5 dus ik had voor diverse sets kunnen gaan. Maar mijn favoriet is toch wel die set in 'mijn eigen' Baroeg. Man, wat ging dat hard! Ik was met heel veel vrienden en bekenden en de oude Baroeg was niet zo groot, dus we hadden een hele hoek voor ons zelf, waar we ons naar hartenlust mee konden laten voeren door de muziek. The Ocean staat erom bekend dat ze live altijd en overal het maximale geven, soms zelfs ten koste van hun eigen gezondheid (zoals die keer dat zanger Loic zijn beide benen brak tijdens een show), maar daardoor krijg je wel waar voor je geld. Inmiddels is bijna de voltallige band opgestapt, dus ik leef ietwat tussen hoop en vrees toe naar de nieuwe live bezetting. Maar de shows die ik tot nu toe van ze heb mogen zien die blijf ik koesteren.

Alcatraz Festival (2021)
En als laatste geen losse set, maar een heel festivalweekend. Dit was namelijk toch vooral de ultieme totaalervaring die het tot een onvergetelijke gebeurtenis maakten. In 2021 zaten we namelijk uiteraard nog middenin de corona pandemie. En dus hadden we al heel lang geen liveshows meer gezien en het zou na dit weekend ook nog wel even duren voordat we überhaupt weer overal mochten. Maar tussen al die gecancelde en verzette evenementen was daar opeens Alcatraz, wat het voor elkaar kreeg om de boel zo te organiseren dat de Belgische overheid het verantwoord genoeg achtte. En dus liep je na het scannen van je vaccinatiebewijs of je negatieve coronatest opeens vanuit een speciaal ingerichte tent de vrije wereld in, waar de anderhalve meter samenleving niet meer gold en je met enkele duizenden anderen opeens in een totaal andere werkelijkheid verbleef. Een festival is sowieso al een vrij ultiem gevoel van vrijheid, nou laat staan als je middenin een pandemie op een festival bent! Ongelooflijk was dat. En ook voor de bands die optraden was dit weer hun eerste show sinds tijden en voorlopig ook weer hun laatste, dus die gingen er allemaal vol voor natuurlijk. Ik kan best wat bands opnoemen die me speciaal bij zijn gebleven met hun set: Thurisaz, Monkey3, Psychonaut, Stake, Russkaja, Amenra... Maar eigenlijk doe ik dus al het andere tekort als ik er eentje speciaal zou uitlichten. Dit hele weekend was magisch!

Pfoh, bijna onmogelijke opdracht. Maar wel een leuke. In willekeurige volgorde:

Bruce Springsteen - Croke Park Dublin 2024
Rosalìa - Ziggo Dome Amsterdam 2026
David Byrne - Rock Werchter 2018
Tame Impala - Rock Werchter 2018
Lorde - AFAS Live Amsterdam 2025
System of a Down - Rock Werchter 2017
LCD Soundsystem - Down The Rabbit Hole 2024
Mark Knopfler - Ziggo Dome Amsterdam 2019
The National - Ziggo Dome Amsterdam 2023
Green Day - Parc Des Princes Parijs 2010

En dan moet ik zeggen dat Bruce Springsteen in het Goffertpark 2013 eigenlijk net zo mooi was. Green Day had er niet ingestaan als het nie tmijn eerste concert ooit was en ik als 17jarige helemaal weg geblazen zou zijn. Tand des tijds zou moeten laten blijken of Rosalìa en Lorde ertussen blijven staan, maar ik denk het haast wel. En kak, eigenlijk moet Girl in Red hier ook tussen staan, dus dat is de nummer 11.

Eervolle vermeldingen:
Girl In Red - Øya 2025
Ethel Cain - Tivoli Ronda Utrecht 2025
Olivia Rodrigo - Pinkpop 2025
Neil Young - Glastonbury 2025
Vampire Weekend - AFAS Live Amsterdam 2024
Villagers - Doornroosje Nijmegen 2022
Taylor Swift - Murrayfield Stadium Edinburgh 2024
The Whitest Boy Alive - Down The Rabbit Hole 2023
Porcupine Tree - Ziggo Dome Amsterdam 2022
Michael Kiwanuka - Down The Rabbit Hole 2024
Phoebe Bridges - Rock Werchter 2022
Nick Cave & The Bad Seeds - Sportpaleis Antwerpen 2024
New Order - Lowlands 2019

Jaloers op sommige namen die hier voorbijkomen hoor. Prince, Daft Punk, Arctic Monkeys, Pearl Jam, Foo Fighters. Wauw.

Oké mijn top 10. Ik ga niet meerdere keren dezelfde artiest gebruiken, want anders staat die vol met The Boss en The Stones.

1. Bruce Springsteen - festivalterrein Landgraaf - 2023
2. The Rolling Stones - Olympic Stadium London - 2018
3. Eagles - Ziggo Dome - 2019
4. Coldplay - Merkur Spiel Arena - 2024
5. Roger Waters - Ziggo Dome - 2014
6. U2 - Ziggo Dome - 2015
6. Tame Impala - Afas Live - 2022
7. Queen+Adam Lambert - Ziggo Dome - 2017
8. AC/DC - festivalpark Stenehei - 2024
9. Golden Earring - Ziggo Dome - 2017
10. Sam Fender - Afas Live - 2025

Laatst bewerkt: