Het viel me dit jaar ook wel heel erg op, de zogenaamde Dutch Desease, vooral met op maat gemaakte gehoorbescherming. Het gekwebbel kwam overal, maar ook echt overal tussendoor.. Of je nu ergens op het midden van het veld stond, waar het begrijpelijk is dat er gekletst wordt, of in het voorvak, overal hoorde ik "gebreuzel".
Vrijdag na binnenkomst een stukje
Ronnie Flex met naast het voorvak gekeken, omdat vrouw en dochter het voorvak in wilden. Niks nuttigs over te melden, kan ik niks mee..
Daarna door naar Noord,
Pommelien. Leuke verschijning, heel enthousiast, respect daarvoor, maar kon me niet echt pakken.
Toen werd het tijd voor een hoogtepuntje voor mij,
Alestorm. Heerlijke piraten rock met als hoogtepunt Fuck u with an Anchor. Prachtig!
Terwijl ik eigenlijk het veld bij de tent en stage 4 wilde oplopen, toch even blijven hangen bij
Mika. Welke ik stiekem best geslaagd vond. Maakte er een feestje van en had er zichtbaar gigantisch veel zin in.
Door naar
Benee, waar de dochter vooraan stond geparkeerd en wij, vrouw en ik, even een hapje gingen eten. Het beetje wat ik ervan heb meegekregen was niet heel verkeerd, de dochter vond het "mwa". Ze heeft wel nog een selfie met Benee genomen. Hulde voor het geduld van Benee daarvoor, want niet de juiste camerastand

.
Inhaler en Weezer compleet gemist, want gezellig op het veld achter gezeten en gelachen, gekletst, gegeten, relax...
Door naar Zuid, het voorvak in voor
Oscar & the Wolf. De vrouw wilde per sé het voorvak in, dan doen we dat ook. Goede keuze!!! Wat een waanzinnig optreden was dat! Verveelde geen seconde!
De dochter (bijna 14) is ondertussen al naar
Tate McRae gegaan, om daar vooraan te staan, dat was haar hoogtepunt van het weekend. Zo zie je wel weer wat Pinkpop imo mooi maakt, meerdere generaties vinden hier wat.
Afsluiter
Justin Timberlake kon ons niet echt bekoren. Begon sterk, maar kakte daarna aardig in en we zijn dan ook wat eerder weg gegaan om de slakkengang naar buiten te voorkomen.
Door naar de zaterdag. Vrij fit aan de dag begonnen en van een afstandje
The Academic geluisterd. Leuke, vrolijke band.
Vrouw en dochter (de zoon was ook mee, maar die trok zijn eigen plan (bijna 18 en was het meerendeel in de desperado en ketel1 areas, ook hier, zo zie je maar, voor een ieder is er wat te vinden)) wilden een goed plekje bij
Claude, dus het voorvak in. Ik vind er niet zoveel aan, maar zijn show was prima. Daarna midden op het veld net geen schaduw kunnen pakken, dus naast de schaduwdoeken ff gaan zitten en
Amyl & the Sniffers een beetje aangehoord. Dikke bak energie wat daar vandaan kwam.
Niet echt afgekoeld weer terug het voorvak in voor
Cypress Hill. Zoals eerder aangegeven, in 1994 tijdens Pinkpop op "de berg" gelegen met op het boomboxje Cypress Hill. Nu, 31 jaar later, staat dit "ventje" als 45 jarige, grijze man met een bierpensje te springen in het voorvak als diezelfde Cypress Hill op het podium staat. Even kijkend naar de berg, naar de 14 jarige ik die daar toen lag.. moment compleet en de eerste Waterlanders liepen over mijn wangen.
Daarna was het tijd om bij te komen.. ik wilde eigenlijk
Amira Elfeky gaan kijken op stage 4, maar belandde in de schaduw met achter de tent. Vandaaruit geluisterd naar Amira, wat erg lekker klonk.
De rest van de groep, vrouw, dochter, zoon en vriendengroep sloten aan in de schaduw van de tent, gezellige bende bij elkaar. Zo hebben we een gedeelte van
Soft play buiten de meegekregen als achtergrond muziek. Daarna verspreidde de groep weer, de oudere jeugd richting Joost, wij bleven achter op het achterste veld, om een broodje bufkes naar binnen te proppen en zo ook nog een stuk van
Almost Monday mee te krijgen. Uiteindelijk had ik mijn samengestelde playlist voor 95% kunnen afwerken

.
Richting het grote veld lopend om klaar te gaan staan voor Faithless toch nog even de laatste minuten van
Joost gekeken. Tja... Die gast spoort niet. Waar het een paar jaar geleden nog een bijzonder optreden was, voelde dit meer aan als.... Geen idee eigenlijk.. maar het veld ging plat.. dus wat kun je erover zeggen...
Faithless, (whats in a name, ze geloofden er zelf ook niet in

) moeten er echt woorden aan vuil gemaakt worden? Waar ik in 2015 een geweldig optreden meegemaakt heb (Strijp S), was dit wel de flop der Flopsen... Veel te laat de spullen daar, een half uur speeltijd krijgen, om vervolgens dat half uur de nummers veel te lang gerekt en traag het veld over te mikken, om er dan ook nog eens achter te komen dat ze het laatste nummer, We come 1, niet meer redden qua tijd... Best knap om dit f*cked up verhaal nog eens extra "up te f**ken"... Waardeloos....
The last dinner party hebben we gemist, want eetmomentje (alweer) en gezellige kletsmomenten...
Toen was
Olivia Rodrigo aan de beurt. De dochter met een vriendin het voorvak in, wij een stuk verder naar achter op het veld, net achter de delays.. Potverdikkeme, zoals verwacht en gehoopt, heeft ze me goed verrast. Een goede show, mooie balans in de set. Dit was echt dikke prima en dus een Multi-generatie headliner. Ja, het veld liep ook langzaamaan leeg, maar dat vond ik persoonlijk onverdiend.
Naar huis, tukje doen, wakker worden, opfrissen, spek-en-ei-jagermeister ontbijtje en erachter komen dat het toch wel erg heet is....
Even gepolst wie wat wil zien, vrouw wilde Hanna Mae wel zien, ik DeWolff, maar beiden niet genoeg om al vroeg richting megaland te trekken.. Querbeat al eens gezien.. nog later... Imminence, hmmm. Te heet nog, ff wachten.. totdat we rond 15:15 uur op het terrein aankwamen en in de verte nog the Boxer Rebellion hoorden.
De vrouw wilde
Crapzip (sorry) nog zien, dus op het veld blijven hangen. Heel stiekem was de energie van Jacqueline wel aanstekelijk en viel het me enigszins nog wel mee.
Stukje naar achteren gelopen en een gedeelte van
Kaiser Chiefs half-half meegekregen, want te veel bekenden tegen gekomen waarmee babbeltjes gemaakt werden. Dit past toch altijd wel op Pinkpop, enthousiaste frontman, genoeg hits, prima prima.
Dan naar de tent,
The Warning. Heel erg sterk, geen minuut verveeld, heerlijke sound.
Toen was het tijd...... Tijd voor een volgend hoogtepunt,
Biffy Clyro.
Vrouw en dochter gingen al in het voorvak zitten voor Dean Lewis, ik een stukje achter het "voorvak" bij Noord.
WAT EEN SHOW! Biffy f**King Clyro stelt nooit teleur. Machtig, hoogtepunt van het weekend voor mij!
Na Biffy, door maar stage 4 waar een volgend hoogtepuntje stond te wachten.
Tijdens het wachten bij Stage4 kwam zonemans en een goede vriend van hem mij vergezellen en hebben we vanaf een afstandje nog het einde van de set van Bazart geluisterd, waarna het tijd werd voor
Bob Vylan!! Ik had me aardig ingeluisterd en wat optredens bekeken, dit wordt leuk !!
De energie wat ik bij Biffy Clyro niet eruit kreeg gedanst en gesprongen (want voornamelijk Waterlanders) ging er hier dubbel en dwars uit. Als 45-jarige kun je nog best een moshpitje (die wel aardig lief was) meedoen. Mooi, samen met de zoon door de moshpit banjeren (wederom een tranen-momentje). Mooi, heerlijk, "sjun"!
Ff uitpuffen en door naar Headliner 1 van de dag,
Korn. Miljaar, mijn Elacin gehoorbescherming had het zwaar, zo hard stond het volume. Maar wat een dikke set van Korn, machtig.
Dat nog verwerkend alweer door naar
Muse, waar ik vanaf het verhoginkje bij de Vodafone blok een prima uitzicht en een prive dans/springvloer had.. Damn, vette show, de band en met name Matt hadden er zichtbaar zin in (can i get a Oeh oeh?).
En toen was het weer voorbij...
Algemene indruk: indeling prima, voorzieningen redelijk goed (zondag stokte het af en toe bij de barren) en was het ouderwets slakkengang in een mierenhoop naar buiten toe..
Ik snap de negatieve berichten niet zo goed. De lineup kan altijd beter (vrijdag leuk, zaterdag matig en zondag top voor mij persoonlijk), maar ik vond de balans eigenlijk prima. Met een 13-jarige, 18 jarige en 2 40-ers hebben we alle 4 een top weekend beleefd, SAMEN (en apart, maar wij allemaal vinden het top)!! En dat vind ik zo machtig mooi aan Pinkpop.
Top 9:
1) Biffy Clyro
2) Muse
3) Cypress Hill
4) Oscar & The Wolf
5) Bob Vylan
6) Alestorm
7) Korn
8) Olivia Rodrigo
9) The Warning