Lowlands 2026

En Dijon!!!

Als je als ‘muziekliefhebber’ on top of it qua debut-albumreleases bent en je kan niks met deze Lowlands line up zou ik me toch nog eens achter de oren krabben.
Eerlijk gezegd voel ik me enorm aangesproken maar dat is heel chill. Als er helemaal naast zitten betekent dat er kennelijk een hoop kwaliteit is dat langs me heen is gegaan is geef ik graag toe dat ik ernaast zat. Ik had in 2024 zoveel albums die ik helemaal het einde vond (Jamie xx, fountaines, vampire weekend, chappell, charli xcx, kendrick lamar) en had dit in 2025 totaal niet. Voelde als een mager jaar maar ik zit er nu ik erover nadenk ook gewoon minder bovenop.

• Leuk
Waarderingen: glitterplant
Beetje off topic dit, maar mijn 5e en laatste Lowlands was in 2017 en ik heb me toen zo vermaakt in Helga's House of Pain. Zie dat die er niet meer is, maar is er ooit/in recente jaren iets soortgelijks voor in de plaats gekomen?

Vind de line-up dit jaar zelf erg fijn en experimenteel. Paar dingen die ik erg graag zou willen zien. Gecombineerd met het altijd fantastische randprogramma zou ik me wel vermaken.
(Enig minpunt, zoals al vaker genoemd; Lil Kleine)

Nee dat is nu de Adonis geworden en dat is een hele lange rij en mega druk en totaal iets anders :)

Directeur
Wat deze gaat doen aan een te volle Bravo doen?
- Nou, een dergelijke line up neerzetten waardoor je het Bravo nachtpubliek niet aanspreekt.
Baalt de nieuwe directeur?
- Dat lijkt me wel. Je eerste jaar als echte eindverantwoordelijke en je verkoopt sinds (2019?) niet direct uit. Daar lig je wel even wakker van.

Line up
En nu? Ga je vasthouden aan wat er bedacht is of ga je nog shoppen voor meer publiekstrekkers? En op welk publiek ga je je dan richten. Ook New Wave trekt dus geen publiek naar LL. En voor een muziekliefhebber…. die trek je daarmee niet over de grens.

Tickets
Realiseren de mensen die via resell willen kopen dat er dan wel aanbod moet zijn? En dat is geen aanbod uit de groep die gisteren en vandaag hebben gekocht. Dat zijn de liefhebbers…..

Persoonlijk ben ik blij met deze richting, het niet uitverkopen en het blijkbaar wegblijven van een bepaalde doelgroep. Als de “oude” afhakers nou terugkomen, dan gaat het echt weer een muziekfestival worden ipv een feestfestival 🙏🏻😇💫

Over het 'wegblijven van een bepaalde doelgroep' lijkt me vooral wensdenken tbh.

Van 2014 tot covid verkocht Lowlands ook niet direct uit. Nu is aantal jaar post-covid de druk er weer wat vanaf. Denk je dat de latere beslissers niet juist het "feestpubliek" is?

Dat ze maar zorgen dat er in de nacht wat goeie Techno komt te staan, en dan bedoel ik niet die blije rotzooi van afgelopen jaar. Gewoon zware space techno met weinig poespas..

• Leuk
Waarderingen: LLoww
Over het 'wegblijven van een bepaalde doelgroep' lijkt me vooral wensdenken tbh.

Van 2014 tot covid verkocht Lowlands ook niet direct uit. Nu is aantal jaar post-covid de druk er weer wat vanaf. Denk je dat de latere beslissers niet juist het "feestpubliek" is?
Wat is daar wensdenken aan?

Ik denk dat latere beslissers juist de liefhebbers zijn die twijfels hebben bij de line up, toch meegaan met een vriendengroep die hards of blokkenschematwijfelaars…… of is dat ook wensdenken om eerlijk te zijn?

Wat is daar wensdenken aan?

Ik denk dat latere beslissers juist de liefhebbers zijn die twijfels hebben bij de line up, toch meegaan met een vriendengroep die hards of blokkenschematwijfelaars…… of is dat ook wensdenken om eerlijk te zijn?
Ik denk persoonlijk niet dat het niet direct uitverkopen - wat pre-covid ook best lang normaal was - tot een merkbaar andere koers leidt.

Maargoed, ik heb de karakterisering van Lowlands als "feestfestival" in plaats van "muziekfestival" ook nooit zo enorm gevoeld. En het zijn ook eigen aannames hoor, omdat ik die opmerkingen van "ik koop uiteindelijk wel een ticket in de resale" toevallig meer van vrienden heb gehoord die wel wat meer voor de sfeer komen.

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov
Wat mij betreft alleen maar goed dat het niet uitverkoopt in 1x, dit leidt tot meer creativiteit bij de boekers. Daarbij gezegd dat er bij de eerste batch namen ook weinig dance/elektronische acts zitten die nogal voor een stuwing van de verkoop konden leiden. Wel echt jammer dat ze nooit uitlaten hoeveel er nou daadwerkelijk is verkocht.

• Leuk
Waarderingen: markvdrheijden
Eerlijk gezegd voel ik me enorm aangesproken maar dat is heel chill. Als er helemaal naast zitten betekent dat er kennelijk een hoop kwaliteit is dat langs me heen is gegaan is geef ik graag toe dat ik ernaast zat. Ik had in 2024 zoveel albums die ik helemaal het einde vond (Jamie xx, fountaines, vampire weekend, chappell, charli xcx, kendrick lamar) en had dit in 2025 totaal niet. Voelde als een mager jaar maar ik zit er nu ik erover nadenk ook gewoon minder bovenop.
Ik ben het met je eens dat 2024 een beter muziekjaar was (en ook de artiesten die je noemt en een heel aantal anderen), maar als ik dan kijk naar wat in 2025 de beste albums waren die hoog in de jaarlijstjes stonden (Geese, Dijon, Turnstile, Lorde, Ravyn Lenae, Blood Orange, Clipse) boekt Lowlands wel relevant voor afgelopen jaar. Of dat zich kan meten met 2024 is een 2e vraag.

Maar goed…wel ontzettend zin in Lowlands 🥳

Alweer veel nieuwe acts ontdekt in de 1e lichting

• Confetti
Waarderingen: @Marc
Wat mij betreft alleen maar goed dat het niet uitverkoopt in 1x, dit leidt tot meer creativiteit bij de boekers. Daarbij gezegd dat er bij de eerste batch namen ook weinig dance/elektronische acts zitten die nogal voor een stuwing van de verkoop konden leiden. Wel echt jammer dat ze nooit uitlaten hoeveel er nou daadwerkelijk is verkocht.
In ieder geval niet genoeg voor een uitverkoopwaarschuwing, zoals in 2018/2019.

• Leuk
Waarderingen: @Marc
Ik zie dat het al gezegd is, maar de line-up dit jaar is toch juist heel alternatief? Dus ze zijn juist sinds vorig jaar al een beetje de alternatieve kant op gegaan in plaats van de populaire mainstream kant.

In mijn omgeving zijn het juist de muziekliefhebbers die de line up van LL heel goed vinden en de mensen die alleen radio luisteren de afhakers en die vinden Pinkpop dit jaar weer een hele goede line-up hebben.
Ben ik het mee eens.

Ik kan me ook voorstellen dat van Charlotte de Witte en Job Jobse & Ki/Ki naar Tyler, the Creator gaan een groep mensen afhaakt die door de eerste twee acts die edities het idee had naar een tof dancefestival te gaan. Nu ligt met ook Clipse, Kneecap en ook New Wave de nadruk veel meer op hiphop. Als dat zo is, vind ik dat wel prima. Weer een iets diverser publiek.

Denk je niet dat je op voorhand gaat inkleuren, wat je denkt/hoopt te zien? Net als de 'oudere generatie' die nu afhaakt (er is een jaarlijkse aanwas).

Misschien heb je gelijk, hoor. Maar ik zou na de afgelopen editie, die gewoon top was, niet weten waarom er ineens mensen afhaken en alleen nog maar 'echte liefhebbers' gaan. Het programma is natuurlijk wat anders (beter, denk ik als echte liefhebber), maar hoe belangrijk is dat echt?

Ik zie in ieder geval jaar op jaar het aandeel van dinky's, die met gemak een paar honderd euro extra kapot slaan om in een klaarstaand tentje te gaan slapen, alleen maar toenemen. En Mojo ziet dat ook, anders hadden ze niet ook nog camping 2 t/m 4 deels daaraan opgeofferd. Call me generaliserend, maar dat lijken me niet de mensen die hun komst van het programma laten afhangen. En ze laten hun komst al zeker niet van de ticketprijs afhangen.

Mijn inschatting, Lowlands is aan het einde van de dag als al jaren netjes uitverkocht. Al het andere is wensdenken. (Maar misschien heb ik het mis.)
Je hebt het dus mis en de afgelopen editie was toch ontzettend main stream?!
In mijn omgeving werden er veel meer acts herkend dan nu het geval is en daarom haken er een hoop af. Helemaal prima wat mij betreft, want laat het maar weer een echt liefhebbers festival worden en geen Q music/3FM feestje.

Het is wel opvallend stil in festileaks/lowlands kamp wat berichtgeving ticketverkooop, de vorige jaren stonden ze het van de daken te schreeuwen dat ze na zoveel miniten uitverkocht waren, nu nul. Geef een percentage verkochte kaartjes ofzo, niet zo flauw. Komt wel goed!

• Leuk
Waarderingen: davadude

Users who are viewing this thread