Pukkelpop 2018 - Nieuws en geruchten

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.439
Joslittel wrote:
Jeeeh Martin 2 is weer terug!! Gorillaz als zaterdag headliner? Enige vd huidige line-up die die rol kan vervullen.

Die is dit jaar headliner op lowlands dus vast niet weer op zaterdag volgend jaar
1f609.svg

Owja.. te snel gelezen. Dacht vd huidige line-up van Lowlands. Wordt nog ff wachten dus voordat we iets met die hint kunnen haha
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Geweldige Pukkelpop gehad.

Een hele rits goede optredens gezien. Een speciale vermelding voor:
– Arcade Fire: geweldige sfeer, veel beter dan Werchter vorig jaar.
– Kiasmos Live: Sigur Ros, maar dan met beats. Lang getwijfeld tussen hen en TWOD, maar ik heb mijn keuze niet beklaagd.
– Flogging Molly: een oude zakken rockband die een drukbezochte wei aan het dansen brengt. Gezien, Chokri?
– Mauro Pawlowski en de Kempenzonen: De Marquee werd wakker geschud om 12 uur ’s middags. Een vreemde mix tussen een brass band, een eurovisiesongzangeres, Daan, Willy Sommers en the Evil Superstars. Was echt wel de moeite.
- Confidence Man: we zijn er met een hele groep naar toe gegaan om er zielig te dansen.
- Justice: patat van een show

Verder: Yonaka, M&T, Dimension, Sofi Tukker, Dua Lipa, SN8, La Dispute,..... Te veel om op te noemen!

Viel tegen:
- Kendrick Lamar. Kon de verwachtingen niet inlossen. De sfeer was maar lauwtjes vond ik.
- King Gizzard & The Lizard Wizard: ook zij konden de verwachtingen niet inlossen. De sfeer was trouwens wel goed, maar mij deed het weinig.

De nieuwe Pukkelpop check-in werkt goed. Ik heb niet moeten aanschuiven om mijn bandje te krijgen. Ook de controles aan de ingang waren vlot. De Beer Shack is een zeer goede toevoeging. Voor degenen die er niet bijwaren: een houten schuur met een verdieping, desperados aan 1 bon en goeie oude rockplaten. Een boiler room voor ouderen dus.

Kan beter tegen de volgende keer:
- Als je moet betalen voor een camping, verwacht ik ook deftige voorzieningen. Op camping chill waren er enkel toi toi's en papier moest je nemen uit een apart kotje.
- Sommige schermen werkten niet. Tijdens Sofi Tukker werkten de schermen in de Dance Hall niet, bij Justice stond het scherm buiten de marquee niet aan. Zeer jammer dit.

Jammer om te horen dat er problemen waren met de drukte in de Dance Hall en Kendrick Lamar. Aan de Main Stage zou een poortjessysteem zoals op Werchter handig zijn. Ik ben wel geen fan van poortjes in de tenten. Op Werchter werkt dat minder goed: mensen mogen er niet meer binnen omdat de tent zogezegd vol is, maar op het scherm zie je dan dat er lege plekken in het publiek zijn. Ik denk dat een scherm en luidsprekers buiten de Dance Hall veel kunnen doen.

Volgend jaar is het van donderdag tot zondag? Ik ben heel hard benieuwd naar de naam van zondag dan.
 

amichi

Playlistbediener
30 mei 2018
28
0
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180819_03671670
De cijfers zijn binnen!
Donderdag net geen 60.000
Vrijdag bijna 50.000 (meer dan 16.000 onverkochte tickets!)
Zaterdag dan toch helemaal uitverkocht. Niet geheel onlogisch met 2 zo een populaire headliners
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
312
Ik weet dat Belgie een bierland is en wellicht ben ik teveel aan het zeuren:
hoe kan het dat je voor 1 bon 0,3 liter ijskoud bier kan krijgen en voor hetzelfde bonnetje
0,25 liter lauwe frisdrank zoals cola. Werchter lukte het met dezelfde warmte om altijd
ook ijskoude frisdrank te leveren. Willen ze ons gewoon aan de drank hebben ?

- zeurmodus uit -
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
312
https://www.demorgen.be/muziek/drummen-voor-party-dj-s-magere-opkomst-bij-concerten-pukkelpop-2018-de-editie-waarbij-alles-kantelde-bcfbc755/

Dit geeft ook wel een beetje mijn gevoel weer. Duidelijk een splitsing in de leeftijdsgroepen.
Ik heb een leuke editie gehad, met enkele mooie hoogtepunten zoals Arcade Fire en the War on Drugs, maar toch mistte er wat.
De Marquee had mooier geprogrammeerd kunnen worden, maar ik snap dat er best concurrentie is van bijvoorbeeld de Lokerse Feesten.
Afgezien van de recensie achteraf, was ik best jaloers op hun dag met dEUS, Manic Street Preachers en Kasabian.
De jeugd die uit hun dak gaat bij een dj die gewoon een usbstick gebruikt, terwijl er bands staan die 'echte' muziek maken.
Met deze uitspraak weet ik dat ik ouder begin te worden.
En de organisatie die bevestigd wordt dat het hoofdpodium ondergeschikt gaat worden aan de andere podia, omdat er bij veel artiesten weinig publiek was.

Volgend jaar eerst maar eens zien wat er geprogrammeerd gaat worden, de kaartverkoop gaat toch waarschijnlijk niet snel.
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.001
259
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180819_03671670
De cijfers zijn binnen!
Donderdag net geen 60.000
Vrijdag bijna 50.000 (meer dan 16.000 onverkochte tickets!)
Zaterdag dan toch helemaal uitverkocht. Niet geheel onlogisch met 2 zo een populaire headliners

Amai, mooie opgesmukte cijfers voor de pers.
In de PKP wandelgangen was er spraken van 30000man minder op Vrijdag (Vond in persoonlijk wat overdreven).

Volgend jaar goede keuze om naar Vrijdag -> Zondag te gaan (ook van feestdag dan ideaal).
Als de jeugd nu eens naar de ervaring wilt luisteren, komt het wel goed :)
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
312
30.000 man minder op de vrijdag is inderdaad overdreven, maar opvallend rustig was het wel.
Moet zeggen dat ik het ook wel fijn vond dat de beveiliging bij de ingang wat relaxter was.
Dat kon natuurlijk ook omdat er geen lange rijen stonden.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.890
6.106
DeMorgen haalt hier dingen aan die al jaren zo zijn? De Boiler is naast de Mainstage het grootste podium. Het is toch al jaren zo dat het feestpubliek bij die twee stages staat en niet in bv. De Club/Marquee? Waarom wordt er geen woord gerept over de gigantische weides die Dua Lipa, Imagine Dragons of Bazart trokken en wordt daar niet de conclusie gemaakt dat mainstream radio acts het volk (logischer wijze) trekken?

In de "informatietijd" zoals ze het graag omschrijven moet het dan toch ook niet moeilijk zijn om een iets spannendere affiche samen te stellen? En groepen die er dit jaar stonden hebben ook terecht furore gemaakt op het internet. Ik snap dit argument niet zo eerlijk gezegd? PKP doet het altijd goed met de kleinere acts?

Waar ze naartoe willen is de illusie wekken dat rock wel degelijk dood is (zoals ik in het filmpje van gisteren aanhaalde ) maar guess what? Rock Herk had weer een top editie achter de rug, Lokeren boert fantastisch na weer een succesvolle editie met slechts een tweetal mainstream dagen en laten we niet vergeten dat GMM voor de eerste keer in z'n geschiedenis uitverkocht was. Rock is niet dood, het trekt alleen geen volk als je target audience zich daar niet voor interesseert.

Dat ze nu ook over dit (de bezoekersaantallen) lijken te liegen ligt gewoon in lijn met wat ze al het hele jaar aan het doen zijn geweest naar deze editie toestromend.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
312
Wat volgens mij ook een probleem is bij Pukkelpop is de opbouw van het terrein rondom het hoofdpodium.
Ik stond te wachten bij de rechter geluidstoren voor Arcade Fire. Er was genoeg ruimte om mij heen.
Mijn vriendin en haar dochter kwamen in eerste instantie niet door de menigte heen, omdat ze al in een grotere
ring op elkaar stonden en mensen daar bleven staan. Het feit dat er vooraan nog genoeg ruimte is, kan je dan niet zien.

En misschien klopt het wel wat Yannick zegt, dat er teveel de focus ligt om een scheiding tussen de liefhebbers van
rockmuziek en andere muziek te creëren.
Ik ben alleen bang dat Chokri niet heel veel anders gaat doen dan dat ze nu al doen.
Nogmaals, ik laat mijn bezoek aan Pukkelpop 2019 geheel afhangen van het programma en zal zeker niet op voorhand een ticket kopen.
 

Dave

Randprogramma
8 okt 2014
137
0
Je kan hier uren en dagen discussiëren over de koerswijziging, muziekkeuzes, sterkte/zwakte van de line-up. Feit is dat dit de slechtste ticketverkoop in jaren is. ik geloof nooit dat er 60.000 mensen aanwezig waren op donderdag. Het verschil met vrijdag (10.000 minder) was minder merkbaar dan met zaterdag (6.000 meer). Op 3 dagen 22.000 bezoekers mislopen, niet enkel qua tickets maar ook nog ns qua verbruik,... dan kan je niet spreken van n geslaagd festival. Misschien ligt de verschuiving van volgend jaar wel aan de "grote" headliner die al zou vastliggen voor zondag, maar welke naam zou dat dan wel niet zijn volgens hun huidige programmatiewijziging?? Of Het kan gewoon ook n poging zijn om meer volk te lokken door 2 weekenddagen te gebruiken ipv van enkel maar de zaterdag. De ingeslagen weg (qua programmatie) heeft dus niet het beoogde effect teweeggebracht. Het zou toch stom zijn om dit niet in te zien en meer nog, hier nog verder mee door / in te gaan, toch?
 

MixTape

Gouden Tip
26 okt 2017
326
0
https://festileaks.com/2018/08/gerucht-coldplay-plant-festivaltour-in-2019/

Coldplay op de zondag in 2019?
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Een act als Coldplay gaat LN altijd aan RW of Boutique laten.

Ik verwacht zelf eerder dat de headliner naar Pukkelpopnormen goed zal zijn, maar niet uitzonderlijk wauw (een Arctic Monkeys ofzo). En dat de beslissing eerder viel omdat ze op vr-za-zo een beter headlinertrio konden voorleggen dan op de traditionele dagen. Dat de weekenddagen commercieel interessanter zijn zal ook wel meespelen na meerdere edities met een niet zo geweldige ticketverkoop.

Laten we ook niet vergeten dat die zondagheadliner gedeeld zal worden met Lowlands. En bij LL boeken ze niet zo snel headliners van het allergrootste kaliber.
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.001
259
Een act als Coldplay gaat LN altijd aan RW of Boutique laten.

Ik verwacht zelf eerder dat de headliner naar Pukkelpopnormen goed zal zijn, maar niet uitzonderlijk wauw (een Arctic Monkeys ofzo). En dat de beslissing eerder viel omdat ze op vr-za-zo een beter headlinertrio konden voorleggen dan op de traditionele dagen. Dat de weekenddagen commercieel interessanter zijn zal ook wel meespelen na meerdere edities met een niet zo geweldige ticketverkoop.

Laten we ook niet vergeten dat die zondagheadliner gedeeld zal worden met Lowlands. En bij LL boeken ze niet zo snel headliners van het allergrootste kaliber.

Dat gerucht doet de ronde...
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Ik ben gedegouteerd om te horen dat er een racisme-incident was op Pukkelpop. Als er één plaats zou zijn waar er geen dicriminatie zou moeten zijn, dan zijn dat festivals. Goed dat Pukkelpop een statement heeft gemaakt, maar ik weet niet hoe ze dit juridisch gaan aanpakken zoals in de statement vermeldt staat. Er circuleren namen op het internet over de mogelijke daders, maar het was een heel groepje dat dit aan het zingen was. Tevens zijn het minderjarigen.

Frappant is dat dit voor een concert van Kendrick Lamar gebeurt is. King Kendrick, cultuursymbool van de zwarte gemeenschap, heeft met Alright een lied gemaakt dat Black Lives Matter verbindt en heeft de soundtrack van The Black Panther ineengestoken. Juist bij deze artiest, met teksten over vooroordelen en het leven als een Afro-Amerikaan in Amerika, gaan ze dergelijke gezangen afsteken. Triestig. Het toont de hypocrisie in Vlaanderen: als Lukaku scoort op het WK dan is hij een held, als hij een tegenvallende prestatie levert dan is hij een "luie neger". De grote meerderheid van de bevolking heeft ook geen weet van de geschiedenis tussen België en Congo.

Over de zogenaamde breuk tussen het ouder en jonger Pukkelpoppubliek: het is er in mate, maar wordt overdreven. Dit artikel wordt elk jaar door De Morgen en Humo bovengehaald. Het klopt dat er optredens met (te) weinig volk zijn, maar er waren ook optredens die wel veel volk, jong en oud, lokten: Amenra, Arcade Fire, TWOD, King Gizzard, Flogging Molly, La Dispute,... Mits een goede programmering kunnen de leeftijden en smaakverschillen verzoend worden.

Waar ik me meer aan stoor, is het alcoholmisbruik van de festivalgangers. Om 10u in de ochtend trekken ze een halve liter cara open, tegen de late namiddag trekken ze zat naar de wei en beginnen ze daar hun meegesmokkelde sterke drank leeg te kappen. Zondagochtend bij het opruimen van de tent zijn ze dan trots om te zeggen dat ze maar weinig weten van het festival. Er wordt veel gezegd en geschreven over het druggebruik op Dour en TML, maar het alcoholmisbruik mag ook aangepakt worden vind ik.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.662
1.185
Waar ik me meer aan stoor, is het alcoholmisbruik van de festivalgangers. Om 10u in de ochtend trekken ze een halve liter cara open, tegen de late namiddag trekken ze zat naar de wei en beginnen ze daar hun meegesmokkelde sterke drank leeg te kappen. Zondagochtend bij het opruimen van de tent zijn ze dan trots om te zeggen dat ze maar weinig weten van het festival. Er wordt veel gezegd en geschreven over het druggebruik op Dour en TML, maar het alcoholmisbruik mag ook aangepakt worden vind ik.

Het gebeurt ook dat ik om 10 u 's ochtends op een festival mijn eerste biertje open trek (al hangt dat af hoe veel er de avond ervoor is binnen gekapt).
Het gebeurt ook dat ik zelf drank binnen 'smokkel' op een festival (voornamelijk als ze €3 of meer voor bier vragen.
Het gebeurt ook dat ik delen van de avond ervoor vergeet op een festival.

Wil niet zeggen dat ik rasistische of sexistische opmerkingen begin te maken, mensen begin uit te schelden, met 6 pinten naar voor wring en iedereen al duwend voorbij steek, ruzie begin te zoeken,...

Welk effect (te veel) alcohol op iemand heeft hangt natuurlijk van persoon tot persoon af.
Ik vind (en heb vrienden dat al horen bevestigen) voornamelijk dat ik losser, socialer, dansbaarder, schaamtelozer,... ben. Dus probeer dat punt op festivals zo snel mogelijk te bereiken. Ik ga al eens sneller een praatje beginnen met onbekende. Probeer de sfeer vooraan er wat in te krijgen bij mijn favoriete artiesten, ga zonder schaamte los op een afterparty,...

Dus hoe (veel) en wat iedereen drinkt moet volgens mij niets aan veranderd worden. Het is hier vooral volgens mij weer het probleem wat het doelpubliek waar Pukkelpop naar streeft.
Ze willen zowat 16-18 jarige en die hebben een hele andere mindset dan oudere (de meeste althans). Die willen nog wat 'stoer' overkomen, kennen zelf hun grenzen minder goed, zijn nog wat onwetend,...
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
TettenVogel wrote:
Waar ik me meer aan stoor, is het alcoholmisbruik van de festivalgangers. Om 10u in de ochtend trekken ze een halve liter cara open, tegen de late namiddag trekken ze zat naar de wei en beginnen ze daar hun meegesmokkelde sterke drank leeg te kappen. Zondagochtend bij het opruimen van de tent zijn ze dan trots om te zeggen dat ze maar weinig weten van het festival. Er wordt veel gezegd en geschreven over het druggebruik op Dour en TML, maar het alcoholmisbruik mag ook aangepakt worden vind ik.

Het gebeurt ook dat ik om 10 u ’s ochtends op een festival mijn eerste biertje open trek (al hangt dat af hoe veel er de avond ervoor is binnen gekapt).
Het gebeurt ook dat ik zelf drank binnen ‘smokkel’ op een festival (voornamelijk als ze €3 of meer voor bier vragen.
Het gebeurt ook dat ik delen van de avond ervoor vergeet op een festival.

Wil niet zeggen dat ik rasistische of sexistische opmerkingen begin te maken, mensen begin uit te schelden, met 6 pinten naar voor wring en iedereen al duwend voorbij steek, ruzie begin te zoeken,…

Welk effect (te veel) alcohol op iemand heeft hangt natuurlijk van persoon tot persoon af.
Ik vind (en heb vrienden dat al horen bevestigen) voornamelijk dat ik losser, socialer, dansbaarder, schaamtelozer,… ben. Dus probeer dat punt op festivals zo snel mogelijk te bereiken. Ik ga al eens sneller een praatje beginnen met onbekende. Probeer de sfeer vooraan er wat in te krijgen bij mijn favoriete artiesten, ga zonder schaamte los op een afterparty,…

Dus hoe (veel) en wat iedereen drinkt moet volgens mij niets aan veranderd worden. Het is hier vooral volgens mij weer het probleem wat het doelpubliek waar Pukkelpop naar streeft.
Ze willen zowat 16-18 jarige en die hebben een hele andere mindset dan oudere (de meeste althans). Die willen nog wat ‘stoer’ overkomen, kennen zelf hun grenzen minder goed, zijn nog wat onwetend,…

Ik bedoelde daarmee het laatste, jongeren die zich kapot zuipen.
Ik drink ook wel biertjes op de camping om losser te komen en in het feestritme te komen. Moest iedereen die gedronken had agressief zijn, dan kan je festivals als Graspop gewoon beter niet bezoeken. Ik had dit niet gericht naar de meer sociale drinkers zoals u, maar het doelpubliek die jij beschrijft ;)
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.001
259
Wat mensen met hun eigen lichaam doen, interesseert mij gene sikkepiet. Als jeugd mag je uw grenzen aftoetsen, zolang je maar uit uw ervaringen leert als je met uw gezicht tegen de muur vliegt. Maar de jeugd mag wel wat meer etiquette en beleefdheid hebben, dat zeg ik nu al 10jaar. Er is geen enkele reden om die beleefdheid overboord te gooien als je vanalles in uw lichaam stopt.
(ik wil hier niemand mee aanvallen, is een vaststelling van mij).
 

Dave

Randprogramma
8 okt 2014
137
0
Ik ga al jaren combi naar Rock Wechter en Pukkelpop, waarbij je toch kan spreken van n ander publiek. Op Rw gebeurt het ook wel dat er mensen op het laatste stekje of zelfs als het optreden al bezig is, nog naar binnen en / of naar voor willen terwijl het al vol zit. Als je dan ns n duwtje krijgt gaat da meestal gepaard met n sorry op gelijk welke manier. Op Pukkelpop dit jaar kan ik niet zeggen hoeveel stampen mn vriend(inn)en en ik wel niet hebben gekregen. (zelfs bot weggeduwd en daarbij je bier of ander drankje morsen, of ne klets bier op je schouder van de zoveelste lomperik die zonder omkijken / inhouden door de menigte raast) Zonder omkijken, n kleine pardon of verontschuldigende blik. En ja, da was eigenlijk telkens n (bende) jonge gast(en). Er is wel degelijk n probleem met de houding van een groot deel van de jeugd. En dat luidop tetteren in groepjes rondom je terwijl het optreden al bezig is...dat enkel ophoudt als ze da ene bekend nummer herkennen en beginnen te joelen....zo degoutant. Zal wellicht ook n deel aan mezelf liggen, ouder worden en al. Maar toch.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken