Pukkelpop 2021 - Nieuws & Geruchten

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
Nah, want nu heeft Marquee / Club dat zowat over genomen en als je geluk hebt, zie je nog eens een metalcore-band op de middag. Zo had het altijd moeten zijn + de Shelter.

Ook nee. Het is toch geen publiek geheim dat Pukkelpop het 1) financieel niet gemakkelijk heeft gehad door enkele bijzonder tegenvallende jaren en 2) dat ze (daardoor) een soort less-is-more principe hanteren waarbij kosten zo goed mogelijk gedrukt (moeten?) worden en er vaak de voorkeur gegeven lijkt te worden aan goedkopere alternatieven dan echt uit te pakken. Het wegvallen van de Shelter en Wablief?, de afsluitende dj's in de Castello die nu vervangen worden door Stijn Van De Voorde, Bram Willems, Eppo Janssen etc. in de Club, de steeds verder tegenvallende en weinig spectaculaire line-ups van de Boiler Room, het toevoegen van de Booth zonder verdere meerwaarde...

Ik gun het ze van harte hoor, maar men is de laatste jaren (eigenlijk sinds 2014/15) daar wat de pedalen kwijt. Als je dat vergelijkt met hoe Dour is uitgegroeid en geëvolueerd terwijl ze pakweg tien jaar geleden vergelijkbare line-ups hadden..
Dat is ene persoonlijke mening.
Maar pedalen kwijt? Sinds hun veranderde aanpak verkopen ze zowat elk jaar uit.

Heel veel is mijn ding niet (bv veel te groot "dance" gedeelte naar mijn mening), maar ik ben 40, kom uit punk/hardcore scene maar een heel uitgbereide muziekinteresse en ik kan nog heel makkelijk mijn dagen vullen op Pukkelpop met heel goeie optredens.

tijden zijn veranderd: luister maar naar Stubru (wat zowat gelijklopend was qua genres met Pukkelpop) dat ik nooit meer beluister, het "discotheekpubliek" heeft ook fetsivals leren kennen, veel meer concurrentie van festivals waardoor de bands wat verdeeld werden en metal, punk hardcore vooral op graspop, Groezrock en nu ook Alcatraz terecht komen/kwamen.

En ik geniet ervan dat het niet te druk is bij de meeste optredens die ik wil zien op PKP.
Alsook de "rockfuif" die er nu elke nacht is + die saloon met goeie fuifnummers.

Pukkelpop is geëvolueerd (mee met zijn tijd), maar zeker niet slechter geworden.
We vergeten vaak dat het doelpubliek jongeren zijn. Bovendien lijken subculturen, in zowel kledij als muziekgenres, me bij de huidige jeugd heel erg door elkaar te lopen itt vroeger.

En voor de sfeer en bands van vroeger, ga ik gewoon naar Revolution Calling festval bv.

Edit: gebrek aan deftige headliners is het enige dat je hen wat kan verwijten. Al is dat mss ook weer persoonlijke voorkeur als je ziet welke artiesten wel veel volk trekken op de main stage.
Ook niet vergeten dat heel veel bands pas na de passage op Pukkelpop bekender zijn geworden. Dan lijkt het achteraf idd vaak een heel vette affiche.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.877
6.057
Maar pedalen kwijt? Sinds hun veranderde aanpak verkopen ze zowat elk jaar uit.
En die veranderde aanpak is van wat? 2021? De edities van vooral 2016 en in iets mindere mate 2017 waren rampjaren. Het is al jaren vrijwel rustig op de weide daar.

edit: 2018 en 2019 waren dan weer wel jaren van remonte moet ik toegeven.

veel meer concurrentie van festivals waardoor de bands wat verdeeld werden en metal, punk hardcore vooral op graspop, Groezrock en nu ook Alcatraz terecht komen/kwamen.
Bedoel je nu dat die festivals zo'n 5 jaar oud zijn en voordien nooit hebben bestaan? Groezrock vond plaats eind mei/begin juni, GMM eind juni. De enige harde gitaren-concurrentie die Pukkelpop heeft is Alcatraz en het festival ligt begot aan de andere kant van het land en die ene metal/punkd-dag op de Lokerse Feesten. Kom op nou. Tourtechnisch blijkt wel jaar na jaar dat augustus leger en leger begint te worden qua bands dat überhaupt nog tourt aangezien velen juni en juli verkiezen..

Pukkelpop is geëvolueerd (mee met zijn tijd), maar zeker niet slechter geworden.
We vergeten vaak dat het doelpubliek jongeren zijn. Bovendien lijken subculturen, in zowel kledij als muziekgenres, me bij de huidige jeugd heel erg door elkaar te lopen itt vroeger.
Goh, ja.. Het is allemaal wat meer doorsnede geworden eerlijk gezegd. Een pak minder cutting edge. En ik denk, maar kan verkeerd zijn, dat je bij jongeren nog steeds subculturen kunt vinden zij het in veel minder beperkte mate dan vroeger. Doch zie je GMM, Woo-Hah, Dour etc. goed boeren. Pukkelpop blijft aan de andere kant ook wel een major multi-genre festival waarbij je iedereen moet zien tevreden te houden. Dus ik begrijp ook wel de moeilijkheid in steeds veranderende tijden. Maar een echte identiteit als festival heeft het toch al eventjes niet meer, vind ik ofja.. een identiteit die meer mainstream is dan dat het vroeger alternatief en ontdekkingsfestival was.
 
Laatst bewerkt:

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
En die veranderde aanpak is van wat? 2021? De edities van vooral 2016 en in iets mindere mate 2017 waren rampjaren. Het is al jaren vrijwel rustig op de weide daar.

edit: 2018 en 2019 waren dan weer wel jaren van remonte moet ik toegeven.


Bedoel je nu dat die festivals zo'n 5 jaar oud zijn en voordien nooit hebben bestaan? Groezrock vond plaats eind mei/begin juni, GMM eind juni. De enige harde gitaren-concurrentie die Pukkelpop heeft is Alcatraz en het festival ligt begot aan de andere kant van het land en die ene metal/punkd-dag op de Lokerse Feesten. Kom op nou. Tourtechnisch blijkt wel jaar na jaar dat augustus leger en leger begint te worden qua bands dat überhaupt nog tourt aangezien velen juni en juli verkiezen..


Goh, ja.. Het is allemaal wat meer doorsnede geworden eerlijk gezegd. Een pak minder cutting edge. En ik denk, maar kan verkeerd zijn, dat je bij jongeren nog steeds subculturen kunt vinden zij het in veel minder beperkte mate dan vroeger. Doch zie je GMM, Woo-Hah, Dour etc. goed boeren. Pukkelpop blijft aan de andere kant ook wel een major multi-genre festival waarbij je iedereen moet zien tevreden te houden. Dus ik begrijp ook wel de moeilijkheid in steeds veranderende tijden. Maar een echte identiteit als festival heeft het toch al eventjes niet meer, vind ik ofja.. een identiteit die meer mainstream is dan dat het vroeger alternatief en ontdekkingsfestival was.
De tijd dat grote festivals konden kiezen welke bands waar speelden bestaat al even niet meer.

pkp heeft idd een zwakke periode gehad, maar die ligt alweer enkele jaren achter ons.

en als je denkt dat er echt geen kwaliteit meer is, zou ik toch de kleinere namen op de affiche eens checken.

pkp, heeft het itt tot de andere genoemde festivals van de mix van genres.

nog een oorzaak: opkomst festivals in amerika waardoor veel bands daar blijven ipv europa.

het is simpel: je hoeft maar een ticket te kopen als het u interesseert. Maar omdat het uw ding niet meer is, wil dat niet perse zeggen dat er geen kwaliteit meer is. en neen, als je enkel metal, punk of hardcore luistert ga je er uw ding niet meer vinden. Daarvoor zijn er gmm, alcatraz, ieperfest en vroeger groezrock. Dat is trouwens op dour ook al fel verminderd, al proberen die wel nog wat bands van hetzelfde genre op 1 dag/podium te krijgen.
En ja pkp is geevolueerd, maar er is nog meer dan genoeg kwaliteit aanwezig.
 

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
Zonet nog eens de bands bekeken van afgelopen jaren. Voor mijzelf nog meer dan genoeg om te gaan. Dat zijn, behalve de headliners, gewoon sterke affiches.
Ik ga ook niet voor de headliners, op eens een uitzondering na. Dan ben je beter af bij RW.
Mij zal je misschien 2 keer aan main stage zien. Maar ik sta wel om 12u al in een tent voor een concert.

In mijn omgeving merk ik vooral dat de mensen die kritiek hebben op pkp, wat blijven hangen zijn bij hun bands van vroeger of binnen een bepaald genre.
Ze zijn niet meer mee met huidge bands en staan er niet voor open.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
972
1.004
Raketkanon ging in 2020 nog één rondje festivals doen en dan stoppen, iirc.
En dan wss gelijk black sabbath nog 7 reünies. Of zoals ozzy, stake of die van (edit:triggerfinger --> gerucht?) daarna een soloproject. Komt nog goed.
Edit: goeie reclamestunt. (y)
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Raketkanon ging in 2020 nog één rondje festivals doen en dan stoppen, iirc.
Jep, hadden reeds Rock Herk aangekondigd voordat de pandemie begon. En in Herk zijn ze ook nog iets van plan voor september, dus dat afscheid wordt waarschijnlijk niet doorgezet naar '22.

En dan wss gelijk black sabbath nog 7 reünies. Of zoals ozzy, stake of die van (edit:triggerfinger --> gerucht?) daarna een soloproject. Komt nog goed.
Edit: goeie reclamestunt. (y)
Eigenlijk is Raketkanon zelf een zijproject en hebben de bandleden al een pak andere muzikale projecten. Zie o.a. Kapitan Korsakov en Toman.
 
  • Wow
Waarderingen: Pauly Robin

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
972
1.004
Jep, hadden reeds Rock Herk aangekondigd voordat de pandemie begon. En in Herk zijn ze ook nog iets van plan voor september, dus dat afscheid wordt waarschijnlijk niet doorgezet naar '22.


Eigenlijk is Raketkanon zelf een zijproject en hebben de bandleden al een pak andere muzikale projecten. Zie o.a. Kapitan Korsakov en Toman.
Ik leer bij. :eek: 2 nieuwe geruchten voor de affiche van pukkelpop 2022. Haha.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.877
6.057
En dan wss gelijk black sabbath nog 7 reünies. Of zoals ozzy, stake of die van (edit:triggerfinger --> gerucht?) daarna een soloproject. Komt nog goed.
Edit: goeie reclamestunt. (y)
Ik volg echt effe niet. De band had nog twee shows aangekondigd en gespeeld pre-corona in de Vooruit om in de zomer dan nog een aantal festivals te doen. Veel meer zit daar niet achter.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
972
1.004
Ik volg echt effe niet. De band had nog twee shows aangekondigd en gespeeld pre-corona in de Vooruit om in de zomer dan nog een aantal festivals te doen. Veel meer zit daar niet achter.
Mijn reactie was sarcasme.
Punt is gewoon: Ik geloof je wel wanneer je zegt dat een band zou stoppen. Maar je bent nooit zeker in het algemeen. Want reünies bestaan nog altijd, bij artiesten in het algemeen.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
972
1.004
Even beetje offtopic. Burgemeesters hebben weer nee gezegd tegen tomorrowland. Wat denken jullie:
-Heeft het festival nog in enige vorm een kans? Enkel Belgen, andere plaats, ...
-Zou het een invloed hebben op de line-up en / of het publiek van pukkelpop?
Ik heb te doen met de sector, organisatie en de fans.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.877
6.057
Die drie ministers die nu zowat op hun knieën aan het smeken zijn om TML alsnog te laten doorgaan, waar zaten die het afgelopen anderhalf jaar om de cultuursector te verdedigen.

Denk dat het festival geen kans maakt als ze geen toestemming krijgen, simpel als dat. Dan hebben we het nog niet over internationale bezoekers. Waarom zou dat een invloed hebben op Pukkelpop? De voorverkoop van PKP is reeds gestart?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joris De Brul

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
972
1.004
Die drie ministers die nu zowat op hun knieën aan het smelten zijn om TML alsnog te laten doorgaan, waar zaten die het afgelopen anderhalf jaar om de cultuursector te verdedigen.

Denk dat het festival geen kans maakt als ze geen toestemming krijgen, simpel als dat. Dan hebben we het nog niet over internationale bezoekers. Waarom zou dat een invloed hebben op Pukkelpop? De voorverkoop van PKP is reeds gestart?
Misschien dat er op die manier tomorrowland acts richting dance hall of boiler room gaan. Of tomorrowland bezoekers richting pukkelpop.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken