Pinkpop 2026

Netflix Princess Bean GIF by Disenchantment

Pinkpop kan heel veel leren van Pukkelpop, wat was dat een mooi gebalanceerd festival zeg🙏🏻

Dagbezoekers kunnen blijven slapen, ruimte voor Dj’s, goed nachtprogramma tot een redelijke tijd, mooi terrein l, goede sfeer….dat moet Pinkpop ook kunnen of anders kun je op een gegeven moment beter stoppen (hoe bruut dat ook klinkt).
2 totaal verschillende doelgroepen wel

Linkin Park heeft toch juist een heel mooi gat op de vrijdag van Pinkpop staan? Pinkpop is altijd laat met aankondigen, zie echt geen enkele reden waarom Linkin Park onlogisch is.
Pinkpop houden Linkin Park gewoon achter tot het moment dat Pinkpop wil aankondigen... Fijn om zo'n headliner achter de hand te hebben.

Denk wel dat de tijden van onzekerheid achter ons liggen, grote lijnen van de grote namen liggen al een aantal maanden vast ga ik van uit. Denk dat meerdere festivals al heel lang voor aankomende seizoen namen met dikke stift op papier hadden staan.

🤔

• Leuk
Waarderingen: EFDEE
Niet echt naar mijn mening, maar ik hoor graag jouw redenatie.
Pukkelpop is meer voor de jongere doelgroep waar de nieuwe headliners uitverkopen, waar Pinkpop meer voor de conservatieve ganger is (op dit moment nog).

Voorbeeld: Op Pukkelpop verkopen de dagen met de vernieuwende headliners (lees: Chappel Roan, Fred Again…, etc.) sneller uit, waar op Pinkpop vorig jaar de dagen met grote rocknamen als eerste uitverkocht.

Dat Pukkelpop op dit moment objectief een succesvoller festival dan Pinkpop is ben ik het natuurlijk met je eens en ze kunnen daar zeker een goed voorbeeld aan nemen.

Pinkpop houden Linkin Park gewoon achter tot het moment dat Pinkpop wil aankondigen... Fijn om zo'n headliner achter de hand te hebben.

Denk wel dat de tijden van onzekerheid achter ons liggen, grote lijnen van de grote namen liggen al een aantal maanden vast ga ik van uit. Denk dat meerdere festivals al heel lang voor aankomende seizoen namen met dikke stift op papier hadden staan.

🤔
Reading/leeds had een paar maanden terug al twee van de drie headliners vastgelegd voor hun editie van eind augustus 2026

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Pukkelpop is meer voor de jongere doelgroep waar de nieuwe headliners uitverkopen, waar Pinkpop meer voor de conservatieve ganger is (op dit moment nog).

Voorbeeld: Op Pukkelpop verkopen de dagen met de vernieuwende headliners (lees: Chappel Roan, Fred Again…, etc.) sneller uit, waar op Pinkpop vorig jaar de dagen met grote rocknamen als eerste uitverkocht.

Dat Pukkelpop op dit moment objectief een succesvoller festival dan Pinkpop is ben ik het natuurlijk met je eens en ze kunnen daar zeker een goed voorbeeld aan nemen.
Pukkelpop trekt echt jonge mensen in het algemeen. Er zijn ook oudere mensen natuurlijk. En de periode waarin PinkPop valt is midden in de examens van juni. Mensen die naar de univ gaan, komen dan noet naar PP (zeker geen weekend) en van die mensen gaan er heel veel wel naar Pukkelpop bijvoorbeeld. Dus toch wel een andere doelgroep vrees ik. Als Pinkpop zich focust op een doelpubliek van 20 tot 30 jaar zullen veel van die mensen dus niet kunnen komen omwille van examens of tentamens.

Toch niet. Ik ga niet naar Parklife omdat ik keuzes moet maken (wil niet elk weekend naar een festival) maar hoop wel dat ze naar PinkPop komen. Heel graag zelfs.
Maar de die hard Linkin Park fans in NL zagen in juni shows aangekondigd worden in België en Duitsland, zonder datum in eigen land. Die gaan geen 5 maanden afwachten om een knoop door te hakken, met het risico dat Parklife en RaR snel uitverkopen. En het zijn toch diezelfde fans waarop je rekent om vlot dagtickets te verkopen.

Ik heb het begin deze zomer ook al gezegd: wanneer een grote artiest zowel in Landgraaf als in Werchter staat, worden die twee data meestal gelijktijdig aangekondigd. In het ergste geval met een week of twee ertussen. Zou vreemd zijn dat ze er nu van afwijken.

• Leuk
Waarderingen: Davidd en Timmetje
De Muse dag op Pinkpop was verre van uitverkocht dit jaar. Vorig jaar verkocht alleen de zonnige popdag met Ed Sheeran/Sam Smith op de dag zelf uit.
Hey, ik zou helemaal enthousiast worden van 3 dagen rock (headliners) en aanverwanten op Pinkpop, maar anno 2026 betekent dat het einde van Pinkpop.

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje en elo

Redelijke argumentatie maar op zich zag ik op Pukkelpop een soort van dezelfde populatie als dat ik op Pinkpop zou zien. Niet perse jonger of ouder maar dat kan aan mij liggen. En het lijkt er toch op dat de lineup de sterkste factor is om uit te verkopen, zie de prestaties van Pukkelpop.

En ja het gaat mij er natuurlijk om dat Pinkpop de leuke kanten van Pukkelpop bekijkt om wellicht iets over te nemen.

Punten die mij aan het hard gaan in de vergelijking;
Sluitingstijd- Pinkpop is te snel afgelopen, de partytentjes op camping B voldoen niet. Pinkpop heeft een Boiler room nodig en wat ander later vermaak gewoon op het festivalterrein.

Thematische indeling. Pukkelpop is heel duidelijk over z’n programma in verhouding tot het terrein. Het klopt gewoon.

Dagbezoekers mogen ook gewoon op de camping staan. Het is echt zo ouderwets dat Pinkpop geen dagjesmensen laat overnachten. Die moeten de hele dag bezig zijn met de terugreis, niet tof.
Laat mensen lekker overnachten, maakt veel makkelijker en nodigt uit voor dagbezoek.

Zo is er wel meer en niet geboren vanuit de behoefte om te zeiken maar omdat ik echt hou van Pinkpop. Het is alleen niet meer ok/realistisch om te verwachten dat je kunt uitverkopen op basis van een ‘zo zo lineup’ en geen nachtprogramma.

De Muse dag op Pinkpop was verre van uitverkocht dit jaar. Vorig jaar verkocht alleen de zonnige popdag met Ed Sheeran/Sam Smith op de dag zelf uit.
Hey, ik zou helemaal enthousiast worden van 3 dagen rock (headliners) en aanverwanten op Pinkpop, maar anno 2026 betekent dat het einde van Pinkpop.
Maar de Muse dag was wel het best verkocht dat jaar. Doelgroep op Pukkelpop ligt ook vele malen lager dan op Pinkpop. Op Pinkpop zijn de Arctic Monkeys te moeilijk, op PkP gewoon een headliner

Als Pinkpop dezelfde line up als Pukkelpop zou hebben zou het nog steeds niet uitverkopen. Dat is wat ik wil zeggen

Users who are viewing this thread