Omdat het daar niet alleen om de headliners draait (en ze alleen weekendtickets verkopen).Als Lowlands met puur bager komt verkoopt het ook niet uit lijkt me. Al was goldband wel uitverkocht? Hoe dan?
Omdat het daar niet alleen om de headliners draait (en ze alleen weekendtickets verkopen).Als Lowlands met puur bager komt verkoopt het ook niet uit lijkt me. Al was goldband wel uitverkocht? Hoe dan?
Omdat het voor de rest echt een prima line-up was. Goldband wordt er hier uitgepikt alsof dat er automatisch voor zou moeten zorgen dat het niet uit verkoopt, maar met Fred Again, Sugababes, Justice (/qotsa) stond daar echt een prima line-up.Als Lowlands met puur bager komt verkoopt het ook niet uit lijkt me. Al was goldband wel uitverkocht? Hoe dan?
Dat ze niet de top van de top kunnen boeken heeft natuurlijk hele andere factoren. Veel concurrentie, artiesten die nu populair zijn maar over een jaar niet meer. De hype cyclus is een stuk korter geworden. De huidige top 40/100 word gedomineerd door Nederlandstalig muziek, dus komen minder grote headlines bij. Dit is binnen punk, rock en metal helemaal een probleem. Daar gaan Jera on air en Graspop harder last van krijgen want Pinkpop heeft die transitie al gemaakt.
Als Pinkpop zelfde namen zou boeken als jij hier noemt zal het echt nog niet uitverkopen. In 2024 en 2023 was best sterke onderlaag zou ik persoonlijk zeggen.Omdat het voor de rest echt een prima line-up was. Goldband wordt er hier uitgepikt alsof dat er automatisch voor zou moeten zorgen dat het niet uit verkoopt, maar met Fred Again, Sugababes, Justice (/qotsa) stond daar echt een prima line-up.
Is dat ook niet een beetje het probleem waar Pinkpop mee kampt en gaat blijven kampen? Het is een headlinerfestival in een tijd waar grote namen meer en meer voor eigen shows kiezen.Als Pinkpop zelfde namen zou boeken als jij hier noemt zal het echt nog niet uitverkopen.
Ook die bands zijn niet de allerjongste meer en Graspop heeft ook een goed onderlaag. Maar hun hele lineup gaat harde klappen krijgen binnen nu en 10 jaar als er niet meer grote goed bands bij komen.Als je kijkt naar hoe succesvol Gojira, Parkway Drive en Sabaton zijn ontvangen als headliners, dan gaat Graspop er denk ik toch wat minder last van krijgen. Heb toch het idee dat het Pinkpop publiek er meer moeite mee heeft, zeker als je kijkt hoe de verkoop is verlopen van Pinkpop dit jaar en vorig jaar...
Maar Pinkpop wel wat meer dan Graspop want daar lijkt het publiek nieuwe headliners toch iets meer te omarmen. En Graspop werkt met coheadliners.Ook die bands zijn niet de allerjongste meer en Graspop heeft ook een goed onderlaag. Maar hun hele lineup gaat harde klappen krijgen binnen nu en 10 jaar als er niet meer grote goed bands bij komen.
Het liefste zie ik Punk, Rock en Metal ook meer relevant met meer nieuw bands en alles er op en er aan maar daarvoor moet de populariteit toch echt omhoog.
Dat deze festivals moeilijk gaan krijgen in toekomst is ook meer voorspelling.
Zeker en daarin heeft Pinkpop 2 keuzes. Mee gaan in de tijd of hopen op weer andere trends waar in artiesten weer voor langer tijd relevant zijn in plaats van een tijdelijke tiktok hype.Is dat ook niet een beetje het probleem waar Pinkpop mee kampt en gaat blijven kampen? Het is een headlinerfestival in een tijd waar grote namen meer en meer voor eigen shows kiezen.
Dat laatste is ook wel wat zwartwit gesteld....Zeker en daarin heeft Pinkpop 2 keuzes. Mee gaan in de tijd of hopen op weer andere trends waar in artiesten weer voor langer tijd relevant zijn in plaats van een tijdelijke tiktok hype.
Misschien komt meer zwartwit over dan ik bedoel. Je kan natuurlijk deels vernieuwen en je eigen identiteit behouden. Dat volgens mij ook wel iets waar Pinkpop erg mee zit. Ze doen soms dingen half of veel te klein. John Coffey tijdens de headliner helemaal top! Waarom dit jaar weer niks tijdens headliner?Dat laatste is ook wel wat zwartwit gesteld....
Ik denk dat met (waar nodig) kleinere headliners als coheadliners en een inhoudelijk beter dagprogramma er al veel winst gemaakt kan worden. Met als voorbeeld voor dat laatste hoe Werchter dat doet.
Ook die bands zijn niet de allerjongste meer en Graspop heeft ook een goed onderlaag. Maar hun hele lineup gaat harde klappen krijgen binnen nu en 10 jaar als er niet meer grote goed bands bij komen.
Het liefste zie ik Punk, Rock en Metal ook meer relevant met meer nieuw bands en alles er op en er aan maar daarvoor moet de populariteit toch echt omhoog.
Dat deze festivals moeilijk gaan krijgen in toekomst is ook meer voorspelling.
Zijn er niet te weinig waardoor je om het jaar de zelfde headliners ziet? Ik zie nu al veel mensen daar kritiek op hebben bij Graspop, dat het steeds de zelfde namen zijn. Nu verkoopt het momenteel toch wel dus in die zin kan je zeker gelijk hebben over de toekomst van Graspop.Tuurlijk wordt het een groot gemis als een Iron Maiden stopt en er nooit meer zal staan. Daarnaast heb je nog een rijtje van die legendarische bands, maar Maiden is dan toch wel dé te noemen naam. Ondertussen is die laag toch al flink uitgedund met verschillende (al dan niet tijdelijk) gestopte bands.
Maar de jonge headliners zijn vrijwel allemaal nog onder de 50 jaar oud, kijkend naar de zangers. Powerwolf is de oudste die ik zo heb gevonden met 54 jaar oud, maar velen zijn nog gewoon onder de 50. Zet dat eens af tegen de oude headliners: Alice Cooper 77, Rob Halford 73, Klaus Meine 77, Paul Stanley en Gene waren ook al 71 en 73 bij hun laatste headline show... Als je die lijn doortrekt, dan heb je nog wel een mooi 20 a 30 jaar te gaan met verschillende jonge headliners en in die tijd zijn er meer dan genoeg nieuwe headliners opgetrommeld, zie ook een snelle groei van bijvoorbeeld Sleep Token.
De Volbeat zanger is 50 jaar, voor festivals a la Pinkpop en Rock Werchter zal dat inmiddels te oud zijn om nog echt door te groeien naar headliner (denk ik dan?), voor een festival als Graspop betekent dat gewoon dat hij nog 20 jaar lang headliner kan zijn.
Zijn er niet te weinig waardoor je om het jaar zelfde headliners ziet? Ik zie nu al veel mensen daar kritiek op hebben bij Graspop, dat steeds de zelfde namen zijn. Nu verkoopt het momenteel toch wel dus in die zin kan je zeker gelijk hebben over de toekomst van Graspop.
En op basis van reacties op dit forum heeft Graspop ook een knaller van een dagprogramma.Zijn er niet te weinig waardoor je om het jaar de zelfde headliners ziet? Ik zie nu al veel mensen daar kritiek op hebben bij Graspop, dat het steeds de zelfde namen zijn. Nu verkoopt het momenteel toch wel dus in die zin kan je zeker gelijk hebben over de toekomst van Graspop.
Klopt nu verwacht ik dus ook dat ze in toekomst problemen krijgen met namen niet nu. Beetje wat Pinkpop dus nu heeft alleen dan meer omdat ze half willen vernieuwen maar ook half het oude publiek willen.En op basis van reacties op dit forum heeft Graspop ook een knaller van een dagprogramma.
Maar dan heeft Graspop gewoon dezelfde kracht als Lowlands: het draait niet allemaal rond die headliners. Graspop heeft al jaren een van de sterkste undercards onder de Europese metalfestivals. Als je 3-4 dagen een gruwelijk vet spoorboekje kan noteren, dan zie je als combiganger sneller door de vingers dat het steeds dezelfde headliners zijn.Zijn er niet te weinig waardoor je om het jaar de zelfde headliners ziet? Ik zie nu al veel mensen daar kritiek op hebben bij Graspop, dat het steeds de zelfde namen zijn. Nu verkoopt het momenteel toch wel dus in die zin kan je zeker gelijk hebben over de toekomst van Graspop.
Je blijft wel veel onzin verkondigen vind ik. Voor mij en vele andere wint Lowlands de laatste jaren gemakkelijk qua line-up tov PP.Ja dat denk ik echt! Als je Goldband als headliner neer kunt zetten tjah..
Er zit geen lijn in er staat van alles en nog wat geprogrammeerd, maar met genoeg leuks voor ieder (ook voor mij hoor).
Maar dit hoeft pinkpop niet te flikken, zet de 60 topnamen van LL eens op pinkpop.. die komen daar niet mee weg.
Maar zoals ik eerder zei je kan beide festivals niet vergelijken.
En dit is totaal niet bedoeld om LL af te branden, vind het oprecht een goed festival.. maar dat het een hype is kan je niet ontkennen toch?
En toch denk ik dan dat het merendeel van de mensen die hem wilde zien vorig jaar al naar Ziggo is geweest. Dan was een headliner die niet net al in Nederland was een betere boeking geweest.toch snap ik de beslissing die Mojo/Pinkpop neemt wel hoor.
Timberlake die 3x Ziggo uitverkocht in 2024, als je die kan vastleggen voor 2025 als headliner dan ben je dol enthousiast!