Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.928
8.568
Los van persoonlijke smaak: Yungblud stond er de 2 laatste edities. Een derde keer op rij lijkt me wat too much.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
voeg bring me the horizon nog toe aan die lineup en ik haal de eyeliner uit
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.979
2.022
Heb net eens voor mezelf een realistische (?) droom line-up gemaakt voor een dagje Main Stage. Ben ik de enige die hierop zit te wachten? En is dit financieel haalbaar denken jullie? Eventueel kan Macklemore ook nog als swap voor Halsey (om de prijs te drukken), maar inmiddels weet ik al hoe jullie over hem denken... 😅 Ben eens benieuwd wat onderstaand voorstel hier teweeg gaat brengen 🤭

13u-13u35: Nova Twinz
14u05-14u50: Palaye Royale
15u25-16u25: Joost
17u05-18u15: YUNGBLUD
18u55-20u00: Halsey
21u00-22u15: Avril Lavigne
23u15-00u45: MCR
Dat zou nóg erger zijn dan de befaamde Pinkdag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

MadMandra27

Dagopener
23 aug 2022
695
913
Dat het stof ging doen opwaaien had ik verwacht, maar dat ik een bril ging moeten opzetten ervoor had ik echter niet verwacht.

Ook op dit forum voel je dus heel hard de tweestrijd tussen de "conservatieven", die liever in de jaren '70-'90 blijven hangen qua muziekstijl, en de "rebellen" zal ik het maar noemen, die de 'Rock' in RW allang niet meer zo eng nemen en ook openstaan voor andere zaken.

Ongeacht je persoonlijke voorkeur vind ik dat (het gros van) deze namen niet zouden misstaan op RW, dat toch nog steeds gekend staat als het hoogst aangeschreven muziekfestival van België en bij uitbreiding ook bijna van Europa. En om dit te blijven moeten de oogkleppen af en is vernieuwing geen risico, maar zelfs een must om deze status te kunnen behouden in mijn ogen.

Zo, dit was mijn korte speech/analyse van de gang van zaken en ik zet maar weer even mijn emo-muziek hier loeihard op. En bovenal: ik weet dat ik (stiekem) niet alleen ben 😏
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.444
6.110
Avril Lavigne met daarna MCR (zou ik beide erg leuk vinden trouwens) is niet echt vernieuwing toch? En Yungblud zal er dan inderdaad voor de derde keer op rij staan.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
En hoe gaan gedateerde 00's acts als Avril Lavigne en MCR helpen in die vernieuwing?

Avril Lavigne heeft denk ik vorst uitverkocht, dus klub c wat hier geopperd werd lijkt me sowieso niet realistisch.
 
  • Haha
Waarderingen: theblackmadness

MadMandra27

Dagopener
23 aug 2022
695
913
Het is vernieuwing in de zin dat het anders is dan de typische sound die je van RW verwacht. En beide artiesten brengen ook nog nieuwe nummers uit, dus kan kaderen in een revival van het genre, waar RW dus een faciliterende rol kan spelen. Dat is mijn visie natuurlijk, maar feel free om er een andere op na te houden 😇
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
En hoe gaan gedateerde 00's acts als Avril Lavigne en MCR helpen in die vernieuwing?

Avril Lavigne heeft denk ik vorst uitverkocht, dus klub c wat hier geopperd werd lijkt me sowieso niet realistisch.
avril heeft wel net een heel sterk album gereleased
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Het is vernieuwing in de zin dat het anders is dan de typische sound die je van RW verwacht. En beide artiesten brengen ook nog nieuwe nummers uit, dus kan kaderen in een revival van het genre, waar RW dus een faciliterende rol kan spelen. Dat is mijn visie natuurlijk, maar feel free om er een andere op na te houden 😇
Dat de acts er niet kunnen staan is ook niet het probleem, maar om ze allemaal op één dag te zetten is wat overdreven. Dat wordt voor "conservatieve" acts als Metallica of Pearl Jam ook niet gedaan.
En verder staan de acts te hoog (MCR is geen headliner, Avril geen sub) en is zoals Matt al aamhaalde Yungblud al 2 edities achter elkaar geweest.
Verder vind ik het ook niet "vernieuwend", tuurlijk brengen ze nieuwe muziek uit maar dat doet RHCP bijvoorbeeld ook. Dit zijn gewoon 00's emo/punk acts, daar staan er elke editie wel een paar van toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.890
6.106
Er is weinig vernieuwend aan dat rijtje. Wissel ze in voor tijdgenoten Kaiser Chiefs, Kings Of Leon en Editors en je hebt van hetzelfde laken. Het is niet omdat ze er lang niet hebben gestaan of gewoon niet dat het dan ook vernieuwend is. Bovendien is het gewoon een te karig rijtje. Dat MCR in de UK hot is, prima. Maar hier niet. Halsey van hetzelfde laken. Heeft ooit eens op Pukkelpop gestaan en een AB gevuld, maar that's it. Terwijl ze R&L al heeft geheadlinet net en een vrij laat slot al eens had op Coachella. Yungblud stond er al twee keer. En dan heb ik bijna de helft gehad, denk ik.

Heeft niets met conservatisme te maken. Daarvoor moet je over vrouwen op line-ups en hiphop beginnen. ;)

Edit: en ik denk zeker dat al die namen zeker Hun plaats kunnen krijgen op de affiche, maar niet op de posities die jij noemt.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Er is weinig vernieuwend aan dat rijtje. Wissel ze in voor tijdgenoten Kaiser Chiefs, Kings Of Leon en Editors en je hebt van hetzelfde laken. Het is niet omdat ze er lang niet hebben gestaan of gewoon niet dat het dan ook vernieuwend is. Bovendien is het gewoon een te karig rijtje. Dat MCR in de UK hot is, prima. Maar hier niet. Halsey van hetzelfde laken. Heeft ooit eens op Pukkelpop gestaan en een AB gevuld, maar that's it. Terwijl ze R&L al heeft geheadlinet net en een vrij laat slot al eens had op Coachella. Yungblud stond er al twee keer. En dan heb ik bijna de helft gehad, denk ik.

Heeft niets met conservatisme te maken. Daarvoor moet je over vrouwen op line-ups en hiphop beginnen. ;)

Edit: en ik denk zeker dat al die namen zeker Hun plaats kunnen krijgen op de affiche, maar niet op de posities die jij noemt.
ik denk wel dat veel mensen hier nog in het verleden leven waar de werchter mainstage van begin tot einde talent was, in de laatste paar jaar zien we toch dat deze meer en meer top heavy wordt met niet zo'n heel sterke undercard. in dat opzicht zie ik deze affiche wel als mogelijk maar dan wel met een RATM ofzo er boven
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.890
6.106
ik denk wel dat veel mensen hier nog in het verleden leven waar de werchter mainstage van begin tot einde talent was, in de laatste paar jaar zien we toch dat deze meer en meer top heavy wordt met niet zo'n heel sterke undercard. in dat opzicht zie ik deze affiche wel als mogelijk maar dan wel met een RATM ofzo er boven
Wat bedoel je, is dat nu niet het geval dan wut.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.439
Er is weinig vernieuwend aan dat rijtje. Wissel ze in voor tijdgenoten Kaiser Chiefs, Kings Of Leon en Editors en je hebt van hetzelfde laken. Het is niet omdat ze er lang niet hebben gestaan of gewoon niet dat het dan ook vernieuwend is. Bovendien is het gewoon een te karig rijtje. Dat MCR in de UK hot is, prima. Maar hier niet. Halsey van hetzelfde laken. Heeft ooit eens op Pukkelpop gestaan en een AB gevuld, maar that's it. Terwijl ze R&L al heeft geheadlinet net en een vrij laat slot al eens had op Coachella. Yungblud stond er al twee keer. En dan heb ik bijna de helft gehad, denk ik.

Heeft niets met conservatisme te maken. Daarvoor moet je over vrouwen op line-ups en hiphop beginnen. ;)

Edit: en ik denk zeker dat al die namen zeker Hun plaats kunnen krijgen op de affiche, maar niet op de posities die jij noemt.
Wat Yannick zegt. Kritiek op een matig lijstje namen is geen conservatisme. Avril Lavigne zou ik gaan kijken in de Barn maar is in de verste verte geen sub.

Vernieuwing op RW, graag! Maar dan wel met goede acts en niet dit soort suffe acts.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.160
4.290
Zou de enige naam zijn die ik nog wel eens zou willen zien. ;)
Voor Nova Twins ben ik ook wel op tijd op het festivalterrein. Voor MCR geef ik meteen grif toe, dat dit een generatiedingetje is. Ik kan er weinig mee, maar onder de huidige jeugd zijn ze bij mijn weten ook niet echt populair.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Er is weinig vernieuwend aan dat rijtje. Wissel ze in voor tijdgenoten Kaiser Chiefs, Kings Of Leon en Editors en je hebt van hetzelfde laken. Het is niet omdat ze er lang niet hebben gestaan of gewoon niet dat het dan ook vernieuwend is. Bovendien is het gewoon een te karig rijtje. Dat MCR in de UK hot is, prima. Maar hier niet. Halsey van hetzelfde laken. Heeft ooit eens op Pukkelpop gestaan en een AB gevuld, maar that's it. Terwijl ze R&L al heeft geheadlinet net en een vrij laat slot al eens had op Coachella. Yungblud stond er al twee keer. En dan heb ik bijna de helft gehad, denk ik.
Halsey is de laatste jaren wel enorm gegroeid. Heeft volgens mij voo4 covid Lotto Arena aangedaan en is tijdens covid zeker niet kleiner geworden. Ik geloof wel iig dat ze erg hoog kan eindigen. Een beetje zoals anne-marie dit jaar, maar dan beter imo.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Wat bedoel je, is dat nu niet het geval dan wut.
sports team, rhea, joost uberhaupt op de mainstage, greta van fleet 2x subheadliner, bastille sub,
ik wil gewoon zeggen dat iedere keer opnieuw, de verwachtingen hier totaal haaks staan op de effectieve affiche en daarna meestal niet goed ontvangen zijn omdat een groot deel van de bands op de affiche hoger staan dan dat ze op het verlanglijstje stonden.

in dat opzicht zie ik avril lavigne wel een subpositie innemen, die zijn voor mij gelijk waar altijd groter dan greta van fleet bijvoorbeeld.

met een sterke headliner is voor mij deze affiche dus zeker mogelijk, omdat bij sterke headliners de undercard altijd minder is
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.890
6.106
sports team, rhea, joost uberhaupt op de mainstage, greta van fleet 2x subheadliner, bastille sub,
ik wil gewoon zeggen dat iedere keer opnieuw, de verwachtingen hier totaal haaks staan op de effectieve affiche en daarna meestal niet goed ontvangen zijn omdat een groot deel van de bands op de affiche hoger staan dan dat ze op het verlanglijstje stonden.

in dat opzicht zie ik avril lavigne wel een subpositie innemen, die zijn voor mij gelijk waar altijd groter dan greta van fleet bijvoorbeeld.

met een sterke headliner is voor mij deze affiche dus zeker mogelijk, omdat bij sterke headliners de undercard altijd minder is
Maar je gooit nu een aantal openingsbands in één adem met een plan F (omdat er heel wat subs waren doorgevallen) (Greta Van Fleet) als sub en koppelt dat aan ons aan het hebben van hoge verwachtingen? Afgelopen editie waren The War On Drugs, Turnstile (maar eigenlijk was dat QOTSA, maarja), Anne-Marie en Royal Blood. Bedoel.. Da's toch prima? Huh.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken