Pinkpop 2026

Wel, om aan te vullen dan:

Het is kort door de bocht om uit het feit dat de aankondiging van de affiche en de ticketverkoop laat valt te laten uitschijnen dat er daardoor iets vreemd aan de hand is, dat hieruit iets te besluiten valt, dat dit een oorzaak heeft (en dit zeker met een eerste regel waarin afgevraagd wordt of ze wel een toekomst als major festival hebben).

Werkt TNFke eigenlijk voor Werchter?
Positief voor de ticketverkoop kan dit toch niet zijn als je de laatste bent? (Tenzij je natuurlijk een ijzersterke affiche met 3 stadionheadliners hebt, maar we zijn de voorbije jaren genoeg teleurgesteld geweest).

En ja, ik stel gevoelsmatig de vraag of ze binnen 5 jaar nog een major zijn. Het kan snel gaan, kijk maar naar de ticketverkoop van voorbije jaren. Zeker als je het vergelijkt met een tiental jaar geleden.

En nee, ik werk niet voor Werchter, maar waar Werchter de laatste 10 jaar een enorme evolutie heeft doorgemaakt, mis ik die bij Pinkpop.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Bubba
Er zijn m.i. meerdere strategieën. Of je hebt gewoon duidelijke afspraken met andere festivals hierover, dan zit je toch meer op het gebied van samenwerken. Of je hebt een headliner met bepaalde eisen dan ben je gewoon afhankelijk. En als je volop wilt concurreren dan maak je de namen de 20e of de 21e net voor de verkoop van de pre-sale van Werchter bekend. Wij wonen op fiets afstand, dat maakt het een stuk goedkoper als ik geen camping of bnb moet vastleggen voor andere festivals. Ik vind de sfeer geweldig. Voelt als thuiskomen. Het hoeft ook niet stampvol te zitten. Ze luisteren m.i. wel, het rondje lopen was er jaren niet meer en was vorig jaar weer geweldig. Mensen die klagen over de headliners moeten zich dan wellicht ook vooral richten op diezelfde headliners. Als je denkt dat Pinkpop of ieder festival dan ook 3 dagen Banda als de Stones of Foo Fighters kan neerzetten dan leef je in een illusie als je het mij vraagt. Daarnaast geniet ik ook van bands die ik niet ken en normaliter niet naartoe zou gaan, maar ze enorm leer te waarderen. Inhaler, zoon van Bono, ontzettend van genoten vorig jaar. Of DeWolff, jongens van “om de hoek” geweldig om die progressie te zien. Maar ook de acceptatie dat een Di-rect geweldig was en gewoon beter dan RW als de “headliner”. Maar ja, wachten is gewoon super irritant 🤣🤣

• Leuk
Waarderingen: colette283 en TNFke
En wat nou als alles samenhangt en valt met de grote vis, dan valt het kwartje straks op z'n plek.

Als, en ik zeg duidelijk als, ze de Rolling Stones hebben weten te strikken.
Dan maakt het 1 of 2 weken later als de rest niet uit.
Je gaat zowieso uitverkopen.

En dan hoor je waarschijnlijk niemand meer over een foute strategie bij Pinkpop.

Maar goed, zover is het nog niet, dus we kunnen nog alle kanten op. Behalve de verkeerde.
Zoals 2014, die affiche voor amper 175 euro (toen een pak goedkoper dan Werchter) was topklasse.

Terecht, ik ken wss veel minder van het festival dan hem. Maar ik kan mij moeilijk inbeelden dat zelfs de grootste Pinkpopfans tevreden zijn met huidige evolutie.
Je hebt zeker een punt (meerdere zelfs). Maar je hebt Pinkpopfans die een perfecte spreekbeurt over Pinkpop kunnen geven en je hebt liefhebbers van het festival die verstand hebben van de organisatie/programmering/marketing van zo'n festival.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Joslittel
Ik vond respectloos als woord te hard, daarom "onrespectvol" wat inderdaad eigenlijk geen officieel erkend Nederlands woord is, maar wel in de spreektaal voorkomt. (als je dat bedoelde...)

Aan de Pinkpop-fans een goede editie gewenst.
Ja, maar onrespectvol bestaat dus niet. Dus je vindt iets respectloos of je bent 't niet helemaal eens met iemand. En dat mag allebei hè.

Zoals 2014, die affiche voor amper 175 euro (toen een pak goedkoper dan Werchter) was topklasse.
Maar dat is niet meer de prijs van nu, even een beetje realistisch zijn. Toen kon dat nog ja, met alle prijsstijgingen tegenwoordig is dat gewoon onmogelijk. Ligt dat aan Pinkpop nee, dat ligt aan de overheid en de afspraken die hierover binnen het kabinet en de EU gemaakt werden de afgelopen jaren.

Het moet zeker geen strijd worden tussen RW en Pinkpop. Beide festivals hebben een uitstekende relatie met elkaar en willen absoluut het beste voor elkaar.
Pinkpop boekt ook wel wat samen met Graspop trouwens.

Het wachten is natuurlijk vervelend maar heeft een goede en gegronde reden. Anderzijds denk ik wel dat het niet slecht zou zijn dat Mojo het festival eens tegen het licht houdt en durft ook te investeren in een stevigere omkadering qua personeelsbestand. Daar hinken ze wel wat achterop. Je hebt vaak het gevoel dat ze iets teveel achter de feiten aanhollen ipv kort op de bal te spelen. En dan heb ik het niet over de aankondiging(en).

Wat ik absoluut mis is een duidelijke visie. Waar wil je naartoe met dit festival. Nu is het een hoop vis noch vlees. Ze zullen Foo’s hebben en qua verkoop komt dat helemaal in orde. Maar je gaat dat niet elk jaar hebben natuurlijk. Dat was wel duidelijk de afgelopen 2 jaar.

Zoals ik al eens zei. Ik wens Pinkpop het allerbeste. Ben ermee opgegroeid. Die beelden elk jaar live op Nederlandse tv, met al die roze hoedjes, hebben ook indruk gemaakt op mij en was iets waar ik altijd naar uitkeek.

Dat thuiskomen herkennen velen van ons, maar ook een lange frustratie dat ‘ons’ festival achterblijft waar het gaat om vernieuwing;
Zeiken over de partytent
Sluiten het festivalterrein vroeg (sorry Brutus)
Geen noemenswaardig nachtprogramma
Geen mogelijkheid voor 1 overnachting
Weinig schaduw - kleine verbetering
etc etc…
Krijg de vergunning tot 1u (net als Rock Werchter), programmeer een alternatief tijdens de afsluiter, zorg idd voor meer schaduwplekken en koppel de camping los van het ticket. Zo ingewikkeld en moeilijk kunnen deze aanpassingen toch niet zijn? En ohja, zet je niet in een weekend met zoveel “competitie” behalve als je oké bent dat je (veel) minder hardere namen hebt 👍

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en TNFke
Het kan mijn blik als Zuiderbuur zijn, maar heeft Pinkpop eigenlijk nog een toekomst als major festival? Of valt het niet gewoon beter een week vroeger in het festivalseizoen?

• Het blijft vreemd dat het grootste festival van Nederland als laatste komt met aankondigingen en ticketverkoop.
  • Down The Rabbit Hole en Best Kept Secret bieden een fijner terrein, betere sfeer en aantrekkelijkere programma. Pinkpop moet precies steeds harder vechten om nog kwaliteitsnamen binnen te halen.
  • Into The Grave en South of Heaven zijn ondertussen volwassen alternatieven die stevige namen wegkapen. En omdat Pinkpop samenvalt met Graspop, Hellfest en Hurricane/Southside is de spoeling in hardere namen heel dun. (Alleszins toch een pak minder dan in de tijd van bompa Jan).
  • In tegenstelling tot bij ons, lijkt MOJO Pinkpop stiefmoederlijk op te volgen. Grote namen steken ze liever in een voetbalgalmbak of een stadspark, dan op een festival.
  • Prijs/kwaliteit kan Pinkpop al ook niet meer op tegen Rock Werchter en daar kennen jullie Nederlanders alles van! Bovendien is het voor velen van jullie nog beter bereikbaar dan het diepe Limburg.
PP is al lang net meer het grootste festival in NL en ik vrees ook voor de toekomst. bij ons zijn er velen afgehaakt/overgestapt naar een ander festival.
LL al lange tijd en misschien zelfs DTRH zijn groter ondertussen.
Mij frustreert het ook dat ze helemaal geen teken van leven geven, maar LL komt altijd pas in februari met de eerste namen.
De kwaliteit (het is maar wat je hier onder verstaat natuurlijk) van PP daarentegen is voor ons zoveel beter dan Werchter en wat een vreselijk publiek komt er naar Werchter!!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RalphiePinkpop
Dat thuiskomen herkennen velen van ons, maar ook een lange frustratie dat ‘ons’ festival achterblijft waar het gaat om vernieuwing;
Zeiken over de partytent
Sluiten het festivalterrein vroeg (sorry Brutus)
Geen noemenswaardig nachtprogramma
Geen mogelijkheid voor 1 overnachting
Weinig schaduw - kleine verbetering
etc etc…
Gelukkig wel eindelijk weer de doorloop naar de tent aan twee kanten en Stage4 achteraan is ook een grote verbetering, Nu alleen nog iets moois doen met de plaats waar Stage4 ooit stond en weer een Garden of Love!
Sowieso moeten ze hun vaste klanten koesteren en niet wegjagen, door bv te moeten betalen voor wat schaduw (tuinterras) en partytenten zijn een noodzaak, vooral in die tijd van het jaar.

PP is al lang net meer het grootste festival in NL en ik vrees ook voor de toekomst. bij ons zijn er velen afgehaakt/overgestapt naar een ander festival.
LL al lange tijd en misschien zelfs DTRH zijn groter ondertussen.
Mij frustreert het ook dat ze helemaal geen teken van leven geven, maar LL komt altijd pas in februari met de eerste namen.
De kwaliteit (het is maar wat je hier onder verstaat natuurlijk) van PP daarentegen is voor ons zoveel beter dan Werchter en wat een vreselijk publiek komt er naar Werchter!!
We weten dat je een nare ervaring hebt gehad op Werchter, maar zo generaliseren is nou ook weer niet nodig.

We weten dat je een nare ervaring hebt gehad op Werchter, maar zo generaliseren is nou ook weer niet nodig.
Ik mag toch gewoon mijn mening geven en dit is mijn mening en met vreselijk druk ik me nog netjes uit! En voel je vooral niet aangesproken als je niet zo bent. ik hoor ook vaak over LL publiek bepaalde zaken en ook al ga ik naar LL voel ik me daar totaal niet op aangesproken aangezien ik me netjes gedraag en oog heb voor mijn mede festivalganger

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread