Lowlands 2025

Klopt het dat 3voor12 Kasper van der Laan heeft uitgezonden? Zag het ergens terugkomen in het uitzendschema tijdens Lowlands.
Zou het zelf wel leuk vinden als we dit ooit ergens terug kunnen gaan kijken.

• Wow
Waarderingen: @Marc
Na een geweldig weekend Lowlands even lekker een aantal weken van de radar geweest, van alles terug gekeken en hier ook weer helemaal bij. Alles is weer geland en het normale leven is weer opgepakt. Toch altijd even wennen na 4 volle dagen in een bubbel te hebben gezeten.

Paar jaartjes afwezig geweest van Lowlands, ondertussen is alles veranderd maar eigenlijk ook weer helemaal niets. Lowlands heeft voor mijn gevoel nog altijd de urgentie te pakken, dit qua boekingen, kunst en cabaret. Muzikaal een aantal toppers gezien, o.a, Wallows, FDC, BBY, Squid en voor mij de grootste verrassing Papa Roach. Tramhaus met het heerlijke slot in de Heineken, ik weet dat we een gegeven paard niet in de bek mogen kijken maar laten ze dit meer doen aub.

De horror wachtrijen op de donderdag en de file op de maandag zijn ons gelukkig bespaard gebleven en vertoeven op camping 5 is ons prima bevallen. Logistiek gezien was Lowlands altijd wel oke, maar ze hebben de afgelopen jaren wel wat stappen gemaakt om het allemaal wat te verspreiden, wat volgens mij ook z'n vruchten afwerpt.

Heb met Job Jobse & Kiki, Horsegiirl, Marc Rebillet wat uitstapjes gemaakt qua genre. Ga er niet veel over uitweiden, maar nog steeds niet 'my cup of tea'
De Lowlands nachten zijn over het algemeen voor mij wat dun bezaaid, maar dit jaar zeer goed vermaakt bij Bacchanaal en het Alternatief. Sub Focus was lekker om de zondag mee af te sluiten.

Nog steeds een top festival, al voel ik wel steeds meer afstand komen tussen mij en het festival. Ik kan niet goed aanduiden waar het nu precies in zit. In eerste instantie dacht ik aan dat ik simpelweg ouder(33) begin te worden, geen onderdeel meer ben van de doelgroep. Dat er daardoor afstand ontstaat op een natuurlijke wijze, maar dat gevoel had ik dus helemaal niet op Pukkelpop waarbij ik echt het idee had 'thuis' te komen op een nieuw festival.. Qua boekingen vond ik het echt een top jaar dus dat is het ook niet.. Lastig lastig.

Dit gezegd hebbende, het is nog wel altijd hét festival waar je je compleet kan onderdompelen in waar een festival imo voor zou moeten staan. Muzikale hoogtepunten, nieuwe ontdekkingen, gezelligheid en een rauw randje politiek gezien.

Binnen onze groep waren er veel overlappingen qua must-sees wat het hele weekend heel soepel deed verlopen met wie wil wat waar zien, voorgaande jaren was dat wel anders.

Genoeg geluld, nu mijn top 10 en dan neem ik tot mijn spijt langzaam afscheid van LL 2025.

Mijn top 10.
1. Wallows
2. Deadletter
3. Fontaines DC
4. BBY
5. QOTSA
6. Tramhaus
7. Papa Roach
8. Mk.Gee
9. Squid
10. Murder Capital

Trouwens, elk jaar is er weer zo'n Lowlands servetten wedstrijd. Dit jaar was er een servet met Kissy Kissy, Whipey Whipey, die had ik erg graag bemachtigd.

Zie hier:
1756994027481.png

Weet iemand waar die servetten uiteindelijk terecht komen? Heb ze iig niet gezien bij mn patatje.

Trouwens, elk jaar is er weer zo'n Lowlands servetten wedstrijd. Dit jaar was er een servet met Kissy Kissy, Whipey Whipey, die had ik erg graag bemachtigd.

Zie hier:

Weet iemand waar die servetten uiteindelijk terecht komen? Heb ze iig niet gezien bij mn patatje.
Ja ik zit even te denken maar ik kreeg soms wel een servetje van de wedstrijd en soms niet, maar ik heb de eerste dag alles gegeten wat los en vast zat dus weet niet meer waar ik 'm nou kreeg

Nog steeds een top festival, al voel ik wel steeds meer afstand komen tussen mij en het festival. Ik kan niet goed aanduiden waar het nu precies in zit. In eerste instantie dacht ik aan dat ik simpelweg ouder(33) begin te worden, geen onderdeel meer ben van de doelgroep. Dat er daardoor afstand ontstaat op een natuurlijke wijze, maar dat gevoel had ik dus helemaal niet op Pukkelpop waarbij ik echt het idee had 'thuis' te komen op een nieuw festival.. Qua boekingen vond ik het echt een top jaar dus dat is het ook niet.. Lastig lastig.
Het is mosterd na de maaltijd inmiddels, maar hier wil ik nog wel even op inhaken. Eerder had ik weer een veel te lang verhaal gepend, maar dat was nog niet afgemaakt. Ondertussen draaide mijn laptop een update en kon ik weer van voor af aan beginnen. Daar had ik dus geen trek in, maar dit ging ook ongeveer mijn conclusie zijn. De shout out naar de beste campingburen die je je maar kan wensen krijgen ze op deze manier alsnog in ieder geval. Alleen daarom al moet ik eigenlijk toch even wat neerpennen. Dus bij dezen, shout out naar jullie!

Ik heb genoeg moois gezien. Daar ligt het echt niet aan. Op vrijdag begon het weekend gelijk sterk met het blokje Marathon - Wodan Boys - Boko Yout - Deadletter met tussen Marathon en Wodan Boys een heerlijk uitstapje naar Jalen Ngonda. In de avond waren Londen Grammar, Bambie Thug, Queens of the Stone Age en Warmduscher ook allen hoogtepunten.

Al een aantal jaar op rij zijn de eerste acts van de dag op zaterdag en/of zondag in de Lima zeer de moeite waard. Met Bartees Strange was het opnieuw raak op dit unieke tijdslot. Squid, Vampire Weekend, het Bahreinse Dar Disku, en het staartje, want langer was ik er niet, van Papa Roach kijk ik ook met veel genoegen op terug. Op zondag waren Black Country, New Road, Mk.gee, Eivør, en in net iets mindere mate Fontaines DC ook van grote klasse. Nog genoeg anders moois gezien uiteraard.

Waar komt dan toch die twijfel over dit prachtige festival vandaan? Ik heb er inmiddels een tijdje over na kunnen denken en er is een aantal zaken boven komen drijven die daar in meer of mindere mate een rol in spelen. Allereerst is het natuurlijk onvermijdelijk dat ik het afzet tegen BKS. En BKS wint het van Lowlands op meerdere fronten. Het is net wat goedkoper, het terrein is mooier, het is kleinschaliger en daarmee ook wat gemoedelijker, en ook niet onbelangrijk: over het algemeen ligt BKS muzikaal toch net wat meer in mijn straatje.

Ook in vergelijking met BKS minder, maar wil ik toch graag apart benoemen is het publiek dat Lowlands trekt. De sfeer is top en voor mij niet per se merkbaar anders dan 5 of 10 jaar geleden. Ook eventuele praters kan ik mij over het algemeen goed van afsluiten. Waar het hem voor mijn gevoel meer in zit, is bijvoorbeeld wanneer ik besluit voor de grap eens bij Gotu Jim te gaan kijken en ik daar weer met mijn neus op de feiten gedrukt word. De Heineken puilde uit. Er was hiervoor ook al een hoop moois te zien jongens, maar dit is waar jullie het en masse met elkaar eens zijn. Hier moeten we bij zijn! Toegegeven ik was er ook heel even, maar meer bij gebrek aan beter. Dan besef ik me weer dat dat het soort acts zijn dat simpelweg het populairst is bij het gros van het publiek. De hapklare pop die eigenlijk niet zou misstaan op Pinkop blijkt niet verrassend weer hofleverancier van de grootste publiekstrekkers. Gotu Jim, Frenna, Job Jobse & Ki/Ki, Chappell Roan, Marc Rebillet, en Horsegiirl schaar ik daar voor het gemak allemaal maar even onder. Je hoeft er niet heen natuurlijk, maar ze nemen stuk voor stuk wel prominente spots in en dat wringt toch. Ik moet daarbij ook de kanttekening maken dat de organisatie stoïcijns tracht ook de meer alternatief georiënteerde muziekliefhebber elk jaar weer voor zich te winnen en daar zijn ze mijns inziens gewoon weer in geslaagd, zeker als je je bedenkt dat Maruja en Royel Otis oorspronkelijk ook nog op het affiche pronkten. Tel daar Het Alternatief, het zaterdagnachtprogramma in de Lima, bij op en je kan niet zeggen dat ze hun best niet gedaan hebben.

Als laatste wil ik graag het weglaten van het filosofisch café nog even aanstippen. Daarvoor in plaats lijkt dat Heineken café te zijn gekomen. Dat Heineken café was er vorig jaar ook al, maar is er eigenlijk in elk opzicht op achteruit gegaan ten opzichte van vorige jaar. En dit jaar heeft het dus ook het filosofisch café verdrongen. Een select clubje keerde daar elk jaar heel trouw naartoe terug, vooral 's nachts direct na de headliner. Met elkaar en onbekenden werd de dag uitvoerig doorgesproken en werd er geouwehoerd over de zin en onzin van het leven. Echt top, maar dit jaar dus niet. Dat nieuwe Heineken café die dus een downgrade heeft gekregen, kon diezelfde sfeer niet reproduceren. De nieuwe wijnbar was dan wel weer een schoot in de roos. Zal de cider dan volgend jaar in het zonnetje gezet worden of steekt Heineken daar een stokje voor? Ik ben wel benieuwd waarom dat nergens te krijgen is.

Ik moet nog zien of ik er volgend jaar weer ben. BKS is overduidelijk een betere match en daarvoor heb ik mijn ticket al lang en breed weer in de pocket. Lowlands doet ook zijn best om het BKS publiek voor zich te winnen, maar is tegelijkertijd meer balletjes hoog aan het houden. Als ik er weer bij ben, is het met een ticketswap kaartje enkele dagen tot weken van tevoren. Dat geeft de mogelijkheid ook een Misty Fields eens serieus te overwegen. Maar mocht ik er weer zijn, wordt het sowieso weer dezelfde spot op de camping.

Laatst bewerkt:
Bijna zes weken geleden sinds we ons mochten melden in Biddinghuizen en sinds dat moment (op een enkel berichtje na) radiostilte in acht genomen. Wel het 2025 forum blijven lezen en nu alle 3voor12 live registraties (wat was er veel te zien) zijn bekeken en ik de vlogs op YT heb gezien is het tijd om de switch te maken naar de volgende editie. Ik zie dat jullie dat forum alweer lekker aan het volspammen zijn, dus ik heb wat bij te lezen.

Klopt het dat 3voor12 Kasper van der Laan heeft uitgezonden? Zag het ergens terugkomen in het uitzendschema tijdens Lowlands.
Zou het zelf wel leuk vinden als we dit ooit ergens terug kunnen gaan kijken.
Yes, klopt. Deze werd op zondagavond echt last-minute aan de NPO2 Extra uitzending toegevoegd. Heb even gezocht, maar behalve een compilatie van ruim een minuut op z'n eigen YT is er niets van te vinden. Jammer, dan zit er niets anders op dan naar zijn show te gaan ;)

• Leuk
Waarderingen: Davidd en @Marc

Users who are viewing this thread