Rock Werchter 2026

Objectief gezien klopt het wat @Mink zegt wel, een 21pilots hééft gewoon minder relevantie en zeker minder "hits" (als in mega populaire nummers die iedereen kent) dan een Metallica, Coldplay of Rammstein (de laatste keren dat deze er stonden was al met een serieuze backcatalogus).

Het verschil met vroeger is dat er gewoon meer plaatsen moeten gevuld worden, meer dagen en meer podia, ook buiten Rock Werchter.
Mocht Live /s Live niet bestaan, tja, dan stond Cave gewoon op RW.
Bijvoorbeeld.

Vroeger in de jaren '90 was het gewoon eenvoudig: je had Axion Beach Rock en Torhout Werchter, meer was er niet. Pukkelpop programmeerde toen alternatiever.
Dus uiteraard dat de kleppers toen op een podium in Werchter belandden.

Als Sabrina Carpenter, wat je er ook van vindt, ook ergens anders belandt, dan krijg je hetzelfde verhaal. Want puur op populariteit zou ze op RW moeten staan en niet bijvoorbeeld een M&S die vandaag de dag minder weegt.
Bwah nee…

Punt is vooral dat je geen vergelijking kan maken tussen een RW en DTRH. Je moet dagelijks 90000 man op het plein krijgen. Denk dat er van wanhopigheid ook geen sprake is, indien beschikbaar, graag. Zullen ze die ook zeker boeken. En anders zoeken ze wel andere oplossingen. Er zijn al een aantal nieuwe headliners opgedoken en ook uitgetest. Maneskin en in principe ook Sam Fender als recente voorbeelden. Met wisselend succes.

Ik vind, persoonlijke smaak, 21 Pilots en Mumford echt niks. Maar zijn naar Werchter begrippen ook logische Werchter headliners. Verkopen hun sportpaleis in paar minuten uit. En lijken mij op dit moment nog zeer relevant. Een The xx is niet relevanter dan Mumford.

Mag er nieuw bloed komen, ja graag. Maar dat is ook een proces, moet je tijd geven en artiesten moeten daar ook in groeien. Belangrijke parameter zullen altijd de zaalshows blijven.

Essentie is en blijft het aanbod. Werchter vangt het in de breedte toch nog altijd goed op. Dan heeft een Pinkpop het toch moeilijker.

Zou wel fijn zijn maar beetje onlogisch dat er al wel 2 andere Festival TBA's op staan (NSJ?), en niks in het Werchter weekend. Maar ja, zeker mogelijk.
Jep, dacht hetzelfde, vond het gewoon weinig data en dacht ik deel het even

• Leuk
Waarderingen: JP5
Objectief gezien klopt het wat @Mink zegt wel, een 21pilots hééft gewoon minder relevantie en zeker minder "hits" (als in mega populaire nummers die iedereen kent) dan een Metallica, Coldplay of Rammstein (de laatste keren dat deze er stonden was al met een serieuze backcatalogus).

Het verschil met vroeger is dat er gewoon meer plaatsen moeten gevuld worden, meer dagen en meer podia, ook buiten Rock Werchter.
Mocht Live /s Live niet bestaan, tja, dan stond Cave gewoon op RW.
Bijvoorbeeld.

Vroeger in de jaren '90 was het gewoon eenvoudig: je had Axion Beach Rock en Torhout Werchter, meer was er niet. Pukkelpop programmeerde toen alternatiever.
Dus uiteraard dat de kleppers toen op een podium in Werchter belandden.

Als Sabrina Carpenter, wat je er ook van vindt, ook ergens anders belandt, dan krijg je hetzelfde verhaal. Want puur op populariteit zou ze op RW moeten staan en niet bijvoorbeeld een M&S die vandaag de dag minder weegt.
Een snelle search op de wiki-discographies wijst uit dat voor alle dagafsluiters die nu zijn aangekondigd, de laatste top50-notatie minstens 7 jaar geleden genoteerd staat. Mag voor allevier hopen dat ze nog even relevant en populair zijn, maar het is toch wel bedenkelijk.

Heb er alsnog zin in, maar had toch stiekem wel meer verwacht/gehoopt. Dat er maar schitterende barnheads staan.

• Leuk
Waarderingen: phil
Een snelle search op de wiki-discographies wijst uit dat voor alle dagafsluiters die nu zijn aangekondigd, de laatste top50-notatie minstens 7 jaar geleden genoteerd staat. Mag voor allevier hopen dat ze nog even relevant en populair zijn, maar het is toch wel bedenkelijk.

Heb er alsnog zin in, maar had toch stiekem wel meer verwacht/gehoopt.

Haha, welke tourende hitmachine had jij dan graag zien komen?

Heb er alsnog zin in, maar had toch stiekem wel meer verwacht/gehoopt. Dat er maar schitterende barnheads staan.
Dat is de ultratop 50, niet zo relevant voor RW. Als je echt naar een hitlijst wilt kijken, moet je naar de Afrekening kijken.

Daar stond 'Rushmere' van Mumford dit jaar 13 weken in.
'Alone' van 'The Cure' stond er 2 weken in vorig jaar.
'Drum Show' van 21P staat al 8 weken in de afrekening, vorige week op 1.
'The happy dictator' van Gorillaz staat er ook al 8 weken in.

Plus indien nodig zet StuBru er extra hun gewicht onder en kunnen ze de relevantie wat opkrikken.

Spelen in april al in het Koninklijk Circus die gaan echt ni nog eens op Werchter staan.

Dat heeft daar niks mee te maken met een band als The Vaccines. Dat is namiddag opvulling. Persoonlijk heb ik er helemaal niks mee. Je kan The Vaccines op de main van Werchter zetten, of een tent in Zottegem, of aan een Suikerfabriek in Tienen, een parking in Lokeren, een veld in Stekene...

Dat is echt zo een band die vaak in Belgie staat, en altijd degelijk is maar zelden voor opwinding zorgt.

Een omschrijving die ook past op de laatste headliner btw. Saaie, voorspelbare degelijkheid.

• Leuk
Waarderingen: jimmywe
Ik vind, persoonlijke smaak, 21 Pilots en Mumford echt niks. Maar zijn naar Werchter begrippen ook logische Werchter headliners. Verkopen hun sportpaleis in paar minuten uit. En lijken mij op dit moment nog zeer relevant. Een The xx is niet relevanter dan Mumford.

bwa, zeer matige headlineshow in 2023 van M&S dus zo logisch vind ik dat eigenlijk niet

• Leuk
Waarderingen: phil
Geef nieuwe namen de kans, festivals als Down the Rabbit Hole bewijzen dat mensen echt niet persee de allergrootste headliners hoeven te zien en open staan voor iets nieuws.
Iets nieuws als Massive Attack, Nothing but Thieves en Underworld? Want dat waren dit jaar de headliners.

Zijn ook acts die het niet konden, en hier soms overwogen worden als headliner.
Blijft een festival voor de massa he.

Ik kan het wel relativeren. Ik snap dat ze geboekt worden, maar ik ga er vriendelijk voor passen.

Och misschien vallen ze ziek, kan Stromae komen vervangen ;-)

• Leuk
Waarderingen: jimmywe
Nieuwe prono:

Don: Lumineers - Lorde - Mumford - Moby (geen Vampire Weekend want anders deden die wel Mad Cool)

Vrij: The Offspring - The War On Drugs - The xx

Zat: Gorillaz - 21 Pilots

Zon: Kings of Leon - The Cure
In een reactie op Facebook (op de officiële Mumford and Sons-aankondiging) deelt iemand een screenshot waarin hij aan de organisatie vraagt of ze de dag afsluiten. De reactie van Rock Werchter (van een zekere Lina) is "They sure are!".

Jammer, ik zie een Moby als afsluiter op mainstage zeker werken. Nu blijft er geen dag meer over waar hij dat kan zijn volgens mij. De Barn zal sowieso te klein zijn.

• Sad
  • Leuk
Waarderingen: Wout_VS, jimmywe en Joss
In een reactie op Facebook (op de officiële Mumford and Sons-aankondiging) deelt iemand een screenshot waarin hij aan de organisatie vraagt of ze de dag afsluiten. De reactie van Rock Werchter (van een zekere Lina) is "They sure are!".

Jammer, ik zie een Moby als afsluiter op mainstage zeker werken. Nu blijft er geen dag meer over waar hij dat kan zijn volgens mij. De Barn zal sowieso te klein zijn.
De Barn tijdens een populaire co-headliner, dat zou nog kunnen. Het dreigt sowieso een feest van clashes te worden.

• Leuk
Waarderingen: Wout_VS en Timmetje
Vermoedelijk drop van een tiental bijkomende grote namen drie dagen voor officiele verkoop dus dat komt mooi uit voor dinsdag 18 november. Ook voor RW 2024 gebeurde de belangrijke drop drie dagen voor start officiele verkoop.

• Leuk
Waarderingen: MasteroogwayIII
Vermoedelijk drop van een tiental bijkomende grote namen drie dagen voor officiele verkoop dus dat komt mooi uit voor dinsdag 18 november. Ook voor RW 2024 gebeurde de belangrijke drop drie dagen voor start officiele verkoop.
En vorig jaar was het de dag voor de start van de verkoop (dus op donderdag). Kortom: ergens volgende week.

Users who are viewing this thread