24 februari 1969
Johnny Cash geeft een legendarisch optreden in de zwaar bewaakte San Quentin gevangenis in de staat Californië. De gevangenisdirecteur vertelde vantevoren dat als er rellen zouden uitbreken, er niet genoeg bewaarders waren om de boel te sussen. Johnny Cash treedt in zijn carrière meerdere keren op in een gevangenis. In 1959 geeft hij zijn eerste optreden in San Quentin. Ongeveer 10 jaar later staat hij op het podium in de Folsom gevangenis, eveneens in de staat Californië. Dit concert wordt opgenomen en op plaat gezet (net als het optreden in Folsom).
Hoogtepunt is het nummer San Quentin, dat 2x wordt gespeeld:
“San Quentin, you’ve been livin’ hell to me.
You’ve guarded me since nineteen sixty three
I’ve seen ‘em come and go and I’ve seen ‘em die
And long ago I stopped askin’ why
San Quentin, I hate every inch of you.
You’ve cut me and you’ve scarred me through and thru.
And I’ll walk out a wiser weaker man;
Mister Congressman why can’t you understand.
San Quentin, what good do you think you do?
Do you think I’ll be different when you’re through?
You bend my heart and mind and you warp my soul;
Your stone walls turn my blood a little cold
San Quentin, may you rot and burn in hell.
May your walls fall down and may I live to tell.
May all the world forget you ever stood.
And the world regret you did no good.”
https://m.youtube.com/watch?v=7e2B-thaJG0
In San Quentin speelt Cash ook voor het eerst zijn hit ‘A boy named sue’. Het nummer geschreven door Shel Silverstein, wordt door zijn vrouw, June Carter, bij Cash aangeraden om te spelen tijdens het concert. Omdat hij de teksten nog niet goed kent, staan deze uitgeschreven op papier, die voor zijn voeten op de grond ligt.
Johnny Cash geeft een legendarisch optreden in de zwaar bewaakte San Quentin gevangenis in de staat Californië. De gevangenisdirecteur vertelde vantevoren dat als er rellen zouden uitbreken, er niet genoeg bewaarders waren om de boel te sussen. Johnny Cash treedt in zijn carrière meerdere keren op in een gevangenis. In 1959 geeft hij zijn eerste optreden in San Quentin. Ongeveer 10 jaar later staat hij op het podium in de Folsom gevangenis, eveneens in de staat Californië. Dit concert wordt opgenomen en op plaat gezet (net als het optreden in Folsom).
Hoogtepunt is het nummer San Quentin, dat 2x wordt gespeeld:
“San Quentin, you’ve been livin’ hell to me.
You’ve guarded me since nineteen sixty three
I’ve seen ‘em come and go and I’ve seen ‘em die
And long ago I stopped askin’ why
San Quentin, I hate every inch of you.
You’ve cut me and you’ve scarred me through and thru.
And I’ll walk out a wiser weaker man;
Mister Congressman why can’t you understand.
San Quentin, what good do you think you do?
Do you think I’ll be different when you’re through?
You bend my heart and mind and you warp my soul;
Your stone walls turn my blood a little cold
San Quentin, may you rot and burn in hell.
May your walls fall down and may I live to tell.
May all the world forget you ever stood.
And the world regret you did no good.”
https://m.youtube.com/watch?v=7e2B-thaJG0
In San Quentin speelt Cash ook voor het eerst zijn hit ‘A boy named sue’. Het nummer geschreven door Shel Silverstein, wordt door zijn vrouw, June Carter, bij Cash aangeraden om te spelen tijdens het concert. Omdat hij de teksten nog niet goed kent, staan deze uitgeschreven op papier, die voor zijn voeten op de grond ligt.