Le Guess Who? 2025

Hier wederom een heel mooie dag! Keek op voorhand het meest uit naar deze dag en die overtrof zelfs mijn verwachtingen:

Destroyer erg sterk als verrassingsoptreden. Mooie, volle sound en gewoon goede songs. Was niet echt bekend met ze, maar ga dit zeker vaker luisteren. Deed me bij vlagen denken aan Wilco, dat is altijd goed.

Geweldig genoten van Gary Bartz and NTU Troop. Respect voor de oude man en band, dit was jazz van een heel hoog niveau. Jammer van de leeglopende zaal.

Tomoki Sanders haalde de vaart te vaak uit het optreden, maar speelde bij vlagen wel heel goed. En goed passend op dit festival, vader Pharoah heeft er zelf gespeeld en na zijn overlijden een prachtig eerbetoon gekregen.

Vond Big|Brave eerder op de dag erg goed. Moin fijne afsluiter. Divide & Dissolve vooral hard.

Volgend jaar weer!

• Leuk
Waarderingen: Processierups
Gisteren een mooie vierde dag gehad, met ongeveer het hele programma in de Grote Zaal en de Ronda (met wat tussenstoppen om te eten).

Destroyer was goed en klonk inderdaad prima. Fijn om ze een keer gezien te hebben, al was het wel een beetje 'gewoontjes' binnen het LGW?-programma. Eigenlijk meer een band voor op BKS.

Hania Rani en Ali Sethi & Nicolas Jaar waren allebei heel erg goed. Moin was een goede afsluiter; Big|Brave was imposant en Gary Bartz prima voor zover er niet gezongen werd. Smerz was de enige echte tegenvaller gisteren.

Daarmee een hele mooie editie gehad van LGW?, hoewel (of dankzij?) er dit jaar nog minder vaste ankerpunten in het programma leken te zijn dan eerdere jaren. Volgend jaar weer; de kaartjes zijn al binnen.

• Leuk
Waarderingen: Joris en JosOlvidados
Heerlijk festival gehad. Dit keer hebben we wat rustig aan gedaan, wat meer keuzes gemaakt en overal lekker op tijd binnen. Pakte erg fijn uit!

Highlights:
  • Het vraagteken was wat mij betreft elke keer geslaagd, wat fijn om zo vaak beloond te worden voor een gok. Bendik Giske en Sam Barker heb ik afzonderlijk vaker gezien en was erg mooi samen in die grote zaal. Gilla Band kende ik alleen van naam en pakte heel goed uit (ik was helemaal om bij die Blawan cover, omg). Los Thuthanaka heb ik hun befaamde album eerder dit jaar een paar keer geluisterd, ik werd hier live heel enthousiast van, wat een heerlijke gekte. Destroyer was erg classy, ook altijd al eens live willen zien, maar zou voor een concert niet zo snel een kaartje kopen (inderdaad wel een beetje gewoontjes, maar op zondag na al 3 dagen ook wel even lekker).
  • Twee keer Julianna Barwick in een kerk, prachtig. Het optreden met Mary Lattimore was nog net iets mooier.
  • Ook twee keer 33EMYBW gezien. Met de visuals van Joey Holder was het fantastisch energiek, geweldig hoe de overblijvers op de dansvloer steeds idioter gingen dansen op de soms crazy muziek. Met gitarist Li Jianhong was heel anders, fascinerend wat hij met een gitaar kan.
  • Afgesloten met dans/koor/strijkers bij Skander Jaïbi presents Who Has the Right to Closure? Heel indrukwekkend optreden.
Ook hier ticket voor volgend jaar alweer binnen.

Ik volg later met een wat meer uitgebreid verslagje, maar toch even zeggen dat ze het heel goed hebben aangepakt met de vraagtekens! Een slimme beslissing om artiesten te zetten die een relatief breed publiek aanspreken en de grote zalen wel gevuld genoeg kunnen houden. Het was in ieder geval een beter idee dan de vraagtekenkubussen van twee jaar geleden.

De controlefreak in mij had bij aanvang wat moeite met de onvoorspelbaarheid van wie zou optreden, maar uiteindelijk pakte het wel goed uit. Het hielp ook wel dat ze er meestal niet veel tegenover zetten, en ook dat je bij de soundcheck al stiekem wat kan meepikken van welke richting het kan uitgaan. Zo voelde ik dat Gilla Band minder aan mij besteed is en dat ik The Cosmic Tones Research Trio niet voor wilde laten schieten.

Ik had door de line-up van Sonic City en de theorie van de alfabetische volgorde op de LGW-poster een vermoeden dat Destroyer het kon zijn, maar toen ik zag dat hij al in Amsterdam speelde had ik het uit mijn hoofd gezet. Heel knap dat hij twee shows op een dag deed.

Over de alfabetische volgorde gesproken: ze klopten allemaal behalve Gilla Band. Het vraagteken dat overbleef stond tussen Big Brave en Carme Lopez. Die artiest zal dus geannuleerd hebben en Gilla Band zal vervanger geweest zijn.

Laatst bewerkt:
Ik volg later met een wat meer uitgebreid verslagje, maar toch even zeggen dat ze het heel goed hebben aangepakt met de vraagtekens! Een slimme beslissing om artiesten te zetten die een relatief breed publiek aanspreken en de grote zalen wel gevuld genoeg kunnen houden. Het was in ieder geval een beter idee dan de vraagtekenkubussen van twee jaar geleden.

De controlefreak in mij had bij aanvang wat moeite met de onvoorspelbaarheid van wie zou optreden, maar uiteindelijk pakte het wel goed uit. Het hielp ook wel dat ze er meestal niet veel tegenover zetten, en ook dat je bij de soundcheck al stiekem wat kan meepikken van welke richting het kan uitgaan. Zo voelde ik dat Gilla Band minder aan mij besteed is en dat ik The Cosmic Tones Research Trio niet voor wilde laten schieten.

Ik had door de line-up van Sonic City en de theorie van de alfabetische volgorde op de LGW-poster een vermoeden dat Destroyer het kon zijn, maar toen ik zag dat hij al in Amsterdam speelde had ik het uit mijn hoofd gezet. Heel knap dat hij twee shows op een dag deed.

Over de alfabetische volgorde gesproken: ze klopten allemaal behalve Gilla Band. Het vraagteken dat overbleef stond tussen Big Brave en Carme Lopez. Die artiest zal dus geannuleerd hebben en Gilla Band zal vervanger geweest zijn.
Ik weet het niet helemaal met die vraagtekens. Ergens is het wel bijzonder om een aantal van de grootste namen zo zonder aankondiging op het programma te zetten.

Ik vond het op zich best een typische LGW?-zet om Los Thuthanaka zo zonder context op het programma te zetten en te hopen dat het publiek er onbevooroordeeld een mening over vormt. Tegelijkertijd is dit wel een act waar die context er wel toe doet, dus had hier voor publiek en artiest niet meer in gezeten als er juist deze naam vantevoren wel bekend was?

Aan de andere kant zou die overgang Destroyer - Hania Rani voor mij op voorhand misschien de clash van het weekend geweest, en was het nu omdat Destroyer voor het gevoel niet zo in de flow van LGW? eigenlijk wel gemakkelijk om wat eerder weg te gaan en de set van Rani helemaal mee te pakken.

3 keer Ronda bovenaan de lijst? Kom op 3voor12, dat kan beter...

• Leuk
Waarderingen: wenteldave

Users who are viewing this thread