Zijn we al een beetje door de festival reviews heen? Ik wil nog wel wat kwijt over de logistieke verbeteringen die Lowlands de afgelopen jaren heeft doorgevoerd. Want ik vind dat echt een onderbelichte topprestatie!
We komen van de situatie dat je met duizenden mensen op 'de Dijk' aan het wachten was tot de parking open ging, vervolgens uren in de rij moeten staan en daarna de haringen door het zeil van je buren moest slaan omdat de tenten zo dicht op elkaar stonden op de campings (1-4). En dan op vrijdag wakker worden en er achter komen dat er dus nog een tent tussen kon

.
De grootste wijziging sindsdien is de parking + ingang eerder open. Daarnaast is met de Armadillow en Silent Disco de donderdag volwaardiger geworden. Verder hebben ze een groot stuk terrein gekocht (camping 0, dit jaar Gllamcamp), maar ook de capaciteit verhoogd van 55k naar 65k.
Dit jaar lijkt alles goed te vallen voor de heenweg. Volgens mij is iedereen soepel naar binnen gekomen. Ik kwam donderdag rond 12:30 aan en ik heb geen enkele rij gehad (en dan echt nergens). Op camping 6 was plek zat en zoals ik lees was er zelfs op camping 1 nog plek op donderdagmiddag. Dus ook voor de gewone kampeerder plek zat.
Wat was nieuw dit jaar:
- Aparte ingang voor touringcars / pendelbussen
- Gllamcamp + campers op camping 0, met eigen parkeerplaats
- Easycamp eigen parkeerplaats
- Extreem veel groepsplekken
- De bekermunten, programmaboekje + vuilniszakken werden
voor de toegangscontrole uitgedeeld
Zeker die laatste is een simpele maar slimme oplossing. Je moest bij de tassencontrole wachten omdat die ruimte volstond. Ik stond op camping 6 en daar was ruim 1/5 groepsplekken. Ik vroeg me vrijdagochtend af waarom die er überhaupt waren, daar was nog niemand. Toen ik vrijdagnacht terugkwam waren ze compleet gevuld! Ofwel de groepsplekken zorgen voor spreiding van binnenkomst. Op vrijdagochtend was er wel een rij voor ingang, geen idee of die langer of korter was dan voorgaande jaren.
Uiteraard gaan de komende jaren de Lowlanders zich aanpassen om deze situatie in hun voordeel te gebruiken (dus later/eerder komen, toch camping 1 proberen etc.). Maar het blijft een topprestatie van het Lowlands team!
De terugweg is nog niet opgelost. Wij zetten het wekkertje en proberen voor de grote groep weg te zijn. Ook daar zijn wel wat verbeteringen:
- Er is een nieuw weg aangelegd aan de achterkant van de parkeerplaats
- Er is een extra wegrij route aan de Harderwijkkant van de Dijk
- Je mag niet meer kiezen hoe je wilt rijden en dan moet je dus soms omrijden, zorgt er wel voor dat er geen tegenliggers ed zijn
- Het grootste struikelblok is dat er maar 2 doorgaande wegen zijn (N305 en N306)
Voor de discussie welke oplossingen zijn er nog meer voor de logistiek en ruimte op de campings? Ik geef een voorzetje en niet alles is haalbaar of wenselijk. Het doel is een probleem op te lossen. Misschien lezen ze wel mee
- Een makkelijke: geen partytenten (of enkel met borg verkrijgbare partytenten). Qua afval en ruimte is dit echt een prima oplossing. En ik geef het op een briefje, deze komt er.
- Langer open blijven op maandag (dit zal tijdelijk werken)
- Parkeren (nog) duurder maken en nog meer inzetten op Touringcars
- Parkeertickets verkopen bij bijv Dronten met een 24uur Pendeldienst (is er eigenlijk al met een P+R)
- Parkeerplaats of Kiss & Ride creëren aan de andere kant van het Veluwemeer met een pendelveer
- Een gratis P+Bike aan de andere kant van het Veluwemeer
- Spreiding gaan 'verkopen'
* Groepsplekken verkopen van vr-zo voor minder geld
* Groepsplekken verkopen voor ma met vertrek om 16:00 voor meer geld
* Parkeertickets verkopen voor ma vertrek om 16:00 voor meer geld (op de Easyparking, dus ook dichterbij)
- Walibi dichtgooien op maandag. Er stonden echt heel veel auto's met kids en buitenlandse kentekens in tegengestelde richting. Dat is voor niemand leuk.