Lowlands 2026

Hier ook een bladzijde uit een boomer dagboek… Ook nog geen kaartjes gekocht. Komt dat door de leeftijd? Denk zelf van niet. Vorige keer front row voor Turnstile met die kleine groep in de Bravo en zie veel ‘nieuwe’ artiesten op festivals als Left of the Dial, Sniester, Misty Fields en Here’s the Thing. Wat dan wel? Line up in combi met prijs. Ik ga naar LL voor de muziek. Randprogramma is leuk, maar meestal toch geen tijd voor. En tot nu toe leuke mid- en undercard, maar veel al gezien en voor mij geen 365,- waard. Hip hop en dance niet echt mijn ding, maar veelal wel goed geboekt in dat genre. En dan ga je twijfelen. Voor de prijs van 2022 (255,-) zou ik nu al tickets binnen hebben, maar nu wordt het kijken naar de rest van de line up en misschien een betaalbaar resale ticket. En ja artiesten, beveiliging, tenten enz worden allemaal duurder, dat snap ik best, maar mijn salaris groeit niet zo hard mee. Dus heel misschien toch tot Lowlands en anders bij een van de andere festivals.

Toch schrikken als je weer even geconfronteerd wordt met het feit dat tickets 5 jaar geleden meer dan 100 euro goedkoper waren. Niet dat Lowlands een keuze heeft daarin maar het is toch echt veel.

Op zich snapt de nieuwe directeur het al, maar ze verliezen gewoon de 'festileaks' achtige mensen. De mensen die van alternatievere muziek houden. En als die niet meer gaan, nemen ze hun vrienden ook niet mee en gaat de hype langzaam weg. Dit zat er vanaf 2023 al een beetje aan te komen. Van mijn groepje van vorig jaar zijn 28 van de 30 afgehaakt, die gaan nu naar Best Kept Secret of Down the Rabbit Hole.
Ik vind het programma van dit jaar juist meer in de richting van bijvoorbeeld DTRH zitten. Juist wat alternatiever, wat meer eindejaarslijstjes. En minder platte feestmuziek. Overigens is die verhouding op Lowlands wel aardig in balans.
Ook nu kan het nog alle kanten op natuurlijk; we kennen pas 1/3 van het programma.
Ik zou het echt niet erg vinden als de hype beetje is gaan liggen. Zodat je kunt nadenken of je wilt gaan of niet.

Op zich snapt de nieuwe directeur het al, maar ze verliezen gewoon de 'festileaks' achtige mensen. De mensen die van alternatievere muziek houden. En als die niet meer gaan, nemen ze hun vrienden ook niet mee en gaat de hype langzaam weg. Dit zat er vanaf 2023 al een beetje aan te komen. Van mijn groepje van vorig jaar zijn 28 van de 30 afgehaakt, die gaan nu naar Best Kept Secret of Down the Rabbit Hole.
Dit is toch juist een editie voor mensen die van alternatievere muziek houden? Zo’n beetje de volledige muzieknerd-eindjaarlijst is geboekt met Turnstile, Geese, Dijon, Clipse, Blood Orange…

Lijkt me eerder dat dit een lineup is die ‘normale mensen’ niet kan overtuigen om een kaartje te kopen wegens het gebrek aan echt bekende headliners.

Daarnaast zijn BKS en DTRH ook nog lang niet uitverkocht? Zelfs Wildeburg is niet uitverkocht.

Maar goed, 2026 is ook niet het beste festivaljaar in mijn heugenis. Welke namen heeft Lowlands niet geboekt die ze wel "moeten" hebben? En we krijgen nog wel wat lichtingen. En een minder druk bezocht jaar vind om de x aantal edities wel weer plaats. Is misschien ook wel gezond dat het een keer wat minder is.

Toch schrikken als je weer even geconfronteerd wordt met het feit dat tickets 5 jaar geleden meer dan 100 euro goedkoper waren. Niet dat Lowlands een keuze heeft daarin maar het is toch echt veel.
Dit inderdaad.

En to be fair, als je dan een voornamelijk jong publiek aanspreekt qua pop-muziek, wordt het lastiger verkopen. Ik kijn weinig tieners / begin 20'ers die even 600,-+ voor een weekendje festival p.p kunnen neerleggen en dat is los van kosten zoals tent en kampeerspul. Waar dat juist voor het oudere publiek niet per se het probleem is.

Gevoelsmatig viel het ook op dat de gemiddelde leeftijd hoger lijkt te zijn. Mijn klachten zijn trouwens absoluut NIET op frisse nieuwe namen, maar wel op de genre's ervan. Zelf een sterke voorkeur voor de mooie variatie in folk/indie/rock/wereld en vervolgens snachts electronische muziek.

Hier ook een splitsing tussen Lowlanders en Best Kept Secret. Helaas kon ik geen oppas regelen voor die laatste, dus is het weer LL geworden haha.

• Leuk
Waarderingen: WTSGD
Maar op Antoon en New Wave na is de line up toch behoorlijk alternatief? Veel artiesten die de jaarlijstjes kleurden van de ‘betere’ pop bladen en websites. Het lijkt me alternatief voor de wat jongere generatie voor wie rock, en met name de wat moeilijkere varianten, minder populair zijn. Ze zullen daardoor zeker wat mensen zien vertrekken naar DTRH en BKS maar dat lijkt me ingecalculeerd. Indie rock blijven programmeren voor betrekkelijk lege tenten , daar lijkt voor Lowlands ook niet veel toekomst in te zitten.

• Leuk
Waarderingen: Davidd en Raskolnikov
Maar goed, 2026 is ook niet het beste festivaljaar in mijn heugenis. Welke namen heeft Lowlands niet geboekt die ze wel "moeten" hebben? En we krijgen nog wel wat lichtingen. En een minder druk bezocht jaar vind om de x aantal edities wel weer plaats. Is misschien ook wel gezond dat het een keer wat minder is.
Gevoelsmatig zat Lowlands altijd wel on-top-of-it qua debut-albumreleases, en dat die bands vervolgens op LL stonden. Waar Pinkpop de gevestigde namen kwamen, was LL de frisse wind met nieuwe muziek.

Als ik dan kijk wat top (debut)albums waren afgelopen jaren in alternatieve genre's denk ik aan:

The Smile
Anna von Hausswolf
Steven Wilson
Tamino
Dressed Like Boys
Youth Lagoon
Achiko Aoba
Racing Mount Pleasant
Other Lives
Jessica Pratt
Warhaus
Jack White
Sufjan Stevens
M83
Slowdive
Sigur Ros
Half Moon Run
Ghost Woman
Yussef Days
King Hannah
Cari Cari
Arcade Fire
Weyes Blood
Alt J
Lady Blackbird
The Haunted Youth
Danger Mouse
Oliver Sim
Hania Rani

En dat is los van een enorme lading aan electro/techno namen die je hier bij toe kan voegen. Mix dat misschien met een paar enkele headline-namen als Muse, Jack White, Underworld, en voeg maar toe, en je hebt volgens mij een killer line-up, en een doelgroep die het wel kan betalen :P

Maar misschien moet ik gewoon naar BKS ;) Alleen dat kwam qua data niet uit :P

Ik denk nog steeds, dat de poppy/hiphop manier, niet de juiste is in ieder geval.

Dit inderdaad.

En to be fair, als je dan een voornamelijk jong publiek aanspreekt qua pop-muziek, wordt het lastiger verkopen. Ik kijn weinig tieners / begin 20'ers die even 600,-+ voor een weekendje festival p.p kunnen neerleggen en dat is los van kosten zoals tent en kampeerspul. Waar dat juist voor het oudere publiek niet per se het probleem is.

Gevoelsmatig viel het ook op dat de gemiddelde leeftijd hoger lijkt te zijn. Mijn klachten zijn trouwens absoluut NIET op frisse nieuwe namen, maar wel op de genre's ervan. Zelf een sterke voorkeur voor de mooie variatie in folk/indie/rock/wereld en vervolgens snachts electronische muziek.

Hier ook een splitsing tussen Lowlanders en Best Kept Secret. Helaas kon ik geen oppas regelen voor die laatste, dus is het weer LL geworden haha.
Het probleem is alleen dat de 600 ook niet gehaald wordt. Ticket en parkeerticket is al 400. Dan nog elke dag makkelijk 100 euro, plus al je voorbereidingen, eten en drinken. Ik zit makkelijk richting de 1000.

Hoop geld voor deze line-up in mijn ogen (tot nu toe dan)

• Leuk
Waarderingen: pietmoeskops
Ik zie op de site de nieuwe campingplekken 'party plekken'. Heeft iemand meer informatie daarover dan de site, want het lijkt nu alsof je gewoon 835 euro dus 15 euro meer betaald dan voor een groepscampingplek voor minder dan wat je krijgt dan voor een groepscampingplek large

Ik zie op de site de nieuwe campingplekken 'party plekken'. Heeft iemand meer informatie daarover dan de site, want het lijkt nu alsof je gewoon 835 euro dus 15 euro meer betaald dan voor een groepscampingplek voor minder dan wat je krijgt dan voor een groepscampingplek large

Je krijgt er vooral voor dat je dicht bij de festival ingang staat :P

Gevoelsmatig zat Lowlands altijd wel on-top-of-it qua debut-albumreleases, en dat die bands vervolgens op LL stonden. Waar Pinkpop de gevestigde namen kwamen, was LL de frisse wind met nieuwe muziek.

Als ik dan kijk wat top (debut)albums waren afgelopen jaren in alternatieve genre's denk ik aan:

The Smile
Anna von Hausswolf
Steven Wilson
Tamino
Dressed Like Boys
Youth Lagoon
Achiko Aoba
Racing Mount Pleasant
Other Lives
Jessica Pratt
Warhaus
Jack White
Sufjan Stevens
M83
Slowdive
Sigur Ros
Half Moon Run
Ghost Woman
Yussef Days
King Hannah
Cari Cari
Arcade Fire
Weyes Blood
Alt J
Lady Blackbird
The Haunted Youth
Danger Mouse
Oliver Sim
Hania Rani

En dat is los van een enorme lading aan electro/techno namen die je hier bij toe kan voegen. Mix dat misschien met een paar enkele headline-namen als Muse, Jack White, Underworld, en voeg maar toe, en je hebt volgens mij een killer line-up, en een doelgroep die het wel kan betalen :P

Maar misschien moet ik gewoon naar BKS ;) Alleen dat kwam qua data niet uit :P

Ik denk nog steeds, dat de poppy/hiphop manier, niet de juiste is in ieder geval.
Ik kan je goed volgen, alleen de afsluiting dat poppy/hiphop niet de manier is, daar ben ik het volledig mee oneens. Er wordt enorm veel goede en verfrissende popmuziek gemaakt en er wordt enorme kwalitatief goede hiphop gemaakt. Die moet Lowlands gewoon boeken als ze de kans hebben. Ik heb liever een verfrissende popact dan de zoveelste 13 in een dozijn indierock bandje of slinger songwriter. Het gaat om de kwaliteit, niet om het genre in deze.

Is het misschien ook niet omdat de scalpers het een beetje opgegeven hebben? Volgens mij hebben aardig wat mensen hun kaartje met verlies verkocht vorig jaar. Heb niet het idee in mijn omgeving dat lowlands minder populair is geworden namelijk. Denk dat een paar jaar terug veel kaarten ook opgekocht werden door mensen die het gewoon met dikke winst willen doorverkopen.

Ik kan je goed volgen, alleen de afsluiting dat poppy/hiphop niet de manier is, daar ben ik het volledig mee oneens. Er wordt enorm veel goede en verfrissende popmuziek gemaakt en er wordt enorme kwalitatief goede hiphop gemaakt. Die moet Lowlands gewoon boeken als ze de kans hebben. Ik heb liever een verfrissende popact dan de zoveelste 13 in een dozijn indierock bandje of slinger songwriter. Het gaat om de kwaliteit, niet om het genre in deze.
Misschien was het iets te kort door de bocht. Ook pop muziek en hiphop kan enorm vet zijn, en er komen ook daar goede releases van uit natuurlijk. En dit is ook al sinds jaar en dag terug te vinden op Lowlands natuurlijk. Juist het mooie dat je van jazz/klassiek/wereldmuziek kon uitkomen bij keiharde techno, hardrock, hiphop etc.

Alleen ik zie nu wel een verschuiving naar de standaard NL radio-hit-acts ipv die alternatieve frisse wind.

Hier idem dito. Alleen Turnstile en mocht er niks clashen wil ik wel even bij Lorde kijken.

Bovenop namen boeken die mij niet boeien. Als ze deftones hadden geboekt hadden ze er ook bovenop gezeten. 😄
Dat de bands die lowlands boekt jou niet bevallen, dat kan natuurlijk. Maar je kan Lowlands met de acts die ik noemde niet verwijten dat ze niet de vinger aan de pols houden. En ja, Deftones had daar ook bij kunnen staan.

• Leuk
Waarderingen: Davidd en Raskolnikov
Is het misschien ook niet omdat de scalpers het een beetje opgegeven hebben? Volgens mij hebben aardig wat mensen hun kaartje met verlies verkocht vorig jaar. Heb niet het idee in mijn omgeving dat lowlands minder populair is geworden namelijk. Denk dat een paar jaar terug veel kaarten ook opgekocht werden door mensen die het gewoon met dikke winst willen doorverkopen.
Wat vooral veel gebeurde (ook in onze groep), dat mensen gewoon 8 kaarten kochten terwijl ze er maar 5 nodig hadden. Die andere 3 verkochten ze toch wel, met winst…

Die mensen passen nu wel op aangezien er vorig jaar flinke verliezen zijn geleden.

Ik zie dat het al gezegd is, maar de line-up dit jaar is toch juist heel alternatief? Dus ze zijn juist sinds vorig jaar al een beetje de alternatieve kant op gegaan in plaats van de populaire mainstream kant.

In mijn omgeving zijn het juist de muziekliefhebbers die de line up van LL heel goed vinden en de mensen die alleen radio luisteren de afhakers en die vinden Pinkpop dit jaar weer een hele goede line-up hebben.

Misschien was het iets te kort door de bocht. Ook pop muziek en hiphop kan enorm vet zijn, en er komen ook daar goede releases van uit natuurlijk. En dit is ook al sinds jaar en dag terug te vinden op Lowlands natuurlijk. Juist het mooie dat je van jazz/klassiek/wereldmuziek kon uitkomen bij keiharde techno, hardrock, hiphop etc.

Alleen ik zie nu wel een verschuiving naar de standaard NL radio-hit-acts ipv die alternatieve frisse wind.
Welke radio hit acts staan er dan? Als ik het vergelijk met voorgaande jaren is dat toch een stuk minder en zeker als je het vergelijkt met een Pinkpop bijvoorbeeld. Het aantal namen op de line-up die op de Nederlandse radio vaak voorbij komen is voor mijn gevoel nog nooit zo laag geweest als met deze drop.

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov

Users who are viewing this thread