Muse

Nu we het toch over Muse hebben. Ik ben er bij in het Goffertpark. Is er al een voorprogramma bekend? Ik heb nog niets voorbij zien komen namelijk. Ik verwacht wel een mooie naam ervoor.

Snap werkelijk deze discussie niet “Dat mensen nog gaan na de laatste albums”

Zie dit nu pas dus ik reageer maar even:
Is toch een vrij logische discussie, wat snap je er niet aan?

Een band die vrij slechte (jaja, subjectief, maar de beoordelingen waren over het algemeen vrij negatief ook al zullen sommige mensen het vast prachtig vinden) laatste albums uitbrengt, op een 'Simulation Theory Tour' gaat, waar ze dus een hele rits nieuwe nummers spelen (van de setlist die ik er online willekeurig uit plukte al 8 nummers van ST) is het toch niet gek om je af te vragen hoeveel mensen, op dit voornamelijk muziek snobistisch forum, daarop zitten te wachten?

Op zich weet Muse zelfs hun kutste nummers live nog erg overtuigend te brengen. Vond het Drones album best matig, maar op Werchter 2015 kwamen juist die nummers echt heel goed over. Ik skip deze tour volledig, want afgaande van enkele livevideo's wordt het echt een circustheater van een optreden. Dat bombastische van Muse kon ik vroeger nog wel hebben, maar dit gaat me echt de keel uithangen.

RubenFrusciante wrote:

Een band die vrij slechte (jaja, subjectief, maar de beoordelingen waren over het algemeen vrij negatief ook al zullen sommige mensen het vast prachtig vinden) laatste albums uitbrengt, op een ‘Simulation Theory Tour’ gaat, waar ze dus een hele rits nieuwe nummers spelen (van de setlist die ik er online willekeurig uit plukte al 8 nummers van ST) is het toch niet gek om je af te vragen hoeveel mensen, op dit voornamelijk muziek snobistisch forum, daarop zitten te wachten?

Recensies en reacties aren gewoon goed tot zeer goed hoor. Daarbij zet MUSE live fantastische optredens neer.

RubenFrusciante wrote:

Een band die vrij slechte (jaja, subjectief, maar de beoordelingen waren over het algemeen vrij negatief ook al zullen sommige mensen het vast prachtig vinden) laatste albums uitbrengt, op een ‘Simulation Theory Tour’ gaat, waar ze dus een hele rits nieuwe nummers spelen (van de setlist die ik er online willekeurig uit plukte al 8 nummers van ST) is het toch niet gek om je af te vragen hoeveel mensen, op dit voornamelijk muziek snobistisch forum, daarop zitten te wachten?
Dacht dat je "mensen" algemeen bedoelde, en niet "mensen op dit muziek snobistisch forum". Maar alsnog, denk ik (weet ik) dat ze bij een set van 2, 2,5 uur toch ook gewoon Plug in baby, Super massive blackhole, Hysteria en Uprising zullen spelen. Zoals ik eerder al zei, mensen die nog nooit geweest zijn (waaronder ik), hardcore fans, mensen die het album wel leuk vinden, mensen die met anderen meegaan. We hebben het hier niet over een band die niks meer voorstelt, het is Muse, en zeggen dat je het raar vind dat er mensen heen gaat is onzin. Coldplay, U2, Rolling Stones maken toch ook geen "geweldig" (nog steeds subjectief) werk meer, dat is toch altijd bij bands die al langer meedraaien met goed eerder werk? De gedachte "ik ga naar een concert voor hun laatste album" snap ik niet, als je dan toch wil weten wat ik niet snap.

James wrote:

RubenFrusciante wrote:

Dacht dat je “mensen” algemeen bedoelde, en niet “mensen op dit muziek snobistisch forum”. Maar alsnog, denk ik (weet ik) dat ze bij een set van 2, 2,5 uur toch ook gewoon Plug in baby, Super massive blackhole, Hysteria en Uprising zullen spelen. Zoals ik eerder al zei, mensen die nog nooit geweest zijn (waaronder ik), hardcore fans, mensen die het album wel leuk vinden, mensen die met anderen meegaan. We hebben het hier niet over een band die niks meer voorstelt, het is Muse, en zeggen dat je het raar vind dat er mensen heen gaat is onzin. Coldplay, U2, Rolling Stones maken toch ook geen “geweldig” (nog steeds subjectief) werk meer, dat is toch altijd bij bands die al langer meedraaien met goed eerder werk? De gedachte “ik ga naar een concert voor hun laatste album” snap ik niet, als je dan toch wil weten wat ik niet snap.

Helemaal met je eens. Ik ga zelf ook naar Muse in het Goffertpark. Ik heb ze nog maar 1 keer live gezien, ooit op Pinkpop. Ze hebben simpelweg een berg erg goede nummers en spelen er daar nog veel live van. Oke, misschien 4 a 5 mindere nummers van de nieuwe cd (er staan ook een paar goede op) maar daarnaast is er meer dan 2 uur heerlijke rockmuziek door een erg strakke liveband. Ik kan ook een muzieksnob uithangen maar hier ga ik lekker van genieten

James wrote:

RubenFrusciante wrote:

Dacht dat je “mensen” algemeen bedoelde, en niet “mensen op dit muziek snobistisch forum”. Maar alsnog, denk ik (weet ik) dat ze bij een set van 2, 2,5 uur toch ook gewoon Plug in baby, Super massive blackhole, Hysteria en Uprising zullen spelen. Zoals ik eerder al zei, mensen die nog nooit geweest zijn (waaronder ik), hardcore fans, mensen die het album wel leuk vinden, mensen die met anderen meegaan. We hebben het hier niet over een band die niks meer voorstelt, het is Muse, en zeggen dat je het raar vind dat er mensen heen gaat is onzin. Coldplay, U2, Rolling Stones maken toch ook geen “geweldig” (nog steeds subjectief) werk meer, dat is toch altijd bij bands die al langer meedraaien met goed eerder werk? De gedachte “ik ga naar een concert voor hun laatste album” snap ik niet, als je dan toch wil weten wat ik niet snap.

Ik moet zeggen dat dit verhaal voor Muse dan nog niet eens helemaal opgaat. Die proberen daadwerkelijk nog iets nieuws met hun albums, zeker ten tijde van The Resistance en The 2nd Law vond ik dat ze zowaar geen heel goede albums meer maakten, maar nog wel het een en ander probeerden. Simulation Theory is in mijn beoordeling wel het verschrikkelijkste wat ze ooit hebben uitgebracht en ik heb dan ook weinig reden om naar de huidige tour te gaan, maar het siert ze wel dat ze oprecht met een nieuw album gaan touren en niet dezelfde setlist spelen als tien jaar geleden. En dat terwijl 3/4 van de concertgangers waarschijnlijk liever wel zo'n 'best of' zien.

Toch is het in de muziek wel zo dat je als nergens anders flink kunt cashen op basis van prestaties uit het verleden. Foo Fighters heeft bijvoorbeeld nooit goede muziek gemaakt en Dave Grohl is een van de meest talentloze figuren in de hele industrie, maar toch hebben ze een keer een toevallig succesvol album uitgebracht met een paar grote singles erop en kan die band daardoor nog altijd tientallen jaren later zonder problemen stadia uitverkopen. En dat geldt voor veel meer bands, dit voorbeeld is puur omdat ik een hekel aan The Foo Fighters heb.

In andere disciplines gaat dit helemaal niet op. Zie de steeds maar dalende kijkcijfers van The Walking Dead: de eerste paar seizoenen waren weliswaar succesvol, maar inmiddels loopt het niet zo denderend meer en moeten de makers daadwerkelijk iets verzinnen om iets van een toekomst voor de serie veilig te stellen. Voor games geldt wederom hetzelfde: uitgezonderd Nintendo-spellen zie je dat bijvoorbeeld Ni No Kuni 2 tegenvallende cijfers heeft behaald op basis van een toch wel teleurstellend eerste deel, terwijl The Last of Us 2 juist het toch al zo succesvolle eerste deel weer terug op de kaart zette. Al hebben ze daar dan weer het probleem dat remakes min of meer automatisch verkopen, zoals nu met de Ace Attorney Trilogy re-release, maar goed dat is een ander verhaal.

Uiteindelijk komt het erop neer dat heel succesvolle bands nog maar weinig moeite hoeven doen om hun voortbestaan in financiële zin veilig te stellen, terwijl de minder succesvolle bands zich continue moeten bewijzen met een nieuw album of een nieuwe show. Dat maakt muziek voor een groot deel een commerciële business in tegenstelling tot een artistieke uitingsvorm, en dat is jammer, maar tegelijk ook een probleem dat veel verder gaat dan de muziekindustrie alleen.

Voor games geldt wederom hetzelfde: uitgezonderd Nintendo-spellen zie je dat bijvoorbeeld Ni No Kuni 2 tegenvallende cijfers heeft behaald op basis van een toch wel teleurstellend eerste deel, terwijl The Last of Us 2 juist het toch al zo succesvolle eerste deel weer terug op de kaart zette.

Ni No Kuni 1 was fantastisch en een cultgame door de kwaliteit. Deel 2 was echter echt een middelmatige Dragon Quest kloon. Dat zag je ook terug in de recensies.

Last of Us 2 wordt juist door het succesvolle eerste deel reikhalzend naar uitgekeken.

Voor de rest (op je mening over Simulation Theory na) helemaal eens met je verhaal. Mooi beschreven. Ik vind het dat MUSE zich steeds blijft vernieuwen en andere dingen probeert en kijk echt enorm uit naar de tour.

Ik heb per ongeluk 2 vip tickets gekocht. Mocht iemand die willen overkopen tegen kostprijs dan hoor ik het graag . €239 ps met poster en retro lunchbox. Rij 4 vak 103. Ik heb ze ook op Swap staan maar liever doe ik dit hier.

Zal Ziggo snel uitverkopen? Wat denken jullie? Ik denk dat sowieso veel mensen naar de Ziggo willen ipv Goffert.

Ticketmaster even bellen mbt VIP. Met duurdere tickets kunnen ze best coulant zijn.

Denk dat het binnen 15 min is uitverkocht. De keuze tussen Goffert of Ziggo is niet lastig. Goffert is geen fijne concertlocatie.

Ik wil ook naar de ziggo dome i.p.v. goffert, en verwacht ook dat dit voor de meeste bezoekers zal gelden.
Ik verwacht dat het heel snel zal uitverkopen. In de tour is wel ruimte voor een tweede en zelfs meer concerten. Weet alleen niet of ze dat gaan doen...
Helaas niet in de presale mee kunnen doen, gezien ik ook geen cd gekocht heb, en ook niet naderhand nog kunnen scoren, dus general sale it is...

Ticketmaster even bellen mbt VIP. Met duurdere tickets kunnen ze best coulant zijn.

Denk dat het binnen 15 min is uitverkocht. De keuze tussen Goffert of Ziggo is niet lastig. Goffert is geen fijne concertlocatie.

Ik wacht de verkoop morgen wel even af. Met een beetje mazzel ben ik de tickets dan al via Swap kwijt ben. Ik ben ook geen fan van veldconcerten. Akoestiek in de Ziggo is erg prettig en gezien mijn leeftijd is zitten erg prettig

Hetzelfde hier. En Nijmegen is toch wel een stukkie verder dan Amsterdam vanuit Groningen. :-P

Ticketmaster zegt....U kunt 10 hoog de boom in.

A shit. Ik had eens per ongeluk duurdere tickets gekocht door de snelheid van de verkoop en toen wilden ze ze nog voor mij ruilen. Maar da's ook best een tijdje terug.

Andere keer annuleerden ze een comedy show en kreeg ik mijn geld terug.... minus 9 euro servicekosten per kaart omdat geld retourneren een service is. :-x
Altijd twee kanten op met die lui.

Misschien de Muse site even mailen?

A shit. Ik had eens per ongeluk duurdere tickets gekocht door de snelheid van de verkoop en toen wilden ze ze nog voor mij ruilen. Maar da’s ook best een tijdje terug.

Andere keer annuleerden ze een comedy show en kreeg ik mijn geld terug…. minus 9 euro servicekosten per kaart omdat geld retourneren een service is. ?
Altijd twee kanten op met die lui.

Misschien de Muse site even mailen?

Dat kan altijd nog. Ik wacht morgen wel even af. Geloof dat je via site van Muse ook kunt verkopen.

Volgens Mojo ben ik nog steeds een trouwe Muse fan en kreeg ik ook een pre-sale link in m'n mail. Kan ik daar iemand nog blij mee maken?

Users who are viewing this thread