Rock Werchter 2025

Maar ze hebben op RW toch al twee keer op deze positie gestaan? Het is niet dat dit nieuw is toch.
Toch andere situatie.
2014: heeft Herman het verkocht als zijnde dansafsluiter, want Stromae ging eigenlijk de Barn doen… in persbericht KOL stond toen dat die gingen afsluiten
2013: groot aanbod acts, en Blur, dan pasten ze zich wel aan natuurlijk…

Omdat je het gewoon objectief kan vaststellen dat ze saai zijn?
Als je als band klakkeloos uw platen naspeelt, tja, dan ben je niet echt een band die ergens iets teweeg brengt.

Kol al veel te vaak gezien en de conclusie is altijd hetzelfde: het concert valt of staat met het publiek (en waar je ergens staat bovendien).
Het publiek maakt enigszins het verschil.
Maar sta je ergens op een plaats waar het publiek matig reageert, dan zie je een zeer statig concert zonder beleving, op veilig gespeeld, afgelikt, ...
Ik prefereer dit boven een rampzalige live reputatie, ja ik kijk naar jullie Blink-182.
Maar natuurlijk valt er iets van te zeggen, een live concert moet je voelen en dat ontbrak bij de broertjes (en neef). Maar dat zijn mijn ervaringen van voor 2017, nu lees je reacties van mensen dat dit veranderd is onder andere in Lokeren. Dus wie weet?

Toch andere situatie.
2014: heeft Herman het verkocht als zijnde dansafsluiter, want Stromae ging eigenlijk de Barn doen… in persbericht KOL stond toen dat die gingen afsluiten
2013: groot aanbod acts, en Blur, dan pasten ze zich wel aan natuurlijk…
Maar goed, nu is het ook wel verkocht aan KOL dat ze mogen headlinen, aan dat persbericht te zien.

Hoe was die 2013 show trouwens? Want die heb ik toen gemist.

Maar goed, nu is het ook wel verkocht aan KOL dat ze mogen headlinen, aan dat persbericht te zien.

Hoe was die 2013 show trouwens? Want die heb ik toen gemist.
Geen enkele show van KOL is mij eigenlijk bijgebleven 😂. Enkel die exodus in 2017.

Trouwens, wetende dat een deal niet op 1 2 3 rond is. Plaatst die socials van Athens Rocks nog meer in vreemd perspectief 😅.

dat dit veranderd is onder andere in Lokeren.
Wel, naar mijn gevoel: in Lokeren heb je sowieso een compactere stage waardoor iedereen vrij close bij de band staat.
Creëert een positieve vibe waardoor de afstand die een band moet overbruggen naar het publiek (letterlijk, maar ook figuurlijk) minder groot is, waardoor bijvoorbeeld KoL (maar ook andere) opeens beter overkomen.
Wat niet wegneemt dat ze natuurlijk nog altijd op dezelfde manier spelen, maar het voelt 'anders'.

• Leuk
Waarderingen: jefferke
Wel, naar mijn gevoel: in Lokeren heb je sowieso een compactere stage waardoor iedereen vrij close bij de band staat.
Creëert een positieve vibe waardoor de afstand die een band moet overbruggen naar het publiek (letterlijk, maar ook figuurlijk) minder groot is, waardoor bijvoorbeeld KoL (maar ook andere) opeens beter overkomen.
Wat niet wegneemt dat ze natuurlijk nog altijd op dezelfde manier spelen, maar het voelt 'anders'.
Ding is dat het in het publiek ook altijd wat apathisch reageert op die band. Zag ze in 2009, 2014 en 2017 en het was altijd hetzelfde: tienduizenden koude schouders totdat Sex On Fire begint, en er wat sfeer in de keet komt. Om daarna weer morsdood te vallen.

Herinner me nog hoe hard dat publiek uitgedund was in 2014. Ik dacht even het is zondag, dus mensen gaan naar huis, maar toen bleek het bij Stromae erna dubbel zo druk te zijn.

Hopelijk dit jaar de revanche.

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Poh,, KoL is toch een aardige toevoeging aan het affiche en maakt het naar mijn mening toch een pak sterker. Altijd wel toffe band gevonden maar kan me wel vinden in de heersende opinie van 'saai om te zien'. Echter vind ik het juist een kunst om het live ook te kunnen daar waar sommigen de plaat niet na kunnen doen want te gelikt, overgeproduceerd, instrumenten op plaat wel aanwezig etc.

Persoonlijk wel fan van bijgaande live opname waar ik het overigens ook minder saai vind om te zien;

Dit trekt me toch wel om een weekendkaart te kopen ipv een donderdagkaart.

Ja wel eens. Nieuwe headliners altijd goed. En wie weet zorgt deze show ervoor dat hij de volgende keer wél met gemak zijn dag uitverkoopt.

Ik ben we benieuwd hoor, en heb er een goed oog in. Hopelijk pullt Sam geen Mansekinnetje (voelde niet erg veel enthousiasme rond hun headlineshow vorig jaar). Laatste album sijpelt prettig binnen hier (behalve die titeltrack, blijft een draak) en de reviews van zijn zaalshows maken me wel enthousiast.
Sam Fender in Vorst Nationaal was echt zo top om live mee te maken

• Leuk
Waarderingen: mattman
Omdat je het gewoon objectief kan vaststellen dat ze saai zijn?
Als je als band klakkeloos uw platen naspeelt, tja, dan ben je niet echt een band die ergens iets teweeg brengt.

Kol al veel te vaak gezien en de conclusie is altijd hetzelfde: het concert valt of staat met het publiek (en waar je ergens staat bovendien).
Het publiek maakt enigszins het verschil.
Maar sta je ergens op een plaats waar het publiek matig reageert, dan zie je een zeer statig concert zonder beleving, op veilig gespeeld, afgelikt, ...
Objectief kan je het natuurlijk nooit saai noemen.
Ik weet nog dat Phoebe Bridgers kwam, door velen op het forum als toekomstig headliner genoemd.
Mijn hemel, dat vond ik saai. En dat is dus een subjectieve mening.

• Leuk
Waarderingen: musicislife en ChrisV
Kings of Leon heeft hetzelfde probleem als bijvoorbeeld The Black Keys. Dat werkt imo niet op de grote podia. Zet dat in een AB of iets dergelijks en dat gaat vonken geven - net als bijvoorbeeld Interpol op hun tour afgelopen najaar. Maar voor 60.000 man valt dat plat, op de grootste hits na.
Dat ze vaak weinig enthousiast - of zelfs met tegenzin - op het podium staan, helpt natuurlijk niet.

• Leuk
Waarderingen: Inaaaa en slyke
Pijnlijkste clash ooit was volgens mij in 2005: Interpol op zijn top in de marquee versus NIN op de main, en die speelden de main kapot.

@mattman geen idee waar je woont, maar Elbow staat een aantal dagen later ook op Royal Park Live in Soest. Mocht ik door een clash Elbow niet kunnen zien ga ik daar ook heen, al zal het niet zo mooi worden als in de Barn denk ik :)
Net als meeste concerten Royal Park Live in Soest is het concert ELBOW (voorpogramma Novastar) AL uitverkocht.

Pijnlijkste clash ooit was volgens mij in 2005: Interpol op zijn top in de marquee versus NIN op de main, en die speelden de main kapot.
Rosalia vs QOTSA voor mij. Ben die wonden nog aan het likken.

Eervolle vermeldingen:
Stormzy vs Iggy Pop
The Cure vs Kylie Minogue
New Order vs Paul McCartney
Lorde vs een goede plek bij Arcade Fire