Pinkpop 2026

Ik heb het hier al meermaals gezegd maar het grote nadeel van Pinkpop tov Werchter, Lowwlands, Pukkelpop,... is de periode waarin het festival plaatsvindt.Juni is gewoon slechter dan juli of augustus.
In juni zijn er veel studenten met examens of kinderen die examens hebben waardoor ouders geen verlengd weekend weg willen,... daar hebben festivals in juli en augustus veel minder last van. Ik las hier nog niet zo lang geleden een reactie van een student die wachtte met tickets te kopen omdat hij niet wist hoe zijn examens in juni vielen. Dat verklaart toch veel mijns insziens.
Hoe verklaar je dan dat Graspop in diezelfde periode jaarlijks vrijwel alle dagen uitverkoopt?

Eigenlijk heeft Mojo al, pak 'm beet, 20 jaar de leiding over Pinkpop (iedereen is ook in dienst bij Mojo). Bij de festivaldirecteuren ligt de nadruk meer op logistieke zaken en andere randzaken. Die hebben uiteindelijk te maken met de beperkingen van het terrein en de omgeving (die er veelal terecht zijn, zoals de eindtijd).
Ja dat denk ik ook. De locatie zet Pinkpop al op achterstand.

• Leuk
Waarderingen: hendrik1
Ik heb het hier al meermaals gezegd maar het grote nadeel van Pinkpop tov Werchter, Lowwlands, Pukkelpop,... is de periode waarin het festival plaatsvindt.Juni is gewoon slechter dan juli of augustus.
In juni zijn er veel studenten met examens of kinderen die examens hebben waardoor ouders geen verlengd weekend weg willen,... daar hebben festivals in juli en augustus veel minder last van. Ik las hier nog niet zo lang geleden een reactie van een student die wachtte met tickets te kopen omdat hij niet wist hoe zijn examens in juni vielen. Dat verklaart toch veel mijns insziens.
Je kunt ook stellen dat juli en augustus juist lastiger zijn omdat veel mensen dan op vakantie willen. Als ik naar Lowlands wil, moet ik daar rekening mee houden bij het boeken van mijn vakantie.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en BGI
PP blijft ook veel te krampachtig vasthouden aan één headliner. Alle andere grote festivals zijn jaren terug al gestaag over gestapt naar twee iets minder grote headliners. Graspop heeft hierom zelfs twee hoofdpodia.

Ga je naar The cure op PP dan krijg je er editors bij.

Op Werchter krijg je er Moby en a perfect circle bij. Je krijgt daar al jaren lang veel meer waar voor je geld als de headliner niet en mega-act is.

De locatie maakt wel uit want daardoor zitten ze aan allerlei regels en een vroege eindtijd vast.

2 kleinere headliners op 1 dag, uurtje langer en een alternatief tijdens de headliner zou al helpen. Iets meer aankleding op het terrein ook. Maar dat gaat allemaal nooit gebeuren dus dan is het gewoon accepteren dat je niet uitverkoopt als je Bruce of Beyonce niet hebt.

Locatie maakt niet uit. Vanuit de Randstad is het naar Werchter of Graspop praktisch net zo lang rijden.

De logistiek maakt het een slechte locatie. Als dagbezoeker mag je niet kamperen en na afloop sta je een eeuwigheid in de file. Daar haken vooral dagjesmensen op af.
Als dagbezoeker mag je vanaf dit jaar wel kamperen... het is alleen belachelijk duur.

Lowlands valt ook deels buiten de vakantie.

Hier al vaker geroepen, maar de locatie is absoluut een nadeel voor Pinkpop. Blijf erbij dat je veel en veel meer kaarten had verkocht als je centrale in Nederland had gezeten.
Anderzijds wel begrepen (vanuit dit forum) dat de locatie heel goedkoop is. Snap dan wel dat je niet zomaar vertrekt.

Catering blijft voor mij iets wat ik nooit heb begrepen als kritiek 😝 voor veel allergieën, vega is aanbod! Misschien is het persoonlijk maar maak je het festival beter als je ook Babi Pangan kunt krijgen?
Nog wel een puntje van kritiek...
Uit alle uithoeken en smaken in de wereld is er eten. Maar AVG of stampot is er niet te vinden.
Of leg ik de lat nu te hoog?

• Leuk
Waarderingen: brutus257
Als dagbezoeker mag je vanaf dit jaar wel kamperen... het is alleen belachelijk duur.
Dat is ook een goede zet (behalve de prijs dan). Zal alleen even nodig hebben voordat dit bekendheid krijgt.

Overigens ben ik er van overtuigd dat pp, zeker dit jaar, de juiste koers is gaan varen. Hadden ze de headliners in oktober aangekondigd dan was de kaartverkoop ongetwijfeld een stuk beter geweest.

Laatst bewerkt:
Is een terugkerend onderwerp zolang ik me kan heugen, maar Pinkpop blijft jaar op jaar dezelfde koers vragen. Het zal dus genoeg opleveren, en met enkele gelukkige edities verkopen ze 1 of 2 dagen uit.

En ja verwachten we echt nog dat Foo Fighters 70.000 verkoopt? Het laatste werk is niet echt bijzonder, Dave Grohl die een scheve schaats heeft gereden. Foo Fighters is toch ook gewoon de laatste jaren niet meer hot en eigenlijk een grote dad-joke geworden. Ze hebben niet meer die buzz die ze rond 2011 - 2018 hadden, zo raar is het niet imo.
Als alle vreemdgaande artiesten niet meer mogen komen…

En op Werchter kreeg je er toen ook tool bij. En dat is een reden waarom pp al jaren lastig dagkaarten verkoopt. Er ontbreekt altijd een grote tweede (of derde) grotere naam in lijn met de headliner.

Met alles erop en eraan ben je zo €250 kwijt voor één dag pp. Voor dat geld wil je meer zien dan alleen de headliner.
Dat klopt niet. Coheadliner op Werchter staat op Pinkpop ook nog al eens als headliner van het 2e podium.

Users who are viewing this thread