Lowlands 2025

Dit dacht ik vrijdag ook, maar zaterdag op dezelfde plek was het bij FKA Twigs wel druk. Die zat tussen RAYE / Roan met ook nog een goedbezocht Papa Roach, is dat dan minder concurrentie?

(Geen retorische vraag, kan best dat Jobse en Kiki nog veel populairder zijn dan al het andere, maar dat dat wat aan mij voorbijgaat)
Bij Chappel was het inderdaad heel rustig, en kiki/job extreem druk. Plus FKA is door 3voor12 flink gehypt, en ik heb eigenlijk nergens in de media de naar Arca voorbij zien komen. Helaas...

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Super weekend gehad!
Eerste keer lowlands en wat een leuk festival is het. De verscheidenheid aan muziek, comedy, eten en de goede sfeer vond ik heel prettig.

Hoogtepunten:
- Comedytrain, ik had een rustige sfeer verwacht, zitten en een beetje lachen. We kwamen binnen in de Juliet en er was een feest gaande, een DJ vulde de tijd op voordat de show ging beginnen. Iedereen stond op de stoelen te springen, dansen en mee te zingen. Geweldige sfeer.
- Raye, wat een stem heeft die vrouw.
- Casper van der Laan, die man krijgt de hele Heineken mee op zondagmiddag. Geen moment saai.
- MK.Gee, muziek en beeld was mysterieus. Ik stond dichtbij het podium maar nooit zijn gezicht kunnen zien. Wat een bijzonder geluid, heel gaaf.

Verder heb ik al veel gelezen over de glamping(gasten). Ik wist niet dat er zo negatief over gedacht werd. Zelf was ik 1 van de glamping gasten.
Ben redelijk positief maar het is veel geld voor wat je krijgt.
Ik heb geen campeerspullen dus het was vooral praktisch. Ik kwam vrijdagmiddag aan en hoefde niet te zoeken naar een plekje, je zit sowieso verder van het terrein waardoor het ook wat stiller is als je gaat slapen. Daarnaast vond ik het prettig om mijn mobiel op te kunnen laden in de tent. Ook bij de glamping stonden er rijen voor de douches (daarom ging ik s nachts).

Al met al een heel leuk weekend gehad waarbij ik vooral heb geleefd van 11 uur s ochtends tot 4 uur s nachts. Hele leuke ervaring en wat een verschil tussen dag en nacht qua mensen/muziek.

Misschien volgend jaar weer :)

Zijn we al een beetje door de festival reviews heen? Ik wil nog wel wat kwijt over de logistieke verbeteringen die Lowlands de afgelopen jaren heeft doorgevoerd. Want ik vind dat echt een onderbelichte topprestatie!

We komen van de situatie dat je met duizenden mensen op 'de Dijk' aan het wachten was tot de parking open ging, vervolgens uren in de rij moeten staan en daarna de haringen door het zeil van je buren moest slaan omdat de tenten zo dicht op elkaar stonden op de campings (1-4). En dan op vrijdag wakker worden en er achter komen dat er dus nog een tent tussen kon 😅 .

De grootste wijziging sindsdien is de parking + ingang eerder open. Daarnaast is met de Armadillow en Silent Disco de donderdag volwaardiger geworden. Verder hebben ze een groot stuk terrein gekocht (camping 0, dit jaar Gllamcamp), maar ook de capaciteit verhoogd van 55k naar 65k.

Dit jaar lijkt alles goed te vallen voor de heenweg. Volgens mij is iedereen soepel naar binnen gekomen. Ik kwam donderdag rond 12:30 aan en ik heb geen enkele rij gehad (en dan echt nergens). Op camping 6 was plek zat en zoals ik lees was er zelfs op camping 1 nog plek op donderdagmiddag. Dus ook voor de gewone kampeerder plek zat.

Wat was nieuw dit jaar:
- Aparte ingang voor touringcars / pendelbussen
- Gllamcamp + campers op camping 0, met eigen parkeerplaats
- Easycamp eigen parkeerplaats
- Extreem veel groepsplekken
- De bekermunten, programmaboekje + vuilniszakken werden voor de toegangscontrole uitgedeeld

Zeker die laatste is een simpele maar slimme oplossing. Je moest bij de tassencontrole wachten omdat die ruimte volstond. Ik stond op camping 6 en daar was ruim 1/5 groepsplekken. Ik vroeg me vrijdagochtend af waarom die er überhaupt waren, daar was nog niemand. Toen ik vrijdagnacht terugkwam waren ze compleet gevuld! Ofwel de groepsplekken zorgen voor spreiding van binnenkomst. Op vrijdagochtend was er wel een rij voor ingang, geen idee of die langer of korter was dan voorgaande jaren.

Uiteraard gaan de komende jaren de Lowlanders zich aanpassen om deze situatie in hun voordeel te gebruiken (dus later/eerder komen, toch camping 1 proberen etc.). Maar het blijft een topprestatie van het Lowlands team!

De terugweg is nog niet opgelost. Wij zetten het wekkertje en proberen voor de grote groep weg te zijn. Ook daar zijn wel wat verbeteringen:
- Er is een nieuw weg aangelegd aan de achterkant van de parkeerplaats
- Er is een extra wegrij route aan de Harderwijkkant van de Dijk
- Je mag niet meer kiezen hoe je wilt rijden en dan moet je dus soms omrijden, zorgt er wel voor dat er geen tegenliggers ed zijn
- Het grootste struikelblok is dat er maar 2 doorgaande wegen zijn (N305 en N306)

Voor de discussie welke oplossingen zijn er nog meer voor de logistiek en ruimte op de campings? Ik geef een voorzetje en niet alles is haalbaar of wenselijk. Het doel is een probleem op te lossen. Misschien lezen ze wel mee 😇
- Een makkelijke: geen partytenten (of enkel met borg verkrijgbare partytenten). Qua afval en ruimte is dit echt een prima oplossing. En ik geef het op een briefje, deze komt er.
- Langer open blijven op maandag (dit zal tijdelijk werken)
- Parkeren (nog) duurder maken en nog meer inzetten op Touringcars
- Parkeertickets verkopen bij bijv Dronten met een 24uur Pendeldienst (is er eigenlijk al met een P+R)
- Parkeerplaats of Kiss & Ride creëren aan de andere kant van het Veluwemeer met een pendelveer
- Een gratis P+Bike aan de andere kant van het Veluwemeer
- Spreiding gaan 'verkopen'
* Groepsplekken verkopen van vr-zo voor minder geld
* Groepsplekken verkopen voor ma met vertrek om 16:00 voor meer geld
* Parkeertickets verkopen voor ma vertrek om 16:00 voor meer geld (op de Easyparking, dus ook dichterbij)
- Walibi dichtgooien op maandag. Er stonden echt heel veel auto's met kids en buitenlandse kentekens in tegengestelde richting. Dat is voor niemand leuk.

Leuke review! Over Stussy, Ik heb dit dus heel anders beleefd; ik stond zo'n 5 meter achter de frontbarrier en schaamde mij een beetje hoe leeg het was. Achteraf hoorde ik dat die hele tent veel te vol stond, maar voorin konden er zo met gemak 00 man bij. Ik denk dat de eerste 10 rijen nog aan de coronaregel hielden, zoveel ruimte was er.

Het was inderdaad erg leuk.
Thanks! Ja dit herken ik wel bij een hoop optredens. Mensen blijven bij de meeste tenten vaak erg hangen bij de ingangen, en in het bijzonder de achterste helft/twee derde van een stage is dan ineens ontzettend druk. Zeker in het nachtprogramma zorgt dit voor m'n gevoel voor onnodige ellende. Vaak wordt het vanzelf beter als je jezelf maar door die eerste muur van mensen heen krijgt, maar het is dan maar het of je dat op het moment de moeite waard is. Zeker als ik met meer mensen ben doe ik dat zelf liever niet, omdat ik het met een groep vrij asociaal vind om je er maar gewoon doorheen te drukke. Het moet ook maar net een act zijn die ik echt graag wil zien. Heb er dan bij bijvoorbeeld een Chase & Status wat minder moeite mee om in m'n eentje toch de Bravo in te duiken en 5-10 minuten onderweg te zijn naar iemand die een stukje verderop staat, omdat ik er 100% zeker van ben dat ik daar op dat moment wil zijn. Bij een Chris Stussy waar we met 3 man zijn en de hype medium is wordt het dan alweer anders, en ook bij sommige X-Ray acts waarvan ik dan niet weet of ik er überhaupt de hele set ga staan denk ik dan al gauw 'laat maar'.

Bij de Alpha heb ik puur door de grootte overigens vaak wat minder last van de drukte, omdat je vaak vrij makkelijk de ruimte gaat vinden als je helemaal achterlangs loopt (via de vlaggen of zelfs langs het meer) en dan de linkerkant opzoekt. Ook de India vind ik vaak goed te doen doordat je vanaf heel makkelijk rond die tent kan lopen. De problematische stages zijn voor mij ieder jaar de Heineken met de wat smalle aanlooproute op rechts, en vooral de Bravo + X-Ray die gewoon te weinig/nauwe ingangen hebben.

• Leuk
Waarderingen: StevieU2 en Matthijs
Zo lieve mede-Lowlanders! Ik heb weer intens genoten dit weekend! De gllamping was echt een dikke winnaar, dit jaar voor de tweede keer. Vorig jaar een beetje noodgedwongen omdat we allemaal achter het net hadden gevist met de kaartverkoop en we zagen dat er nog wel een gllamping tent te koop was inclusief festivalkaarten. Daarom dat toen gedaan en vervolgens dit jaar heel erg bewust gekozen voor opnieuw de gllamping. Vooral het feit dat je niet meer achterlijk vroeg hoeft te vertrekken op donderdag, dat je niet meer achterlijk lang in de rij hoeft voor de ingang, dat je niet achterlijk veel spullen hoeft mee te sjouwen… Zeker, ook dat heeft allemaal z’n charme, en dat heb ik ook jaren en jaren (sinds 1998!) met veel liefde gedaan, maar vind het nu intens genieten dat dat dus niet meer hoeft! Verder mis ik op de gllamping wel de gezelligheid van de gewone camping en vooral bij de wasbakken. Maar een paar uur goed slapen in een bed maakt dat je overdag heel lekker lang op het festivalterrein kunt zijn dus dat is echt winst wat mij betreft.

In onze groep was Papa Roach de absolute nummer 1 dit weekend! De energie, gezelligheid en superleuke mensen maakten dat het echt een geweldige ervaring was. En ze speelden ook best leuk 😂 Verder vond ik Chase&Status, Raye, Qotsa en ook Ki/Ki&Job heel erg tof!

Op naar volgend jaar! Nu alweer zoveel zin in!

Ik ben inmiddels ook eindelijk een beetje bijgekomen. Hoewel ik genoten heb, gaat deze editie niet in het lijstje met mijn favorieten komen. Heb geprobeerd erachter te komen waaraan dit lag. Was de groep te groot waarmee ik ben gegaan? Heb ik mij heel erg geërgerd aan het Lowlands publiek (vooral in vergelijking met het DTRH publiek van dit jaar)? Of waren er andere factoren die speelde?

Dit jaar ook voor de eerste keer gehad dat ik er op zondag écht helemaal doorheen zat (koppijn, last van mijn voeten/knieën), en dat terwijl ik voorgaande jaren met gemak de Bravo tot 4/5 uur uitspeelde en dit jaar ik meerdere keren rond 3 uur mijn tent heb opgezocht. Misschien begint een jaartje ouder worden er nu toch echt in te hakken.

Mijn top lijstje:
1. Raye > Deze show had alles, uit je plaat, emotionele momenten, rustig dansen op je plek. Echt nog 10x beter dan op DTRH en naar mijn idee ook wel een stuk minder gepraat tussendoor wat haar valkuil is.
2. QOTSA > Begon hard, zakte een beetje in tijdens het middenstuk. Op dat moment merkte ik al dat het voorvak rond mij heen al begon vol te lopen met leden van de zombie brigade die voor Kiki en Job Jobse kwamen. Ik heb toen uit voorzorg maar even gezegd dat er nog een moshpit moest komen (Go with the flow en Songs For The Dead moesten nog komen), maar mijn adviezen viel op dovemansoren. Ik heb nog nooit zulke schrikreacties op een moshpit gezien. Top optreden.
3. Weval >Wat een mega contrast met Kiki en Job Jobse. Dit is gewoon hoe een EDM/elektronische act moet zijn. Vierde keer dat ik ze heb gezien maar wel het beste optreden tot nu toe. De oudere (wat langzamere) nummers in een nieuw hip jasje. Echt een vol uur keihard genoten en gedanst.
4. FDC > Het optreden waar ik het meest naar uitkeek. Had verwacht dat het hele voorvak vol zou staan met fans gezien de hoeveelheid t-shirts, maar dit viel een tikkie tegen. Weinig energie vanuit het publiek, maar ook vanuit de band (die nu al anderhalf jaar non-stop tourt, dus viel te verwachten). Verder wel gewoon een steengoed optreden.
5. 4am Kru > Geweldig feestje, toffe samples. Ik heb het nog nooit zo warm gehad bij een optreden. Ik moest na een half uur gewoon weglopen uit de x-ray, met pijn in mijn hart. Maar dat zou ook kunnen komen door het feit dat ik bijna een hitte beroerte had.

Eervolle vermeldingen: Jalen Ngonda (dijk van een stem, heerlijk optreden om de dag mee te beginnen), Ploegendienst(de beuk er in op zondagochtend was ook wel leuk voor de afwisseling en toffe gastoptredens) en Chapell Roan (had het idee dat ik in een karaokebar stond, maar dan wel een hele leuke. Mooi podium).

Minpunten:
- Het publiek. Totaal geen oog voor andere mensen. Dikke kans dat ik meerdere keren de verkeerde ben tegengekomen, maar iedereen was met zichzelf bezig. Van mensen die vol tegen mij oprenden terwijl ik met gloeiend hete koffie liep (top, brandwonden). Tot publiek dat boos op mij werd toen ik een meisje uit de Alpha probeerde te dragen die in elkaar was gezakt. En natuurlijk de veel besproken vlag vooraan bij FKA Twigs (ik ben pro-palestina), maar heb hierdoor oprecht maar de helft kunnen zien. Als je dan een vlag meebrengt, haal m of af en toe naar beneden of ga ff iets meer naar de zijkant staan.
- De drukte in zowel de Bravo als de India. Ik heb helaas maar 1 avond kunnen dansen in de Bravo, voor de rest was er geen doorkomen aan.
- De Programmering. Constant stonden al mijn must-sees tegelijk of overlappend in Bravo/Alpha geprogrammeerd.
- Het elektronische programma. Ik vind het best leuk dat Lowlands overdag elektronisch programmeert. Maar ik vind dat de kwaliteit van de elektronische acts echt te wensen overlaat. Horsegiirl, Marc Rebillet, Kiki en Job Jobse. Wat onzettend plat allemaal.
- Lage landen cafe. Had echt de hoop dat dit een soort ouderwets bruincafe zou zijn, maar niks was minder waar. Wat een saai ding. De "speciaal biertjes" waren ook buitengewoon saai. De IPA van huismerk Lidl is spannender.
- Mitraillette, na alle positieve verhalen was ik teleurgesteld. Vond ik dit toch wel het meest saaie wat ik heb gegeten dit weekend.

Pluspunten:
- De nieuwe pendelbus ingang.
- De koude douches op donderdag
- De nieuwe wijnbar! Wat is dit mooi, tof met die fontein. En de dagelijkse wijnshow met Cesar was echt leuk. Leuke anekdote van de laatste dag: Sef en Marc Rebillet gingen beiden wijn proeven. Het idee was dat Marc eerst een fles zou sabreren en daarna een paar rode wijnen zou proeven. Helaas ging het bij het voordoen door Cesar het al mis, hij sabreerde de fles namelijk per ongeluk al. Dus toen moest er een nieuwe dure fles komen, Cesar zakte al door de grond. Toen Sabreerde Marc m, die kwam vol in het gezicht van iemand in het publiek (ze had duidelijk pijn, hopelijk is ze oke, ze kreeg wel een fles champagne cadeau als goed makertje). Vervolgens nog het rode wijn proeven met Marc. Hij gooide alle 4 de glazen bij elkaar en adte het toen een schreeuwde heel hard PERFECT BLEND en liep toen weg. De sommeliers aan tafel hadden waarschijnlijk zelden zoiets barbaars gezien, maar je kon mij opvegen.
- Het heerlijke eten. Beef Chief, Birria Taco's en Papatje Stoof zijn de winnaars.
- De nieuwe lampen in de India. Ik vond de verlichting in de Bravo niet echt een achteruitgang of vooruitgang. Maar de India is wel duidelijk verbeterd.

Ik kan me echt wel vinden in je opmerking over het publiek, ik stond behoorlijk vooraan bij FKA en mensen waren gewoon keihard aan het schreeuwen tijdens het hele optreden. Ik snap niet dat je dan daar gaat staan. Gelukkig kan ik me er wel redelijk voor afzonderen en heb alsnog genoten van het optreden. Ook stond iemand tijdens Cellophane haar hele filmrol te showen aan iemand anders. Heb je dan gewoon echt niet door wat er voor je neus gebeurd hahaha?? Bizar.

horsegiirL vond ik juist wel één van de beste elektronische acts, ik vond dat de humor en energie in haar act het platte juist weghaalde.

Oh, hebben andere mensen ook zo ontzettend lang op de pendelbus moeten wachten op de terugweg? Omdat we een bolderkar mee hadden zijn er minstens 8 volle bussen voor onze neus weggereden, er was totaal geen overzicht en we mochten steeds niet mee. Wij hebben uiteindelijk anderhalf uur gewacht en waren als laatste weg...

• Leuk
Waarderingen: Mimi en jaigalaar
Ik kan me echt wel vinden in je opmerking over het publiek, ik stond behoorlijk vooraan bij FKA en mensen waren gewoon keihard aan het schreeuwen tijdens het hele optreden. Ik snap niet dat je dan daar gaat staan. Gelukkig kan ik me er wel redelijk voor afzonderen en heb alsnog genoten van het optreden. Ook stond iemand tijdens Cellophane haar hele filmrol te showen aan iemand anders. Heb je dan gewoon echt niet door wat er voor je neus gebeurd hahaha?? Bizar.

horsegiirL vond ik juist wel één van de beste elektronische acts, ik vond dat de humor en energie in haar act het platte juist weghaalde.

Oh, hebben andere mensen ook zo ontzettend lang op de pendelbus moeten wachten op de terugweg? Omdat we een bolderkar mee hadden zijn er minstens 8 volle bussen voor onze neus weggereden, er was totaal geen overzicht en we mochten steeds niet mee. Wij hebben uiteindelijk anderhalf uur gewacht en waren als laatste weg...
Vond Horsegiirl zelf ook best wel leuk hoor, begrijp me niet verkeerd. Ook platte meuk heeft een plek op het festival en juist zo'n act als horsegiirL werkt goed on zo'n zondagmiddag 5 uur spot om weer wat energie te krijgen, maar de balans is voor mijn gevoel een beetje weg. Ik zou liever wat "moeilijkere" elektronische acts zien (Modeselektor/Moderat, Justice, Rufus, The Blaze, Underworld, Bicep, Gesaffelstein). Maar ik begrijp ook wel dat dit dan weer pretentieus klinkt, en dat anderen weer zullen vinden dat dit ook niet bepaald moeilijke acts zijn.

Oja, de touringcars heen waren echt perfect geregeld, maar op de weg terug echt dramatisch. Eerst lang wachten om op de busparking te komen, en daarna een soort free for all waar je je eigen bus moest zoeken tussen 50 verschillende bussen met nummers waar geen enkel systeem in zat. Het kon zijn dat je bus nog moest aankomen. Het moest zijn dat je bus al was vertrokken. Het kon zijn dat hij helemaal linksachter of rechtsvoor stond.

Volgend jaar zou het al helpen als bussen met nummer 10-19 op perron 1 stonden, 20-29 op perron 2 et cetera, maar dit was echt drama.

Ik ben eindelijk bijgekomen van mijn tweede Lowlands. Had dit niet willen missen, maar merk dat zo'n festivalweekend voor mij toch wel wat zwaar valt. Maar goed, ik heb heel veel leuks gezien dus het was het ook waard. Ik heb me even beperkt tot een top 3 favoriete optredens:

1. Vampire Weekend
Dit is mijn favoriete band en hier keek ik ook het meeste naar uit. Sinds 2019 zijn ze ook echt een sterke liveband en dat was op Lowlands ook echt te merken. Ik stond helemaal vooraan met leuke mensen die ik daar ontmoet had, de band was strak, het klonk vrolijk en er zat lekker vaart in de setlist. Ja dit was echt een top optreden, ze hebben al mijn verwachtingen waargemaakt.

2. Chappell Roan
Ik was van tevoren een beetje sceptisch, een headliner met maar één (wel zeer vermakelijk) album en wat singles, gaat zij dit wel aankunnen? Nouja wat mij betreft wel. Wat een prachtige stem heeft deze vrouw zeg. En haar nummers zijn ook heel catchy en werkten wat mij betreft live goed. Ik voelde me ook gewoon heel erg thuis bij haar show. Soms wil je gewoon met een andere queervrouw meezingen over vrouwen, zonder dat ze daar bewust haar hele show om laat draaien (door het steeds te benoemen bedoel ik dan). Echt een hele fijne show.

3. CMAT
Ja hier had je bij moeten zijn. Ze heeft echt leuke liedjes en een hele strakke band. Haar energie was ook zo aanstekelijk en ze wist precies op de juiste manier het publiek te bespelen. Ik had nooit verwacht dat ik tijdens mijn eerste show dit jaar zou linedancen! En zoveel mensen deden mee! Echt heel leuk en echt een top entertainer. Ik had haar wel al in het voorprogramma van Sam Fender gezien zonder haar band, dat was prima, maar ik ben blij dat ik haar nu toch met band heb gezien, want dat zorgde toch echt voor extra dimensies.

Gelukkig heb ik niet echt slechte dingen gezien. Ik was wel een beetje teleurgesteld door Fontaines. Mijn verwachtingen waren torenhoog, zeker na die show in de AFAS. Ze hebben die verwachtingen helaas voor mij niet waargemaakt. Ik vond het geluid waar ik stond niet goed afgemixt (ik stond bij de tweede barricade achter de cameraman), het publiek waar ik stond was oersaai, de band was minder strak en ze leken vermoeid. Het hielp dan ook niet dat ik ook vermoeid was haha. Het was echt wel een prima show, maar voor mij was het niet meer dan dat. Na het uitvallen van Rocky hoopte ik ook echt dat zij doorgeschoven zouden worden als headliner, maar achteraf was het wel de juiste keuze om dat niet te doen.

Verder keek ik echt uit naar Royel Otis, maar ik had daarvoor al stress want dat werd rennen van de Alpha waar Vampire Weekend stond naar de Bravo voor Royel Otis. Echt balen dat ze hebben afgezegd, ook voor de band natuurlijk, maar uiteindelijk misschien beter voor mijn gemoedstoestand dat ik toen even een momentje rust had.

Dit is alweer veel te lang geworden, maar ik wil nog even wat kwijt over het publiek dat op sommige momenten echt geweldig was en op andere momenten verschrikkelijk. Ik heb dus echt heel leuk, gezellig en toegankelijk publiek meegemaakt bij bijvoorbeeld Vampire Weekend en CMAT, mega saaie mensen bij Fontaines en Sylvie Kreusch, maar ook echt verschrikkelijke mensen bij bijvoorbeeld Chappell Roan en Sarah Julia. Van die mensen die zich tussen het publiek, dat echt al dicht op elkaar staat, proberen te wurmen en dan gaan duwen en trekken om nog vooraan te komen.
Of als het niet lukt om verder naar voren te komen maar gewoon op de plek waar ze niet verder komen blijven staan, waardoor ze gewoon tegen anderen aan staan.Dit had ik bij Chappell waardoor ik gewoon geen ruimte had om te springen en te dansen (alsnog wel gedaan maar Hot To Go ging moeizaam).

Bij Sarah Julia waren dan weer van die mensen die halverwege de show kwamen aankakken en alsnog gaan lopen duwen om zo vooraan mogelijk te komen. Sorry maar doe normaal.

Oké dat was mijn veel te lange verslag, ik heb echt genoten en hopelijk tot een volgende keer!

Oja, de touringcars heen waren echt perfect geregeld, maar op de weg terug echt dramatisch. Eerst lang wachten om op de busparking te komen, en daarna een soort free for all waar je je eigen bus moest zoeken tussen 50 verschillende bussen met nummers waar geen enkel systeem in zat. Het kon zijn dat je bus nog moest aankomen. Het moest zijn dat je bus al was vertrokken. Het kon zijn dat hij helemaal linksachter of rechtsvoor stond.

Volgend jaar zou het al helpen als bussen met nummer 10-19 op perron 1 stonden, 20-29 op perron 2 et cetera, maar dit was echt drama.
Inderdaad dit, het liep helemaal vol en er waren 0 aanwijzingen waar je bus kon staan. Wij reden uiteindelijk om 12:30 weg en toen stonden er nog complete groepen te wachten op bussen die er nog niet waren. Ook het afvoeren van de NS-pendelbussen door de touringcar-rij heen, hielp niet.

Dit was mijn 18e Lowlands. Na even bezinken tot de volgende top-10 gekomen qua acts:

1. FKA Twigs
2. ALT BLK ERA (zo veel energie!)
3. Fontaines DC
4. CMAT
5. Vampire Weekend
6. Sofia Isella (denk wel dat het nog veel beter kan)
7. Spencer Sutherland (punten voor charisma)
8. Soapbox
9. London Grammar
10. The Dare

Eervolle vermeldingen voor Been Stellar en Ekkstacy, maar die had ik heel kort geleden al gezien.

Andere dingen die ik prettig vond:
- Het in mijn ervaring vriendelijke publiek. Veel fijne gesprekjes met onbekenden.
- Inderdaad de logistiek op de heenweg. Superknap dat het allemaal zoveel soepeler leek te gaan. Heel erg blij met de touringcars met vroege aankomst. (Ook al waren wij wat later dan de anderen omdat de buschauffeur een beetje overweldigd was.)
- De nieuwe verlichting van zowel de Bravo als de India
- Iconic op vrijdagavond in Lima
- De indie sleaze-avond op zaterdag in de India. Wij hadden de mythische plek met ruimte in het midden gevonden!
- Die prachtige grote wijnbar! Heerlijke plek om schaduw te vinden of te schuilen voor de regen en altijd als ik er kwam meer dan genoeg plek
- Signeersessies bij Plato. Zo leuk dat ze dit blijven doen, zo gek hoe weinig mensen er soms op afkomen
- De pad thai van de Asian Fusion-zaak. Ongelooflijk wat een groot bord, je kon er met z'n tweeën van eten.
- Onze eigen kroegentocht die we altijd op de zondagavond doen, met de hele groep telkens een half uur bij iedere tent doorbrengen. Fijne manier om het festival gezamenlijk af te sluiten. Meer mensen die zoiets doen?

Verbeterpuntjes:
- Chaos bij vertrek touringcars
- De mitraillette heeft niet meer zoals vroeger een vegan optie met ratatouille, werd gemist
- Pakken sojayoghurt in de supermarkt zouden fantastisch zijn
- Cafe de Lage Landen miste de gezelligheid van het Filosofisch Café, dat ik erg miste. Zo moeilijk kan het niet zijn om een kroegje wat gezelliger te maken. Zet er wat barkrukken neer voor de stamgasten en hang er desnoods een dartbord op
- Graag voor publicatie van het blokkenschema even bij mij informeren of mijn persoonlijke favorieten niet tegenover elkaar staan

Ik heb een fantastisch weekend gehad. Mijn mooiste Lowlands tot nu toe, want geen van mijn topacts stelde teleur. Qotsa, Vampire Weekend, Chappell, Jamie, Fountaines DC waren allemaal ijzersterk en deed me goed om te zien dat ze ook allemaal de top 20 haalden bij 3voor12. Maar mijn god wat heeft RAYE mij diep en diep geraakt. Het moment van Ice Cream Man waar ze zelf begon te huilen heeft mij voor het eerst ooit bij een show doen huilen, en niet zo'n klein beetje ook. Wat een waanzinnig optreden en een meer dan verdiende nummer 1 positie bij 3voor12.

Wel had ik dit jaar meer dan ooit het gevoel dat ik op het Nederlandse Coachella ben beland en dat groepen totaal langs elkaar heen het festival beleven. Waarom moet een Chris Stussy (genant generieke house) en Horsegiirl (super tof) midden op de dag? Bewaar doe voor de nacht. Op deze manier jaag je de alternatievingen zoals ik langzaam weg. Dat het bij artiesten als Fountaines DC of Chappell Roan niet eens heel druk is zie je echt nergens, alleen op Lowlands. Dit jaar kwamen er toevallig heel veel alternatievere artiesten die ik te gek vind, maar bij een 'reguliere' Lowlands zie ik mezelf niet meer gaan. Daarvoor ben ik te veel vreselijk irritante influencer-wannabe types tegengekomen. Hopelijk weten ze de line-up van DTRH wat op te krikken, want qua festival past dat tegenwoordig veel beter bij me. Maar daar staan weer nauwelijks namen waar ik dan echt naar uit kijk.

Nog iets andes trouwens, het was wel een Ierse editie van Lowlands dit jaar. CMAT, Kingfishr, Fontaines DC, Bambie Thug, Saoirse, Murder Capital, Rejjie snow, en dan vergeet ik er vast nog een paar.
Ik heb een tijdje terug ergens gelezen dat o.a. door de Brexit Ierse acts tegenwoordig internationaal sneller geboekt worden (want minder gedoe dan UK-acts).

Zelfs in de elektronica is het experimentele tegenwoordig een no go op lowlands, was bij ARCA in de bravo, toch ook een hele grote naam, zo weinig mensen, beschamend, de dancemeute heeft liever hapklare brokken. Maar van mij mogen ze blijven hoor was lekker veel ruimte!
Ondanks dat ik zelf niet op Lowlands ben geweest, denk ik wel dat dit een goede constatering is. Het is eerder een tweestrijd tussen (al enigszins) gedurfd/alternatief versus makkelijk dansbaar/pop (binnen een bepaald genre) dan 'gitaarmuziek' versus elektronisch.

Zo'n avond met Batu en CEM b2b Pariah is 'slechts' in de X-Ray waar dat binnen de elektronische scene toch best aardige namen zijn die makkelijk stages met een groter publiek in beweging krijgen. En dan is hun muziek echt nog wel behoorlijk dansbaar, maar schijnbaar toch al te 'moeilijk' voor een groot gedeelte van de mensen die wel helemaal losgaan bij Job & Kiki of Jamie XX.

Weval is bijvoorbeeld als act op muzikaal vlak veel interessanter dan de twee headliner DJ-sets, ondanks dat ik de strakke draaikunsten van Jamie en het veelal draaien van eigen werk waardeer. Alleen Weval staat dan 'slechts' om 15:15 in de Heineken, al was het wel redelijk druk en goed ontvangen als ik op de beelden en verhalen af ga.

Users who are viewing this thread